Το Boxer είναι ένα σύγχρονο τροχοφόρο τεθωρακισμένο όχημα, το οποίο παράγει η κοινοπραξία ARTEC (δημιουργήθηκε το 1999, συμμετέχουν οι γερμανικές KMW και Rheinmetall και η ολλανδική Rheinmetall Defence Nederland). Η καινοτομία του Boxer βρίσκεται στη σπονδυλωτή του σχεδίαση: Ένα βασικό όχημα επί του οποίου προσθαφαιρούνται καμπίνες (συλλογές αποστολής), ανάλογα με την αποστολή. Έτσι, ένα (1) όχημα μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα με τις επιχειρησιακές απαιτήσεις, είτε σε μόνιμη βάση, είτε όχι. Η ανάγκη για ένα τροχοφόρο τεθωρακισμένο όχημα πολλαπλού ρόλου εκδηλώθηκε στην Ευρώπη το 1990. Το 1994 η Γερμανία και η Γαλλία συμφώνησαν στη σύνταξη μιας κοινής μελέτης ανάπτυξης και προμήθειας ενός νέου τροχοφόρου τεθωρακισμένου οχήματος.

Το 1996 εντάσσεται στο πρόγραμμα η Μεγάλη Βρετανία και πραγματοποιούνται οι μελέτες επιχειρησιακής αντίληψης του οχήματος (στις διαμορφώσεις 6 x 6 και 8 x 8), ενώ το 1997 η Ολλανδία αποκτά καθεστώς παρατηρητή στο πρόγραμμα. Το 1998 ανακοινώθηκε ότι επιλέχθηκε η πρόταση της κοινοπραξίας ARGE GTK για το πρόγραμμα, αλλά το 1999 η Γαλλία αποχώρησε από το σχήμα προκειμένου να αναπτύξει το δικό της τροχοφόρο όχημα, το VBCI (Véhicule Blindé de Combat d’ Infanterie). Παρά την αποχώρηση της Γαλλίας, το 1999 ιδρύθηκε η κοινοπραξία ARTEC. To 2001 εντάχθηκε στο σχήμα η Ολλανδία και ξεκίνησε η παραγωγή του πρώτου πρωτότυπου οχήματος, η οποία ολοκληρώθηκε το Δεκέμβριο του 2002, και το όχημα διατέθηκε για δοκιμές και αξιολόγηση το 2003.

Το 2003 σημειώθηκε η δεύτερη αποχώρηση από το πρόγραμμα, από τη Μεγάλη Βρετανία, η οποία ανακοίνωσε ότι θα εστιάσει στο πρόγραμμα FRES (Future Rapid Effect System). Οι δοκιμές των πρωτότυπων οχημάτων ολοκληρώθηκαν με επιτυχία το 2008, χρονιά που ξεκίνησε και η παραγωγή του πρώτου οχήματος παραγωγής (άφησε τη γραμμή παραγωγής το Σεπτέμβριο του 2009). Το Δεκέμβριο του 2010 η Γερμανία παρέλαβε το πρώτο Boxer (της έκδοσης διοίκησης και ελέγχου), το οποίο χαρακτηρίστηκε επιχειρησιακό τον Μάιο του 2011. Το πρώτο Boxer (της έκδοσης εκπαίδευσης) παραδόθηκε στην Ολλανδία τον Αύγουστο του 2013. Οι αρχικές παραγγελίας της Γερμανίας και της Ολλανδίας αφορούσαν σε 472 οχημάτων (272 για τη Γερμανία και 200 για την Ολλανδία).

Η Γερμανία παρέλαβε 125 Boxer στην έκδοση μεταφοράς προσωπικού, 72 στην έκδοση διακομιδής ασθενών/τραυματικών, 65 στην έκδοση διοίκησης και ελέγχου και 10 στην έκδοση εκπαίδευσης. Η Ολλανδία παρέλαβε 12 Boxer στην έκδοση γενικών μεταφορών και ανεφοδιασμού, 92 στην έκδοση μηχανικού, 36 στην έκδοση διοίκησης και ελέγχου, 52 στην έκδοση διακομιδής ασθενών/τραυματικών και οκτώ (8) στην έκδοση εκπαίδευσης. Οι παραδόσεις στην Ολλανδία ολοκληρώθηκαν τον Ιούλιο του 2018, ενώ για τη Γερμανία ολοκληρώθηκαν τον Ιούνιο του 2021. Να σημειωθεί ότι το Δεκέμβριο του 2015 η Γερμανία προχώρησε στην προμήθεια 131 επιπλέον Boxer, στην έκδοση μεταφοράς προσωπικού (οι παραδόσεις στη Γερμανία, των 272 Boxer της αρχικής παραγγελίας, ολοκληρώθηκαν το Μάιο του 2016).

Τον Αύγουστο του 2016 το Boxer πέτυχε την πρώτη του εξαγωγική επιτυχία στη Λιθουανία, για οχήματα της έκδοσης A2. Τα λιθουανικά Boxer (Vilkas) είναι της έκδοσης μάχης (88 οχήματα συν δύο εκπαιδευτικά). Τα εκπαιδευτικά οχήματα παραδόθηκαν το Δεκέμβριο του 2017, ενώ τα πρώτα δύο (2) οχήματα μάχης τον Ιούνιο του 2019. Οι παραδόσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2022. Τον Φεβρουάριο του 2018 η Σλοβενία ανακοίνωσε ότι επέλεξε το Boxer ως το νέο της τροχοφόρο τεθωρακισμένο όχημα. Ωστόσο, στις αρχές του 2019 η Σλοβενία αποφάσισε να επανεξετάσει το ζήτημα. Τον Οκτώβριο του 2021 η χώρα επιβεβαίωσε την πρόθεση προμήθειας 45 Boxer στη διαμόρφωση των λιθουανικών οχημάτων (το συμβόλαιο, ύψους € 281,5 εκατομμυρίων, υπογράφηκε το Μάιο του 2022, οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν το 2023 και θα ολοκληρωθούν το 2026).

Τον Μάρτιο του 2018 η Μεγάλη Βρετανία ανακοίνωσε ότι θα επανενταχθεί στο πρόγραμμα Boxer και θα εξετάσει την περίπτωση απόκτησης του. Ένα μήνα μετά, τον Απρίλιο, η Μεγάλη Βρετανία ανακοίνωσε ότι επέλεξε το Boxer για το Βρετανικό Στρατό και το Νοέμβριο του 2019 υπέγραψε σύμβαση ύψους £ 2,3 δισεκατομμυρίων για την προμήθεια 523 οχημάτων, σε τέσσερις (4) εκδόσεις (μεταφοράς προσωπικού, διοίκησης και ελέγχου, διακομιδής ασθενών/τραυματιών και περισυλλογής). Οι παραδόσεις των οχημάτων αναμένεται να ξεκινήσουν το 2023. Τον Απρίλιο του 2022 η Μεγάλη Βρετανία προχώρησε στην παραγγελία άλλων 100 Boxer, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό των υπό προμήθεια οχημάτων στα 623, έναντι συνολικών αναγκών για 1.500 οχήματα.

Τον Μάρτιο του 2018, εκτός της Μεγάλης Βρετανίας, το Boxer σημείωσε εμπορική επιτυχία και στην Αυστραλία, για 211 οχήματα διαφόρων εκδόσεων (μάχης, αναγνώρισης, διοίκησης και ελέγχου, παρατήρησης πυροβολικού και διεύθυνσης πυρών, επιτήρησης, διακομιδής ασθενών/τραυματιών, επισκευής και περισυλλογής). Το κόστος του αυστραλιανού προγράμματος είναι $ 3 δισεκατομμύρια και περιλαμβάνει τα οχήματα, την υποστήριξη, το κόστος δημιουργίας υποδομών και τα κόστη των υπηρεσιών εκπαίδευσης και τεχνικής υποστήριξης. Σε υπηρεσία, τα 211 Boxer θα αντικαταστήσουν τα 257 περίπου LAV (Light Armored Vehicle), τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία την περίοδο 1992-1994 και βασίζονται στο όχημα Piranha I. Οι παραδόσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2026.

Από την ένταξη του σε υπηρεσία το Boxer έχει εξελιχθεί από την έκδοση A0 στις εκδόσεις A1, A2 και A3. Η έκδοση A0 είναι η αρχική έκδοση παραγωγής, ενώ η έκδοση A1 ενσωματώνει μικρές αλλαγές στην ηλεκτρική και μηχανική υποδομή των οχημάτων. Η έκδοση A2 είναι αποτέλεσμα της εμπειρίας χρήσης των οχημάτων στο Αφγανιστάν. Περιλαμβάνει εργονομικές αλλαγές στο όχημα και τις συλλογές αποστολή, ενσωματώνει την αναγκαία υποδομή εγκατάστασης συστήματος όρασης για τον οδηγό, αλλαγές στο σύστημα των ταχυτήτων, νέο σύστημα πυρόσβεσης, τροποποιήσεις στον τηλεχειριζόμενο πύργου του οπλισμού, εγκατάσταση υποδομής διασύνδεσης συστήματος παρεμβολής αυτοσχέδιων εκρηκτικών μηχανισμών και εγκατάσταση συστήματος δορυφορικών επικοινωνιών. Στην έκδοση A3 τα οχήματα ενσωματώνουν τις αλλαγές της έκδοσης A2 και κινητήρα απόδοσης 805 ίππων.

Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της ARTEC το Boxer συνοδεύεται από 10 συλλογές αποστολής σε 13 διαφορετικές διαμορφώσεις: Διακομιδής ασθενών και τραυματιών (σε δυο διαμορφώσεις), μηχανικού, τρείς (3) συλλογές οχήματος μάχης με διαφορετικούς πύργους (Lance, RCT-30, Samson Mk.2), μεταφοράς προσωπικού, γενικών μεταφορών και εφοδιασμού, διοίκησης και ελέγχου (δύο διαμορφώσεις), εκπαίδευσης (δύο διαμορφώσεις) και πυροβολικού (RCH-155, με το πυροβόλο των PzH-2000). Όλες οι συλλογές αποστολής μπορούν να τοποθετηθούν σε όλα τα οχήματα, αυξάνοντας έτσι τη σχέση κόστους-οφέλους για το χρήστη. Επίσης, τα οχήματα αποτελούν και πλατφόρμες ενσωμάτωσης διάφορων άλλων συστημάτων, όπως το πυροβόλο των 105 χιλιοστών της John Cockerill Defense (πύργος C3105), το ραντάρ αντί-πυροβολικού ARTHUR της σουηδικής Saab, όπλα λέιζερ κ.ά.

Στην τυπική έκδοση μεταφοράς προσωπικού το Boxer ενσωματώνει τον κινητήρα πετρελαίου MTU 8V199 TE20 (όπως και όλες οι εκδόσεις) μέγιστης ισχύος 711 ίππων (υπάρχει και έκδοση του ίδιου κινητήρα με μέγιστη ισχύ 805 ίππους που ενσωματώνουν τα οχήματα της έκδοσης A3). Ο κινητήρας συνδυάζεται με το πλήρως αυτόματος σύστημα μετάδοσης της κίνησης HD-4070 (με επτά ταχύτητες για εμπρός κίνηση και τρείς για όπισθεν). Το όχημα είναι εφοδιασμένο με 562 λίτρα καυσίμου σε τρείς (3) διαφορετικές δεξαμενές, μια (1) των 280 λίτρων, μια (1) των 238 λίτρων και μια (1) εφεδρική των 44 λίτρων. Τα ελαστικά ενσωματώνουν σύστημα CTIS (Central Tire Inflation System), ελέγχου πίεσης των ελαστικών, ενώ με σκασμένα ελαστικά μπορεί να κινηθεί για 30 χιλιόμετρα (το μέγιστο) με μέγιστη ταχύτητα 50 χιλιόμετρα την ώρα.

Στην έκδοση μεταφοράς προσωπικού το όχημα έχει βάρος μάχης 38,5 τόνους. Οι διαστάσεις του είναι 7,93 μέτρα μήκος, 2,99 μέτρα πλάτος και 2,38 μέτρα ύψος. Η απόσταση του οχήματος από το έδαφος είναι 50 εκατοστά. Το όχημα μπορεί να μεταφέρει 11 άτομα, εκ των οποίων τρία (3) είναι το πλήρωμα (αρχηγός, οδηγός και πυροβολητής) και οκτώ (8) είναι η μεταφερόμενη Ομάδα. Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνει είναι τα 100 χιλιόμετρα την ώρα (σε οδό), ενώ η μέγιστη εμβέλεια είναι 1.000 χιλιόμετρα. Μπορεί να κινηθεί σε ανηφόρα με κλίση 60%, σε επιφάνεια με πλευρική κλίση 30%, να περάσει εμπόδιο πλάτους δύο (2) μέτρων ή εμπόδιο ύψους 80 εκατοστών. Το όχημα ενσωματώνει κλιματιστικό, σύστημα ραδιολογικού, βιολογικού και χημικού πολέμου, σύστημα πυρόσβεσης, στο τμήμα του κινητήρα, και καταστολής πυρκαγιάς στην καμπίνα και οπίσθια κάμερα όρασης.

Ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη το όχημα μπορεί να εφοδιαστεί με πύργο μάχης, άρα να γίνει όχημα μάχης, να αυξήσει το επίπεδο προστασίας με επιπλέον θωράκιση και ενεργητικό σύστημα αυτοπροστασίας, με σύστημα επίγνωσης της τακτικής κατάστασης 360ο, με σύστημα ηλεκτρονικών αντιμέτρων, με σύστημα προειδοποίησης εγκλωβισμού του οχήματος από δέσμη λέιζερ, με πολυφασματικό σύστημα υποβοήθησης οδήγησης ημέρας και νύχτας και καθίσματα με αερόσακους. Η θέση του οδηγού βρίσκεται εμπρός και δεξιά του οχήματος, ενώ ο κινητήρας βρίσκεται εμπρός και αριστερά. Η εργοστασιακή θωράκιση του Boxer είναι από χάλυβα, ενώ μπορεί να ενισχυθεί από θωράκιση AMAP-B. Η θωράκιση AMAP έχει αναπτυχθεί σε πολλές διαφορετικές διαμορφώσεις ανάλογα με τις απαιτήσεις και τις ανάγκες του πελάτη (AMAP-ADS, AMAP-B, AMAP-IED, AMAP-M, AMAP-SC, AMAP-R, AMAP-L).

Πρόκειται για συνθετική θωράκιση αποτελούμενη από ένα κράμα αλουμινίου-τιτανίου, χάλυβα και κεραμικών υλικών. Σύμφωνα με την ARTEC, το Boxer ενσωματώνει ικανή αντιναρκική προστασίας και ολόπλευρη θωράκιση έναντι σύγχρονων απειλών. Εσωτερικά το όχημα είναι ενισχυμένο από θωρακισμένο πλέγμα (Spall Liner) τύπου AMAP-L, το οποίο προστατεύει το μεταφερόμενο προσωπικό από θραύσματα μετά από διάτρηση. Τα καθίσματα είναι στερεωμένα στην οροφή και όχι στο δάπεδο, ενώ η οροφή του οχήματος αντέχει πλήγματα από θραύσματα, ακόμα και από βολή πυρομαχικών κάθετης προσβολής (Top Attack) με κεφαλές HEAT (High-Explosive Anti-Tank). Όπως προαναφέραμε, το Boxer μπορεί να ενσωματώσει σειρά οπλικών συστημάτων, ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη.

Τα περισσότερα οχήματα σε υπηρεσία ενσωματώνουν τηλεχειριζόμενο πύργο με πολυβόλο. Για παράδειγμα, τα ολλανδικά οχήματα ενσωματώνουν το πύργο Protector M-151 της νορβηγικής Kongsberg με πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών, ενώ τα γερμανικά το πύργο FLW-200 της KMW με δυνατότητα ενσωμάτωσης πολυβόλου των 7,62 χιλιοστών ή των 12,7 χιλιοστών ή αυτόματο εκτοξευτή βομβίδων των 40 χιλιοστών. Τα Boxer της Λιθουανίας (και της Σλοβενίας) φέρουν τον ισραηλινό πύργο Samson Mk.II της Rafael με πυροβόλο Mk.44 των 30 χιλιοστών, μέγιστου δραστικού βεληνεκούς 3 χιλιομέτρων, συζυγές πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών και αντιαρματικά βλήματα Spike-LR. Τα αυστραλιανά Boxer ενσωματώνουν τον πύργο Lance της Rheinmetall με πυροβόλο MK-30-2/ABM των 30 χιλιοστών, μέγιστου δραστικού βεληνεκούς 3 χιλιομέτρων, και συζυγές πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών.

Εν κατακλείδι, το Boxer είναι ένα σύγχρονο τροχοφόρο τεθωρακισμένο όχημα, ώριμο πια σχεδιαστικά, το οποίο συνδυάζει ισχυρή θωράκιση, πολύ καλές επιδόσεις και ευελιξία ως προς τη διαμόρφωση του. Κύριο χαρακτηριστικό και πλεονέκτημα του οχήματος είναι η ικανότητα εναλλαγής των συλλογών αποστολής στο ίδιο όχημα, κάτι που σημαίνει ότι με λιγότερα οχήματα μπορούν να καλυφθούν περισσότερες επιχειρησιακές ανάγκες. Το Boxer μπορεί να καλύψει τις κύριες και βασικές ανάγκες για ένα όχημα σε ρόλο μεταφοράς προσωπικού ή μάχης. Ιδιαίτερα στην έκδοση μάχης το Boxer μπορεί να οπλιστεί με πύργους μάχης και ελαφρύ ή ισχυρό οπλισμό ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη. Γενικά, είναι ένα όχημα το οποίο μπορεί να προσαρμοστεί απολύτως και ακριβώς στην ανάγκες του χρήστη του.