Σε εξέλιξη είναι οι συζητήσεις μεταξύ του ΠΝ και της γαλλικής πλευράς για τις φρεγάτες Belharra και για τον επιμέρους οπλισμό των πλοίων. Η γαλλική MBDA προχώρησε σε αποκλειστική ενημέρωση του DefenceReview.gr και του γράφοντος για τους υπό συζήτηση φόρτους των πλοίων με διάφορες επιλογές ώστε να διαμορφωθεί το τελικό κόστος. Ήδη η Naval Group κατέθεσε οικονομική προσφορά για τέσσερα πλοία διαμόρφωσης γαλλικού ναυτικού ύψους 2.8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Στη τιμή αυτή δεν περιλαμβάνονται τα όπλα και η τεχνική υποστήριξη.
Οι εκπρόσωποι της MBDA μας ανέλυσαν και μας παρουσίασαν όλες τις επιλογές διαμόρφωσης βλημάτων για τις Belharra του ΠΝ. Κοινή συνισταμένη σε όλες τις επιλογές είναι η εγκατάσταση του RAM άνωθεν του υπόστεγου του ελικοπτέρου καθώς και η μη εγκατάσταση βλημάτων Scalp Naval, ορθότερα ως MdCN (Missile De Croisière Naval). Αυτό συμβαίνει επειδή το ΠΝ προσανατολίζεται εξ ολοκλήρου σε πλοίο με αυξημένο φόρτο και δυνατότητες αεράμυνας περιοχής.
Σημειώνεται ότι οι Belharra ΗΝ (ελληνικής διαμόρφωσης) διέθεταν από οκτώ Scalp Naval σε εκτοξευτές Sylver A70 καθώς και τρεις εκτοξευτές Sylver Α50 για 24 Aster 30 πάντα σε συνδυασμό με το RAM.
Όπως μας εξηγούν τα στελέχη της MBDA το ΠΝ καταλήγει ως το επικρατέστερο σενάριο στην επιλογή 16 βλημάτων μεγάλου βεληνεκούς Aster 30 σε δυο εκτοξευτές Sylver Α50 καθώς και 16 βλημάτων μέσου βεληνεκούς MICA NG. Μια άλλη παραλλαγή του παραπάνω θα ήταν η επιλογή 16 Aster 30 και 16 βλημάτων Aster 15.
Ένα άλλο υπό εξέταση σενάριο περιλαμβάνει μόνον 32 Aster 30 σε τέσσερις εκτοξευτές Sylver Α50. Η επιλογή 32 Aster 30 θα συνεπάγονταν υψηλό κόστος και κυρίως έλλειψη βλημάτων μέσης ακτίνας όπως οι VL MICA.
Δυνητικά θα μπορούσαν να εγκατασταθούν επιπρόσθετοι VL MICA NG σε άλλο σημείο του πλοίου και ενδεχομένως στο πίσω μέρος των φρεγατών και ειδικότερα στο ελικοδρόμιο. Αξίζει να τονιστεί πως αυτό το πλάνο είχε προταθεί παλαιότερα στις FREMM HN με 24 VL MICA στο υπόστεγο.
Θεωρητικά σύμφωνα με την MBDA οι VL MICA NG θα μπορούσαν να εγκατασταθούν απλά και εύκολα από χωροταξικής άποψης καθώς και να διασυνδεθούν εύκολα με το τακτικό σύστημα του πλοίου και τους λοιπούς αισθητήρες. Αυτό διερευνάται από τεχνικής άποψης μεταξύ της MBDA και της Naval Group. Πολύ σημαντικό στοιχείο είναι η ομοιοτυπία που δύναται να επιτευχθεί μελλοντικά μεταξύ των MICA NG της ΠΑ και των VL MIVA NG του ΠΝ.
Σαφής και ξεκάθαρη είναι η απάντηση των Γάλλων πως η Belharra δεν μπορεί να λάβει βλήματα σε τετράδες όπως οι CAMM λόγω αδυναμίας των εκτοξευτών. Τέτοια βλήματα απαιτούν εκτοξευτές είτε ΜΚ41 είτε ExLS κάτι που δεν διαθέτουν οι Belharra και συνιστά ένα αντικειμενικό μειονέκτημα των πλοίων ώστε να διαθέτουν αρκετά βλήματα.
Κλείνοντας, οι Γάλλοι της MBDA τόνισαν και ανέλυσαν το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των γαλλικών βλημάτων συγκριτικά με τον ανταγωνισμό είναι η δυνατότητα «fire and forget» ώστε το πλοίο να αντιμετωπίζει πολλαπλές αεροπορικές επιθέσεις και απειλές ταυτοχρόνως σε συνδυασμό με το ραντάρ Sea Fire.
Για όλες τις παραπάνω τις επιλογές η MBDA θα καταθέσει ολοκληρωμένες προτάσεις με ανάλογη κοστολόγηση της κάθε επιλογής ώστε να υπολογιστεί το τελικό κόστος των πλοίων, των όπλων τους και της υποστήριξης. Η MBDA προωθεί και στοχεύει στην επιλογή των MICA NG συνδυαστικά με τους Aster 30 και φυσικά το RAM.
Ευχαριστούμε την MBDA για την επικοινωνία και την εκτενή ενημέρωση.
Σήμερα οι Αμερικανοί βρέθηκαν εκ νέου στο ΠΝ δίχως κάποιο νεότερο επιμένοντας στην αποστολή από ελληνικής πλευράς της LoR ώστε να παραθέσουν στο ΠΝ λεπτομερέστερα στοιχεία. Σε κάθε περίπτωση οι Αμερικανοί έχουν ήδη καταθέσει τη βασική προτεινόμενη διαμόρφωση του πλοίου ενώ οι τιμές στην ελληνική πλευρά έχουν επισημανθεί από τον Νοέμβριο του 2019 με το κόστος να ανέρχεται στα 4.4 δις δολαρίων για τέσσερα πλοία τύπου MMSC με 32 ESSM, λοιπών όπλων και πακέτου τεχνικής υποστήριξης (η τιμή προέχεται από την P&A (Price and Availability του Νοεμβρίου 2019). Αύριο ενδεκαμελές κλιμάκιο θα επισκεφτεί τα ναυπηγεία.