Το ελικόπτερο AW-139M, της ιταλικής Leonardo, ξεχωρίζει ως ηγέτης παγκόσμιας κλάσης στον στρατιωτικό και τον τομέα της εσωτερικής ασφάλειας. Το AW-139, το οποίο έχει λάβει εύσημα από χειριστές απ’ όλο τον κόσμο, ως σημείο αναφοράς στην κατηγορία του, αναγνωρίζεται ευρέως ως το πιο επιτυχημένο πρόγραμμα ελικοπτέρων τα τελευταία 20 χρόνια με πωλήσεις άνω των 1.300 μονάδων σε 300 πελάτες από 90 χώρες, για χρήση σε ένα ευρύ φάσμα αποστολών. Είναι ένα ελικόπτερο νέας γενιάς που συνεχίζει να αυξάνει τις δυνατότητες του, κάτι που η αγορά το απαιτεί, για ένα ελικόπτερο πολλαπλών αποστολών.

Σε γενικά καθήκοντα διάσωσης (θαλάσσια και χερσαία/ορεινά, για ιατρικές υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και για αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών), σχεδόν 400 AW-139 (από ένα σύνολο 1.100+ ελικοπτέρων σε υπηρεσία παγκοσμίως) εκτελούν αποστολές αντιμετώπισης καταστάσεων έκτακτης ανάγκης σε όλες τις ηπείρους. Έχουν καταγράψει 1.000.000 ώρες πτήσης, σε επιχειρήσεις διάσωσης, σε σύνολο 3.700.000 ωρών πτήσης για όλες τις αποστολές.

Το AW-139 είναι σχεδιασμένο ως ιδανικός αντικαταστάτης του δημοφιλούς ελικοπτέρου Huey της εποχής του Βιετνάμ (μέχρι και τα πιο πρόσφατα Bell-212/412 που εντάχθηκαν σε υπηρεσία πριν από πολλές δεκαετίες). Το AW-139 έθεσε νέα πρότυπα όσον αφορά τη συνολική απόδοση (ταχύτητα , υψόμετρο, αυτονομία και αντοχή), το χώρο της καμπίνας και το ωφέλιμο φορτίο, τα περιθώρια ισχύος σε κρίσιμες συνθήκες και την ασφάλεια. Πολλά είναι τα παραδείγματα εμπορικής επιτυχίας, όπως η σταδιακή ανανέωση και εκσυγχρονισμός του στόλου ελικοπτέρων της ιταλικής κυβέρνησης ή η πρόσφατη επιλογή του MH-139A Grey Wolf της Boeing (βασισμένο στο AW-139) από την Αμερικανική Αεροπορία για να αντικαταστήσει το UH-1N.

Το AW-139 χρησιμοποιείται ευρέως ως ελικόπτερο SAR αλλά και σε καθήκοντα περιπολίας σε πολλές χώρες στη Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένων των ενόπλων δυνάμεων, των σωμάτων ασφαλείας, της ακτοφυλακής και κυβερνητικών υπηρεσιών. Σε πολλές περιπτώσεις, η διαλειτουργικότητα απαιτείται για τη διαχείριση δύσκολων επιχειρήσεων: Για παράδειγμα, η Πολεμική Αεροπορία, η Ακτοφυλακή, η Υπηρεσία Οικονομικών, η Αστυνομία και η Πυροσβεστική της Ιταλίας χρησιμοποιούν AW-139 από κοινού ή σε συνεργασία με άλλες χώρες που χρησιμοποιούν το ίδιο ελικόπτερο όπως η Μάλτα.

Σε ένα κλασσικό παράδειγμα επιχειρησιακής χρήσης, στις 29 Δεκεμβρίου του 2014, στη διάρκεια διεθνούς αποστολής SAR για τη διάσωση επιβατών από φωτιά στο πλοίο Norman Atlantic, με τη συμμετοχή και ελληνικών μέσων SAR, δύο AW-139 της Ιταλικής Ακτοφυλακής και τρία HH-139 της Ιταλικής Αεροπορίας συνέβαλαν στη διάσωση δεκάδων ανθρώπων που βρίσκονταν σε κίνδυνο, σε μια επιχείρηση 15 ωρών κάτω από πολύ άσχημες καιρικές συνθήκες και με χαμηλή ορατότητα.

Κατά τους πρώτους μήνες της πανδημίας του Covid 19, ο σύγχρονος σχεδιασμός του AW-139 και η εργονομία της καμπίνας του επέτρεψαν να χαρακτηριστεί ως το πρώτο σύγχρονο ελικόπτερο στον κόσμο, με πιστοποίηση πολιτικού επιπέδου, ικανό να μεταφέρει βιοαπορρίμματα, θέτοντας νέα πρότυπα για διάφορα κράτη και φορείς στην Ευρώπη. Ακόμη και όταν η διάσωση δεν είναι η κύρια αποστολή, η σχεδίαση πολλαπλού ρόλου του AW-139 επιτρέπει την ευέλικτη κάλυψη περισσότερων ρόλων, όπως η άμυνα, η ασφάλεια και η διάσωση, σε συνεργασία με κυβερνητικούς και εμπορικούς φορείς, σε περίπου στο 1/3 των χωρών του ΝΑΤΟ.

Το ελικόπτερο προσφέρεται με ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποστήριξη κύκλου ζωής για να διασφαλιστεί ότι πετά όταν χρειάζεται και υποστηρίζεται με διαδικασίες ψηφιακής συντήρησης και αποτελεσματικής χρήσης οι οποίες βασίζονται σε προηγμένες υπηρεσίες τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης (AI) για μεγαλύτερη ασφάλεια, καλύτερο σχεδιασμό συντήρησης και μείωση του τελικού κόστους. Όλα τα μέλη του πληρώματος (οι πιλότοι, οι ειδικοί του πληρώματος καμπίνας και οι τεχνικοί) έχουν πρόσβαση σε μια ολοκληρωμένη διαδικασία εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένης της προσομοίωσης και της εικονικής πραγματικότητας, προσαρμοσμένης στις σύγχρονες ανάγκες.

Το AW-139 είναι ιδανικό ελικόπτερο για να προσφέρει την καλύτερη λύση για αποστολές SAR και περιπολίας στην Ελλάδα, με μοναδικό συνδυασμό σύγχρονου σχεδιασμού, κορυφαίων δυνατοτήτων και προτύπων ασφαλείας, ευελιξίας και μείωσης του κόστους, για υποστήριξη αποστολών SAR στη Μεσόγειο. Διάφοροι πελάτες έχουν επιλέξει ή επιχειρούν ήδη το AW-139 στη στρατιωτική του διαμόρφωση, συμπεριλαμβανομένων των Ενόπλων Δυνάμεων της Ιταλίας, της Ιρλανδίας, των ΗΑΕ, του Κατάρ, της Μάλτας, της Αυστραλίας, της Μαλαισίας, για να αναφέρουμε μερικά παραδείγματα.

Επίσης, η ομάδα Boeing και Leonardo ανέλαβε σύμβαση ύψους $ 2,4 δισεκατομμυρίων, το Σεπτέμβριο του 2018, για την κατασκευή έως και 84 ελικοπτέρων MH-139 Grey Wolf, εκπαιδευτικών συστημάτων και σχετικού εξοπλισμού υποστήριξης. Τον Αύγουστο του 2022, η Αμερικανική Αεροπορία αποδέχτηκε τα πρώτα τέσσερα ελικόπτερα, τα οποία χρησιμοποιούνται για αναπτυξιακές και αρχικές επιχειρησιακές δοκιμές.

Τον Μάρτιο του 2023, η Αμερικανική Αεροπορία κατέληξε σε μια θετική απόφαση (Milestone C), με την οποία ξεκίνησε η αρχική, χαμηλού ρυθμού, παραγωγή του MH-139 Grey Wolf. Στη συνέχεια, η Boeing και η Leonardo ανακοίνωσαν την υπογραφή της σύμβασης για την παράδοση των πρώτων 13 ελικοπτέρων. Το MH-139 Grey Wolf είναι ένα ελικόπτερο πολλαπλών αποστολών, βασισμένο στο AW-139, σχεδιασμένο για την προστασία των στρατηγικών πυρηνικών υποδομών των ΗΠΑ και των διηπειρωτικών βαλλιστικών πυραύλων και τη μεταφορά αξιωματούχων της αμερικανικής κυβέρνησης, καθώς και δυνάμεων ασφαλείας.