Το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΑ) ανακοίνωσε ότι ολοκλήρωσε με επιτυχία την πρώτη φάση των καταδυτικών δραστηριοτήτων που αφορούσαν στην έρευνα και καταγραφή της τρέχουσας κατάστασης των ιστορικών ναυαγίων των πλοίων του ΠΝ: Πάρων «Άρης», αντιτορπιλικό «Ύδρα» και αντιτορπιλικό «Βασίλισσα Όλγα», οι οποίες εκτελέστηκαν από τις αρχές Σεπτεμβρίου έως τα μέσα Νοεμβρίου 2019, στις θαλάσσιες περιοχές Σκαραμαγκά (Πάρων «Άρης» του Τσαμαδού), Σαρωνικού (αντιτορπιλικό «Ύδρα») και όρμου Λακκίου νήσου Λέρου (αντιτορπιλικό «Βασίλισσα Όλγα»).
Οι εν λόγω καταδυτικές εργασίες υλοποιήθηκαν υπό τον συντονισμό του ΠΝ, από προσωπικό του γραφείου έρευνας και τεκμηρίωσης ιστορικών ναυαγίων του Τμήματος Ναυτικής Ιστορίας της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού (ΥΙΝ), σε συνεργασία με προσωπικό της εταιρείας PLANET BLUE ιδιοκτησίας κ. Κωνσταντίνου Θωκταρίδη, η οποία και διέθεσε χωρίς κόστος για το ΠΝ το ερευνητικό σκάφος «ΩΚΕΑΝΙΣ» με τηλεχειριζόμενο καταδυτικό όχημα (ROV). Οι καταδυτικές δραστηριότητες στο σύνολο των αναφερομένων ιστορικών ναυαγίων του ΠΝ, εκτελέστηκαν παρουσία κλιμακίου της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού.
Οι παραπάνω καταδυτικές δραστηριότητες εντάσσονται σε μια ευρύτερη προσπάθεια ανάδειξης της ιστορίας πλοίων-θρύλων του ΠΝ. Εντός του 2020 θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση καταδυτικών δραστηριοτήτων η οποία σε συνεργασία με την εφορεία εναλίων Αρχαιοτήτων θα αφορά στην ανέλκυση ορισμένων εκ των ευρημάτων που θα προκύψουν από την ιστορική τεκμηρίωση του βιντεοσκοπικού υλικού που συλλέχθηκε από τις καταδυτικές δραστηριότητες της πρώτης φάσης.
Τα παραγόμενα αποτελέσματα των ερευνών θα αποτυπωθούν σε τρισδιάστατη απεικόνιση για κάθε ναυάγιο και κατόπιν θα διοργανωθούν από την ΥΙΝ εκδηλώσεις ανάδειξης της ιστορικής μνήμης κάθε πλοίου. Στις εκδηλώσεις αυτές θα αναλυθεί από ομιλητές-ιστορικούς, η ηρωική δράση και βύθιση κάθε πλοίου, ενώ θα προβληθούν μέρη των υποβρυχίων βιντεοσκοπικών λήψεων καθώς και οι τρισδιάστατες απεικονίσεις του ναυαγίου, ώστε να γίνει ευκολότερα αντιληπτό από τους συμμετέχοντες, πως εξελίχθηκαν τα τελευταία λεπτά του βίου κάθε πλοίου πριν την πορεία του προς τον υγρό του τάφο.
Το βρίκιον «Άρης» είναι ένα από τα ενδοξότερα πλοία του ναυτικού στη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης. Ήταν ιδιοκτησίας του Αναστασίου Τσαμαδού και ναυπηγήθηκε στη Βενετία το 1807. Το Μάρτιο του 1821 εξοπλίστηκε και στη συνέχεια εντάχθηκε στο στόλο της Ύδρας. Έλαβε μέρος σε πολλές ναυμαχίες, με κορυφαία, το 1825, λίγο πριν την Πτώση της Σφακτηρίας, όπου πέρασε με επιτυχία ανάμεσα από τον κλοιό των Αιγυπτιακών πλοίων, διαφεύγοντας σώο από τον κόλπο του Ναβαρίνου μετά από πολύωρη μάχη.
Το 1829 αγοράστηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση και μετονομάστηκε σε «Αθηνά», αλλά το 1879 μετονομάστηκε εκ νέου σε «Άρης». Χρησιμοποιήθηκε ως Σχολή Ναυτικών Δοκίμων μέχρι το 1900, καθώς και σχολή για το κατώτερο προσωπικό το διάστημα 1863-1865 και 1882-1885. Μετά το 1900 το πλοίο έμεινε προσορμισμένο στον Πόρο και λειτουργούσε ως Σχολή Ναυτοπαίδων. Διατηρήθηκε μέχρι τις 25 Μαρτίου 1921 οπότε και βυθίστηκε «τιμητικά», κατά τον εορτασμό των 100 ετών από την ελληνική επανάσταση, στα νερά του Σαρωνικού.
Το αντιτορπιλικό «Ύδρα» (D-97), τύπου «DARDO» παραγγέλθηκαν από την Ελλάδα το 1929, καθελκύστηκε στις 11 Οκτωβρίου 1931 και παρελήφθητε το 1933. Συμμετείχε στις επιχειρήσεις του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (1940-1941) και στην επιδρομή στο στενό του Οτράντο στις 14-15 Νοεμβρίου του 1940. Στις 22 Απριλίου του 1941 βυθίστηκε κατόπιν γερμανικής αεροπορικής προσβολής κοντά στη νησίδα Λαγούσα του Σαρωνικού.
Το αντιτορπιλικό «Βασίλισσα Όλγα» (D-15) ήταν ένα από τα ενδοξότερα πλοία του ΠΝ, με ιδιαίτερη δράση κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Κατασκευάσθηκε στην Αγγλία το 1936-1938. Μετά την κατάληψη της Ελλάδας, το 1941, διέφυγε στη Μέση Ανατολή, όπου ανέλαβε καθήκοντα συνοδείας βρετανικών νηοπομπών. Στην τελευταία του περιπολία κατέπλευσε το πρωί της 26ης Σεπτεμβρίου 1943 στον όρμο Λακκί της Λέρου. Λίγη ώρα μετά δέχτηκε γερμανική αεροπορική επιδρομή και βυθίστηκε, με θύματα τον κυβερνήτη και 69 μέλη του πληρώματος.