Η 24η Οκτωβρίου ήταν μια ιστορική μέρα για τη Πολεμική Αεροπορία και τη 380 Μοίρα «ΟΥΡΑΝΟΣ» αντίστοιχα. Η Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων & Συμβάσεων ενέκρινε το πρόγραμμα τεχνικής υποστήριξης των τεσσάρων Αεροφερόμενων Συστημάτων Έγκαιρης Προειδοποίησης και Ελέγχου (ΑΣΕΠΕ) τύπου Erieye EMB-145H AEW&C. Το συνολικό κόστος ανέρχεται στα 83 εκατομμύρια ευρώ.

Πρόκειται για το πρώτο βήμα που διασφαλίζει καταρχάς τη πλήρη λειτουργικότητα των ιπτάμενων στρατηγείων και ραντάρ της ΠΑ. Το δεύτερο βήμα το οποίο και αναμένεται να πραγματοποιηθεί το προσεχές χρονικό διάστημα περιλαμβάνει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων αεροσκαφών. Ήδη κατά τη παρούσα χρονική περίοδο διεξάγονται οι σχετικές διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΠΑ και της σουηδικής εταιρείας SAAB.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η SAAB προτείνει τη παράλληλη έναρξη του προγράμματος τεχνικής υποστήριξης με την έναρξη του προγράμματος εκσυγχρονισμού των Erieye EMB-145H. Πρακτικώς, η υπογραφή της σύμβασης τεχνικής υποστήριξης θα επιτύχει τη πλήρη διάθεση δύο Erieye EMB-145H ενώ τα άλλα δύο Erieye EMB-145H θα εκσυγχρονίζονται ταυτοχρόνως. Ακολούθως, η Saab θα εκσυγχρονίσει τα επόμενα δυο μη εκσυγχρονισμένα Erieye EMB-145H σε δεύτερο χρόνο ενόσω θα έχουν παραδοθεί τα πρώτα δυο. Το συνολικό κόστος του προγράμματος εκσυγχρονισμού κυμαίνεται περίπου στα 400 εκατομμύρια ευρώ.

Η πρώτη φάση του προγράμματος εκσυγχρονισμού αναμένεται να περιλαμβάνει την αντικατάσταση όλων των αναγκαίων συστημάτων που πλέον δεν υποστηρίζονται λόγω παλαιότητας ενώ κεντρικό σημείο του προγράμματος θα είναι η εγκατάσταση IFF mod 5.

Η δεύτερη φάση είναι και η πλέον σημαντική αφού τα «ιπτάμενα μάτια» της ΠΑ όπως χαρακτηρίζονται από το αεροπορικό επιτελείο θα εκσυγχρονιστούν ριζικά. Συγκεκριμένα, βελτιώνονται κατά 50% οι επιδόσεις του ραντάρ του Erieye EMB-145H AEW&C τόσο ως προς την εμβέλεια αποκάλυψης στόχων όσο και ως προς την ικανότητα τους να εντοπίζουν στόχους εξαιρετικά μικρού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους (Radar cross section, RCS) όπως πυραύλους cruise και UAV. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση στην οποία τα εκσυγχρονισμένα ΑΣΕΠΕ θα μπορούν να πραγματοποιούν εντοπισμούς ακόμη και ελικοπτέρων που βρίσκονται σε φάση αιώρησης. Ιδιαίτερη μνεία αποδίδεται στην έρευνα και αποκάλυψη βαλλιστικών απειλών αφού το νέο ραντάρ θα μπορεί να εντοπίζει με αυξημένη ακρίβεια τέτοιες απειλές.

Το ραντάρ πλευρικής κάλυψης ΡS-890 Erieye χρησιμοποιεί κεραία ενεργού ηλεκτρονικής σάρωσης με 192 συνολικά μονάδες εκπομπής και λήψης. Το μήκος της ανέρχεται σε εννέα μέτρα και το βάρος της είναι περίπου 900 κιλά. Το σύστημα λειτουργεί στην μπάντα -S (2 έως 4GHz) και -Η (3 έως 4GHz) και, βάσει κατασκευαστή, παρέχει πλήρη περιμετρική κάλυψη 360 μοιρών. Υπο περιορισμούς στις επιδόσεις του όμως, σε εύρος 30 μοιρών μπροστά και πίσω από το αεροσκάφος.

Η λειτουργία του ραντάρ και η διασύνδεση των συστημάτων αποστολής γίνεται μέσω του συστήματος αποστολής FSR 90. H ακτίνα έρευνας του ραντάρ Erieye φτάνει τα 350 χιλιόμετρα για στόχους μεγέθους μαχητικού αεροσκάφους, ακόμη και όταν αυτοί πετούν σε μικρά ύψη και πάνω από έδαφος. Η ακτίνα φυσικά αυξάνεται σε περίπτωση ιχνηλάτησης μεγαλύτερων αεροσκαφών ή πλοίων στην επιφάνεια της θάλασσας. Στο κατακόρυφο επίπεδο το σύστημα παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού στόχων από το επίπεδο της θάλασσας μέχρι και τα 82.000 πόδια.

Επιπροσθέτως, το ραντάρ των εκσυγχρονισμένων Erieye θα μπορεί να εντοπίζει με ακόμη καλύτερη ακρίβεια ναυτικούς στόχους. Στα αεροσκάφη αναμένεται να εγκατασταθεί νέα ολοκληρωμένη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου και αυτοπροστασίας ενώ καταλυτικής σημασίας θα είναι η εγκατάσταση νέου ESM. Επίσης, στα ΑΣΕΠΕ προτείνεται και η εγκατάσταση νέου ηλεκτροπτικού αισθητήρας προκειμένου να γίνεται η αποκάλυψη στόχων μέσω εικόνας.

Κομβικός αναμένεται να είναι ο ρόλος της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) στην οποία θα λάβει χώρα ένας μεγάλος κύκλος εργασιών υποστήριξης των ΑΣΕΠΕ αλλά και εκσυγχρονισμού. Αντικειμενικός σκοπός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας είναι η επέκταση του ορίου ζωής των ΑΣΕΠΕ της ΠΑ για τουλάχιστον άλλα 20 έτη.

Τα παρακάτω γραφήματα είναι εξαιρετικά κατατοπιστικά και αξίζει να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή.

Στο συγκεκριμένο γράφημα παρουσιάζεται η ευρεία κάλυψη ενός ιπτάμενου ραντάρ συγκριτικά με ενός σταθερού χερσαίου σταθμού ραντάρ τα οποία εκτός των αντικειμενικών γεωγραφικών τους περιορισμών λόγω νεκρών γωνιών απόρροια του ανάγλυφου του εδάφους, παρουσιάζουν κυρίως αυξημένη τρωτότητα.
Τα κύρια σημεία του εκσυγχρονισμού των ελληνικών ΑΣΕΠΕ. Όπως μας επισημαίναν τα στελέχη της σουηδικής εταιρείας η εμβέλεια του ραντάρ αυξάνεται κατά 50% και όχι 30% όπως είχαμε αναφέρει σε προγενέστερη ανάλυση μας ενώ βασική έμφαση δίνεται στον εντοπισμό στόχων μικρού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους και ανίχνευσης βαλλιστικών απειλών. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων τα αεροσκάφη διαθέτουν ήδη LINK 11 & LINK 16 πλην όμως στα πλαίσια του προγράμματος εκσυγχρονισμού αναβαθμίζονται τα τερματικά τους στη πλέον σύγχρονη έκδοση. Το ίδιο ισχύει και με το ΙFF το οποίο αναβαθμίζεται στο επίπεδο Mod 5.
Συνοπτική αναφορά όλων των νέων δυνατοτήτων για τα ελληνικά ΑΣΕΠΕ.
Επίσης στα πλαίσια του προγράμματος εκσυγχρονισμού εγκαθίσταται ηλεκτροοπτικό συγκρότημα αισθητήρων ενώ καταλυτικά αυξάνεται και η επιβιωσιμότητα του αεροσκάφους με νέο πακέτο συστήματος αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου.

Ένα παλαιότερο άρθρο – ανάλυση του γράφοντος που αξίζει να διαβαστεί: