Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες το προηγούμενο χρονικό διάστημα η ΠΑ ενημερώθηκε για τη προοπτική απόκτησης των Mirage της Ταϊβάν. Η Αεροπορία της Ταϊβάν φέρεται να διαθέτει τα αεροσκάφη προς πώληση με κόστος περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ ανά αεροσκάφος. Η πληροφορία επιβεβαιώνεται και από τη γαλλική πλευρά. Επίσης, μαζί με τα αεροσκάφη περιλαμβάνεται επαρκές απόθεμα ανταλλακτικών και βλημάτων MICA EM και IR. Η ΠΑ οφείλει να δείξει μεγάλο ενδιαφέρον γι αυτά τα αεροσκάφη.
Η Αεροπορία της Ταϊβάν διαθέτει 55 Mirage 2000-5. Τα αεροσκάφη παραδόθηκαν μεταξύ Μάϊου 1997 και Νοεμβρίου 1998 και οι ηλικίες τους, είναι μεταξύ 22 και 23 ετών.
Η περίπτωση ενίσχυσης του στόλου των Mirage είναι εξαιρετικά συμφέρουσα αφού με μικρό κόστος ενισχύονται οι αριθμοί και οι οροφές της ΠΑ. Το πλέον εφικτό και ρεαλιστικό σενάριο είναι η απόκτηση 20 μονάδων ώστε να είναι στη θέση των Mirage 2000 EGM/ BGM καθώς και επιπρόσθετου αριθμού αεροσκαφών προς αξιοποίηση τους ως πηγή ανταλλακτικών. Φυσικά δεν δύναται να αποκλειστεί το ενδεχόμενο για την απόκτηση περισσοτέρων αεροσκαφών για τη κάλυψη του κενού των F-4 AUP και των Mirage 2000 EGM/ BGM που θα αποσυρθούν σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.
Φυσικά μπορούν και να αποκτηθούν και παραπάνω από 20 μονάδες ώστε να διασφαλιστούν οι οροφές της ΠΑ σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα ως την έλευση του Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους. Συνολικά η Αεροπορία της Ταϊβάν διαθέτει περί τα 55 αεροσκάφη προς πώληση. Τα 48 μονοθέσια -5 και τα 12 διθέσια -5 της Ταϊβάν προορίζονται καθαρά για αναχαίτιση.
Απαιτείται να μεταβεί τεχνικό κλιμάκιο της ΠΑ για να δει εκ του σύνεγγυς τη τεχνική κατάσταση των αεροσκαφών. Υπάρχουν αναφορές περί ορισμένων τεχνικών προβλημάτων σε κάποια αεροσκάφη της Ταϊβάν. Απαιτείται μια ολοκληρωμένη τεχνική μελέτη και ενδελεχής αξιολόγηση των αεροσκαφών από Μηχανικούς και Τεχνικούς της ΠΑ.
Η ΠΑ βρίσκεται προ των πυλών μιας μεγάλης μείωσης της οροφής της. Ήδη αποσύρθηκαν τα Α-7, τα F-4 είναι στο τελικό στάδιο του επιχειρησιακού τους βίου ενώ τα Mirage 2000 EGM/ EGM με γνώμονα να υπογραφθεί η σύμβαση τεχνικής υποστήριξης έχουν το πολύ άλλα 10 χρόνια ζωής. Δεν τίθεται ζήτημα πως η πιθανή έλευση των Mirage 2000-5 θα έκανε αμεσότερη την απόσυρση τόσο των F-4 όσο και των Mirage 2000 EGM/ EGM. Ένας πυρήνας 40 αεροσκαφών θα προσέδιδε στη ΠΑ σημαντικές ανάσες, κερδίζοντας χρόνο ως την έλευση του Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους εξασφαλίζοντας ένα αεροσκάφος με άριστες επιδόσεις στην αναχαίτηση ανώτερες των F-16 της Τουρκικής Αεροπορίας. Το μειονέκτημα της έλλειψης τακτικής ζεύξης Link 16 θα μπορούσε να καλυφθεί με την εγκατάσταση των ανάλογων τερματικών ώστε τα Mirage να απολαμβάνουν ανάλογης τακτικής εικόνας με τα F-16.
Έχοντας ως δεδομένο πως το Mirage 2000-5 αποτελεί μια εξαιρετική πλατφόρμα με ένα πραγματικά πολύ καλό ραντάρ, ένα πανίσχυρο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου (ICMS MK2) ανώτερο του ASPIS II και δυνατότητα να εμπλέκει ταυτοχρόνως περισσότερους στόχους με τα F-16 (που υπηρετούν αυτή τη στιγμή στο ελληνοτουρκικό αεροπορικό ισοζύγιο), με τα βλήματα Mica IR/ RF, η λύση των Mirage 2000-5 πρέπει να μας απασχολήσει πολύ σοβαρά.
Η εμπειρία από την επιχειρησιακή αξιοποίηση και των δύο τύπων από την Πολεμική Αεροπορία έχει αποδείξει και επιβεβαιώσει κατ’ επανάληψη ότι το RDY επιτυγχάνει σημαντικά μεγαλύτερες αποστάσεις αποκάλυψης και εγκλωβισμού ιπτάμενων στόχων, ανεξαρτήτως επιπέδου πλεύσης… Παράλληλα παρέχει και τη μοναδική δυνατότητα ταυτόχρονης σήμανσης των οκτώ (από σύνολο 24 που μπορεί να έχει εντοπίσει!) πιο επικίνδυνων σε μία εμπλοκή. Από αυτούς τους οκτώ στόχους το σύστημα μπορεί ταυτόχρονα να εγκλωβίσει τους τέσσερις και να καθοδηγήσει –πάντα ταυτόχρονα- εναντίον τους ισάριθμους MICA EM και IR.
Σε περίπτωση επιλογής βολής ομοβροντίας τεσσάρων MICA, αυτοί εκτοξεύονται με χρονικό διαχωρισμό ενός δευτερολέπτου από τους φορείς οπλισμού του μαχητικού-φορέα, και –είτε διαθέτουν κεφαλή ραντάρ (ElectroMagnetique), είτε αναζήτησης υπέρυθρης ακτινοβολίας (ΙR)- λαμβάνουν στοιχεία καθοδήγησης (ύψος, ταχύτητα, διόπτευση, σχετική ταχύτητα, πορεία) προς το στόχο, εγκλωβίζοντας τον αυτόνομα στην τελική φάση της προσέγγισής τους προς αυτόν. Είναι επίσης επιβεβαιωμένο από Ιπτάμενους της ΠΑ ότι ο MICA παρουσιάζει καλύτερες κινηματικές επιδόσεις και είναι πιο ευέλικτος σε σχέση με τον ΑΙΜ-120 AMRAAM σε αυτή την μέση και τελική φάση της πρόσκτησης του στόχου.
Μελλοντικά, η προοπτική αξιοποίησης των νέων κορυφαίων Mica NG προσδίδει χαρακτήρα μιας μη βραχυπρόθεσμης επένδυσης. Παράλληλα, τα Mirage 2000-5 δύναται να αξιοποιηθούν ως μια ολοκληρωμένη στρατηγική πλατφόρμα με βλήματα Scalp ΕG και AM-39 Exocet εάν κρίνεται ως αξίζει να λάβει χώρα πιστοποίηση. Τονίζουμε ότι τα αεροσκάφη Mirage της Ταϊβάν είναι για αποστολές αέρος αέρος με Mica.
Εδώ θα δούμε και το επίπεδο της ελληνοαμερικανικής στρατηγικής συμμαχίας που δεν θα είναι άλλο από την έγκριση και πώληση όπλων στρατηγικού χαρακτήρα όπως είχαμε γράψει για τα F-16V.
Eίναι γεγονός και κοινώς παραδεκτό πως οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν χάσει στο πρόσφατο παρελθόν πολύ αξιόλογες περιπτώσεις απόκτησης μεταχειρισμένου υλικού. Αντιλαμβανόμαστε πως οι προτεραιότητες τη δεδομένη στιγμή είναι η αποκατάσταση των διαθεσιμοτήτων σε μια ΠΑ που αντιμετωπίζει εξαιρετικά οριακές και εύθραυστες διαθεσιμότητες. Και δεν είναι μόνον τα Mirage. Είναι ο στόλος των μεταγωγικών, είναι τα εκπαιδευτικά, είναι τα ελικόπτερα.
Όμως η ΠΑ αντιμετωπίζει μια σημαντική πρόκληση ισχύος που δεν είναι άλλη από την μεσοπρόθεσμη συρρίκνωση της. Δεδομένης της απειλής και του επιχειρησιακού έργου που καλείται να φέρει εις πέρας η ΠΑ η οροφή των αεροσκαφών δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 180 – 200 αεροσκάφη και αυτή με διαθεσιμότητες τουλάχιστον 75%.
Tέλος για τη FOS των Mirage της ΠΑ οι τελευταίες πληροφορίες μας αναφέρουν πως πρόκειται να είναι της τάξης των 164 εκατομμυρίων ευρώ για 7 χρόνια. Ακολούθως εκκρεμεί η σύμβαση για τις επαναπιστοποιήσεις των όπλων. Aπαιτούνται επιπρόσθετα περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ για τη συντήρηση του υφιστάμενου οπλοστασίου που περιλαμβάνει τα βλήματα MICA, EXOCET και SCALP EG.