Τη στιγμή που σε λίγο καιρό συμπληρώνεται ένας χρόνος από τις καταστροφικές πυρκαγιές στο Μάτι με τους 102 νεκρούς η κατάσταση που επικρατεί στα εναέρια μέσα είναι απογοητευτική παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του τεχνικού προσωπικού της Π.Α να έχει στον αέρα όσο το δυνατό περισσότερα μέσα. Όμως όσες φιλότιμες προσπάθειες και να λάβουν χώρα από τεχνικούς και μηχανικούς της Π.Α αυτό δεν μπορεί να αντικαταστήσει το οργανωμένο σύστημα από ένα κρατικό μηχανισμό που προετοιμάζεται μεθοδικά για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών.
Το παρακάτω αποκλειστικό ρεπορτάζ του DefenceReview.gr είναι αποκαλυπτικό για την υφιστάμενη κατάσταση. Οι ευθύνες είναι πρωτίστως της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και δευτερευόντως των φυσικών ηγεσιών του Π.Σ και της Π.Α. Είναι αδιανόητο ένα χρόνο μετά το Μάτι να μην έχει αλλάξει τίποτα. Απολύτως τίποτα. Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους. Σημειώνεται ότι η αντιπυρική περίοδος ξεκινάει τη 1η Μαΐου κάθε χρόνου. Έχει περάσει ένας μήνας από αυτή την ημερομηνία και η κατάσταση παραμένει δραματική.
Η Π.Α διαθέτει συνολικώς 11 αεροσκάφη Canadair CL-215 και 7 αεροσκάφη Canadair CL-415. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες από τα 11 αεροσκάφη Canadair CL-215, τα 4 είναι στην ΕΑΒ για συντήρηση και διαθέσιμα στη Π.Α είναι τα 7 εκ των οποίων σήμερα διαθέσιμα είναι μόλις τα 3 αεροσκάφη Canadair CL-215 με τα υπόλοιπα να είναι σε συντήρηση επιπέδου Μοίρας. Να τονιστεί ότι οι διαθεσιμότητες των CL-215 είναι πλασματικές καθότι λόγω παλαιότητας διαρκώς ακόμα και όταν είναι έτοιμα για απογείωση βγάζουν προβλήματα ενώ στις υψηλές θερμοκρασίες δεν δύναται να επιχειρήσουν. Στις 15 Ιουνίου, 1,5 μήνα μετά την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου η Π.Α θα διαθέτει επιχειρησιακά περί τα 7 CL-215 από τα 11 και μέχρι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου αναμένονται άλλα 2 από την ΕΑΒ.
Στον αντίποδα η δύναμη των Canadair CL-415 είναι 7 αεροσκάφη. Από τα 7 αεροσκάφη τα 2 είναι στην ΕΑΒ και στη Π.Α διαθέσιμα είναι τα 5 εκ των οποίων άμεσα επιχειρησιακά για αποστολή είναι τα 2. Περί τα μέσα Ιουνίου αναμένεται να έχουμε επιχειρησιακά 5 αεροσκάφη από τα 7 και κατά μέσο όρο να είναι επιχειρησιακά τα 4. Η ΕΑΒ αναμένται να παραδόσει επιπρόσθετα 1 το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου. Υπό ιδανικές συνθήκες.
Συνεπώς ρεαλιστικά μιλώντας σήμερα 29/5 εάν εκδηλωθεί μείζον συμβάν δασικής πυρκαγιάς η Π.Α μπορεί άμεσα να αποστείλει μόλις 4 με 5 αεροσκάφη Canadair CL-215 και Canadair CL-415.
Μολονότι, η κατάσταση σύμφωνα με τους προγραμματισμούς αναμένεται να βελτιωθεί σε μικρό βαθμό εντούτοις είναι αδιανόητο ένα χρόνο μετά τους 102 νεκρούς ο στόλος των εναερίων μέσω να μην βρίσκεται σε άριστο επίπεδο ετοιμότητας.
Το πρόβλημα είναι η τήρηση του χρονοδιαγράμματος παράδοσης από την ΕΑΒ και η παλαιότητα των Canadair CL-215 τα οποία συνεχώς εμφανίζουν βλάβες. Βλέποντας τα παραπάνω νούμερα άπαντες αντιλαμβάνονται πως η ΕΑΒ θα παραδώσει συντηρημένα αεροσκάφη στα μέσα Ιουνίου και στα μέσα Ιουλίου αντίστοιχα τη στιγμή που η αντιπυρική περίοδος έχει ξεκινήσει από τη 1η Μαΐου.
Η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Π.Σ διαθέτει 3 ελικόπτερα BK-117 τα οποία χρησιμοποιούνται για εναέριο συντονισμό, πρόληψη και υποτυπώδη δασοπυρόσβεση απόρροια του μικρού κάδου νερού καθώς και άλλα 2 Super Puma. Επιχειρησιακά είναι και τα 3 ελικόπτερα BK-117 καθώς και 1 Super Puma. Η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Π.Σ είναι γεγονός πως διαθέτει ικανοποιητικές διαθεσιμότητες αλλά δεν διαθέτει επαρκές αριθμό ιπτάμενων πληρωμάτων. Στη δύναμη της είναι μόλις 12 χειριστές για τα προαναφερθέντα εναέρια μέσα. Ουδέποτε καταβλήθηκε προσπάθεια από το Αρχηγείο Π.Σ και το αρμόδιο υπουργείο να δοθούν επιπλέον 4 έως 6 χειριστές ώστε να γίνεται η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των εναερίων μέσων της Υπηρεσίας. Αξίζει να τονιστεί πως η τεχνική υποστήριξη γίνεται από ιδιώτη στα Μέγαρα και όχι από την ΕΑΒ. Μήπως θα έπρεπε κάτι αντίστοιχο να πράξει και η Π.Α δεδομένης της ανεπάρκειας από την ΕΑΒ. Η ΕΑΒ εδώ και αρκετά χρόνια αδυνατεί να τηρήσει χρονοδιαγράμματα παράδοσης ιπτάμενων μέσων έχοντας γίνει ένα μεγάλο παρκινγκ αεροσκαφών.
Η ενοικίαση των ελικοπτέρων μας κοστίζει ετησίως περί τα 20 εκατομμύρια ευρώ. Πρόκειται για μια μη ορθολογική επιλογή δεδομένου πως τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να δοθούν στην Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Π.Σ ώστε να αγοραστούν πτητικά μέσα τα οποία κατά τη χειμερινή περίοδο θα εκτελούσαν αεροδιακομηδές και έρευνα και διάσωση σε χερσαίο περιβάλλον ενώ το καλοκαίρι θα αναλάμβαναν αποστολές αεροπυρόσβεσης με κάδους. Παράλληλα θα εκμηδένιζαν τη τεραστία καταπόνηση που δέχονται τα άλλα εναέρια μέσα του Ε.Σ, της Π.Α και του Π.Ν αναλαμβάνοντας πάρεργο με αεροδιακομηδές και έρευνα και διάσωση. Μια άλλη λύση χρηματοδότησης είναι τα ευρωπαϊκά κονδύλια ενίσχυσης της Πολιτικής Προστασίας ώστε το Π.Σ να προμηθευτεί νέα ελικόπτερα συγχρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε.
Πολύ μεγάλο είναι το πρόβλημα και με τα Chinook της Α.Σ αφού παρουσιάζουν προβλήματα διάβρωσης λόγω του θαλασσινού νερού που φέρουν. Όμως λόγω έλλειψης άλλων μέσων κανείς δεν τα απαλλάσσει.
Σε κάθε περίπτωση ένα χρόνο μετά τις φονικές πυρκαγιές στο Μάτι όλα τριγύρω αλλάζουν και όλα τα ίδια μένουν. Φαίνεται πως κανείς δεν έχει προβληματιστεί για τη κατάντια στον στόλο εναερίων μέσων ένα μείγμα παλαιότητας του υλικού και της τεχνικής υποστήριξης. Υπήρχε κανείς ο οποίος θα αντιδρούσε στην προμήθεια νέων αεροσκαφών πυρόσβεσης; Όμως η εγκληματική αδιαφορία και η εγκληματική αδράνεια πολιτικών και υπηρεσιακών παραγόντων οδηγεί στη σημερινή τραγική εικόνα που καθόλου δεν απέχει από τη περσινή. Μπορεί ιπτάμενοι, μηχανικοί και τεχνικοί να δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό αλλά το σύστημα πολιτικής προστασίας παραμένει το ίδιο χαώδες και ανεπαρκές.
Δυστυχώς καήκαμε και θα ξανά καούμε… Το θέμα είναι ποιος θα βρίσκεται στο λάθος μέρος τη λάθος χρονική στιγμή.