Παρά το γεγονός πως τόσο το Υπουργείο Ναυτιλίας όσο και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν στηρίζουν ελληνικές προσπάθειες στον τομέα των ταχυπλόων σκαφών ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος με σκάφη ναυπηγημένα στη χώρα μας, εντούτοις συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό οι προσπάθειες έρευνας και ανάπτυξης των υφιστάμενων ελληνικών σχεδιάσεων στον τομέα των ταχυπλόων σκαφών.

Ο λόγος για τα ελληνικά ταχύπλοα Supertermoli στα οποία είχαμε αναφερθεί με ανάλυση μας στις 21 Οκτωβρίου 2019. Η Διοίκηση Υποβρυχίων Καταστροφών (ΔΥΚ) του ΠΝ διαθέτει στον στόλο της δύο τέτοια ταχύπλοα. Πρόκειται για τα SUPERTERMOLI ST60 INTERCEPTOR και συγκεκριμένα τα ΣΑΠ 10 και ΣΑΠ 11.

Τα ταχύπλοά αυτά, λειτουργούν σε ταχύτητες άνω των 50 κόμβων με απόλυτη ασφάλεια ακόμη και στις ποιος δύσκολες συνθήκες. Η τελική τους ταχύτητα ξεπερνά τους 60 κόμβους και μπορούν να μεταφέρουν πλήρωμα έως και 20 ατόμων για ειδικές αποστολές. Η ικανότητα ελιγμών, η αξιοπλοΐα σε ακραίες ταχύτητες και συνθήκες και η μεγάλη αυτονομία, ξεχωρίζει τα μοντέλα μας σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

 Κύριο γνώρισμα των σκαφών Supertermoli ST60 είναι οι υψηλές ταχύτητες οι οποίες ανάλογα με τη διαμόρφωση των ταχυπλόων (αριθμός κινητήρων και ιπποδυνάμεις, φόρτωση προσωπικού, εξοπλισμός) κυμαίνονται μεταξύ 60 και 70 κόμβων.

Η ΔΥΚ χρησιμοποιεί δύο τέτοια σκάφη με εξαιρετικές επιδόσεις δίνοντας στους βατραχανθρώπους δυνατότητα ταχείας διείσδυσης στη περιοχή ενδιαφέροντος και άμεσης περισυλλογής και ακολούθως διαφυγής/ απαγκίστρωσης.

Παράλληλα, τα σκάφη είναι ιδιαίτερα χρήσιμα και για το Λιμενικό Σώμα λειτουργώντας ως καταδιωκτικά ταχύπλοα σε αποστολές δίωξης λαθρεμπορίου, ναρκωτικών, λαθρομετανάστευσης και λοιπών μορφών οργανωμένου εγκλήματος δια θαλάσσης.

Τα ταχύπλοα διαμορφώνονται με μεγάλη ευελιξία με βάση τις ανάγκες και τις απαιτήσεις του χρήστη. Κύρια χαρακτηριστικά τους είναι ο βαρύς οπλισμός που δύναται να φέρουν καθώς και η θωράκιση τους σε συνδυασμό με μεγάλη ακτίνα δράσης και όγκο φορτίου (προσωπικό, υλικό). Θα αναφερθούμε εκτενώς παρακάτω.

Ο οπλισμός του σκάφους δύναται να αποτελείται από τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού των 12,7mm ή των 20mm.

Το SUPERTERMOLI ST60 INTERCEPTOR είναι ένα ταχύπλοο σκάφος με βασικό υλικό κατασκευής από ADVANCED COMPOSITE MATERIALS με βάση πολυεστερικές ρητίνες ισοφθαλικού τύπου.

Κύρια Χαρακτηριστικά:

Συνολικό μήκος σκάφους (L):18,60 m

Συνολικό πλάτος (W): 3,40 m

 Βύθισμα (DWL): 1,00 m

Χωρητικότητα σε πετρέλαιο: έως 4.000 lt

Πλήρωμα: έως 20-24 άτομα ανάλογα τη διαμόρφωση

Επιδόσεις

 Μέγιστη ταχύτητα: 55-70 knots (ανάλογα με την έκδοση του σκάφους).

Επιχειρησιακή ταχύτητα (90% των ονομαστικών RPM): 45-60 knots.

Ακτίνα ενεργείας στην επιχειρησιακή ταχύτητα: περίπου 400 ΝΜ

Αυτό που διακρίνει τα μοντέλο αυτό από τον ανταγωνισμό, είναι η ικανότητα ελιγμών και η αξιοπλοΐα σε ακραίες ταχύτητες. Το σκάφος στην στρατιωτική έκδοση (ST60 Interceptor), λειτουργεί πραγματικά σε ταχύτητες άνω των 55 κόμβων , με απόλυτη ασφάλεια ακόμη και σε δυσμενείς συνθήκες και με αυτονομία άνω των 400 ναυτικών μιλίων. Μπορεί να φτάσει την τελική ταχύτητα των 65+ κόμβων και μπορεί να μεταφέρει πλήρωμα 20 ατόμων για ειδικές αποστολές . Αυτά δεν αποτελούν ευσεβείς σχεδιαστικούς πόθους αλλά έχουν  πιστοποιηθεί και στην πράξη από την Ιταλική Οικονομική Αστυνομία και από το πλέον επίλεκτο Ελληνικό Σώμα, καθώς είναι ήδη δοκιμασμένα σε τέτοιες συνθήκες και χρησιμοποιούνται από την ομάδα Δ.Υ.Κ. του Πολεμικού μας Ναυτικού (ΣΑΠ 10 και ΣΑΠ 11).

Οι δυο νέες εκδόσεις

Το 2020 αποτέλεσε χρονιά ορόσημο για τα ταχύπλοα Supertermoli. Τα σκάφη εκδόσεων ST50 και ST 60, 50 και 60 ποδιών αντίστοιχα επανασχεδιάστηκαν και εξοπλίστηκαν εκ νέου βασιζόμενα πάνω στην αρχική γάστρα αλλά με νέα συστήματα και εξοπλισμό. Η γάστρα του σκάφους παραμένει η ίδια αλλά υπάρχουν σημαντικές διαφορές συγκριτικά με τα πρώτα σκάφη στην υπερκατασκευή.

Οι δύο βασικές εκδόσεις που προσφέρονται για στρατιωτική χρήση είναι δύο.

Η πρώτη αφορά το μοντέλο ST60 που καλύπτει την ανάγκη για μεταφορά προσωπικού. Το σκάφος μπορεί να μεταφέρει έως 20 πλήρως εξοπλισμένους καταδρομείς και να τους αποβιβάσει μέσω ειδικής ράμπας στη πλώρη. Παράλληλα, άνωθεν της υπερκατασκευής στη γέφυρα μπορεί να φέρει πολυβόλο διαμετρήματος 12,7 χιλιοστών πλήρως σταθεροποιημένο και τηλεχειριζόμενο.

Η δεύτερη έκδοση σχετίζεται πάλι με το ίδιο μοντέλο ST60 με τη διαφορά πως πρόκειται για το σκάφος με κύρια ειδοποιό διαφορά τον βαρύ οπλισμό αποτελούμενο από δύο τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού εκ των οποίων ένα στη πλώρη (πυροβόλο των 20 χιλιοστών ή 12,7 χιλιοστών) και ένα ακόμη σταθμό οπλισμού άνωθεν της γέφυρας διαμετρήματος 12,7 χιλιοστών. Στη παρούσα έκδοση του ταχυπλόου δύναται έμφαση στην ισχύ πυρός ενώ η μεταφορική ικανότητα περιορίζεται στα 10 άτομα.

Σε αμφότερες τις δύο εκδόσεις το σκάφος και συγκεκριμένα η καμπίνα μπορεί να θωρακιστεί έναντι πυρών μικρού διαμετρήματος από φορητό οπλισμό. Επίσης, ο χώρος που βρίσκεται άνωθεν των μηχανών του σκάφους στο πρυμναίο τμήμα του ταχυπλόου μπορεί να αξιοποιηθεί ως χώρο μεταφοράς UAV τακτικού επιπέδου, υποβρύχιου μέσου θαλάσσιας διείσδυσης ή μικρής ελαστικής λέμβου μεταφοράς προσωπικού.

Επιπροσθέτως, μπορούν να τοποθετηθούν πολυβόλα (είτε 12,7 χιλιοστών είτε 7,62) σε βάσεις ενώ οι δυνατότητες του σκάφους απογειώνονται με την εγκατάσταση μικρών πυραυλικών όπλων όπως το γαλλικό MMP της MBDA. Το σκάφος είναι το πλέον εξοπλισμένο στη κατηγορία του και μετατρέπεται σε ένα πανίσχυρο οπλικό σύστημα ικανό να παρέχει πυρά υποστήριξης στα μαχόμενα τμήματα επί του στόχου όπως σε μια αποστολή μεταφοράς αμφίβιων καταδρομέων και ανακατάληψης βραχονησίδας ή ακόμη και να προσβάλει μεγαλύτερα πλοία εάν αυτό απαιτηθεί απόρροια της τακτικής κατάστασης.

Το γαλλικό βλήμα MMP της MBDA μπορεί να τοποθετηθεί επιτυχώς σε μικρά ταχύπλοα. Στη περίπτωση του ST60, το ελληνικό ταχύπλοο μπορεί να φέρει δύο τέτοια βλήματα στη πρύμνη αφού δεν δεσμεύουν μεγάλο χώρο και βάρος.

Ο οπλισμός του σκάφος ST60 μπορεί να αποτελείται από τις ακόλουθες επιλογές:

Τη νέα οικογένεια τηλεχειριζόμενων πύργων για πλοία Lionfish παρουσίασε η Leonardo. Οι πύργοι έχουν σχεδιαστεί να δέχονται πολυβόλα και πυροβόλα των 12,7 και των 20 χιλιοστών, σε τέσσερις εκδόσεις: Lionfish Inner Reloading, Lionfish Ultralight, Lionfish Top και Lionfish 20. Όλοι οι πύργοι ενσωματώνουν και ηλεκτροπτικό αισθητήρα για την αναγνώριση στόχων, ημέρα και νύχτα. Στην έκδοση Lionfish Inner Reloading ο πύργος ενσωματώνει πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών, στην έκδοση Lionfish Ultralight ενσωματώνει πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών, αλλά έχει μικρότερο βάρος και μέγεθος σε σχέση με τον Inner Reloading, στην έκδοση Lionfish Top ενσωματώνει πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών, αλλά έχει μεγαλύτερη αναχορηγία φυσιγγίων, ενώ στην έκδοση Lionfish 20 ενσωματώνει πυροβόλο των 20 χιλιοστών. Να τονιστεί ότι η Ιταλική Leonardo προσφέρει πύργους με χαμηλό βάρος, συνεπώς δεν επηρεάζουν τη πλεύση του βάρους.

Φυσικά το σκάφος δεν περιορίζεται στις παραπάνω επιλογές αλλά μπορεί να λάβει πληθώρα ναυτικών τηλεχειριζόμενων πύργων οπλισμού όπως: από τη βελγική FN Herstal (Sea deFNder), την Ισπανική Escribano (Sentinel), τη νορβηγική Konsberg (Protector RWS), τη σερβική YugoImport (M09N), τη Νότιο Αφρική Reutech (Sea Rogue), τη SAAB (Trackfire) και τέλος από το Ισραήλ και τη Rafael (Typhoon).

Τα σκάφη επίσης μπορούν να φέρουν ράμπα στη πλώρη ώστε να προσεγγίζουν απόκρημνες και βραχώδεις ακτές με στόχο την ομαλή αποβίβαση προσωπικού. Ταυτοχρόνως, δύναται να φέρουν λέμβο ή υποβρύχιο όχημα μεταφοράς βατραχανθρώπων στο πίσω μέρος της πρύμνης ώστε να κάνουν άφεση ομάδας ΟΥΚ ή Καταδρομέων με τη λέμβο εγγύς του στόχου προσεγγίζοντας με αφάνεια.

Ο εξοπλισμός των σκαφών ST60 συμπληρώνεται από ηλεκτρονικά συστήματα και αισθητήρες (ηλεκτροπτικά ημέρας/ νύχτας) καθώς και από τακτικά συστήματα επικοινωνιών καθώς και διοίκησης και ελέγχου. Στον συγκεκριμένο τομέα υπάρχει πλειάδα αξιόλογων ελληνικών επιλογών όπως των εταιρειών MILTECH HELLAS, THEON SENSORS, HELLENIC INSTRUMENTS ενώ από πλευράς τακτικών συστημάτων επιλογές ξεχωρίζει η SCYTALYS (πρώην ISI HELLAS). Συνεπώς, στο ταχύπλοο μπορεί να μεγιστοποιηθεί η ελληνική εγχώρια προστιθέμενη αξία με τη συμμετοχή ελληνικών προϊόντων. Το σκάφος φέρει όλη τη σύγχρονη σουίτα ναυτιλιακών βοηθημάτων όπως ραντάρ Raymarine, GPS- Plotter, VHF, AIS. Να τονιστεί ότι το σύνολο του μεταφερόμενου προσωπικού καθώς και το πλήρωμα διακυβέρνησης (αποτελείται από δυο άτομα) βρίσκονται σε ειδικά αντικραδασμικά καθίσματα.

Aνακεφαλαιώνοντας:

Θεωρούμε ότι τέτοια προϊόντα αποτελούν βάση για την επανέναρξη της ελληνικής αμυντικής και ναυπηγικής βιομηχανίας ικανά να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του Λιμενικού Σώματος και των Ενόπλων Δυνάμεων και συνάμα να αποτελέσουν τα θεμέλιά για την σχεδίαση μεγαλύτερων σκαφών.

Το σκάφος στις εκδόσεις που παρουσιάστηκε στη παραπάνω ανάλυση είναι σε θέση να καλύψει στο ακέραιο τις ανάγκες των ειδικών δυνάμεων του Στρατού Ξηράς (Αμφίβιοι Καταδρομείς) καθώς και των βατραχανθρώπων του ΠΝ. Παράλληλα, αποτελεί ένα κατάλληλο εργαλείο στο στόλο του Λιμενικού Σώματος για πλειάδα αποστολών. Επιπλέον, το ST60 υπερτερεί έναντι των τουρκικών σχεδιάσεων όπως το ONUK MRTP 16 (τα οποία χρησιμοποιεί κατά κόρον η Τουρκική Ακτοφυλακή) στους τομείς του οπλισμού (ισχύς πυρός), αυτονομία (ακτίνα δράσης), ταχύτητες, μεταφορική ικανότητα και δυνατότητα ελιγμών.

Comments

  1. Αυτο μαλιστα!

    Ξεκιναμε και σχεδιαζουμε μικρα πλοια. Απο πλοια ειδικων επιχειρησεων μεχρι περιπολικα ανοιχτης θαλασσης. Μετα σιγα σιγα ανεβαινουμε επιπεδο. Οχι μπαμ κι εξω σχεδιασμος φρεγατων 6,000 τονων με μηδεν εμπειρια.

    1. έτσι ρε φίλε… Σιγά σιγά. ίσως αργότερα μια ΤΠΚ, μια Κορβέτα και πάει λέγοντας
      προσθέτω πως με ράμπα μπορούν να γίνουν τα ελληνικά CB-90 (που λατρεύω). Για αμφίβιους ΚΔ… Ίσως και μερικά κομμάτια σε ΠΖΝ…Αλλά σίγουρα στο ΛΣ ως Καταδιωκτικά… Αυτά τα σκάφη είναι όμορφα

    2. Καλη Χρονια σε ολους..Για οσους πιστευουν οτι δεν υπαρχει ναυπηγικη δυνατοτητα και εμπειρια στην Ελλαδα, εχω να ξαναπω οτι αυτο δεν υφισταται…τελος..
      οι Ναυπηγησεις δεν γινονται εδω απλα γιατι δεν υπαρχει πολιτικη βουληση..απλα και ξεκαθαρα..
      οι εργατοπατερες υπαρχουν εκει που υπαρχουν για οτι αντιπροσωπευουν..αν στηριξει η πολιτεια ενα προτζεκτ δεν μπορουν να κανουν κατι..
      Θα μπορουσαμε ανετα να ναυπηγησουμε το οποιοδηποτε σκαφος σαν μεταλλικη κατασκευη με οποιες προβλεψεις θελουμε και κατοπιν οποιονδηποτε δοκιμων και αξιολογησης να το εξοπλισουμε με τα πανακριβα οπλα..
      ετσι εχεις μονο να πληρωσεις ενα κοστος 30-40 εκατ. μονο και με ελαχιστο ρισκο..
      Αλλα που…αυτα ειναι για αλλες χωρες..

    1. Δωρεαν. Δεν ειναι εισαγωμενο να πεταμε λευτα. Ενχωριο ειναι επομενος αν δεν μας το δωσουν δωρεαν τι να το κανουμε. Εμεις ειμαστε το σαλονιων.

  2. Εντάξει, τα βλέπεις και λιώνεις. Όταν Έλληνες σχεδιάζουν για τις Ελληνικές θάλασσες. Από ότι καταλαβαίνω είναι τόσο μεγάλο για να πατάει και στα τρία κύματα της τρικυμίας και τόσο μικρό για να είναι πύραυλος.
    Το μόνο που έχω να παρατηρήσω είναι ότι τα πολυβόλα/πυροβόλα είναι τεχνολογια του αμερικανικού εμφυλίου.

  3. Το Αγηνωρ τι απέγινε;

    Επισης μ κανει γενικα αρνητική εντύπωση οτι τα «δικα μας» ειναι συνήθως ελαφριά οπλισμενα οτα οι γειτονες μας τους βαζουν οτι εχουν κ δεν εχουν

  4. Και εδω το διαχρονικο προβλημα της Ελλαδας που ποτε δεν στηριζει την ενχωρια βιομηχανια. Δεν ειναι μονο η κυβερνηση ειναι και η νοοτροπια του Ελληνα. Τωρα τελευταια θαυμαζουμε γιατι μικρες εταιριες πλυροφορικης ξεπουλουνται για μεσαια και μεγαλα ποσα. Αυτο τη προσφερει στην Ελλαδα? Καινοτομια? Θεσεις εργασιας? Μακροχρονια στηριξη στην οικονομια? Καταρτισμενο προσωπικο? Στηριξη σε αλλες ανερχομενες η καταρτισμενες εταιριες (καθε τομεας δημιουργει υποβοηθετικες εταιριες και θεσεις εργασιας)? Επενδυσεις? Μετα βγαινει ο Μητσοτακης και λεει γυριστε παιδια και θα σας δωσουμε 7 χρονια φοροαπαλλαγη. Μα για αυτο φυγαμε. Γιατι στην Ελλαδα δεν εχουμε στο ηλιο μοιρα. Δεν ειναι θεμα περηφανιας, δεν ειναι κατορθωμα να φυγεις εξω ουτε να βρεις δουλεια βωηθαει ομως στο να επιβιωσεις και ισως να επιτυχης.

  5. Αξιόλογα σκάφη και πολυ ομορφο το όνειρο να αποτελέσουν τη βάση για ναυπήγηση σταδιακά πιο μεγάλων πλοίων στη χώρα αλλά φοβάμαι πως θα μείνει όνειρο όπως τόσες άλλες αξιόλογες ελληνικές προσπάθειες που αν τις στήριζε το κράτος πολλά θα ήταν καλύτερα στον χώρο της αμυνας.

  6. Μερικές παρατηρήσεις τα σκάφη ειναι ιταλικής σχεδιάσεις:
    h**p://policenet.gr/article/%CF%84%CE%B1-%CE%B9%CF%84%CE%B1%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CF%83%CE%BA%CE%AC%CF%86%CE%B7-%CE%B5%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD-%CE%B5%CF%80%CE%B9%CF%87%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AE%CF%83%CE%B5%CF%89%CE%BD-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82-%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CE%B3%CE%BA%CE%B5%CF%82

    Από εκεί και πέρα στους διαγωνισμούς που γίνονται από το Λιμενικό όλοι μπορούν να συμμετέχουν, δεν μπορεί να γίνει απευθείας ανάθεση…

  7. Καλή Χρονιά, Υγεία πάνω απ’όλλα και καλά μυαλά σε όλους!!
    Αφού τα έχουμε εδώ, τί ψάχνουμε έξω; Μια παραγγελία 30 κομματιών, με θωράκηση και τηλεχειριζόμενους πύργους, με πόρους σπό ΕΕ για το μεταστανευτικό (όπως κάνουν οι Τούρκοι), θέσης εργασίας, παιδιά να δουλέψουν, εμπειρία, τεχνολογία, εξαγωγές.
    Έχουμε την γαλανόλευκη σημαία, που είναι και σύμβολο των Ελλήνων θαλασσοπόρων, λέμε ότι Αιγαίο και Αν. Μεσόγειος είναι η πατρίδα μας και δε φτιάχνουμε ούτε βάρκα; Υπάρχουν κράτη με μια σταγόνα θάλασσα όπως Ολλανδία, Γερμανία και άλλα που δεν έχουν καν γαλάζια πατρίδα και φτιάχνουν όλλων των ειδών.

  8. Χωρις πυραυλους μικρου η μεσαιου βεληνεκους και οργανικα drone καθε αναλογη σχεδιαση ειναι ηδη ξεπερασμενη πριν καν κατασκευαστει.
    Εχουμε μεινει δυατυχως πολυ πισω απο την Τουρκια και το χασμα αντι να μικραινει μεγαλωνει σταδιακα και κυριως ποιοτικα.
    Μπαχαλο με σχεδιασεις καθε τυπου σε αστειες ποσοτητες χωρις σταθεροποιημενο οπλισμο και σοβαρη θωρακιση και ουσια μηδεν.
    Χωρις ενοποιηση με δωρεες ,κατασχεσεις ,ενα δυο σκαφη απο εδω και αλλα δυο απο εκει και πολυτυπια δεν παμε πουθενα..

  9. Σωστός. Τα σκάφη που αναφέρει το άρθρο ειναι κατασχεμένα από εμπόρους ναρκωτικών. Δεν είναι στρατιωτικών προδιαγραφων. Και δεν είναι ελληνικές σχεδιάσεις.

    1. Το θέμα ειναι τι χρειάζεται και τι είναι απαραίτητο για το ΠΝ για τις δραστηριότητες του, σκάφη υπάρχουν σε όλες τις κατηγορίες, RIB δίνουν καλύτερη πλεύση σε άσχημο καιρό, άλλα υπερέχουν στο υλικό κατασκευής αφού παρέχουν χαμηλότερο ίχνος, άλλα υπερέχουν σε μεγίστη ταχύτητα…

      Τον τελευταίο καιρό γίνεται προσπάθεια να αναβαθμιστούν σκάφη RIB με νεότερα και ανώτερα και πιο ικανά μέσα σε όλα τα επίπεδα…

  10. Σκετο μανουλι !!!!!!

    Αυτα ευκολα μπορουν στρατηγικος να τοποθετηθουν σε ειδικο διαμορφωμενο ναυσταθμο σε διαφορα νησια μεγαλα μικρα κι νησιδες τα οποια θα χρησιμοποιουνται ως εφαλτηριο για δραση κι επιχειρησης σε ΟΛΟ το μηκος κι πλατος της Ανατολικης Μεσογειου !

    Και ΕΑΝ συνδειαστουν με, μη επανδρωμενα αμφιβια σκαφη ακομα κι με διασκορπισμενα επακτια δικτυα πυραυλων surface to sarface, μπορουν να αποτελεσουν ενα δευτερο δικτυο κρουσης, αμυνας κι υπεροχης στην θαλασσα.

  11. Καλη Χρονια Χρονια Πολλα σε ολους.Συντακτες του DefenceReview και σχολιαστες στο forum.

    Τα SuperTermoli ειναι Ιταλικο σχεδιο κατασκευαζονται ομως και στην Ελλαδα(στο Σχιματαρι).

    Ο D-Mitch στο Naval Analyses εχει αρθρο αφιερωμενο στα σκαφη.

    Φυσικα τα δυο σκαφη(πλεον ενα) που χρησιμοποιει το Π.Ν αν δεν κανω λαθος, προερχονται απο κατασχεση.

    Παρολλο που μπορουμε να κατασκευασουμε ενα απο τα κορυφαια(ισως το κορυφαιο) σκαφη στην κατηγορια και να το αποκτησουμε σε ικανοποιητικους αριθμους ακολουθησαμε την κλασσικη Ελληνικη πορεια με αποτελεσμα να διαθετουμε εναν στολο μη ικανοποιητικων μεσων απο πολλους διαφορετικους προμηθευτες και με μειωμενες δυνατοτητες.Κλασσικη περιπτωση βλαβης.

  12. Καλη χρονια σε ολους

    Η ΔΥΚ νομιζω της λειπει κατι πιο αθορυβο οπως SDV και Semi Subs οπως τα SEALION & Alligator (Ισραηλ εχει)

    Η ΑΣΔΕΝ πρεπει να γεμισει με Ελληνικα ΤΟΜΠ θαλλασης οπως τα Combat Boat 90HSM και εκδωχα του (πολυ καλο βιντεο https://www.youtube.com/watch?v=DAdYQyQlJjw ).
    Τοσο για τους αμφιβιους και τους πεζοναυτες οσο και την μεταφορα οπλιτων και εφοδιων μπροστα.

    Και να δεις πως λασπωνει το πιλαφι μετα

  13. TA PANTA EINAI EFIKTA H ELLADA MPORH TO PROVLHMA EINAI H PSEFTOELIT TON KOTSAMPASIDON
    TOYS OPOIYS EKLEGH EPANHLIMENOS O LOTOFAGOS ELLHNAS!!!
    AS GINH TO2021 ARXH THS ALLAGHS POTE DEN EINAI ARGA!!!!
    TO NEO MOT THA PREPH NA GINH H ELLADA MPORH!!!
    H ELLADA THELH!!
    KALH XRONIA ELLADA AGAPIMENH!1

  14. EΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΠΗΓΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΥΠΑΡΧΕΙ,ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ ΠΟΛΛΕΣ,ΑΝΑΤΡΕΞΤΕ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ RIBS ΠΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΑΣΙΣΤΗΚΑΝ ΣΕ ΞΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ ΑΛΛΑ ΣΗΜΕΡΑ ΒΓΑΖΟΥΝ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΣΚΑΦΗ ΑΠΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ…ΘΕΛΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ,ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ[ΕΚΤΟΣ ΜΕΡΙΚΩΝ ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΩΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕΩΝ],ΓΙΑΤΙ?ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΟΙ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ?ΜΙΖΕΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΟΣΟ ΤΑ ΞΕΝΑ?ΟΙ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΒΓΑΖΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ?ΕΙΝΑΙ ΞΕΝΟΜΑΝΕΙΣ?ΚΛΠ ΚΛΠ,ΟΤΙ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΛΕΞΕΤΕ ΜΕΣΑ ΘΑ ΠΕΣΕΤΕ………………….

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *