Οι αμφίβιες τουρκικές δυνάμεις είναι μεγέθους ταξιαρχίας ανήκουν στη Διοίκηση Αμφίβιων επιχειρήσεων του τουρκικού ναυτικού και για την εκτέλεση της κύριας αποστολής τους έχουν στη διάθεσή τους τα πλοία Διοίκησης. Η έδρα της διοίκησης και των δυνάμεων της είναι στη Φώκαια στη Μικρά Ασία και ανήκει στην περιφέρεια της Σμύρνης.

Σύμφωνα πάντα με ανοιχτές πηγές, η έδρα των πλοίων της διοίκησης είναι οι λιμενικές εγκαταστάσεις στη Φώκαια, με εξαίρεση το νεότευκτο TCG Anadolou το οποίο η έδρα του είναι ο ναύσταθμος του Golcuk στην Κωνσταντινούπολη.

Η Τουρκία είναι μια παραθαλάσσια χώρα με ακτές στη Μαύρη θάλασσα, το Αιγαίο πέλαγος και την Μεσόγειο. θάλασσα Είναι λογικό για μια χώρα του μεγέθους της Τουρκίας να διαθέτει αμφίβιες δυνάμεις τόσο για την κάλυψη των δικών της επιχειρησιακών σχεδίων όσο και για την κάλυψη των αναγκών της συμμαχίας του ΝΑΤΟ. Όπως αναφέραμε και πιο πάνω ολόκληρος ο όγκος των αμφίβιων δυνάμεων είναι τοποθετημένος στο ύψος του κεντρικού Αιγαίου. Κοιτώντας κάποιος τον χάρτη καταλαβαίνει ότι οι δυνάμεις αυτές είναι στρατηγικά τοποθετημένες και ισαπέχουν από τη Σινώπη στις ακτές της Μαύρης θάλασσας στα βόρεια και από τη Μερσίνα στις ακτές της Μεσογείου στα νότια ώστε να μπορούν στον ίδιο χρόνο να μεταβαίνουν στα δύο κεντρικά λιμανια στο βορρά και στο νότο. Παρ’ όλ’ αυτά, ο κύριος χώρος επιχειρήσεων φαίνεται να είναι η περιοχή του Αιγαίου, μιας και όπως θα δούμε και παρακάτω η πλειονότητα των αμφίβιων σκαφών του τουρκικού ναυτικού είναι μικρού εκτοπίσματος και μεταφορικής ικανότητας με δυνατότητα μεταφοράς δυνάμεων σε κοντινές αποστάσεις.

Ο αμφίβιος στόλος του τουρκικού ναυτικού αποτελείται από τη ναυαρχίδα του τουρκικού στόλου, το υβριδικό ελικοπτεροφόρο-πλοίο δεξαμενή / μικρό αεροπλανοφόρο TCG Anadolou, δύο αρματαγωγά κλάσης Sarukabey, ένα αρματαγωγό κλάσης Osmangazi και δύο αρματαγωγά κλάσης Bayraktar. Αυτά είναι τα κύρια πλοία της διοίκησης αμφίβιων πλοίων με ικανότητα διεξαγωγής πλήρους κλίμακας ανφίβιων επιχειρήσεων με τη μεταφορά εκατοντάδων πεζοναυτών και δεκάδων τεθωρακισμένων και οχημάτων της ταξιαρχίας. Πέραν των παραπάνω η Διοίκηση διαθέτει επίσης δεκάδες μικρά σκάφη από 600 μέχρι 1156 τόνους τύπου LCT (Landing Craft Tank) ανοιχτού τύπου με ικανότητα μεταφοράς έως τριών μέσων αρμάτων μάχης ή μερικών δεκάδων στρατιωτών σε κοντινές αποστάσεις με μεγάλη ταχύτητα.

TCG Anadolu

Ως ελικοπτεροφόρο αμφίβιας επίθεσης, το πλοίο μπορεί να μεταφέρει 12 ελικόπτερα μεσαίου μεγέθους στο υπόστεγο, ελαφρά οχήματα στο γκαράζ ελαφρού φορτίου και βαρέα οχήματα στο κατάστρωμα βαρέων οχημάτων και αμφίβιων επιχειρήσεων. Το κατάστρωμα αυτό είναι χωρισμένο σε δύο μέρη στα μπροστινά δύο τρίτα περίπου του καταστρώματος βρίσκεται το γκαράζ των βαρέων οχημάτων και στο πίσω ένα τρίτο περίπου βρίσκεται η δεξαμενή αμφίβιων επιχειρήσεων μεγέθους 69,3μ x 16,8μ που καταλήγει σε μία οπίσθια ράμπα μεγέθους 69,3μ x 11,5μ η οποία ανοίγει για την έξοδο των LCM και των αμφίβιων τεθωρακισμένων. Το γκαράζ ελαφρών οχημάτων και το γκαράζ βαρέων οχημάτων έχουν μία έκταση 2046 μ2 και 1400 μ2 και μπορούν να επεκταθούν ανάλογα με την αποστολή προς το υπόστεγο ιπτάμενων μέσων και τη δεξαμενή αντίστοιχα ανεβάζοντας τη συνολική έκταση στα 5400 μ2. Ενδεικτικά το γκαράζ βαρέων οχημάτων με χρήση της δεξαμενής μπορεί να χωρέσει 46 άρματα μάχης τύπου Leopard 2. 29 στο γκαράζ και τα υπόλοιπα 17 στο χώρο της δεξαμενής.

Στις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις το TCG Anadolu μπορεί να μεταφέρει ένα αμφίβιο τάγμα με τον εξοπλισμό του για 30 ημέρες σύν τον αεροπορικό βραχείονα με αριθμό ελικοπτέρων και UAV. Ο τυπικός εξοπλισμός είναι 94 οχήματα στα οποία συμπεριλαμβάνονται 13 άρματα μάχης, 27 αμφίβια τεθωρακισμένα οχήματα, 6 ΤΟΜΠ, 33 ελαφρά οχήματα και 15 τρέιλερ.

Έχει ολικό μήκος 320,8 μέτρα, μήκος ίσαλου γραμμής 207,2 μέτρα, πλάτος 32μ και βύθισμα 7,07 μέτρα και εκτοπίζει 27436 τόνους σε πλήρη φόρτο. Το κοίλο μέχρι το κατάστρωμα πτήσεων είναι 27,5 μέτρα και ύψος του καταστρώματος από την επιφάνεια της θάλασσα 20 μέτρα στο παραπάνω βύθισμα. Με γεμάτη τη δεξαμενή αμφίβιων επιχειρήσεων το βύθισμα του πλοίου ανεβαίνει στα 10,2 μέτρα. Το πλοίο είναι σχεδιασμένο να διεξάγει επιχειρήσεις με κατάσταση θαλάσσης 6. Μπορεί να μεταφέρει μέχρι 1223 άτομα στα οποία συμπεριλαμβάνεται το πλήρωμα 371 άτομα, το αεροπορικό σκέλος 50 άτομα περίπου, το ιατρικό προσωπικό 50 άτομα και 550-700 πεζοναύτες.

Το σύστημα πρόωσης είναι τύπου CODAGL (Combination of Diesel and Gas Turbine Electric), είναι CODADL (Combination of Diesel and Diesel Electric). Διαθέτει πέντε κύριες τετράχρονες ντηζελομηχανές MAN 16V32/40 ισχύος 8000 kW στις 850 σ.α.λ. οι οποίες χρησιμοποιούνται για να παράγουν ρεύμα μέσω εναλλακτών (alternator) για το σύστημα ηλεκτροπρόωσης του πλοίου αλλά και για να καλύψουν τις υπόλοιπες ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια. ο πλοίο επιτυγχάνει 20,5 κόμβους μέγιστη ταχύτητα με πλήρες εκτόπισμα και 7000 ν.μ. εμβέλεια με οικονομική ταχύτητα των 16 κόμβων.

Κλάση Βey

Η κλάση αποτελείται από δύο πλοία, το TCG Sarucabey (NL-123) και το TCG Karamurselbey (NL-124). Ουσιαστικά είναι πλοία τύπου LST (Landing Ship Tank) μικρού εκτοπίσματος που ναυπηγήθηκαν την περίοδο 1985-1986. Είναι μια μεγενθυμένη έκδοση της προϋγουμενης κλάσης LST του τουρκικού ναυτικού Cakabey. Τα πλοία έχουν ολικό μήκος 92 μέτρα, πλάτος 14 μέτρα και βύθισμα 2,3 μέτρα. Εκτοπίζουν 2600 τόνους σε πλήρες φόρτο και το πλήρωμά τους αποτελείται από 107 άτομα. Πρόωση γίνεται από τρεις ναυτικές μηχανές ντίζελ που κινούν ισάριθμες προπέλες. Η συνολική ισχύς των μηχανών είναι 4320 ίπποι. Μπορούν να μεταφέρουν 600 πεζοναύτες και 11 μέσα άρματα και δύο αποβατικές ακάτους LCVP με μέγιστη ταχύτητα 14 κόμβων. Ο οπλισμός του αποτελείται από τρία πυροβόλα Bofors 40L70 και δύο διπλά πυροβόλα των 20 χιλ. ενώ έχει τη δυνατότητα μεταφοράς και πόντισης μέχρι 135 ναρκών. Τέλος διαθέτει στην πρύμνη ελικοδρόμιο για την υποστήριξη ελικοπτέρου χωρίς όμως υπόστεγο.

Κλάση Osman Gazi

Η κλάση αποτελείται από ένα μοναδικό πλοίο το TCG Osman Gazi (NL-125). Το πλοίο ναυπηγήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 και το διάστημα 2010-2011 πέρασε από πρόγραμμα αναβάθμισης. Έχει μήκος 105 μέτρα, πλάτος 16 μέτρα και βύθισμα 2,3 μέτρα. Με πλήρες φόρτο εκτοπίζει 3773 τόνους. Κίνηση στο πλοίο δίνουν δύο ντιζελομηχανές MTU με συνολική ισχύ 8800 ίππους. Το πλοίο έχει μέγιστη ταχύτητα 17 κόμβους και επιτυγχάνει αυτονομία 4000 ν.μ. με ταχύτητα 15 κόμβων. Το πλήρωμα του πλοίου αποτελείται από 109 άτομα προσωπικό ενώ έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει μέχρι 900 πεζοναύτες και 15 μέσα άρματα μάχης. Για την προώθηση των πεζοναυτών στην ακτή το πλοίο φέρει τέσσερις αποβατικές ακάτους LCVP τοποθετημένες ανά δύο δεξιά και αριστερά της υπερκατασκευής. Επισης διαθέτει και ευμέγεθες ελικοδρόμιο στην πρύμνη για την εξυπηρέτηση ελικοπτέρου.

Ο οπλισμός αποτελείται από δύο πυργίσκους με διπλά πυροβόλα των 35χιλ (GDM-A Oerlikon KDC 35mm/90cal) τοποθετημένους στην πλώρη και ένα Mk15 Phalanx στην πρύμνη πίσχ από τον ιστό του ραντάρ. Τον οπλισμό συμπληρώνουν βαρέα πολυβόλα Μ2ΗΒ των 12,7 χιλ, δύο διπλά πυροβόλα Oerlikon 20mm και 200 νάρκες που ποντίζονται μέσω δύο καταπακτών που υπάρχουν στην πρύμνη. Εκτός των ραντάρ ναυτιλίας και επιτήρησης επιφανείας το πλοίο διαθέτει σύστημα ESM τύπου AN/SLQ-32v(2) και εκτοξευτές αναλωσίμων Mk137 του συστήματος Mk36 SRBOC.

Κλάση Bayraktar

Η κλάση αποτελείται από δύο πλοία, το TCG Bayraktar (L-402) και το TCG Sancaktar (L-403). Είναι τα νεότερα και μεγαλύτερα πλοία LST του τουρκικού ναυτικού και μπήκαν σε υπηρεσία το 2018. Έχουν μήκος 138,75 μέτρα, πλάτος 19,6 μέτρα, βύθισμα περίπου 5 μέτρα και εκτοπίζουν 7370 τόνους με πλήρες φόρτο. Κίνηση στο πλοίο δίνουν τέσσερις μηχανές ντίζελ των 2880 kW που κινούν δύο άξονες με προπέλες μεταβλητού βήματος. Η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου είναι 18 κόμβοι ενώ με 15 κόμβους επιτυγχάνει εμβέλεια 6000 ν.μ.

Διαθέτει ράμπα πλώρα και πρύμα που διευκολύνει τη φόρτωση των οχημάτων. Μπορεί να μεταφέρει μέχρι 1200 τόνους φορτίου και 350 πλήρως εξοπλισμένους πεζοναύτες. Το σύνολο των ενδιαιτήσεων είναι 566 και καλύπτουν τις ανάγκες του πληρώματος και των μεταφερώμενων στρατευμάτων. Για την αποβίβαση των πεζοναυτών μεταφέρει τέσσερις αποβατικές ακάτους LCVP ενώ στο ελικοδρόμιο μπορεί να δεχθεί βαρέα ελικόπτερα.

Διαθέτει εντυπωσιακό ηλεκτρονικό εξοπλισμό και οπλισμό. Ο κύριος αισθητήρας είναι το ραντάρ SMART-S Mk2 διαθέτει ακόμη δύο ραντάρ ναυτιλιάς Sperry, ένα ραντάρ έρευνας επιφανείας LPI Aselsan ALPER, ένα selex IRST, δύο Η/Ο συστήματα ASELFLIR-300D, σύστημα Η/Π ARES-2N ESM/ECM και σύστημα προειδοποίησης ακτίνας λέιζερ ASELSAN LIAS. Ο οπλισμός περιλαμβάνει δύο πυργίσκους Fast Forty εγκατεστημένους στην πλώρη, δύο Mk-15 Block 1B εγκατεστημένα ένα στην πλώρη και ένα πρύμα στην υπερκατασκευή, δύο ASELSAN STAMP 12.7mm RWS και εκτοξευτές αναλωσήμων κατά πυραύλων SRBOC και τορπιλών Sea Sentor.

Κλάση C130/140

Πρόκειται για πλοία τύπου LCT με μικρή μεταφορική ικανότητα και εμβέλεια. Η διοίκηση Αμφίβιων Επιχειρήσεων διαθέτει 13 πλοιάρια της κλάσης εν ενεργεία. Έχουν ναυπηγηθεί στη δεκαετία του 1980 και έχουν μήκος 56,5 μέτρα, πλάτος 11,5 μέτρα και βύθισμα 3,2 μέτρα. Το εκτόπισμα είναι μόλις 600 τόνοι και η μέγιστη ταχύτητα 8-10 κόμβοι. Μεταφέρουν 100 πλήρως εξοπλισμένους πεζοναύτες ή οχήματα στο ανοιχτό κατάστρωμα. Ο οπλισμός αποτελείται από δύο πυροβόλα των 20 χιλιοστώ τοποθετημένα στην πλώρη.

Κλάση C151

Πρόκειται επίσης για τα νεότερα και ικανότερα πλοία τύπου LCT με αυξημένη μεταφορική ικανότητα και διπλάσια ταχύτητα. Οκτώ πλοί της κλάσης βρίσκονται σε υπηρεσία τα οποία παραδόθηκαν το 2013. Έχουν μήκος 79,9 μέτρα πλάτος 11,7 μέτρα, βύθισμα 2,5 μέτρα και εκτόπισμα 1156 τόνους. Έχουν μέγιστη μεταφορική ικανότητα 200 τόνους φορτίου στα 400 τ.μ. ανοιχτου καταστρώματος. Αυτό μεταφράζεται σε μέχρι τρία μέσα άρματα μάχής ή 260 πλήρως εξοπλισμένους πεζοναύτες. Το πλοίο διαθέτει δύο μηχανές ντίζελ που κινούν ισάριθμες προπέλες σταθερού βήματος και επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 18 κόμβων. Ο οπλισμός αποτελείται από δύο τηλεχειρηζόμενους σταθμούς με πυοροβόλο των 30 χιλ στην πλώρη και δύο σταθεροποιμένα πολυβόλα των 12,7 χιλ πάνω από τη γέφυρα.

Αντί επιλόγου

Μια παράκτια χώρα του μεγέθους της Τουρκίας είναι λογικό να διαθέτει αμφίβιες δυνάμεις για διενέργεια κλασικού τύπου αμφίβιων επιχειρήσεων μέσω των καφών LST που διαθέτει. Αντίστοιχα και το Π.Ν., το οποίο έχει να προασπίσει τα εκατοντάδες ελληνικά νησιά διαθέτει επίσης αξιόλογες αμφίβιες δυνάμεις με δυνατότητα να μεταφέρουν μεγάλο όγκο δυνάμεων σε μεγάλη απόσταση με σκοπό την ενίσχυση ή ανακατάλυψη ελληνικού νησιωτικού εδάφους. Όμως τα 21 πλοιάρια LCT έχουν καθαρά επιθετικό προσανατολισμό με συγκεκριμένο γεωγραφικό χώρο δράσης. Αυτά μαζί με το πλήθος των μεταφορικών ελικοπτέρων προφανώς και έχουν μια και μοναδική αποστολή που δεν είναι άλλη από την κατάληψη νήσου κοντά στα τουρκικά παράλια.