Σύμφωνα με δημοσίευμα της κροατικής ιστοσελίδας «Total Croatia News» ο Κροάτης Πρωθυπουργός, Andrej Plenković και ο Υπουργός Άμυνας της χώρας, Mario Banožić, είχαν συνάντηση με υψηλόβαθμα στελέχη του Υπουργείο Άμυνας και του Στρατού της χώρας με θέμα το πρόγραμμα απόκτησης 76 μεταχειρισμένων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης M2A2 ODS Bradley (Operation Desert Storm) από τις ΗΠΑ. Πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα, δεδομένου και του ενδιαφέροντος του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ) για την απόκτηση τεθωρακισμένων οχημάτων Bradley. Η τελευταία ενημέρωση για το θέμα είναι από τις 15 Φεβρουάριου του 2021 όταν ο Υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή, δήλωσε ότι αφενός μιλάμε για την έκδοση M2A2 Bradley, αφετέρου ότι οι Αμερικανοί δεν έχουν δώσει στο Υπουργείο Άμυνας επίσημη ενημέρωση αναφορικά με την απόσυρση τους, άρα η όλη διαδικασία βρίσκεται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο. Δεδομένου ότι η Κροατία παραλαμβάνει M2A2 ODS Bradley η εξέλιξη του κροατικού προγράμματος έχει εκ των πραγμάτων ενδιαφέρον και για την Ελλάδα.
Και αναφέρουμε το κομμάτι του κόστους διότι έχει γίνει αντικείμενο κριτικής στα κροατικά μέσα ενημέρωσης αλλά και πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης. Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα «Euractive» στα τέλη Δεκεμβρίου ο Πρόεδρος της Κροατίας, Zoran Milanović, άσκησε δημόσια κριτική στην κυβέρνηση και στον Υπουργό Άμυνας για παρακώληση της εξέλιξης του προγράμματος: «Περίεργα πράγματα συμβαίνουν. Οι ΗΠΑ μας προσφέρουν ένα δώρο που ο Στρατός χρειάζεται και κάποιος προσπαθεί συστηματικά να το αρνηθεί», δήλωσε ο Κροάτης Πρόεδρος και συμπλήρωσε ότι ο Banožić έχει λάβει επιστολή από το αμερικανικό Υπουργείο Άμυνας με την οποία τον προτρέπει να επισπεύσει την λήψη της απόφαση. Στο ίδιο μήκος κύματος η Αμερικανική πρεσβεία στο Ζάγκρεμπ εξέδωσε ανακοίνωση όπου αναφέρει: «Προσφέραμε τα Bradley στην Κροατία το 2017. Οι ΗΠΑ δίνουν στην Κροατία $ 45 εκατομμύρια ως βοήθεια για τη χρηματοδότηση του προγράμματος και έχουμε διατηρήσει την προσφορά μας όσο περισσότερο μπορούσαμε. Δεν θα δοθεί καμία παράταση μετά τις 31 Ιανουαρίου του 2022». Σ’ αυτό το πλαίσιο έγινε και η συνάντηση του Πρωθυπουργού Plenković και του Υπουργού Άμυνας Banožić με τα στελέχη του Υπουργείο Άμυνας και του Στρατού της χώρας.
Αμέσως μετά τη συνάντηση ο Κροάτης Πρωθυπουργός ανάρτησε στο «Twitter», το απόγευμα της Δευτέρας: «Συναντήθηκε με τον Υπουργό Banožić και εκπροσώπους του Υπουργείου Άμυνας και των Ενόπλων Δυνάμεων σχετικά με την αμερικανική προσφορά για τον εξοπλισμό του Κροατικού Στρατού με τεθωρακισμένα οχήματα Bradley. Θέλουμε η επένδυση να είναι θετική και βιώσιμη στο μέλλον για τον Κροατικό Στρατό». Η επιλογή των μεταχειρισμένων M2A2 ODS Bradley έγινε στο πλαίσιο του προγράμματος αντικατάστασης των 128 εν υπηρεσία τεθωρακισμένων οχημάτων BVP M-80A, τα οποία είναι γιουγκοσλαβικής σχεδίασης και ανάπτυξης και βρίσκονται σε υπηρεσία από το 1979. Το 2017 εξετάστηκε η περίπτωση αναβάθμισης τους και η παραμονή τους σε υπηρεσία για 15-20 επιπλέον χρόνια, αλλά τελικά προτιμήθηκε η λύση των M2A2 ODS Bradley για την αντικατάσταση του συνόλου των BVP M-80A μέχρι το 2030. Έτσι, η αρχική έγκριση για την Κροατία είναι για 76 οχήματα, ενώ στη συνέχεια θα υπάρξει και νέο πρόγραμμα απόκτησης επιπλέον 54 οχημάτων για να αντικατασταθούν όλα τα BVP M-80A.
Το Δεκέμβριο του 2020 οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι ενέκριναν την πιθανή πώληση, μέσω FMS (Foreign Military Sales) στην Κροατία: 76 M2A2 ODS Bradley, 84 πολυβόλων M240, 1.103 αντιαρματικών βλημάτων TOW-2A RF (Radio Frequency), 16 επιπλέον TOW-2A RF για βολές αποδοχής, 100 αντιαρματικών βλημάτων TOW-2B RF, οκτώ επιπλέον TOW-2B RF για βολές αποδοχής, 500 αντιαρματικών βλημάτων 500 TOW-2 BB-RF (Bunker Buster-Radio Frequency), οκτώ επιπλέον TOW-2 BB-RF για βολές αποδοχής, εκτοξευτές καπνογόνων βομβίδων M-257 SGL (Smoke Grenade Launchers), πυρομαχικά, ασυρμάτους, επιπλέον θωράκιση, εξομοιωτές, υλικά και υπηρεσίες υποστήριξης και δημιουργίας υποδομής των οχημάτων και των κινητήρων και υλικά και εργασίες γενικής επισκευής και αναβάθμισης τους στο επίπεδο M2A3 Bradley, με δυνητικό κόστος $ 757 εκατομμύρια, δηλαδή $ 9,96 εκατομμύρια ανά όχημα. Εφόσον προχωρήσει τελικά το πρόγραμμα τα M2A2 ODS Bradley θα παραδοθούν στην Κροατία και στη συνέχεια θα αναβαθμιστούν από την κροατική Đuro Đaković, πριν παραδοθούν στον Κροατικό Στρατό.
Η έκδοση M2A3 Bradley είναι εκτεταμένη και αφορά σε βελτιώσεις στον τομέα της πρόσκτησης στόχων, με την ενσωμάτωση του συστήματος CIV (Commander’s Independent Viewer) και του συστήματος IBAS (Improved Bradley Acquisition Subsystem), της διαχείρισης της κίνησης του πύργου, με την ενσωμάτωση του συστήματος TDS (Turret Drive System), της επίγνωσης της τακτικής κατάστασης, της βελτίωσης της διαδικασίας διαχείρισης και διανομής της ηλεκτρικής ενέργειας, τον έλεγχο των πυρών, της διοίκησης, του ελέγχου και των πληροφοριών, με την ενσωμάτωση του συστήματος IC3 (Integrated Communications, Command, and Control), της πλοήγησης, της διάγνωσης βλαβών και της ασφάλειας και προστασίας του οχήματος. Είναι δηλαδή το «ψηφιακό» τεθωρακισμένο όχημα που θέλει η Κροατία. Ωστόσο, η κριτική αφορά στο πολύ υψηλό κόστος ανά όχημα, για μεταχειρισμένο το οποίο θα αναβαθμιστεί, ενώ με την ίδια ή και μικρότερη τιμή μπορεί να αποκτηθεί ένα νέο τεθωρακισμένο όχημα.
Η έκδοση M2A2 ODS Bradley αναπτύχθηκε το πρώτο μισό της δεκαετίας του 1990, με βάση τα συμπεράσματα από τον Πόλεμο του Κόλπου το 1991. Σε σχέση με τα M2A0, τα M2A2 ODS, ενσωματώνουν αρκετές βελτιώσεις, δηλαδή όσες προέκυψαν από την αναβάθμιση του 1986 (M2A1) και του 1988 (M2A2), συν όσες προβλέφθηκαν για την έκδοση M2A2 ODS. Οι αναβαθμίσεις της έκδοσης M2A1 περιλαμβάνουν την πιστοποίηση της χρήσης των βλημάτων των εκδόσεων TOW-2, μέγιστου βεληνεκούς 3,75 χιλιομέτρων, την ενσωμάτωση ενός νέου συστήματος ΡΒΧ πολέμου (ραδιολογικός, βιολογικός και χημικός) και την εγκατάσταση ενός νέου συστήματος κατάσβεσης πυρκαγιάς. Οι αναβαθμίσεις της έκδοσης M2A2 είναι περισσότερες και πιο εκτεταμένες. Αρχικά αντικαταστάθηκε ο πετρελαιοκινητήρας με τον ισχυρότερο Cummins VTA-903T μέγιστης ισχύος 600 ίππων, ενώ υπήρξαν και εργονομικές αλλαγές στο εσωτερικό του οχήματος, στο τμήμα της αποθήκευσης των πυρομαχικών. Η θωράκιση αυξήθηκε με την τοποθέτηση εσωτερικού προστατευτικού πλέγματος (Spall Liners), εξωτερικής θωράκισης και υποδομής για την εγκατάσταση επιπλέον θωράκισης τύπου ERA (Explosive Reaction Armor).
Οι βελτιώσεις αυτές, παρά το ότι βελτίωσαν σημαντικά τα οχήματα αποδείχθηκαν ανεπαρκή στον Πόλεμο του Ιράκ το 1991. Γι’ αυτό και η έκδοση M2A2 ODS ενσωματώνει εκτεταμένες βελτιώσεις: Εγκατάσταση νέου αποστασιόμετρο λέιζερ ασφαλέστερο για τα μάτια του χειριστή, εγκατάσταση τακτικού συστήματος πλοήγησης με δέκτη GPS (Global Positioning System) και ψηφιακή πυξίδα, εγκατάσταση του υπέρυθρου συστήματος οδήγησης DVE (Driver’s Vision Enhancer), εγκατάσταση του ψηφιακού συστήματος επικοινωνιών και πληροφοριών FBCB2 (Force XXI Battle Command Brigade and Below) και εγκατάσταση ενός συστήματος εντοπισμού επερχόμενου αντιαρματικού βλήματος. Επίσης, έγιναν και εργονομικές βελτιώσεις στο εσωτερικό του οχήματος (νέα καθίσματα, προσθήκη δέκατου καθίσματος, σημείο θέρμανσης μερίδας τροφής, ηλεκτρικό σύστημα ελέγχου της θύρας επιβίβασης και αποβίβασης και εξωτερικά σημεία ανάρτησης ατομικών ειδών).