Περί τα 35 εκατομμύρια ευρώ κοστολογείται έκαστο UH-60M Blackhawk για την Αεροπορία Στρατού σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες. Το ελληνικό αίτημα το οποίο εστάλη στη κυβέρνηση των ΗΠΑ με τη μορφή Letter Of Request (LoR) αφορά συνολικά 35 ελικόπτερα εκ των οποίων μόνον τα 4 θα είναι οπλισμένα. Το «αλμυρό» κόστος των 35 εκατομμυρίων ανά ελικόπτερο UH-60M Blackhawk αφορά την πλέον απλή έκδοση του Blackhawk με μόνον τα βασικά και απαραίτητα συστήματα όπως συστήματα επικοινωνιών και αεροναυτιλίας. Φυσικά σε αυτό το κόστος δεν περιλαμβάνονται οι αναγκαίες δαπάνες για τη τεχνική υποστήριξη των ελικοπτέρων.
Μόνον τα 4 εκ των 35 ελικοπτέρων UH-60M Blackhawk θα είναι οπλισμένα με εξοπλισμό πολυβόλων τύπου Μ134 της αμερικανικής εταιρείας Dillon Aero ενώ εάν το επιτρέψουν οι οικονομικοί παράμετροι θα εξοπλίζονται και με κάλαθους ρουκετών και πιθανώς βλήματα.
Επιγραμματικά το κόστος για τα 35 ελικόπτερα UH-60M Blackhawk θα κυμαίνεται περί το 1.6 δισεκατομμύρια δολάρια. Και αυτό αφορά τις πλέον συντηρητικές και αισιόδοξες προβλέψεις με βάση τις πληροφορίες του παρόντος χρόνου. Ενδεικτικά αναφέρεται το παράδειγμα προμήθειας νέων ελικοπτέρων Blackhawk της Αυστραλίας με ανάλογο αριθμό ελικοπτέρων. Η κυβέρνηση της Αυστραλίας θα αποκτήσει 40 ελικόπτερα BlackHawk από τις ΗΠΑ έναντι εκτιμώμενου τιμήματος 2,8 δισεκατομμυρίων αυστραλιανών δολαρίων (1,96 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ). Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ είχε δώσει πράσινο φως στη δυνητική πώληση τον Αύγουστο του 2022.
Φυσικά τα ερωτήματα που εγείρονται είναι αρκετά και αξίζουν να τονιστούν καθώς η απόφαση της δαπάνης ενός τέτοιου κονδυλίου ήδη έχει επιφέρει αντιδράσεις εντός Στρατού Ξηράς δεδομένων άλλων αναγκών που υφίστανται και οι οποίες περνούν σε δεύτερη μοίρα με ευθύνη της παρούσας ηγεσίας του ΓΕΣ.
Γιατί ενώ το παρόν εξοπλιστικό ήταν σε χαμηλότερη εξοπλιστική προτεραιότητα συγκριτικώς με άλλα προγράμματα όπως του Πυροβολικού (Μάχης και Αντιαεροπορικού) ή των Τεθωρακισμένων προκρίθηκε σε χρόνο ρεκόρ και βαίνει προς υλοποίηση; Για παράδειγμα η Αεράμυνα του Στρατού Ξηράς αδιαμφισβήτητα είναι σπουδαιότερης αξίας.
Ακόμη πιο σημαντικό είναι τα προγράμματα αναβάθμισης του Πυροβολικού Μάχης που καθυστερούν δραματικά ή απόκτησης νέων οπλικών συστημάτων όπως περιφερόμενων πυρομαχικών με πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα για την ελληνική αποτροπή.
Γιατί η Αεροπορία Στρατού δεν έχει παρουσιάσει ολοκληρωμένη συγκριτική αξιολόγηση όλων των άλλων διαθέσιμων επιλογών όπως έπραξε η Πολεμική Αεροπορία αποστέλλοντας αιτήματα πληροφοριών και τιμών προς αεροναυπηγικές εταιρείες για άλλες δυνητικές επιλογές; Γιατί απευθείας προκρίθηκε το UH-60M Blackhawk;
Είναι γνωστό πως ο Αμερικανικός Στρατός βρίσκεται σε φάση επιλογής του νέου κινητήρα των UH-60M Blackhawk για μεγαλύτερη αξιοπιστία και αυξημένη ακτίνα δράσης. Το πρόγραμμα όπως ανακοίνωσε ο Στρατός των ΗΠΑ θα έχει διετή καθυστέρηση. Εμείς γιατί θα επιλέξουμε ένα ελικόπτερο με βάση τον παλαιό κινητήρα; Αναλυτικά είχαμε αναφερθεί εδώ (https://defencereview.gr/amerikanikos-stratos-dyo-chronia-kathy/)
Και επιτέλους η πολιτική ηγεσία και το ΓΕΕΘΑ οφείλουν να απαντήσουν γιατί έχουμε καταργήσει τους διεθνείς διαγωνισμούς που προσφέρουν διαφάνεια και σκληρό ανταγωνισμό; Γιατί όλα τα προγράμματα πρέπει να υλοποιούνται με απευθείας αναθέσεις;
Τι έργο έχει διασφαλιστεί για την ελληνική αμυντική βιομηχανία; Χαρακτηριστικά στη σύμβαση των Rafale το έργο για την ελληνική αμυντική βιομηχανία ήταν μηδενικό. Εν αντιθέσει με τη περίπτωση των νέων φρεγατών και κυρίως του προγράμματος πρόσκτησης νέων κορβετών που λόγω του ανταγωνισμού προσφέρεται ένα ευρύ βιομηχανικό έργο.
Ως πότε θα συνεχίζεται η απαξίωση των ελικοπτέρων ΝΗ90; Γιατί επιτέλους δεν υπογράφεται μια ολοκληρωμένη σύμβαση τεχνικής υποστήριξης; Θα πετάξουμε τα ελικόπτερα για να οδηγηθούμε σε νέα; Πως περιμένουμε να πετάξουν τα ελικόπτερα δίχως σύμβαση τεχνικής υποστήριξης;
Κανείς δεν αμφισβητεί την ανάγκη αντικατάστασης των παρωχημένων UH-1H Huey και ΑΒ205 αλλά όλα οφείλουν να γίνονται με κάποιους κανόνες και σε κάποιο υγιές πλαίσιο εξοπλιστικών διαδικασιών.