Η Γερμανική KMW (Krauss-Maffei Wegmann) έχει αναπτύξει το PzH-2000 (PanzerΗaubitze-2000), ένα από τα ικανότερα αυτοκινούμενα πυροβόλα των 155 χιλιοστών στον κόσμο, το οποίο υπηρετεί και στον Ελληνικό Στρατό (ΕΣ). Αναπτύχθηκε για να αντικαταστήσει τα M-109 του Γερμανικού Στρατού. Η ανάπτυξή του ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Μετά από εκτεταμένες επιχειρησιακές δοκιμές, το 1996, ο Γερμανικός Στρατός υπέγραψε συμβόλαιο για την προμήθεια 185 συστημάτων. Τα πρώτα πυροβόλα άρχισαν να κατασκευάζονται το 1997, ενώ οι παραδόσεις ξεκίνησαν το 1998. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 η KMW άρχισε να πειραματίζεται με την εξέλιξη του PzH-2000 και συγκεκριμένα με την ενσωμάτωση του πυροβόλου του σε ελαφρύτερες πλατφόρμες. Έτσι προέκυψε το AGM (Artillery Gun Module) και στη συνέχει το Donar και το RCH-155 (Remote Controlled Howitzer-155).
Το AGM είναι ένας πύργος πυροβολικού, ένα δομικό στοιχείο πυρός, το οποίο προσαρμόζεται πάνω σε διάφορες πλατφόρμες όπως είναι τα τεθωρακισμένα οχήματα (τροχοφόρα ή ερπυστριοφόρα) ή ακόμα και φορτηγά (8 x 8, 10 x 10). Το AGM αναπτύχθηκε από την KMW, ως έκδοχο του πυροβόλου PzH-2000, με κύρια χαρακτηριστικά την ευκινησία και την δυνατότητα αερομεταφοράς από αεροσκάφη κατηγορίας A-400M Atlas ή C-17 Globemaster III, δεν μπορεί να μεταφερθεί από C-130 Hercules). Για πρώτη φορά παρουσιάστηκε το 2004 σε σασί Μ-993 των πολλαπλών εκτοξευτών ρουκετών M-270 MLRS (Multiple Launch Rocket System). Το 2008 παρουσιάστηκε το AGM στο σασί του ερπυστριοφόρου τεθωρακισμένου οχήματος ASCOD-2 (Donar), ενώ το 2014 ξεκίνησε το πρόγραμμα ενσωμάτωσης του AGM στο τροχοφόρο τεθωρακισμένο όχημα Boxer (RCH-155).
Σε άλλα παραδείγματα ενσωμάτωσης του AGM σε πλατφόρμες, στη διεθνή έκθεση «Singapore Airshow 2018», η KMW παρουσίασε το πυροβόλο σε τροχοφόρο όχημα 8 x 8 της ιταλικής Iveco, ενώ στις αρχές Μαΐου του 2021 παρουσιάστηκε και σε φορτηγό HX3 (10 x 10). Το AGM χρησιμοποιεί το πυροβόλο L/52 των 155/52 χιλιοστών και τον βαλλιστικό υπολογιστή ελέγχου πυρός του PzH-2000, καθώς και το σύστημα ACCS (Artillery Command and Control System) της KMW. Ο πύργος μάχης παραμένει λειτουργικός ακόμα και με σβηστό τον κινητήρα του οχήματος, αφού ενσωματώνει ανεξάρτητη εφεδρική μονάδα παροχής ενέργειας (APU : Auxiliary Power Unit). Σύμφωνα με την KMW, το AGM, σε σχέση πάντα με το PzH-2000, είναι μια εναλλακτική λύση, πιο οικονομική, με μικρότερες απαιτήσεις επάνδρωσης, μικρότερο βάρος αλλά με την ίδιες μαχητικές ικανότητες που έχει το PzH-2000.
Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αναχορηγία πυρομαχικών έχει μειωθεί στο μισό (το PzH-2000 μεταφέρει 60 πυρομαχικά, ενώ το AGM μεταφέρει 30 πυρομαχικά). Το μέγιστο βεληνεκές του πυροβόλου είναι συνάρτηση των πυρομαχικών που χρησιμοποιεί, ενώ μπορεί να εκτελέσει βολές ταυτόχρονης προσβολής στόχου με πολλαπλά πυρομαχικά (MRSI : Multiple Round Simultaneous Impact). Με πυρομαχικά αυξημένης εμβέλειας το βεληνεκές είναι της τάξεως των 40 χιλιομέτρων, ενώ με πυρομαχικά κατηγορίας VLAP (Velocity Enhanced Artillery Projectile) το μέγιστο βεληνεκές αυξάνει στα 54 χιλιόμετρα. Να σημειωθεί, ότι το Νοέμβριο του 2019 η νοτιοαφρικανική Denel πραγματοποίησε δοκιμαστικές βολές με βλήματα VLAP και πυροβόλο PzH-2000 και πέτυχε μέγιστο βεληνεκές 67 χιλιομέτρων. Επίσης, το AGM μπορεί να εκτοξεύσει και κατευθυνόμενα πυρομαχικά, όπως είναι το Vulcano ή το Excalibut.
Η τελευταία έκδοση του AGM, την οποία παρουσιάζει η KMW στην ιστοσελίδα της, είναι η AGM–Iveco, σε τροχοφόρο φορτηγό Trakker (8 x 8) και μέγιστο βάρος μάχης του 39 τόνους. Ως δικαίωμα επιλογής του πελάτη η KMW αναφέρει ότι η καμπίνα του οχήματος μπορεί να ενισχυθεί με επιπλέον θωράκιση, να ενσωματώσει τηλεχειριζόμενο πύργο με πολυβόλο, για την αυτοπροστασία του οχήματος, και σύστημα εκτόξευσης καπνογόνων βομβίδων. Από κατασκευής, η καμπίνα ενσωματώνει ολοκληρωμένο σύστημα προστασίας από ραδιολογικές, βιολογικές και χημικές ουσίες, αυτόματο σύστημα πυρόσβεση και κλιματιστικό. Ο πύργος μάχης ενσωματώνει αυτόματο σύστημα διαχείρισης πυρομαχικών/προωθητικών γεμισμάτων και γέμισης. Σύμφωνα με την KMW το AGM-Iveco μπορεί να προσβάλει στόχους σε ξηρά και θάλασσα, στατικούς ή σε κίνηση. Ο μέγιστος ρυθμός βολής είναι εννέα (9) πυρομαχικά το λεπτό, ενώ ο πύργος μπορεί να κινηθεί 360ο και έχει όρια ανύψωσης από -2,5 έως +65ο.
Όπως προαναφέραμε, το Donar αναπτύχθηκε από την KMW, σε συνεργασία με την αμερικανική General Dynamics European Land Systems (GD ELS), ως μια βελτιωμένη εξέλιξη του AGM. Η ανάπτυξη του ολοκληρώθηκε το 2008 και για πρώτη φορά παρουσιάστηκε στη διεθνή έκθεση «Eurosatory 2008» (Ιούνιος του 2008). Το Donar αποτελείται από δύο (2) κύρια στοιχεία: Τον πύργο του πυροβόλου (AGM) και το τεθωρακισμένο όχημα ASCOD-2. Η διαφορά του Donar με το AGM, εντός του οχήματος/φορέα, είναι ότι ο πύργος του Donar είναι βελτιωμένος, σε σχέση μ’ αυτόν του πρωτότυπου AGM, και ενσωματώνει πλήρως αυτόματο σύστημα διαχείρισης και γέμισης πυρομαχικών και προωθητικών γεμισμάτων ( ικανότητα που στη συνέχεια υιοθετήθηκε και από το AGM). Το Donar έχει χαμηλό βάρος μάχης (περίπου 35 τόνους).
Το Donar, όπως και το AGM-Iveco, απαιτεί μόλις δύο (2) άτομα πλήρωμα (οδηγό και διοικητή), οι οποίοι χειρίζονται το σύστημα εντός της προστατευμένης καμπίνας, η οποία μπορεί να ενισχυθεί με επιπλέον θωράκιση (η καμπίνα του Donar ενσωματώνει τα ίδια συστήματα με αυτά του AGM-Iveco). Όπως και στην περίπτωση του AGM-Iveco, το Donar είναι αερομεταφερόμενο από αεροσκάφη κατηγορίας A-400M Atlas ή C-17 Globemaster III. Οι διαστάσεις του (μήκος x πλάτος x ύψος) είναι 10,3 μέτρα x 2,99 μέτρα x 3,2 μέτρα. Ενσωματώνει πετρελαιοκινητήρα μέγιστης ισχύος 720 (λόγος ισχύος προς βάρος: 1 τόνος βάρους για κάθε 20,57 ίππους), επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 60 χιλιόμετρα την ώρα (σε οδό) και εμβέλεια (τυπική) 500 χιλιόμετρα. Ο μέγιστος ρυθμός βολής, η ποσότητα των μεταφερόμενων πυρομαχικών και η δυνατότητα κίνησης και ανύψωσης του πυροβόλου είναι ίδια μεταξύ του AGM-Iveco και του Donar.
Η τελευταία έκδοση των AGM και Donar είναι το RCH-155, το οποίο βασίζεται στο σασί του Boxer (το σύστημα έχει βάρος μάχης 39 τόνους). Τα συστήματα που ενσωματώνει το RCH-155 και οι επιδόσεις του δεν διαφέρουν από τα προαναφερθέντα συστήματα. Να προσθέσουμε μόνο ότι το RCH-155 έχει την ικανότητα βολής κατά την κίνηση, κάτι πολύ σημαντικό για την ασφάλεια του συστήματος από πυρά αντί-πυροβολικού. H σχετική ικανότητα επιδείχθηκε από την KMW στα τέλη Αυγούστου του 2021. Στην ίδια επίδειξη το RCH-155 απέδειξε την ικανότητα του να λειτουργεί ως σύστημα ικανότητα «Hunter–Killer», όπου η εκτέλεση βολής και η αναζήτηση του επόμενου στόχου μπορούν να πραγματοποιηθούν παράλληλα. Συνδυαστικά, οι δύο (2) αυτές ικανότητες αυξάνουν κατακόρυφα τις πιθανότητες επιβίωσης του RCH-155 στο πεδίο της μάχης και το καθιστούν εξαιρετικά αποδοτικό ως μέσο πυροβολικού.
Οι διαστάσεις του RCH-155 (μήκος x πλάτος x ύψος) είναι 10,4 μέτρα x 2,99 μέτρα x 3,6 μέτρα. Ενσωματώνει πετρελαιοκινητήρα μέγιστης ισχύος 815 (λόγος ισχύος προς βάρος: 1 τόνος βάρους για κάθε 20,90 ίππους), επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 100 χιλιόμετρα την ώρα (σε οδό) και εμβέλεια (τυπική) 700 χιλιόμετρα. Υπενθυμίζουμε ότι πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε ότι η Ουκρανία υπέβαλε αίτημα στη Γερμανία για την προμήθεια 18 RCH-155, δυνητικού κόστους € 216 εκατομμυρίων και εκτιμώμενο χρόνο έναρξης των παραδόσεων 30 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης. Ένα μήνα νωρίτερα, στα μέσα Αυγούστου, η Ελβετία ανακοίνωσε ότι στον τελικό του προγράμματος αντικατάστασης των πυροβόλων M-109L47 Kawest προκρίθηκαν τα πυροβόλα FH-77BW L52 Archer (της BAE Systems) και το RCH-155. Για το RCH-155 ενδιαφέρον έχει εκφράσει και η Γερμανία, στο πλαίσιο του προγράμματος δημιουργίας τριών Μοιρών τροχοφόρων πυροβόλων.