Όπως και άλλοι τομείς των Ενόπλων Δυνάμεων μας, έτσι και οι αεροπορικές μεταφορές, σε σύντομο χρονικό διάστημα, θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα και ζήτημα αντικατάστασης των 15 αναβαθμισμένων μεν, αλλά παλαιών, C-130B/H Hercules, ενώ η ακατανόητη και συνεχιζόμενη μη υποστήριξη των οκτώ (8) πολύτιμων C-27J Spartan, το μόνο που κάνει είναι να επιβαρύνει την κατάσταση. Στην πράξη, η ΠΑ θα πρέπει άμεσα να λάβει αποφάσεις σχετικά με τη μελλοντική σύνθεση του στόλου των μεταφορικών αεροσκαφών.

Δεν πρόκειται για πολυτέλεια. Τα μεταφορικά αεροσκάφη είναι απαραίτητα για την εύρυθμη και ομαλή λειτουργία της ΠΑ, σε καθημερινή βάση, διότι σηκώνουν μεγάλο βάρος των καθημερινών απαιτήσεων της ΠΑ από τη μεταφορά εφοδίων μέχρι τις αεροδιακομηδές ασθενών και τραυματιών. Η καθημερινότητα «ταλαιπωρεί» και φθείρει τον υφιστάμενο στόλο, ενώ σημειώνεται και αδράνεια, ιδιαίτερα στο θέμα της αξιοποίησης του συνόλου των C-17J, αφού εδώ και χρόνια δεν έχει υπογραφεί σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης (τελευταία έχουν δρομολογηθεί κάποιες εξελίξεις αλλά έχουν παραμείνει σε ρητορικό επίπεδο και το πρόβλημα παραμένει υπαρκτό).

Όλα αυτά τα προβλήματα οδηγούν σε βλάβες, χαμηλές διαθεσιμότητες, αφού το τεχνικό προσωπικό δεν έχει στη διάθεση του την αναγκαία ροή ανταλλακτικών για να κάνει τη δουλειά του. Εντωμεταξύ τα χρόνια περνάνε και η κατάσταση χειροτερεύει. Πολλές φορές συζητάμε και γράφουμε για νέα μαχητικά, νέα όπλα και αισθητήρες, αλλά θα πρέπει να μας απασχολούν και τα πολύ σημαντικά επιχειρησιακά θέματα της επιμελητείας. Πρωτίστως όμως θα πρέπει να απασχολήσουν την πολιτική ηγεσία με άξονα την αξιοποίηση των εν υπηρεσία αεροσκαφών και τον προγραμματισμό για την επόμενη ημέρα, δηλαδή την απόκτηση νέων αεροσκαφών, προς αντικατάσταση των C-130B/H.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα νεότερα C-130 της ΠΑ ήδη πετούν εδώ και 44 χρόνια. Παρά το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού που έχουν υποστεί, μοιραία βρίσκονται κοντά στο τέλος της επιχειρησιακής του ζωής, ιδιαίτερα τα ακόμα παλαιότερα C-130B. Για την ιστορία να πούμε ότι το πρώτο C-130H παραδόθηκε στην Ελλάδα το Σεπτέμβριο του 1975, ενώ έως το Μάιο του 1977 η Ελλάδα είχε παραλάβει και τα 12 αεροσκάφη (μετά την απώλεια δύο αεροσκαφών απέμειναν 10). Τα πέντε C-130B αποκτήθηκαν μεταχειρισμένα το 1991 από τα αμερικανικά αποθέματα. Το 2002 υπογράφηκε σύμβαση ύψους $ 90.000.000 για την αναβάθμιση των 15 C-130B/H, στο πλαίσιο της πρότασης AUP (Aviation Upgrade Program) της καναδικής Spar Aerospace (πλέον L-3 Communications). Το πρώτο αναβαθμισμένο αεροσκάφος παραδόθηκε στην ΠΑ το Δεκέμβριο του 2004, ενώ το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 2010.

Ουσιαστικά η ΠΑ αντιμετωπίζει δύο προβλήματα: Την υποστήριξη των εν υπηρεσία αεροσκαφών και την αντικατάσταση των C-130B/H από το 2025 και μετά.

Από την άλλη, η σύμβαση, ύψους € 297.000.000, για την προμήθεια 12 C-27J υπογράφηκε τον Ιανουάριο του 2003. Το πρώτο αεροσκάφος παραδόθηκε στην ΠΑ, το Σεπτέμβριο του 2005. Τον Απρίλιο του 2012 το ΚΥΣΕΑ (Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας) αποφάσισε την ακύρωση της παραλαβής τεσσάρων (4) αεροσκαφών με την επίσημη αιτιολογία είναι ότι έχουν ήδη παραληφθεί οκτώ (8), αλλά μόλις 1-2 είναι σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα. Έτσι, αντί των τεσσάρων (4) επιπλέον αεροσκαφών, η Ελλάδα θέλει το αντίστοιχο ποσό σε ανταλλακτικά (περίπου € 58 εκατομμύρια). Σήμερα, εκκρεμεί, για μια ακόμη φορά, η υπογραφή σχετικής σύμβασης εν συνεχεία υποστήριξης, κάτι που μειώνει τη διαθεσιμότητα των C-27J.

Ουσιαστικά η ΠΑ αντιμετωπίζει δύο (2) προβλήματα: (α) Την υποστήριξη των εν υπηρεσία αεροσκαφών και (β) Τον προγραμματισμό για την αντικατάσταση των C-130B/H από το 2025 και μετά, διότι το πρόγραμμα αναβάθμισης AUP που εφαρμόστηκε βασίστηκε στο πρότυπο του προγράμματος «HERC-2020», το οποίο έχει σχεδιαστεί για αεροσκάφη C-130 με στόχο την παραμονή τους σε υπηρεσία για 15-20 χρόνια. Συνεπώς το 2025 περίπου η ΠΑ θα πρέπει να αρχίσει την αντικατάσταση των C-130B/H. Το ερώτημα είναι με τι; Με C-130J Super Hercules, που είναι μια λογική επιλογή, έχει τη διπλάσια μεταφορική ικανότητα, σε σχέση με το C-27J, αλλά είναι ακριβότερο από το C-27J ή με C-27J, που είναι οικονομικότερο, στην απόκτηση του, αλλά με μικρότερη μεταφορική ικανότητα;

Με βάση τα διεθνή προγράμματα ένα C-130J κοστίζει € 85-95, στην καλύτερη περίπτωση, ή € 155-190 εκατομμύρια, στη χειρότερη.
Ακόμα και τα μεταχειρισμένα C-130J Mk.5 της Μεγάλης Βρετανίας είναι ακριβά, τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα, με κόστος της τάξεως των € 55-60 εκατομμυρίων.

Η επιλογή του C-130J έχει μια λογική, τόσο λόγω ομοιοτυπίας αλλά και λόγω συμφέροντος της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, καθώς η ΕΑΒ (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία) έχει αναλάβει την κατασκευή και συναρμολόγηση κύριων συγκροτημάτων της ατράκτου του C-130J, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 30% του αεροσκάφους. Συνεπώς η επιλογή του C-130J θα είχε και άμεσο οικονομικό όφελος για την αμυντική μας βιομηχανία. Ωστόσο, η περίπτωση των C-130J έχει το μειονέκτημα του μεγάλου κόστους, αλλά έχει το πλεονέκτημα της διπλάσιας μεταφορική ικανότητα από το C-27J.

Υπενθυμίζουμε ότι η Μεγάλη Βρετανία έχει προμηθευτεί 24 C-130J, εκ των οποίων 10 της έκδοσης C-130J και 14 της έκδοσης C-130J-30. Ωστόσο, με την επικείμενη ένταξη σε υπηρεσία τουλάχιστον 22 αεροσκαφών A-400M μεγάλης μεταφορικής ικανότητας το Λονδίνο έχει αποφασίσει να πουλήσει τα 10 C-130J. Δύο (2) ήδη έχουν αγοραστεί από το Μπαγκλαντές και άλλα δύο (2) από το Μπαχρέιν, ενώ και η Γαλλία είχε ενδιαφερθεί για την προμήθεια και των 10 αεροσκαφών, αλλά το τίμημα των € 580 εκατομμυρίων περίπου που ζήτησε το Λονδίνο κρίθηκε υπερβολικό από το Παρίσι. Συνεπώς, σήμερα παραμένουν διαθέσιμα προς πώληση άλλα έξι (6) αεροσκάφη, το κόστος απόκτησης των οποίων είναι € 345 εκατομμυρίων περίπου συν το κόστος της σύμβασης εν συνεχεία υποστήριξης.

Και μιλάμε πάντα για την αντικατάσταση των πέντε (5) C-130B ως παλαιότερα των C-130H. Για την αγορά πέντε (5) νέων C-130J το κόστος θα είναι € 425-475 εκατομμύρια, στην καλύτερη περίπτωση, ενώ για την αγορά 15 νέων C-130J το κόστος θα ήταν € 1,3-1,4 δισεκατομμύρια, στην καλύτερη περίπτωση. Με τα ίδια χρήματα, δηλαδή € 345 εκατομμύρια περίπου, μπορούμε να αγοράσουμε έξι (6) επιπλέον C-27J Spartan, συμπεριλαμβανομένου του κόστους της σύμβασης εν συνεχεία υποστήριξης, όπως προκύπτει από το πρόγραμμα του Μεξικού (τέσσερα C-27J Spartan, το 2011, έναντι € 200 εκατομμυρίων) και του Περού (τέσσερα C-27J Spartan, το 2013, έναντι € 200 εκατομμυρίων). Περίπου € 60 εκατομμύρια ανά αεροσκάφος κόστισαν τα δύο (2) C-27J Spartan της Σλοβακίας, το 2014, μαζί με τη σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης. Βέβαια, όπως προαναφέραμε, τα C-130J μπορούν να μεταφέρουν το διπλάσιο φορτίο, αλλά μιλάμε για μεταχειρισμένα αεροσκάφη ηλικίας 20 ετών (τα πρώτα εντάχθηκαν σε υπηρεσία στη RAF το 1999), τα οποία σύντομα θα απαιτήσουν πρόγραμμα αναβάθμιση.

Σε σχέση με το C-130J, το C-27J είναι οικονομικότερο, ως προς την απόκτηση και χρήση.

Από την άλλη τα C-27J είναι οικονομικότερο, ως προς την απόκτηση του, θα είναι νέα αεροσκάφη με 35-40 χρόνια υπηρεσίας μπροστά τους και με βελτιωμένα συστήματα και επιδόσεις. Συγκεκριμένα, η Leonardo έχει ανακοινώσει ότι βρίσκεται σε φάση υλοποίησης ενός προγράμματος αναβάθμισης των C-27J με νέα ηλεκτρονικά συστήματα (Avionics), νέα συστήματα επικοινωνιών και την εγκατάσταση ακροπτερύγιων (Winglets). Η νέα έκδοση του αεροσκάφους θα είναι η βασική έκδοση που θα προσφέρει η Leonardo σε πιθανούς πελάτες. Σύμφωνα με την εταιρία, το πρόγραμμα είναι αναγκαίο, αφενός ώστε το αεροσκάφος να είναι συμβατό με τους νέους ευρωπαϊκούς κανόνες εναέριας κυκλοφορίας, αφετέρου για να παραμείνει το C-27J στην αιχμή της τεχνολογίας.

Στη νέα του έκδοση το αεροσκάφος πέταξε για πρώτη φορά το Δεκέμβριο του 2018, ενώ η πιστοποίηση του αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019, οπότε και θα είναι διαθέσιμη σε πιθανούς πελάτες, είτε ως αεροσκάφος νέας κατασκευής, είτε ως πακέτο αναβάθμισης για τα εν υπηρεσία αεροσκάφη, κάτι που σημαίνει ότι τα οκτώ (8) εν υπηρεσία ελληνικά C-27J μπορούν να αναβαθμιστούν σ’ αυτό το επίπεδο. Σύμφωνα με τη Leonardo τα νέα C-27J θα έχουν μειωμένο επιχειρησιακό κόστος, ανά ώρα πτήσης, ενώ παράλληλα θα επιτυγχάνουν και καλύτερες επιδόσεις.

Η Leonardo αναπτύσσει μια αναβαθμισμένη έκδοση του C-27J με νέα ηλεκτρονικά συστήματα, νέα συστήματα επικοινωνιών και ακροπτερύγια.

Εκτός της έκδοσης τακτικών μεταφορών, το C-27J προσφέρεται και στην έκδοση MC-27J πολλαπλών ρόλων, κάτι που θα μπορούσε να ενδιαφέρει την ΠΑ. Συγκεκριμένα, στη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης «Balt Military Expo 2018», η Leonardo παρουσίασε το αεροσκάφους της έκδοσης MC-27J ISR (συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης) στην έκδοση ναυτικής συνεργασίας (C-MC-27J MPA) με ενδεικτικό οπλισμό δύο (2) βλήματα κατά πλοίων MARTE-ER της MBDA και δύο (2) ελαφρές τορπίλες MU-90 κατά υποβρυχίων και πλοίων επιφανείας. Η έκδοση ναυτικής συνεργασίας αναπτύχθηκε ως ένα αεροσκάφος, μικρό και ευέλικτο, αλλά ικανό, φονικό και οικονομικό, τόσο στην απόκτηση όσο και στην χρήση-υποστήριξη. Εκτός των όπλων το MC-27J MPA είναι εφοδιασμένο με αισθητήρες ναυτικής επιτήρησης, όπως το ραντάρ Seaspray-7500 (κάτω από την άτρακτο), ηλεκτροπτικό και υπέρυθρο σύστημα, συστήματα SIGINT και COMINT, σύστημα εντοπισμού μαγνητικών ανωμαλιών (προέκταση τύπου Boom στο ουραίο του αεροσκάφους) και έξι (6) οπές κάτω από της άτρακτο για την εξαπόλυση έως και 60 ήχο-σημαντήρων. (το κείμενο συνεχίζεται μετά τις φωτογραφίες)

Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ότι το αεροσκάφος είναι πλήρως εναλλάξιμο μεταξύ των εκδόσεων MC-27J ISR και MC-27J MPA, δεδομένου ότι οι όποιες προσθήκες απαιτούν ελάχιστες δοκιμές αλλαγές και ο εξοπλισμός προσθαφαιρείται σπονδυλωτά με την τεχνική Roll-On/Roll-Off. Σύμφωνα με την εταιρία η εναλλαγή από ένα MC-27J  ISR σε ένα MC-27J MPA και αντίστροφα είναι θέμα ωρών. Υπενθυμίζουμε ότι το MC-27J ISR έχει αναπτυχθεί ως ένα αεροσκάφος συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης, με δυνατότητες παροχής πυρών υποστήριξης με βλήματα αέρος-εδάφους, κατευθυνόμενες βόμβες και πυροβόλο των 30 χιλιοστών.

Comments

  1. Εντάξει! Το καταλαβαίνω οτι είναι υπερβολή η Π.Α. να διαθέτει αεροσκάφη του μεγέθους των AIRBUS A400 και BOEING C-17A GLOBEMASTER αλλά όχι και να μείνουμε χωρίς C-130!
    Νομίζω πως η αγορά καινούργιων C-130J είναι μονόδρομος όπως και η αναβάθμιση των C-27J.
    Ερώτηση: Υπάρχει ιστορικό σχετικά με την χρήση του ονόματος «Spartan» και του λογότυπου της περικεφαλαίας απο την alenia στο C-27J και όσον αφορά τα πνευματικά δικαιώματα της Ελλάδος?

  2. Μονο τα Βρετανικα C-130J ειναι η λυση ..
    Οτι πληρωνεις παιρνεις παντοτε..
    Ειναι αδιανοητο να μεινουμε με μικροτερης ικανοτητας αεροσκαφη για τους γνωστους λογους ψευτοοικονομιας για περι αυτου μιλαμε..
    Φθασαμε σημερα απο το συνολο του στολου να πετουν μετα βιας 5 αεροσκαφη ολων των τυπων.
    Αερομεταφορες τελος και η εκπαιδευση των αλεξιπτωτιστων βρισκεται στον αερα καθως ουτε πιστοποιηση για ριψη απο C27J δεν εχει συμβει ακομη..
    Αμεσα παραδοτεα και νεοτατης κατασκευης επρεπε ηδη να εχουν αποκτηθει αλλα κανεις δεν ενδιαφερεται ως συνηθως απλα καθυστερουν σε ολα και φυσικα το κανουν σκοπιμα .
    Δεκαρα δεν δινουν απο οσα απαιτουνται πραγματικα στην αμυνα ενω ο ΑΓΕΕΘΑ δηλωσε ενοχα οτι δεν σκοπευει να διεκδικησει παραπανω χρηματα απο το ονομαστικο 2 τις εκατο του ΑΕΠ οποτε με τετοιες δηλωσεις η υποθεση αξιομαχο των ΕΔ ειναι χαμενη απο χερι καθως τα μεγεθη των ελλειψεων ειναι αμειλικτα και η χρηματοδοτηση αστεια για να τα καλυψει επαρκως ..
    Το ποιος θα πληρωσει το μαρμαρο οτα ερθει με βεβαιοτητα η ωρα δεν ενδιαφερει κανεναν.

  3. Λέτε ότι το C-27J είναι φθηνότερο στην χρήση από το C-130J όμως την ίδια ώρα το C-27J κοστίζει στην ΠΑ 9.114,23 ευρώ ενώ το 5.887,34 ευρώ την ώρα. Μπορεί μια φτωχή χώρα όπως η Ελλάδα, να συντηρεί αεροσκάφη όπως το C-27J, με κόστος σχεδόν διπλάσιο από το διπλάσιο σε μέγεθος C-130H το οποίο είναι και τετρακινητήριο;

      1. Τα στοιχεία που έχουμε εμείς στη διάθεση μας αναφέρουν κόστος ανά ώρα πτήσης για το C-130H της τάξεως των $ 7.100,00 ενώ για το C-27J $ 5.832,00. Με αυτά τα στοιχεία γράψαμε ότι το C-27J είναι οικονομικότερο στη χρήση (τα στοιχεία προέρχονται από την USAF, όπως τα καταγράφει σε σχετική του ανάλυση το CBO, Congressional Budget Office).

          1. Όχι. Εφόσον τα στοιχεία που δώσατε είναι της ΠΑ, το δεχόμαστε όπως το καταθέτετε. Ευχαριστούμε για την επισήμανση, προχωρήσαμε ήδη στη διόρθωση του κειμένου.

          2. H ΠΑ έχει δώσει διαφορετικά νούμερα το 2008 όλως τυχαίος κάθε φορά το ξεχνάς…
            για το C-27j σε 5207,60€ ΚΩΠ

    1. To 2008 που είχε δημοσιευθεί το ΚΩΠ ήταν ανάποδα τα νούμερα, γενικώς δεν ειναι ασφαλές συμπέρασμα το ετήσιο ΚΩΠ, χρειάζεται ένας μέσος όρος στο χρόνο ζωής ή πάνω από πέντε χρόνια για να έχουμε σοβαρό συμπέρασμα.
      Γενικότερα τα νέα μέσα πάντα είναι ακριβότερα στην αρχή γιατί μέσα από το προϋπολογισμό της μονάδας καλύπτονται πολλές ανάγκες.

  4. Απορω πως στο αρθρο τιθεται θέμα μεταξυ C130J και C27J. Το μονο κοινο που εχουν ειναι οτι ειναι μεταφορικα αεροσκάφη. Απο εκει και πέρα, ενα C130 αλλάζει μονο με ενα αλλο C130 ή παρόμοιας μεταφορικης ικανοτητας. C27J έχουμε. Δεν νομιζω οτι χρειαζόμαστε αλλα της κλάσσης αυτής. Το C130 (η αναλογο) θα εκτελεσει τις αποστολες που δεν μπορει ενα C27J. Να μεταφερει βαρυτερα-ογκοδοστερα φορτία, να πεταξει μακρυτερα, να μεταφέρει MPAR ή ανάλογα φορτία, να διαμορφωθει σε διαφορους ρολους με κιτ-παλέτες, κλπ.

    Με ενα C27J πως θα υποστηριξουμε αποστολές οπως πχ στο Αφγανιστάν? Πως θα στείλουμε ομάδες υποστηριξης για συμμετοχές σε αεροπορικές ασκήσεις ξένων χωρών με ολα τα συνοδευτικα φορτία και πολλα ανάλογα?

    Τα εξι βρεταννικα C130J ειναι μια λύση συμπαθητική, αλλα υπάρχουν και αλλες λύσεις (το Α400Μ παντως θα το απεφευγα, δεν ξέρω αμα λύσανε ακομα τα θεματα του) που μπορουμε να δούμε.

    1. Ετσι οπως το λες αγαπητε. Η ΠΑ «κοιταει» και τα αποσυρομενα Ολλανδικα KDC-10 .
      Σε αυτη την περιπτωση βεβαια θα προτιμουσα να δω με τα ελληνικα εθνοσημα τα KC-390 που ειναι MRTT. Ισως και μια ASW/ASuW εκδοση τους αλα Ρ-8

  5. Τα Βρετανικά α/φ είναι η πιο γρήγορη και προσιτή οικονομικά λύση.
    Έπρεπε να είναι εδώ χθες. Από εκεί και πέρα θα βλέπαμε.
    Αυτά όμως προϋποθέτουν ένα βασικό πρόγραμμα ανασυγκρότησης των ΕΔ, οι οποίες υποφέρουν την τελευταία 15ετία. Όσο δεν υπάρχει τέτοιο πρόγραμμα, θα έχουμε καταστάσεις σαν αυτή που επικρατεί στα εναέρια μεταφορικά μέσα.

  6. To 2025….
    αν δε γίνει κάτι άμεσα
    -Η Ελλάδα δεν θα έχει στόλο επιφανείας στη Θάλασσα, -3 κορτεναερ, -6 εκσυγχρονισμένες που τότε θα χουν….πενηνταρίσει…
    -ο στόλος των μαχητικών αεροσκαφών θα είναι -60 αεροσκάφη
    -δε θα έχει στόλο μεταφορικών αεροσκαφών
    -ο υποβρύχιος στόλος της θα αριθμεί 5
    -τα μεταφορικά ελικόπτερα εφόδου θα είναι τα….Χιούι…ετών 60-70…
    -τα ΤΟΜΠ Μ113 θα είναι επίσης 60 ετών….
    από το 2003 η εθνική αμυντική εξοπλιστική πολιτική είναι διακομματικά διαχρονικά για το λούτσο άρμ…
    τα αποτελέσματα σύντομα μπροστά μας….

    1. Μα αγαπητε αν δωσουμε για οπλα τοτε πως θα μοιραζουμε επιδοματα και κοινωνικα μερισματα; Ουτως ή αλλως συνορα δεν υπαρχουν,πολεμος δεν προκειται να γινει και αν γινει θα το ρισκαρουμε και θα μας σωσουν οι «συμμαχοι»

  7. Αφού λοιπόν πήρατε τα στοιχεία σας από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις, δείτε και το παρακάτω που δημοσιεύτηκε στο military.com και λέει: «C-130 can do everything currently asked for and costs $213 million to fly over its 25-year lifespan. The C-27J, on the other hand, would cost $308 million per aircraft»

    https://www.military.com/daily-news/2013/10/07/new-air-force-planes-go-directly-to-boneyard.html

    Κι εδώ τίθεται το ερώτημα, μπορεί η ΠΑ να έχει στο οπλοστάσιο της ένα τόσο ακριβό στην χρήση μικρό μεταφορικό αεροπλάνο, το οποίο σύμφωνα με τα στοιχεία της ΠΑ έχει σχεδόν το διπλάσιο κόστος από το μεγαλύτερο της μεταφορικό αεροσκάφος το C-130; είναι δυνατόν η υπηρεσία με τόσο μεγάλα οικονομικά προβλήματα, να διατηρεί σε επιχειρησιακή λειτουργία ένα τόσο ακριβό στην χρήση μέσο;

    Σας θυμίζω ότι στις τάξεις των ΕΔ έχουμε ακόμη 2 πολύ γνωστά μέσα με ανάλογο κόστος. Το ΝΗ-90 και το ΠΤΜ Zubr. Αμφότερα μέσα, όπως και το C-27 υπολειτουργούν γιατί η υπηρεσία δεν μπορεί να αντέξει το υπέρογκο κόστος λειτουργίας τους. Στο παζλ έρχονται και τα Mirage 2000 με τον οπλισμό τους, τα οποία είναι επίσης πολύ δαπανηρό να διατηρηθούν επιχειρησιακά.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *