Ένα πραγματικά απίστευτο και αδιανόητο περιστατικό προσάραξης σκάφους του Λιμενικού Σώματος έλαβε χώρα στο Λιμάνι του Βόλου. Το ταχύπλοο του Λιμενικού Σώματος προσάραξε στον λιμενοβραχίονα, ακριβώς στην είσοδο του λιμανιού, εκεί δηλαδή όπου βρίσκονται οι δύο φανοί (πράσινος και κόκκινος) εισόδου.
Όπως αναφέρει σε δελτίο τύπου το Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος: Τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα, το Περιπολικό σκάφος του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής 615 (ΠΛΣ-615), κατά τον κατάπλου του, μετά από εκτέλεση περιπολίας στο πλαίσιο της Μικτής Ευρωπαϊκής Επιχείρησης “ΠΟΣΕΙΔΩΝ”, προσάραξε στον εξωτερικό λιμενοβραχίονα του λιμένα Βόλου. Σύμφωνα με δήλωση του κυβερνήτη, το σκάφος προσάραξε λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών (ΒΑ 4-5 BF) και της χαμηλής ορατότητας λόγω καταιγίδας, που επικρατούσε στην περιοχή. Διενεργήθηκε αλκοολομέτρηση και στα τέσσερα μέλη του πληρώματος του ΠΛΣ, με αρνητικά αποτελέσματα. Ο κυβερνήτης του ΠΛΣ συνελήφθη, ενώ στη συνέχεια αφέθηκε ελεύθερος με εντολή κας Εισαγγελέα. Από το συμβάν δεν αναφέρθηκε τραυματισμός και δεν παρατηρήθηκε θαλάσσια ρύπανση. Το ΠΛΣ-615 έχει ανελκυστεί. Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Βόλου που διενεργεί την προανάκριση ενημερώθηκαν οι αρμόδιες Εισαγγελίες Πρωτοδικών Βόλου και Ναυτοδικείου Πειραιά, ενώ έχει δοθεί εντολή διενέργειας Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης από την 4η Περιφερειακή Διοίκηση Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ».
Από τις εικόνες που είδαν το φως της δημοσιότητας διακρίνεται το ταχύπλοο σκάφος κυριολεκτικά να έχει προσγειαλωθεί – προσαράξει επί του λιμενοβραχίονα. Προκύπτει πως το σκάφος έπλεε με μεγάλη ταχύτητα και γι’ αυτό ανέβηκε επί του λιμενοβραχίονα. Ειδάλλως, θα προσέκρουσε με διαφορετική γωνία. Φυσικά δεν πρόκειται για ένα ατυχές μεμονωμένο περιστατικό προσάραξης αλλά για ένα ακόμη το τελευταίο χρονικό διάστημα. Ανάλογες φωτογραφίες υπάρχουν στο αρχείο μας από προσαράξεις σκαφών του Λιμενικού στο Ανατολικό Αιγαίο. Αυτό που συνέβη είναι αδιανόητο καθώς το σκάφος διαθέτει όλον τον απαιτούμενο ηλεκτρονικό εξοπλισμό (ραντάρ, GPS – chart plotter) προκειμένου να εκτελεί ασφαλείς πλόες. Η μόνιμη δικαιολογία περί μηχανολογικής βλάβης είναι ανεδαφική.
Η δε δήλωση περί δυσμενών καιρικών συνθηκών (ΒΑ 4-5 BF) και της χαμηλής ορατότητας λόγω καταιγίδας και μειωμένης ορατότητας είναι επιεικώς άκυρη και στερείται σοβαρής απάντησης. Για να μην χρησιμοποιήσουμε βαρύτερο χαρακτηρισμό. Απευθύνεται σε πολίτες που δεν γνωρίζουν τη ναυτική τέχνη και δεν διαθέτουν τη παραμικρή ναυτική εμπειρία και ναυτική εκπαίδευση. Και τούτο διότι αυτό αποδεικνύεται από τις φωτογραφίες. Όπως φαίνεται το σκάφος προσάραξε με μεγάλη ταχύτητα δίχως να μειώσει την ταχύτητα του δεδομένου πως πλησίαζε στην είσοδο λιμανιού. Άλλωστε όπως ορίζει ο Γενικός Κανονισμός Λιμένα το σύνολο των σκαφών και πλοίων υποχρεούται να πλέει με μικρή ταχύτητα.


Δεύτερον: εάν πράγματι υπήρχε περιορισμένη ορατότητα ο κυβερνήτης έπρεπε να πλέει με ασφαλή ταχύτητα όπως ορίζουν οι σχετικές διατάξεις (άρθρο 19) του Διεθνούς Κανονισμού Αποφυγής Συγκρούσεων στη θάλασσα. Ως εκ τούτων, εάν το σκάφος κινούνταν με μικρή ταχύτητα δεν θα είχε ανέβει πάνω στον λιμενοβραχίονα. Το περιστατικό ξανά γράφουμε δεν είναι μεμονωμένο. Πριν λίγο χρονικό διάστημα πληροφορηθήκαμε ένα ακόμη στη θαλάσσια περιοχή Δωδεκανήσων. Φωτογραφίες υπάρχουν. Το σκάφος και αυτό Lambro 57 και πραγματοποιούνταν επισκευές στη Μαρίνα της Σάμου.
Συνεπώς, ερωτάται ο αρμόδιος Αρχηγός Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής κ. Τρύφων Κοντιζάς ποια είναι η ναυτική εκπαίδευση με την οποία επιλέγονται οι κυβερνήτες των μικρών σκαφών του Λιμενικού Σώματος. Με ποια κριτήρια αναλαμβάνει τη διακυβέρνηση ενός σκάφους ένα στέλεχος του Λιμενικού Σώματος; Ο δε Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Βασίλης Κικίλιας ποιες ενέργειες θα αναλάβει για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης των κυβερνητών και πληρωμάτων του Λιμενικού Σώματος; Αυτό που συνέβη είναι αδιανόητο και υπάρχουν σοβαρές ευθύνες. Η πιθανότερη αιτία είναι υπερβολική κόπωση (Fatigue at sea) ή απροσεξία. Σε καμία όμως περίπτωση δεν δικαιολογείται.


Για το Λιμεναρχείο Βόλου θα επανέλθουμε…













