Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε (δείτε ΕΔΩ) ότι στις 13 Οκτωβρίου5, στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ), πραγματοποιήθηκε συνάντηση με εκπροσώπους της σουηδικής εταιρείας Saab Kockums. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης παρουσιάστηκαν οι ναυπηγικές προτάσεις της εταιρίας στον τομέα των υποβρυχίων και των μη-επανδρωμένων συστημάτων, δίνοντας έμφαση στη δυνατότητα κάλυψης των σύγχρονων απαιτήσεων. Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των παρισταμένων. Στον τομέα των μη-επανδρωμένων συστημάτων η εταιρία προσφέρει την οικογένεια Double Eagle και τα AUV62-AT. Η οικογένεια μη-επανδρωμένων υποβρύχιων συστημάτων Double Eagle έχει τρία (3) μέλη (Double Eagle MDS, Double Eagle SAROV και Double Eagle MuMNS), τα οποία εκτελούν αποστολές ναρκοπολέμου, ενώ το AUV62-AT εκτελεί αποστολές ανθυποβρυχιακού πολέμου.

Στον τομέα των υποβρυχίων η σουηδική εταιρία προσφέρει το A26, το οποίο έχει επιλέξει η Σουηδία και διατίθεται σε τρείς (3) εκδόσεις, έτσι ώστε να καλύπτουν όλες τις πιθανές απαιτήσεις, που μπορεί να προκύψουν: Πρόκειται για τις εκδόσεις Pelagic, Oceanic και Oceanic ER (Extended Range). Στην έκδοση Pelagic το A26 έχει μήκος μικρότερο των 50 μέτρων και το εκτόπισμα του 1.000 τόνοι (στην επιφάνεια). Η εμβέλεια του είναι 4.000 ναυτικά μίλια (7.408 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης του 10 κόμβους (18,5 χιλιόμετρα την ώρα). Με την ίδια ταχύτητα ο μέγιστος χρόνος παραμονής στην θάλασσα είναι οι 20 μέρες με τη χρήση του συστήματος AIP (Air Independent Propulsion). Οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι της τάξεως των 17-25 ατόμων.

Στην έκδοση Oceanic το A26 έχει μήκος 65 μέτρα και εκτόπισμα 2.000 τόνων (στην επιφάνεια). Η εμβέλεια του ανέρχεται στα 6.500 ναυτικά μίλια (12.038 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης του 10 κόμβους (18,5 χιλιόμετρα την ώρα) ή 30 μέρες στη θάλασσα με τη χρήση του συστήματος AIP (Air Independent Propulsion). Οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι της τάξεως των 17-35 ατόμων. Στην έκδοση Oceanic ER το υποβρύχιο έχει μήκος 80 μέτρα και εκτόπισμα 3.000 τόνους (στην επιφάνεια). Η εμβέλεια του είναι 10.000 ναυτικά μίλια (18.520 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης του 10 κόμβους (18,5 χιλιόμετρα την ώρα). Με την ίδια ταχύτητα ο μέγιστος χρόνος παραμονής στην θάλασσα είναι οι 50 μέρες με τη χρήση του συστήματος AIP (Air Independent Propulsion). Οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι της τάξεως των 20-50 ατόμων.

Όλες οι εκδόσεις του Α26 ενσωματώνουν το σύστημα AIP Stirling και πετρελαιοκινητήρες, ενώ μπορούν να πλεύσουν σε οποιαδήποτε θάλασσα του κόσμου, χωρίς να έχουν επιχειρησιακό περιορισμό. Στο σύστημα Stirling η αναγκαία θερμότητα παράγεται σε ξεχωριστό χώρο και μεταφέρεται στους κινητήρες, μέσω ενός κλειστού κυκλώματος και έτσι παράγεται η κίνηση του υποβρυχίου. Το Stirling αναπτύχθηκε στη δεκαετία του 1980 και πλέον είναι μια ώριμη τεχνολογία. Με το σύστημα Stirling τα Α26 επιχειρούν μέσα στην ασφάλεια του βυθού για περισσότερο χρόνο. Η χρήση του Stirling είναι ιδιαίτερα αθόρυβη και δεν παράγει θερμικό ίχνος. Καταναλώνει ένα μίγμα βιομηχανικού υγρού οξυγόνου, με τη μορφή αερίου.

Η σχεδίαση του A26 είναι σπονδυλωτή, αφενός για να μπορεί να ανταποκριθεί σε οποιαδήποτε απαίτηση του πελάτη, αφετέρου να είναι εύκολη η συντήρηση και η υποστήριξη του υποβρυχίου. Επιπλέον, μεγάλη προσοχή έχει δοθεί στο ηχητικό ίχνος του υποβρυχίου, το οποίο είναι ιδιαίτερα χαμηλό, ενώ η όλη σχεδίαση έχει εμφανή χαρακτηριστικά stealth, όπως και τα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του. Εσωτερικά το υποβρύχιο χρησιμοποιεί ελαστικές βάσεις και διαφράγματα για την μείωση του θορύβου και την απορρόφηση των κραδασμών από τη λειτουργία των μηχανικών μερών. Το πηδάλιο του υποβρυχίου είναι διάταξης «Χ», με τέσσερις (4) ανεξάρτητες επιφάνειες, οι οποίες ευνοούν την καλύτερη και πιο αθόρυβη πλεύση του υποβρυχίου. Ομοίως έμφαση έχει δοθεί στον τομέα των επικοινωνιών, όπου το Α26 ενσωματώνει ολοκληρωμένα συστήματα, τελευταίας τεχνολογίας.

Επίσης το υποβρύχιο διαθέτει ενεργητικό και παθητικό σόναρ. Όλα τα υπό-συστήματα του υποβρυχίου διασυνδέονται στο σύστημα GMSS (General Management Services System), το οποίο ενσωματώνει κοινές οθόνες προβολής δεδομένων, ενώ τα κύρια συστήματα του υποβρυχίου ελέγχονται από το σύστημα SCMS (Ship Control and Monitoring System). Η αυτοπροστασία του υποβρυχίου βασίζεται στο σύστημα Ghost, ολιστικής τεχνολογίας stealth, το οποίο καθιστά το A26 «αόρατο και αθόρυβο», σύμφωνα με τη Saab. Σε περίπτωση εισδοχής υδάτων το Α26 ενσωματώνει σύστημα ταχείας ανάδυσης, ενώ ενσωματώνει και σύστημα καταστολής πυρκαγιάς. Σύμφωνα με τη Saab το A26 μπορεί να αναλάβει όλο το φάσμα των αποστολών που μπορεί ένα υποβρύχιο να εκτελέσει: Προσβολή υποβρύχιων και πλοίων επιφανείας, επιτήρηση θαλασσών, συλλογή πληροφοριών, ναρκοπολέμου, με την εναπόθεση ναρκών ή την εξουδετέρωση τους, μεταφορά και περισυλλογή ομάδων Ειδικών Δυνάμεων κ.ά.

Για την εκτέλεση της αποστολής του το Α26 διαθέτει χώρο για τη χρήση μη-επανδρωμένων υποβρυχίων οχημάτων (UUV : Unmanned Underwater Vehicle), καθώς και τηλεχειριζόμενων υποβρυχίων οχημάτων (ROV : Remotely Operated Vehicle). Επίσης, διαθέτει και το σύστημα Multimission Portal, μήκους έξι (6) μέτρων, από το οποίο μπορούν να εξέλθουν και να εισέλθουν στο υποβρύχιο υποβρύχιοι καταδρομείς (έως 8 άτομα). Η Saab βεβαιώνει ότι όλες οι εκδόσεις μπορούν να δεχθούν διαφορετικές διαμορφώσεις όπλων κατά υποβρυχίων και κατά πλοίων επιφανείας, ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη. Επίσης μπορούν να ενσωματώσουν κάθετους εκτοξευτές για χρήση πυραύλων τεχνολογίας Cruise, όπως είναι οι αμερικανικοί Tomahawk. Το Α26 μπορεί να εκτοξεύσει τορπίλες διαμετρήματος 533 ή 400 χιλιοστών, καθώς και νάρκες. Συνολικά η αναχορηγία των A26 είναι της τάξεως των 15 πυρομαχικών όλων διαμετρήματος 533 χιλιοστών. Τέλος, το A26 υποστηρίξει τη χρήση μη-επανδρωμένων υποβρυχίων οχημάτων (UUV) και τηλεχειριζόμενων υποβρυχίων οχημάτων (ROV) σε αποστολές συλλογής πληροφοριών ή ναρκοπολέμου.