Σε ένα καθοριστικό σταυροδρόμι βρίσκεται το Πολεμικό Ναυτικό που διαμορφώνει τη νέα Δομή Δυνάμεων των κύριων μονάδων κρούσης επιφανείας με ορίζοντα το 2030. Ο σχεδιασμός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού και με βάση τις αποφάσεις της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού περιλαμβάνει τη πρόσκτηση των τεσσάρων ιταλικών φρεγατών FREMM της κλάσης Bergamini με ορίζοντα παραλαβής του πρώτου πλοίου το 2029 ενώ του δεύτερου το 2030. Αναμένεται να ακολουθήσουν άλλες δύο ιταλικές φρεγάτες Bergamini μεταξύ 2030 – 2034 δεδομένου πως το Ιταλικό Ναυτικό θα παραλαμβάνει τις FREMM νέας γενιάς, FREMM EVO. Η επιθεώρηση της φρεγάτας «CARLO BERGAMINI» κατέδειξε πως τα πλοία βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο από πλευράς μηχανολογικού, ηλεκτρολογικού και ηλεκτρονικού επιπέδου. Εκτιμάται πως το κόστος θα κυμανθεί για τις πρώτες δύο μονάδες στα 900 εκατομμύρια ευρώ δίχως να λάβουν χώρα εκτενείς τεχνικές μετατροπές.
Παράλληλα, με απόλυτη επιτυχία εξελίσσεται το πρόγραμμα των γαλλικών φρεγατών FDI HN που πιστώνεται στην ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού το 2020 και στον τότε Αρχηγό ΓΕΝ Αντιναύαρχο Στυλιανό Πετράκη ΠΝ και τον τότε Αρχηγό Στόλου Αντιναύαρχο Παναγιώτη Λυμπέρη ΠΝ παρά τις τεράστιες πιέσεις που είχαν εξωγενώς ασκηθεί. Παρά το γεγονός πως είχε προκριθεί η λύση των κορβετών για την επιθυμητή οροφή των 12 των κύριων μονάδων κρούσης επιφανείας με ορίζοντα το 2030 εντούτοις η λύση των τεσσάρων ιταλικών φρεγατών FREMM της κλάσης Bergamini προβάλει ως ακόμη καλύτερη δεδομένης της ισχύος πυρός που παρατάσσουν οι ιταλικές μονάδες. Η συμβασιοποίηση της τέταρτης γαλλικής φρεγάτας αναμένεται να λάβει χώρα εντός του 2025 και πιθανότατα ενός Οκτωβρίου – Νοεμβρίου.
Ταυτοχρόνως, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος-Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ καθώς και ο Αρχηγός Στόλου Αντιναύαρχος Χρήστος Σασιάκος ΠΝ έχουν θέσει τις βάσεις πάνω στις οποίες αναμένεται να κινηθεί το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ με στόχο να διατηρηθούν αξιόμαχες για την επόμενη δεκαπενταετία ενώ ως εναλλακτική λύση αντικατάστασης προβάλει η ναυπήγηση των ευρώ-κορβετών. Συνολικά, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού έχει θέσει ως απαράβατο όριο τη δημιουργία ενός μείγματος στόλου κύριων μονάδων κρούσης επιφανείας ο οποίος θα αποτελείται από δώδεκα αξιόμαχες φρεγάτες εκ των οποίων οι τέσσερις γαλλικές FDI HN, οι τέσσερις ιταλικές FREMM και οι τέσσερις εκσυγχρονισμένες MEKO 200 HN ενώ μέρος των υφιστάμενων εκσυγχρονισμένων φρεγατών “S” θα διατηρηθεί σε υπηρεσία ως τα μέσα του 2030.
Πλέον, το ενδιαφέρον της ηγεσίας του ΠΝ και του ΓΕΝ στρέφεται στη πρόσκτηση νέων υποβρυχίων και την αναβάθμιση της στρατηγικής κρούσης για το Πολεμικό Ναυτικό το οποίο θα έχει ως αιχμή του δόρατος τις γαλλικές φρεγάτες FDI HN σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα ενώ σε μεσοπρόθεσμα η Διεύθυνση Εξοπλισμών του ΓΕΝ εξετάσει τη δυνατότητα τα νέα υποβρύχια να φέρουν στρατηγικά όπλα κρούσης. Αποτελεί σαφή δικαίωση τόσο για την παρούσα ηγεσία του ΠΝ όσο και την ηγεσία του 2020 η επιμονή να μην αποκτηθούν η προβληματικής σχεδίασης αμερικανικές LCS/ MMSC επιλογή που σαφώς υπονόμευε το αξιόμαχο του Πολεμικού Ναυτικού. Σε μεταγενέστερο χρονικό ορίζοντα αναμένεται να αξιολογηθεί και η νέα σχεδίαση για το Πολεμικό Ναυτικό με την επιλογή να εξελίσσεται ανάμεσα στη ναυπήγηση επιπλέον FDI HN στη χώρα μας και στις αμερικανικές φρεγάτες της κλάσης Constellation εάν το κόστος τους κυμαίνεται σε λογικά επίπεδα και βάση τα όπλα που θέλει το Πολεμικό Ναυτικό. Ιδιαίτερα θετικό κρίνεται το γεγονός πως σε πολιτικό επίπεδο ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκος Δένδιας έχει αφήσει στο περιθώριο τις δηλώσεις επικοινωνιακού χαρακτήρα του παρελθόντος όπως για επτά αμερικανικές φρεγάτες της κλάσης Constellation και έχει αντιληφθεί τη λογική και τον ρεαλισμό για το Πολεμικό Ναυτικό όπως αυτός διαμορφώνεται με το τρίπτυχο: επιλογή ιταλικών FREMM, τέταρτη FDI HN και εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ.
Όμως το πλέον σημαντικό και αυτό οφείλουμε να το επισημάνουμε είναι η αναγκαία μέριμνα για το προσωπικό και τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού που πρέπει να ληφθεί. Και τούτο διότι η φράση του Ναυάρχου Κουντουριώτη ότι «καράβια άνευ ικανού εμψύχου υλικού είναι μόλυβδος βαρύς βυθιζόμενος εντός ύδατος» παραμένει επίκαιρη όσο ποτέ.