Η σουηδική Saab ανακοίνωσε ότι το μαχητικό αεροσκάφος JAS-39E Gripen, εξοπλισμένο με σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, ενεπλάκη για πρώτη φορά σε σενάριο αερομαχίας πέραν του οπτικού πεδίου (BVR) με χειριστή. Οι δοκιμαστικές πτήσεις πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος «Project Beyond» της Saab μεταξύ 28 Μαΐου και 3 Ιουνίου. Το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιήθηκε είναι το «Centaur», που αναπτύχθηκε από τη γερμανική εταιρεία Helsing και ενσωματώθηκε στο JAS-39E Gripen. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται πλήρως από τη Σουηδική Υπηρεσία Αμυντικών Προμηθειών (FMV). Η Saab και η Helsing τονίζουν ότι το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης «Centaur» προορίζεται να συμπληρώσει τους πιλότους και όχι να τους αντικαταστήσει. Στις δοκιμές, το αεροσκάφος με το «Centaur» συμμετείχε σε σενάρια μάχης σε πραγματικό χρόνο, εκτελώντας ελιγμούς και παρέχοντας καθοδήγηση στον πιλότο σχετικά με τον χρόνο βολής και την κατάλληλη στιγμή.
Στην τρίτη δοκιμή, ένα αεροσκάφος JAS-39D Gripen, το οποίο δεν είχε το «Centaur», αλλά μόνο πιλότο, χρησιμοποιήθηκε ως «εχθρικό αεροσκάφος» εναντίον του συστήματος της τεχνητής νοημοσύνης. Η Saab ανέφερε ότι κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών πτήσεων, οι διασυνδέσεις δεδομένων απενεργοποιούνταν περιστασιακά, ενώ δοκιμάστηκε και η ικανότητα του συστήματος «Centaur» να λειτουργεί αυτόνομα. Το «Centaur» είναι σύστημα ενισχυτικής εκμάθησης και στη διάρκεια των δοκιμών «έγραψε» 500.000 εικονικές ώρες πτήσης. Οι δυνατότητες του συστήματος, όπως η ιεράρχηση των προτεραιοτήτων, η άμεση λήψη αποφάσεων και η ανάπτυξη μη-συμβατικών τακτικών, αξιολογούνται όχι μόνο για το JAS-39E Gripen, αλλά και για UAV/UCAV. Η αρχιτεκτονική λογισμικού του JAS-39E Gripen διαχωρίζει τα κρίσιμα για την ασφάλεια πτήσης συστήματα από το λογισμικό αποστολών, επιτρέποντας στο «Centaur» να ενσωματώνεται απευθείας στην υποδομή του αεροσκάφους.