H Ιταλία ανακοίνωσε ότι χθες παρέλαβε την ένατη και προτελευταία φρεγάτα FREMM. Πρόκειται για το πλοίο F-598 «Spartaco Schergat», της έκδοσης GP-e (General Purpose-enhanced), δηλαδή γενικών καθηκόντων-ανθυποβρυχιακού πολέμου. Στην ίδια διαμόρφωση θα είναι και το δέκατο και τελευταίο πλοίο που θα παραλάβει το Ιταλικό Ναυτικό τον προσεχή Αύγουστο. Τα δύο τελευταία πλοία ναυπηγήθηκαν για να καλύψουν το κενό της πώλησης δύο FREMM γενικών καθηκόντων στην Αίγυπτο. Το «Spartaco Schergat» άρχισε να ναυπηγείται τον Φεβρουάριο του 2021 και καθελκύστηκε τον Νοέμβριο του 2023, ενώ το δέκατο πλοίο, F-599 «Emilio Bianchi» άρχισε να ναυπηγείται τον Οκτώβριο του 2021 και καθελκύστηκε τον Μάιο του 2024. Υπενθυμίζουμε ότι στις αρχές Απριλίου ανακοινώθηκε η έναρξη ναυπήγησης (κοπή ελάσματος) της πρώτης από τις δύο φρεγάτες FREMM Evo του Ιταλικού Ναυτικού, στο πλαίσιο υλοποίησης σχετικού συμβολαίου, το οποίο υπογράφηκε τον Ιούλιο του 2024. Η παράδοση του πρώτου πλοίο είναι προγραμματισμένη για το 2029 και του δεύτερου για το 2030. Η FREMM Evo στηρίζεται στην έκδοση της FREMM ASW με εξελιγμένα ηλεκτρονικά, αναβαθμισμένες αντιαεροπορικές/αντιβαλλιστικές ικανότητες και προβολή ισχύος στην ξηρά.

Οι ιταλικές φρεγάτες FREMMA, κλάσης «Carlos Bergamini» έχουν ολικό μήκος 144 μέτρα, μήκος ίσαλου γραμμής 132,5 μέτρα πλάτος 19,7 μέτρα, μέσο βύθισμα 5,1 μέτρα και κοίλο 11,3 μέτρα ενώ εκτοπίζουν σε πλήρη φόρτο 6.500 τόνους. Οι φρεγάτες έχουν σχεδιαστεί με αυξημένα χαρακτηριστικά Stealth για μείωση του ηλεκτρομαγνητικού, θερμικού και ακουστικού ίχνους. Οι γραμμές της γάστρας και της υπερκατασκευής είναι συνεχείς συνδέοντας ομαλά τα δύο μέρη αποφεύγοντας τη δημιουργία διαφορετικών όγκων και γωνιών που θα ενίσχυαν το ηλεκτρομαγνητικό ίχνος ενώ παράλληλα διαθέτουν κλήση για την ανακατεύθυνση των σημάτων των αντίπαλων ραντάρ μακριά από την πηγή. Η γάστρα είναι χωρισμένη σε τρία καταστρώματα και η υπερκατασκευή σε δύο συν τη γέφυρα του πλοίου. Το προωστικό σκεύος του πλοίου είναι συνδυασμός ηλεκτροπρόωσης με αεροστρόβιλο σε σχήμα CODLAG (Combination of Diesel Electric And Gas) κατά τον οποίο η ηλεκτροπρόωση χρησιμοποιείται για τις μικρές ταχύτητες και για τις υψηλές ταχύτητες μπαίνει σε λειτουργία και ο αεροστρόβιλος. Η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου είναι οι 27 κόμβοι ενώ με τους ηλεκτροκινητήρες η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τους 16 κόμβους που δίνει ακτίνα πλεύσης στα 6.000 ναυτικά μίλια.

Οι «Carlos Bergamini» κατασκευάζονται σε δύο διαφορετικές εκδόσεις. Μία γενικών καθηκόντων (GP) και μία ανθυποβρυχιακού πολέμου (ASW). Οι διαφορές των δύο είναι κυρίως στα οπλικά συστήματα που αυτές φέρουν. Στην έκδοση γενικών καθηκόντων, στην πλώρη είναι τοποθετημένο ένα ναυτικό πυροβόλο διπλού ρόλου OTO Melala 127/64 Vulcano των 127 χιλιοστών και ακολουθούν δύο κάθετοι εκτοξευτές Sylver Α50 των οκτώ κελιών έκαστος για πυραύλους Aster-15/30. Στο μεσόστεγο βρίσκονται τοποθετημένοι οκτώ πύραυλοι κατά πλοίων Otomat Mk2, δύο τριπλοί σταθεροί τορπιλοσωλήνες των 324 χιλιοστών και δύο πυροβόλα των 25 χιλιοστών. Στην πρύμνη υπάρχει ελικοδρόμιο για ναυτικό ελικόπτερο NH-90. Επάνω στο υπόστεγο είναι τοποθετημένο ένα πυροβόλο OTO Melara των 76 χιλιοστών με σύστημα Strales. Τελευταία γραμμή άμυνας κατά επερχόμενων απειλών είναι τα συστήματα SLAT με δολώματα CANTO-V κατά τορπιλών και SCLAR-H με δολώματα κατά επερχόμενων πυραύλων. Η διαφορές του οπλισμού στην ανθυποβρυχιακή έκδοση εστιάζονται στην αντικατάσταση του πλωριού κύριου πυροβόλου από ένα ακόμη πυροβόλο OTO Melara των 76 χιλιοστών με σύστημα Strales και η αντικατάσταση των τεσσάρων Otomat Mk2 από σύστημα ανθυποβρυχιακών ρουκετών MILAS.

Ο κύριος αισθητήρας του πλοίου είναι το περιστρεφόμενο ραντάρ ενεργής διάταξης φάσης ΑESA Kronos Grand Naval  που εκπέμπει στη ζώνη C. Το ραντάρ έχει μέγιστη εμβέλεια για στόχους αέρος στα 300 χιλιόμετρα και μπορεί να διαχειριστεί πάνω από 300 ίχνη ταυτόχρονα. Επιπλέον για έρευνα επιφανείας υπάρχει το ραντάρ RAN-30X/12D με μέγιστη εμβέλεια στα 100 χλμ. Επίσης διαθέτει και δύο ραντάρ ναυτιλίας GEM SPN 753G(V)10. Ένα τοποθετημένο πάνω από τη γέφυρα και ένα πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου για κάλυψη τομέα 360 μοιρών. Το Η/Ο σύστημα ελέγχου πυρός είναι το NA-25X. Για IR παρατήρηση το πλοίο διαθέτει το σύστημα Selex ES IRST SASS τοποθετημένο πάνω από τη γέφυρα. Το Selex ES IRST SASS είναι μια μεγάλης εμβέλειας, παθητικό IRST για ναυτικές εφαρμογές, που λειτουργεί ταυτόχρονα στις φασματικές ζώνες MWIR (3-5 μm) και LWIR (8-12 μm). Είναι σε θέση να ανιχνεύει και να παρακολουθεί στόχους σε αέρα και επιφάνεια με πλήρη οριζόντια κάλυψη 360° και να παρέχει χάρτες υπέρυθρων (IR) γύρω από το πλοίο. Υποστηρίζει αξιολόγηση απειλών παρέχοντας μια στατιστική ταξινόμηση των ιχνών. Η εμβέλεια αποκάλυψης υπερβαίνει τα 100 χλμ.

Στον τομέα του Α/Υ πολέμου οι Bergamini διαθέτουν το σόναρ γάστρας UMS 4110 CL με εμβέλεια 35 χιλιόμετρα και το συρόμενο μεταβλητού βάθους CAPTAS 4 (Μόνο στην Α/Υ έκδοση) με ανεξάρτητη ρυμούλκηση, βάρους 35 τόνων και χωροταξικό αποτύπωμα στην πρύμνη 84 τετραγωνικών μέτρων. Το CAPTAS 4 έχει μέγιστη εμβέλεια αποκάλυψης στα 150 χιλιόμετρα και διασυνδέεται πλήρως με το σόναρ γάστρας του πλοίου παρέχοντας κάλυψη 360 μοιρών. Η φρεγάτα διαθέτει επικοινωνίες HF, UHF VHF και ζεύξεις δεδομένων Link-11 και Link-16 καθώς και δορυφορικές επικοινωνίες με το σύστημα Selex SHF TSN-101/X. Όσον αφορά τον ηλεκτρονικό πόλεμο διαθέτει R-ESM και C-ESM και R-ECM μέσω του συστήματος Nettuno 4100 της Eletronica. Η καρδιά του πλοίου είναι το σύστημα Athena το οποίο διαχειρίζεται όλες τις πληροφορίες και τα οπλικά συστήματα του πλοίου. Στο κέντρο πληροφοριών μάχης υπάρχουν 17+2 κονσόλες του συστήματος, μία ακόμη στη γέφυρα μία στο CPR (Command Planning Room).