Η αφορμή για το συγκεκριμένο άρθρο μας δόθηκε από την είδηση ότι εντός του Φεβρουαρίου η Κύπρος θα παραλάβει τα πρώτα ελαφρά, πολλαπλού ρόλου ελικόπτερα H-145M. Κατά την άποψη μας πρόκειται για μια εξαιρετική επιλογή για την Κύπρο και θα μπορούσε να αξιολογηθεί και από την Ελλάδα. Το H-145 αναπτύχθηκε από την ευρωπαϊκή Airbus και έλκει την καταγωγή του από το BK-117C1, το οποίο ανέπτυξαν συνεργατικά η γερμανική MBB (Messerschmitt-Bölkow-Blohm) και η ιαπωνική Kawasaki. Το 1992 η MBB ενσωματώθηκε στην Eurocopter (Airbus), ενώ η αρχική ονομασία του ελικοπτέρου ήταν EC-145 και μετονομάστηκε σε H-145 το 2015. Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο ελικόπτερο, στην ένοπλη του έκδοση (H-145M) έχει προταθεί και στον Ελληνικό Στρατό (ΕΣ), τον Μάρτιο του 2024, όταν εκπρόσωποι της Airbus συναντήθηκαν με επιτελείς του ΓΕΣ (Γενικού Επιτελείου Στρατού) και παρουσίασαν τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες του. Μέχρι σήμερα το H-145/145M έχει επιλεγεί από 17 χώρες (Αλβανία, Βέλγιο, Βολιβία, Κύπρος, Ισημερινός, Γερμανία, Ουγγαρία, Καζακστάν, Λουξεμβούργο, Σερβία, Ταϊλάνδη, Μεγάλη Βρετανία, ΗΠΑ, Μπρουνέι, Ονδούρα, Ινδονησία και Ιρλανδία) και από δεκάδες οργανισμούς και ιδιώτες. Το H-145M χαρακτηρίζεται από την ικανότητα του να μεταφέρει στρατιώτες και φορτίο, από και προς το πεδίο της μάχης, και παράλληλα να ενσωματώνει οπλισμό, άρα να εκτελεί και αποστολές προσβολής εχθρικών δυνάμεων.

Πρόκειται δηλαδή για ένα (1) ελικόπτερο πολλαπλού ρόλου. Εκτός του βασικού/εργοστασιακού εξοπλισμού, το ελικόπτερο μπορεί να εξοπλιστεί και με επιπλέον συστήματα, ανάλογα με την αποστολή που πρέπει να εκτελέσει. Σχεδιαστικά, το H-145M είναι ελικόπτερου χαμηλού προφίλ (διαστάσεις), ενώ έμφαση έχει δοθεί στην ασφάλεια του, μέσω την υιοθέτηση προστατευμένων δεξαμενών καυσίμου, την εξωτερική βαλλιστική προστασία και το σύστημα αυτοπροστασίας. Το πλήρωμα του ελικοπτέρου έχει στη διάθεση του ένα (1) σύγχρονο και πλήρως ψηφιακό πιλοτήριο, το οποίο συνοδεύεται από το πακέτο ηλεκτρονικών συστημάτων Helionix της Airbus, και μπορεί να υποστηρίξει τη χρήση συστημάτων νυχτερινής όρασης. Το πτητικό έργο του πληρώματος είναι περιορισμένο, λόγω της χρήσης ψηφιακού συστήματος αυτόματου πιλότου τεσσάρων (4) αξόνων, ενώ η πτητική ευστάθεια του ελικοπτέρου ενισχύεται από την προστατευμένη πίσω έλικα, με το χαρακτηριστικό σύστημα Fenestron της Airbus, η χρήση του οποίου συμβάλλει στον καλύτερο έλεγχο της πτήσης. Είναι δικινητήριο ελικόπτερο και ενσωματώνει δύο (2) κινητήρες Turbomeca Arriel-2E και πλήρως ψηφιακό σύστημα ελέγχου κινητήρων FADEC (Full Authority Digital Engine Control). Κατά την απογείωση οι κινητήρες αποδίδουν μέγιστη ισχύ 894 ίππων έκαστος, ενώ σε περίπτωση ανάγκης η μέγιστη ισχύς του κάθε κινητήρα αυξάνει στους 1.072 ίππους.

Τα παραπάνω χαρακτηριστικά καθιστούν το H-145M ικανό για επιχειρήσεις ημέρα και νύχτα και κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Η επιχειρησιακή ευελιξία του H-145M είναι αποτέλεσμα της ικανότητας του να τροποποιείται, σε ελάχιστο χρόνο, ανάλογα με την επιχειρησιακή ανάγκη της στιγμής. Μπορεί, για παράδειγμα, μέσα σε λίγα λεπτά, να τροποποιηθεί από την έκδοση μεταφοράς προσωπικού στην έκδοση έρευνας και διάσωσης, με την προσάρτηση μηχανισμού ανύψωσης και φορεία στο εσωτερικό. Αφού εκτελέσει την αποστολή έρευνας και διάσωσης, μπορεί να αλλάξει τροποποίηση, να εφοδιαστεί με οπλισμό και να μετατραπεί σε ελικόπτερο παροχής πυρών εγγύς υποστήριξης σε φίλιες δυνάμεις. Αυτό το χαρακτηριστικό γνώρισμα του H-145M σημαίνει ότι ο χρήστης μπορεί να αποκτήσει μικρότερο αριθμό ελικοπτέρων και να αποκτήσει διάφορα πακέτα εξοπλισμού έτσι ώστε λιγότερα ελικόπτερα να καλύπτουν περισσότερες επιχειρησιακές ανάγκες (μάχης, ένοπλης συνοδείας και αναγνώρισης, συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης, παροχής πυρών εγγύς υποστήριξης, μεταφορών προσωπικού ή φορτίου, ειδικών επιχειρήσεων, ναυτικών επιχειρήσεων, έρευνας και διάσωσης, διακομιδής τραυματιών κ.ά.). Το μέγιστο βάρος απογείωσης του ελικοπτέρου είναι 3.800 κιλά, εκ των οποίων τα 1.893 κιλά είναι το ωφέλιμο φορτίο (εξωτερικά το ελικόπτερο μπορεί να μεταφέρει φορτίο μέγιστου βάρους 1.600 κιλών).

Εκτός του διμελούς πληρώματος το H-145M μπορεί να μεταφέρει έως και 10 πλήρως εξοπλισμένους στρατιώτες ή δύο (2) φορεία και τριμελές ιατρικό προσωπικό. Με το μέγιστο βάρος απογείωσης η μέγιστη ταχύτητα του ελικοπτέρου ανέρχεται στα 241 χιλιόμετρα την ώρα και η εμβέλεια του στα 637 χιλιόμετρα ή 3:30 ώρες συνεχούς παρουσίας στον αέρα. Οι μεταφερόμενοι στρατιώτες μπορούν να επιβιβαστούν/αποβιβαστούν στο/από το ελικόπτερο από τις δύο (2) πλευρικές θύρες και τη μια (1) οπίσθια (οι Ειδικές Δυνάμεις μπορούν να κατέβουν με σχοινί και από τις δύο πλευρές του ελικοπτέρου ταυτόχρονα). Το μεταφερόμενο προσωπικό έχει άριστη οπτική επαφή με τον έξω χώρο, μέσω των παραθύρων του ελικοπτέρου. Για χρήση σε θαλάσσιο περιβάλλον το H-145M μπορεί να εφοδιαστεί με σύστημα επείγουσας προσθαλάσσωσης, ραντάρ έρευνας, ραντάρ καιρού, σωστική λέμβο και πομπούς ELT (Emergency Locator Transmitter). Ο εξοπλισμός αυτός επιτρέπει στο ελικόπτερο να εκτελεί αποστολές στη θάλασσα, όπως επιτήρησης ΑΟΖ (Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη), αποτροπή θαλάσσιας πειρατείας, αντιμετώπιση λαθρεμπορίου και λαθρομεταναστευτικών ροών, ανεφοδιασμό πλοίων, έρευνα και διάσωση κ.ά. H ισχύς πυρός του H-145M βασίζεται στο HForce, ένα (1) σπονδυλωτό και οικονομικό σύστημα οπλισμού, το οποίο μπορεί να ενσωματωθεί σε όλες τις στρατιωτικές εκδόσεις των πολιτικών ελικοπτέρων της Airbus (H-125M, H-145M και H-225M).

Το σύστημα HForce συνοδεύεται από έναν (1) ηλεκτρονικό υπολογιστή αποστολής πολλαπλών λειτουργιών, ο οποίος  είναι εναλλάξιμος από ελικόπτερο σε ελικόπτερο, κάτι που συμβάλει αποφασιστικά στην αυξημένη διαθεσιμότητα των ελικοπτέρων. Ο υπολογιστής αυτός ελέγχει τα πυρά του ελικοπτέρου, συνυπολογίζοντας παράγοντες όπως είναι η οπισθοδρόμηση του όπλου, του κέντρο βάρους του ελικοπτέρου κατά την βολή, την απόσταση του ελικοπτέρου από το έδαφος και άλλες παραμέτρους, οι οποίες επηρεάζουν ή μπορεί να επηρεάσουν την ακρίβεια της βολής. Επιπλέον, το HForce συνοδεύεται από το προηγμένο σύστημα σκόπευσης και απεικόνισης δεδομένων επί κράνους Scorpion, της Thales, και το ηλεκτροπτικό σύστημα MX-15D, της L3 Wescam, για αναγνώριση στόχου και βολή. Ως προς τον οπλισμό, το HForce μπορεί να ενσωματώσει το ατρακτίδιο HMP-400, με το πολυβόλο M3P των 12,7 χιλιοστών, αμφότερα της βελγικής FN Herstal, το ατρακτίδιο NC-621, με πυροβόλο M-621 των 20 χιλιοστών, της Nexter, τις μη-κατευθυνόμενες ρουκέτες FZ-231 και τις κατευθυνόμενες ρουκέτες FZ-275, αμφότερες των 70 χιλιοστών (η ρουκέτα FZ-275 έχει μέγιστο βεληνεκές 7-8 χιλιόμετρα), τους ισραηλινούς αντιαρματικούς πυραύλους Spike-LR2, μέγιστου βεληνεκούς 5,5 χιλιομέτρων (στο μέλλον θα μπορεί να ενσωματώσει και πυραύλους Spike-NLOS), ενώ στο μέλλον θα μπορεί να ενσωματώσει και πυραύλους αέρος-αέρος.

Ως προς τις μαχητικές του ικανότητες το H-145M μπορεί να υποστηρίξει τρείς (3) διαμορφώσεις, ανάλογα με την αποστολή. Στην πρώτη διαμόρφωση (Option 1), όπου το ελικόπτερο προορίζεται για αποστολές ένοπλης αναγνώριση, ο κυβερνήτης είναι εφοδιασμένος με το κράνος Scorpion και το ελικόπτερο είναι εξοπλισμένο με ατρακτίδιο HMP-400 ή NC-621 και μη-κατευθυνόμενες ρουκέτες FZ-231. Στη δεύτερη διαμόρφωση (Option 2), όπου το ελικόπτερο προορίζεται για αποστολές εγγύς υποστήριξης και συνοδείας, έχει τις επιλογές της διαμόρφωσης Option 1, συν το ότι και ο συγκυβερνήτης είναι εφοδιασμένος με το κράνος Scorpion και το ελικόπτερο ενσωματώνει το ηλεκτροπτικό σύστημα MX-15D. Στην τρίτη διαμόρφωση (Option 3), όπου το ελικόπτερο προορίζεται για αποστολές επίθεσης, έχει τις επιλογές της διαμόρφωσης Option 2, συν ενισχυμένο οπλισμό (πυραύλους Spike-LR2, κατευθυνόμενες ρουκέτες FZ-275 και στο μέλλον πυραύλους αέρος-αέρος). Σε όλες τις διαμορφώσεις ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου ελέγχει την πτήση, ενώ ο συγκυβερνήτης τα όπλα, όπως γίνεται και στα επιθετικά ελικόπτερα. Τέλος, ως προς το κόστος, το κυπριακό πρόγραμμα αφορά σε έξι (6) ελικόπτερα, όπλα και υλικά και υπηρεσίες υποστήριξης, και δικαίωμα προαίρεσης για έξι (6) επιπλέον ελικόπτερα, με συνολικό κόστος € 140 εκατομμύρια, δηλαδή € 23,5 εκατομμύρια περίπου ανά ελικόπτερο.