Πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις των Ναυπηγείων Σαλαμίνας, η επίσημη Τελετή Ονοματοδοσίας και Ύψωσης Σημαίας των 4 Παράκτιων Περιπολικών τύπου «ISLAND». Στη τελετή παρέστη ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας. Αξίζει να τονιστεί πως το αρχικό κόστος του προγράμματος προσδιορίστηκε σε 42.457.600 ευρώ και αφορούσε στην παραχώρηση των σκαφών, τον εξοπλισμό, τη μεταφορά, την εν συνεχεία υποστήριξη και την εκπαίδευση του προσωπικού. Στα σκάφη έλαβαν χώρα εργασίες επισκευής, επανεκκίνησης (reactivation) και αναβάθμισης (upgrade). Υπενθυμίζεται πως οι χώρες που έχουν πάρει περιπολικά ISLAND εκτός του Πολεμικού Ναυτικού είναι το Πακιστάν, η Γεωργία, η Κόστα Ρίκα και η Ουκρανία. Στην Ακτοφυλακή των ΗΠΑ τα περιπολικά της κλάσης ISLAND αντικαθίστανται από τα νέας ναυπήγησης περιπολικά της κλάσης Sentinel. Η ηλικία των σκαφών που αποκτήθηκαν αγγίζει τα 32 με 39 έτη.
Ειδικότερα, λόγω της μεγάλης ηλικίας των σκαφών Island πραγματοποιήθηκαν οι εξής εργασίες:
Επανενεργοποίηση: Ολοκληρωμένη ανακαίνιση για την επαναφορά των πλοίων σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα, περιλαμβάνοντας βελτιστοποίηση και ενσωμάτωση συστημάτων.
Αναβαθμίσεις: Εγκατάσταση προηγμένων συστημάτων πλοήγησης, επικοινωνίας και επιτήρησης, προσαρμοσμένα στις επιχειρησιακές ανάγκες του Αιγαίου και της Μεσογείου. Τα σκάφη έλαβαν νέα συστήματα όπως τηλεχειριζόμενοι σταθμοί οπλισμού Lionfish 20mm, ηλεκτροπτικά συστήματα, Τακτικό Σύστημα καθώς και νέας γενιάς συστήματα επικοινωνιών.
Δομικές Ενισχύσεις: Ενίσχυση και προσαρμογή της γάστρας για παρατεταμένη διάρκεια ζωής και βελτιωμένες επιδόσεις σε δυναμικές θαλάσσιες συνθήκες.
Αξίζει να αναφερθεί πως τα ISLAND αποκτήθηκαν σε ιδιαίτερα «κακή» κατάσταση από τις ΗΠΑ και ενώ είχαν υποστεί πλήρη απογύμνωση ηλεκτρονικών συστημάτων. Λόγω δε της ηλικίας των πλοίων απαιτούσαν εκτεταμένες μηχανολογικές και ηλεκτρολογικές εργασίες προκειμένου να καταστούν πλήρως αξιόπλοα ενώ σε δεύτερη φάση όπως προαναφέρθηκε αποφασίστηκε και πραγματοποιήθηκε ένα δεύτερο πακέτο εκσυγχρονισμού των σκαφών προκειμένου να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες επιχειρησιακές απαιτήσεις των σκαφών περιπολίας. Ως εκ τούτων, εύλογα προκύπτει το ερώτημα: μήπως τελικά θα έπρεπε να είχαν αποκτηθεί νέας ναυπήγησης σκάφη; Κάλλιστα αντί να φαντασιωνόμαστε ναυπηγήσεις εθνικών πλοίων εκτοπίσματος κορβέτας και φρεγάτας, θα μπορούσε η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία να σχεδιάσει για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού ένα περιπολικό σκάφος της τάξης των 30 μέτρων (αντίστοιχων δυνατοτήτων με τα ISLAND) και φυσικά να ναυπηγηθεί στη χώρα μας αντί να αναλωνόμαστε με «ιστορίες» για ναυπήγηση πλοίων 3000 τόνων όταν δεν έχουμε να παρουσιάσουμε ένα νέο σχέδιο περιπολικού σκάφους.
Συγκεκριμένα στα πλαίσια της ανακατασκευής των κινητήρων (overhaul) το Πολεμικό Ναυτικό ήρθε αντιμέτωπο με τα προβλήματα λόγω της ηλικίας των σκαφών και των κινητήρων τους καθώς εναγωνίως αναζητούσε νέα μηχανικά μέρη (spare parts, ανταλλακτικά) για τους κινητήρες των σκαφών στα πλαίσια του προγράμματος γενικής επισκευής – ανακατασκευής. Στη κατεύθυνση αυτή καταγράφτηκε έντονη δυσχέρεια εύρεσης ανταλλακτικών λόγω της ηλικίας των μηχανών (θεωρούνται παρωχημένα και κατά τα κοινώς λεγόμενα «obsolete»). Επομένως, το Πολεμικό Ναυτικό εξέτασε και εξετάζει κάθε πιθανή λύση και μεταξύ αυτών και τη προμήθεια νέων κινητήρων, γεγονός που θα αυξήσει ακόμη παραπάνω το τελικό κόστος. Είναι χαρακτηριστικό πως τα περιπολικά της κλάσης ISLAND κατέπλευσαν στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας συνοδεία ρυμουλκών λόγω αδυναμίας να πλεύσουν αυτοδύναμα. Σημειώνεται πως το Λιμενικό Σώμα παρέλαβε δύο ολοκαίνουργια περιπολικά ανοικτής θαλάσσης τύπου P355 των ιταλικών ναυπηγείων Cantiere Navale Vittoria. Η υπογραφή της σύμβασης πραγματοποιήθηκε την 22.01.2019 ανάμεσα στο υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και στην εταιρεία «CANTIERE NAVALE VITTORIA S.P.A. » η οποία εδρεύει στην Ιταλία. Η συνολική αξία και των τεσσάρων (04) σκαφών νέας ναυπήγησης ανέρχεται στα 55.560.000 Ευρώ.
Τα τέσσερα σκάφη έλαβαν τα ονόματα:
Ø -«ΜΑΝΤΟΥΒΑΛΟΣ»
Ø -«ΓΑΛΑΝΗΣ»
Ø «ΛΙΑΣΚΟΣ»
Ø -«ΓΙΑΛΟΨΟΣ»
Στην τελετή παρέστησαν, επίσης, ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο Βουλευτής ΝΔ Νικόλαος Βλαχάκος, ο Πρόεδρος του Κόμματος «Σπαρτιάτες» Βασίλειος Στίγκας, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης, ο Βουλευτής και πρώην Υπουργός Εθνικής Άμυνας και Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Ναύαρχος ε.α. Ευάγγελος Αποστολάκης, ο Δήμαρχος Σαλαμίνας Γεώργιος Παναγόπουλος, ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας Θάνος Ντόκος, ο Πρέσβης των ΗΠΑ George J. Tsunis, εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και φορέων. Εκ μέρους της στρατιωτικής ηγεσίας παρευρέθησαν στην τελετή ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Δημήτριος Χούπης, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος-Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ, ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής Αντιναύαρχος Λ.Σ. Γεώργιος Αλεξανδράκης, ο Αρχηγός Στόλου Αντιναύαρχος Χρήστος Σασιάκος ΠΝ, επίτιμοι αρχηγοί και εν ενεργεία και απόστρατοι αξιωματικοί και υπαξιωματικοί. Ανάδοχοι των τεσσάρων νέων Παράκτιων περιπολικών είναι: η Μιλένα Κοντού (ΠΠ ΓΑΛΑΝΗΣ), η Μαρία Γιαλοψού (ΠΠ ΓΙΑΛΟΨΟΣ), Μαρία Σκαραμάγκου (ΠΠ ΛΙΑΣΚΟΣ) και ο Πανορμίτης Μαύρος (ΠΠ ΜΑΝΤΟΥΒΑΛΟΣ). Ανάδοχοι των τεσσάρων νέων Παράκτιων περιπολικών είναι η Ολυμπιονίκης της κωπηλασίας με καταγωγή από τη νήσο Λέσβο κ. Μιλένα Κοντού, η αδελφή του ήρωα Αρχικελευστή Έκτορα Γιαλοψού κ. Μαρία Γιαλοψού, η πρωτεύσασα μαθήτρια Γ’ λυκείου των Φούρνων καθώς και δισεγγονή του ήρωα Νικολάου Μαούνη, ο οποίος έπεσε ηρωικά τον Οκτώβριο του 1944 όταν το Ν/Α «ΚΩΣ» χτυπήθηκε από νάρκη, κ. Μαρία Σκαραμάγκου και ο μεγαλύτερος από τους μοναδικούς δύο μαθητές του σχολείου της Ψερίμου, ο μικρός Πανορμίτης Μαύρος.
Η κλάση Island ήταν η απαίτηση της Αμερικάνικης Ακτοφυλακής στις αρχές του 1980 για ένα περιπολικό σκάφος που θα αντικαθιστούσε τα υπάρχοντα περιπολικά μήκους 95ft και 82ft στους ρόλους της υπεράκτιας επιτήρησης, επιβολής του νόμου, για επιχειρήσεις καταπολέμησης των ναρκωτικών και δευτερευόντως έρευνας και διάσωσης. Η κλάση σχεδιαστικά βασίζεται σε ένα περιπολικό σκάφος μήκους 33 μέτρων της βρετανικής Vosper Thornycroft. Οι σχεδιαστικές γραμμές της γάστρας ουσιαστικά βασίζονται στο βρετανικό σχέδιο ενώ η εσωτερική διαρρύθμιση των καταστρωμάτων επανασχεδιάστηκε για να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της Αμερικάνικης Ακτοφυλακής. Συνολικά κατασκευάστηκαν 49 σκάφη από το ναυπηγείο Bollinger Machine Shop & Shipyard Inc. με έδρα το Lockport της Louisiana. Το σκάφος έχει ολικό μήκος 33,53 μέτρα, πλάτος 6,43 μέτρα, μέγιστο βύθισμα 2,22 μέτρα και κοίλο 3,32 μέτρα. Το εκτόπισμα είναι 167,8 τόνοι σε πλήρες φόρτο και 119 τόνοι άφορτο. Το περιπολικό διαθέτει διπλά χειριστήρια ελέγχου του σκάφους, τα πρώτα βρίσκονται μέσα στο pilot house και τα δεύτερα στην ανοιχτή γέφυρα που βρίσκεται πάνω από το pilot house και μπροστά από τον ιστό του ραντάρ.
Η γάστρα είναι τύπου semi-displacement round bilge με πτερύγια ενεργητικής ευστάθειας τοποθετημένα στο μέσο της γάστρας. Ο συνδυασμός αυτός προσφέρει υψηλή ευστάθεια και μεγάλες ταχύτητες. Η γάστρα είναι κατασκευασμένη από χάλυβα (mild steel) με την κύρια δομική αντοχή της να βασίζεται στους διαμήκεις ενισχυτικούς δοκούς (longitudinals). Είναι χωρισμένη σε οκτώ διαμερίσματα με το μηχανοστάσιο να βρίσκεται κεντρικά πίσω από τη μέση μεταξύ των νομέων 22 και 28. Το κυρίως κατάστρωμα και η υπερκατασκευή είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο. Με την επιχειρησιακή λειτουργία των πρώτων σκαφών, ανακαλύφθηκε ότι η κλάση ISLAND υπέφερε από προβλήματα στο κύτος, κυρίως από την ανάπτυξη ρωγμών κατά την πλεύση σε κακοκαιρία. Ως διορθωτικό μέτρο, στα περιπολικά σκάφη από το WPB 1317 έως το WPB 1349, χρησιμοποιήθηκαν στην κατασκευή της πλώρης μεγαλύτερου πάχους ελάσματα και τοποθετήθηκαν επιπλέον εγκάρσια ενισχυτικά. Επιπλέον αλλαγές περιλάμβαναν ένα βελτιωμένο σύστημα καθαρισμού του νερού, βελτιωμένες συνθήκες διαβίωσης και εξαρτήματα πρόσδεσης. Λόγω αυτών των τροποποιήσεων, τα περιπολικά σκάφη ομαδοποιούνται σε σειρά Α (WPB 1301-WPB 1316), σειρά Β (WPB 1317-WPB 1337) και σειρά C (WPB 1338-WPB 1349). Το σύνολο των ενδιαιτήσεων είναι για 18 άτομα, δύο για Αξιωματικούς, δύο για υπαξιωματικούς, δώδεκα για ναύτες καθώς και δύο επιπλέον ενώ το πλήρωμα του σκάφους αποτελείται από 16 άτομα. Οι πέντε δεξαμενές καυσίμου του σκάφους έχουν συνολική χωρητικότητα 39μ3. Επίσης φέρει δύο δεξαμενές πόσιμου νερού συνολικής χωρητικότητας 6,66 τόνους ενώ παράλληλα έχει τη δυνατότητα παραγωγής πόσιμου νερού 378 λίτρα την ημέρα. Το περιπολικό έχει τη δυνατότητα να επιχειρεί συνεχόμενα για πέντε μέρες χωρίς ανεφοδιασμό.
Κίνηση στο σκάφος δίνουν δύο πετρελαιοκινητήρες με δύο άξονες που καταλήγουν σε ισάριθμες προπέλες σταθερού βήματος και διαμέτρου 1,26 μ στις 802 στροφές. Τα πρώτα 37 σκάφη της κλάσης, που ανήκουν στις σειρές Α και Β διαθέτουν πετρελαιοκινητήρες Paxman Valenta 16 RP200M με ισχύ 3350 ίππους στις 1500 στροφές/λεπτό. Τα τελευταία δώδεκα σκάφη, που ανήκουν στη σειρά C διαθέτουν πετρελαιοκινητήρες Caterpillar 3516 DITA με ισχύ 2740 ίππων στις 1910 στροφές/λεπτό. Όλες οι μηχανές διαθέτουν κιβώτιο μετάδοσης κίνησης BW-755 της ZF με λόγο μείωσης στροφών 2,33:1. Η ηλεκτρική ισχύς παρέχεται από δύο ηλεκτρομηχανές Caterpillar 3304T στα 99kW έκαστη που μπορούν να δουλέψουν παράλληλα. Το πλοίο πετυχαίνει μέγιστη ταχύτητα που υπερβαίνει τους 26 κόμβους ενώ με οικονομική ταχύτητα 13,1 κόμβων πετυχαίνει εμβέλεια 3350 ναυτικά μίλια. Στα τέλη στης δεκαετίας το 90’ ξεκίνησε μια μελέτη για την υιοθέτηση επί του σκάφους ενός πτερυγίου πρύμνης (Stern Flap). Ένα πτερύγιο πρύμνης είναι μια μικρή προέκταση της κάτω επιφάνειας του κύτους πίσω από τον καθρέφτη. Τα πτερύγια της πρύμνης μειώνουν την ισχύ που απαιτείται για την ώθηση του πλοίου μέσα στο νερό, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση καυσίμου, ενώ αυξάνουν την τελική ταχύτητα του πλοίου. Οι προκαταρκτικοί στόχοι του προγράμματος Ε&Α του USCG ήταν η αύξηση της μέγιστης επιτεύξιμης ταχύτητας με πλήρη ισχύ και η μείωση των τάσεων σπηλαίωσης και της διάβρωσης στα πτερύγια της προπέλας. Δευτερεύων στόχος ήταν η βελτίωση της διαβίωσης του πληρώματος από τη μείωση των επιπέδων θορύβου και των κραδασμών που εκπέμπονται επί του σκάφους. Η τοποθέτηση του πτερυγίου μήκους 2,65 μέτρων και πλάτους χορδής 0,61 μέτρων στο σύνολο των πλοίων της κλάσης επέφερε αύξηση της τελικής ταχύτητας κατά 1,8 κόμβους. Αυτό μαζί με την υιοθέτηση προπελών νέας σχεδίασης ανέβασε την τελική ταχύτητα του σκάφους στους 29,5 κόμβους.
Όσον αφορά τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό και οι δύο σταθμοί ελέγχου διαθέτουν εξοπλισμό ηλεκτρονικών και επικοινωνιών, όπως LORAN, OMEGA, GPS, γυροπυξίδα και ραντάρ με αυτόματο προσδιορισμoύ θέσης. Σε υπηρεσία με το USGC ο εξοπλισμός μάχης τους αποτελείται από ένα πυροβόλο Mk.38 των 25 χιλιοστών και δύο πολυβόλα των M2 των 12,7 χιλιοστών. Τέλος πίσω από την υπερκατασκευή υπάρχει ένα φουσκωτό με εξωλέμβια μηχανή 90 ίππων, το οποίο αναπτύσσεται με τη βοήθεια ενός υδραυλικού γερανού της Appleton. Oι χώρες που έχουν πάρει περιπολικά ISLAND εκτός του Ελληνικού Ναυτικού είναι το Πακιστάν, η Γεωργία, η Κόστα Ρίκα και η Ουκρανία. Στην Ακτοφυλακή των ΗΠΑ τα περιπολικά της κλάσης ISLAND αντικαθίστανται από τα νέας ναυπήγησης περιπολικά της κλάσης Sentinel.