Στάση αναμονής τηρεί το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας αναφορικά με τη προμήθεια του νέου συστήματος αυτοπροστασίας για τα F-16 Viper. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας έχει θέση ως βασικό προαπαιτούμενο το νέο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και αυτοπροστασίας να είναι πλήρως δοκιμασμένο και πιστοποιημένο στα F-16 Viper. Επιπροσθέτως, οι επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας ζητούν πλήρη ικανότητα στον προγραμματισμό των απειλών εντός της βιβλιοθήκης απειλών του νέου συστήματος αυτοπροστασίας.

Είναι ευρέως γνωστό πως η βασική πρόκληση παραμένει η συνεργασία μεταξύ του ψηφιακού ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης και του αναλογικού συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου ASPIS II. Ως εκ τούτων, η Πολεμική Αεροπορία τηρεί στάση αναμονής έως ότου βρεθεί μια λύση δοκιμασμένη, αξιόπιστη και ολοκληρωμένη στα F-16 Viper. Στη κορυφή των προτιμήσεων του ΓΕΑ βρίσκεται το νέας γενιάς σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και αυτοπροστασίας για τα μαχητικά F-16 Viper τύπου AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield της L3Harris καθώς και το σύστημα τύπου AN/ALQ-257 IVEWS προϊόν ανάπτυξης της Northrop Grumman επίσης για τα F-16 Viper.

Τον Νοέμβριο του 2024 η αμερικανική L3Harris ανακοίνωσε ότι το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου AN/ALQ- 254(V)1 Viper Shield, των F-16 Viper, ολοκλήρωσε με επιτυχία τις δοκιμές πτητικής ασφάλειας (SOF : Safety of Flight). Το σύστημα δοκιμάστηκε σε σενάρια δομικής αντοχής, θερμικής αντοχής, λειτουργικής ασφάλειας των ηλεκτρονικών του και συμβατότητας με την ηλεκτρονική υποδομή του αεροσκάφους. Όπως ανακοίνωσε η εταιρία οι πτητικές δοκιμές του συστήματος είναι στην τελική τους φάση και η παραγωγή του αναμένεται να ξεκινήσει εντός του 2025. Η ανάπτυξη του Viper Shield ξεκίνησε το 2021, ενώ οι αρχικές δοκιμές πραγματοποιήθηκαν το 2022. Το Viper Shield παρέχει προστασία από ηλεκτρονικές παρεμβολές, ενώ διαθέτει ικανότητα παραγωγής ηλεκτρονικών αντιμέτρων. Στο επίκεντρο του συστήματος βρίσκεται το σύστημα παρεμβολών DRFM (Digital Radio Frequency Memory : Ψηφιακή Μνήμη Ραδιοσυχνοτήτων). Στη βασικής του έκδοση το σύστημα είναι τοποθετημένο στην άτρακτο του αεροσκάφους και όχι σε κάποιο σταθμό ανάρτησης. Το Viper Shield σχεδιάστηκε εξ αρχής για τα F-16 Viper, έχοντας κατά νου την εσωτερική και εξωτερική εργονομία και σχεδίαση του αεροσκάφους, ενώ λειτουργεί αρμόνικα και είναι απολύτως συμβατό με το ραντάρ AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) τεχνολογίας AESA (Active Electronically Scanned Array) των αεροσκαφών.

Από πλευράς L3Harris προτείνεται το AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield. Το Viper Shield παρέχει προστασία από ηλεκτρονικές παρεμβολές, ενώ διαθέτει ικανότητα παραγωγής ηλεκτρονικών αντιμέτρων. Στο επίκεντρο του συστήματος βρίσκεται το σύστημα παρεμβολών DRFM (Digital Radio Frequency Memory : Ψηφιακή Μνήμη Ραδιοσυχνοτήτων). Στη βασικής του έκδοση το σύστημα είναι τοποθετημένο στην άτρακτο του αεροσκάφους και όχι σε κάποιο σταθμό ανάρτησης. Όπως αναφέρει η L3Harris το Viper Shield σχεδιάστηκε εξ αρχής για τα F-16 Viper, έχοντας κατά νου την εσωτερική και εξωτερική εργονομία-σχεδίαση του αεροσκάφους. Επίσης, σύμφωνα πάντα με την L3Harris, το Viper Shield λειτουργεί αρμόνικα και είναι απολύτως συμβατό με το ραντάρ AN/APG-83 SABR τεχνολογίας AESA των αεροσκαφών.

Μια ακόμη επιλογή από τη ΒAE Systems, είναι το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου Storm EW (Electronic Warfare) για τα ελληνικά F-16 Viper. Σύμφωνα με την BAE Systems το Storm EW έχει σχεδιαστεί προκειμένου να παρέχει πλήρη κυριαρχία στο πεδίο μάχης. Το Storm EW συνδυάζει αμυντικές και επιθετικές τακτικές έτσι ώστε να παρέχει ολοκληρωμένες δυνατότητες προστασίας του φίλιου αεροσκάφους και προσβολής του εχθρικού. Στη βασική του δομή το σύστημα έχει μια ενιαία αρχιτεκτονική με δυνατότητα του χρήστη να το διαμορφώσει σύμφωνα με τις ανάγκες του.

Εκτός του ηλεκτρονικού πολέμου το Storm EW παρέχει και επίγνωση της τακτικής κατάστασης σε τόξο 360ο. Να σημειώσουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η BAE Systems ενημερώνει επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) για συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου για τα ελληνικά F-16 Viper. Στις 11 Μαΐου είχε προχωρήσει στην παρουσίαση του της τεχνολογίας DIGAR (Digital GPS Anti-Jamming Receiver) για ασφαλείς εναέριους δέκτες GPS για τα F-16. Το DIGAR παρέχει προστασία των αεροσκαφών από παρεμβολές στο σήμα GPS. Έτσι, παραμένει απρόσκοπτη η χρήση πυρομαχικών που βασίζονται στο GPS.

Να τονιστεί επίσης ότι εκτός της λύσης Storm EW υπάρχει και η λύση του AN/ALQ-257 IVEWS (Integrated Viper Electronic Warfare Suite) της Northrop Grumman, το οποίο βρίσκεται σε φάση προετοιμασίας για δοκιμές πιστοποίησης (έχουν προγραμματιστεί για τα τέλη του 2022). Το AN/ALQ-257 IVEWS είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, ειδικά σχεδιασμένο για τα F-16 Viper. Παρέχει προειδοποίηση ραντάρ σ’ ολόκληρο το τόξο των 360ο, αναγνώριση της απειλής και χρήση αντιμέτρων. Μάλιστα, στα μέσα Σεπτεμβρίου του 2021, δοκιμάστηκε με επιτυχία σε συνεργασία με το ραντάρ AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) των F-16 Viper και, όπως ανακοίνωσε, η Northrop Grumman τα δύο συστήματα συνεργάστηκαν αρμονικά σε πραγματικές συνθήκες και σε περιβάλλον έντονων ηλεκτρομαγνητικών παρεμβολών. Αξίζει να τονιστεί πως η Τουρκική Αεροπορία έχει επιλέξει ως νέο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και αυτοπροστασίας το AN/ALQ-257 IVEWS. Για όλες τις παραπάνω επιλογές το κόστος δεν είναι αμελητέο αφού κυμαίνεται μεταξύ 800 εκατομμυρίων ευρώ και 1.5 δισ ευρώ. Είναι επίσης γνωστό πως κανένα εξ αυτών δεν είναι πλήρως δοκιμασμένο και ολοκληρωμένο από πλευράς ενσωμάτωσης στο F-16 Viper.

Προκειμένου να υπάρχει μια εκτίμηση κόστους το παράδειγμα της Ταιβάν είναι ενδεικτικό. Τον Σεπτέμβριο του 2024 η Ταιβάν ανακοίνωσε ότι ενέκρινε κονδύλι ύψους $ 1,33 δισεκατομμυρίων για την προμήθεια 66 ολοκληρωμένων συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield της L3Harris. Τα 66 συστήματα θα εγκατασταθούν σε ισάριθμα F-16 Viper νέας κατασκευής που έχει αγοράσει η χώρα. Υπενθυμίζουμε ότι εκτός της προμήθειας των 66 νέων F-16 Viper, η Ταιβάν αναβαθμίζει και 140 εν υπηρεσία F-16A/B στο επίπεδο Viper. Αναμένεται επίσης σύμφωνα με πληροφορίες να υπάρξει δυνητική εξέλιξη και από πλευράς της Raytheon. Ειδικότερα, από πλευράς Raytheon εξετάζεται η ανάπτυξη μιας νέας γενιάς του ASPIS II με ψηφιακό σύστημα προκειμένου να είναι πλήρως λειτουργικό με το νέο ραντάρ ψηφιακής τεχνολογίας του F-16 Viper. Σε κάθε περίπτωση στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 της ΠΑ αναμένεται να υπάρξουν σημαντικές υπερβάσεις κόστους λόγω της ανάγκης εγκατάστασης νέου συστήματος αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου.