Την τελευταία εβδομάδα διακινουνται πληροφορίες απο τον εγχώριο και διεθνή ηλεκτρονικό τύπο ότι οι Ε.Ε.Δ έχουν βολιδοσκοπίσει την απόκτηση έως τεσσάρων πλοίων ειδικών επιχειρήσεων Mark VΙ τα οποία βγήκαν πρόσφατα εκτός υπηρεσίας. Τα σκάφη αυτά δεν είναι εξέλιξη των Mark V αριθμός τεσσάρων που υπηρετεί και στο Π.Ν. με την ΔΥΚ αλλά ένα σκάφος περιπολίας/ ειδικών επιχειρήσεων για παραποτάμια, ποτάμια και παράκτια ύδατα. Συνολικά 12 σκάφη κατασκευάστηκαν μεταξύ των ετών 2015-2017 από τη SAFE Boats International και μπήκαν σε υπηρεσία με την Coastal Rivering Command του νατικούτων ΗΠΑ. Η αλλαγή των επιχειρησιακών προτεραιοτήτων ήταν ο κύριος λόγος της πρόωρης απόσυρσης των σκαφών αυτών χωρίς να υπάρχει κάποιος αντικαταστάτης σε αυτό το εκτόπσμα.
Οι κύριες αποστολές του Mark IV σε αμερικάνικη υπηρεσία είναι:
- Πόλεμος επιφανείας (ASuW)
- Φύλαξη εγκαταστάσεων και λιμένων (Marine Infrastructure Protection, MIP)
- Αντιναρκικές επιχειρήσεις με χρήση UUV
- Υποστήριξη ειδικών επιχειρήσεων ως afloat Staging Base (AFSB) ή υποστήριξηεπιχειρήσεων με UAV, UUV και USV
Το σκάφος έχει μήκος 25,8 μέτρα, πλάτος 6,2 μέτρα και βύθισμα 1,2 μέτρα και είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο και είναι χωρισμένο σε τρία επίπεδα. Εντός της γάστρας εμπρός υπάρχει κουζίνα για προετοιμασία γευμάτων, στο μέσο περίπου είναι ο χώρος ενδιαιτήσεων για έως έξι άτομα και στην πρύμνη ο χώρος των μηχανών. Το κυρίως κατάστρωμα είναι χωρισμένο στο ανοιχτό στην πρύμνη όπου υπάρχει και γλύστρα για τη μεταφορα και άφεση πνευστής βάρκας και το κλειστό από το μέσο και μπροστά όπου βρίσκεται ο χώρος μεταφοράς του προσωπικού με μέχρι 13 θέσεις και το πιλοτήριο με πέντε θέσεις για το πλήρωμα του σκάφους. Πάνω από το πιλοτήριο υπάρχει ο ανοιχτό πιλοτήριο με δύο θέσεις και χειριστήρια για τον έλεγχο του σκάφους. Ο χώρος μεταφοράς προσωπικού είναι ανδιαμορφούμενος ώστε να μπορεί να δεχτεί και άλλα φορτία με τις θέσεις να αναδιπλώνονται ή να αφαιρούνται ελευθερώνοντας το χώρο. Διαθέτει προηγμένη ελαφριά θωράκιση τοποθετημένη γύρω από τα βασικά στοιχεία όπως το διαμέρισμα του πληρώματος, οι κινητήρες και οι δεξαμενές καυσίμων.
Το σκάφος κινείται από δύο ναυτικές μηχανές MTU 16V2000 M94 με συνολική ισχύ 5200 ίππους οι οποίες κινούν ισάριθμους υδροπροωθητές Hamilton HM651 συζευγμένους με κιβώτια ZF3060 με λόγο 2,037:1. Η μέγιστη ταχύτητα του σκάφους υπερβαίνει τους 35 κόμβους ενώ με την οικονομική ταχύτητα των 25 κόμβων η εμβέλεια είναι άνω των 600 ναυτικών μιλίων. Η χωρητικότητα του καυσίμου είναι περίπου 12.8 τόνοι και μπορεί να επιχειρεί απρόσκοπτα χωρίς τροφοδοσία καυσίμου για 24 ώρες.
Ο οπλισμός του σκάφους είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακός με δύο τηλεχειριζόμενους σταθεροποιημένους σταθμούς MK38 με πυροβόλο 25 χιλιοστών στην πλώρη και στην πρύμνη, δύο τηλεχειριζόμενους σταθμούς Mk50 Gun Weapon System (GWS) με βαρύ πολυβόλο 12,7χιλ στο ανοιχτό κατάστρωμα στο δεύτερο επίπεδο, έως έξι σημεία ανάρτησης οπλισμού για πολυβόλα, M240, GAU17 ή εκτοξευτές βομβίδων Mk19, ανάλογα με την αποστολή, καθώς και δύο συστήματα LRAD (Long Range Acoustic Device).
Διαθέτει πλήρωμα δέκα ναυτών και μπορεί να μεταφέρει οκτώ επιπλέον άτομα. Το εσωτερικό είναι ευρύχωρο, με ενδιαιτήσεις για το πλήρωμα και καθίσματα που απορροφούν τους κραδασμούς για τους άλλους επιβάτες. Οι χώροι μεταφοράς προσωπικού, οι χώροι ενδιαιτήσεων και το μαγειρείο που έχουν χαμηλό επίπεδο θόρυβου επιτρέποντας στο πλήρωμα να λειτουργεί σε σχετικά δύσκολες θαλάσσιες συνθήκες, ενώ μειώνουν την κόπωση του πληρώματος και τον κίνδυνο τραυματισμού. Τα σκάφη είναι πλήρως δικτυωμένα με μια σουίτα διοίκησης, ελέγχου, επικοινωνίας και υπολογιστών, επιτήρησης και νοημοσύνης (C4SI) για βελτιωμένη επίγνωση της κατάστασης, δυνατότητα επιβίωσης και υποστήριξη πολλαπλών αποστολών, η οποία περιλαμβάνει επίπεδες οθόνες τοποθετημένες σε όλο το πλοίο. Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός περιλαμβάνει Tactical VHF, VHF, UHF, SATCOM για επικοινωνίες, σύστημα EO/IR, DGPS και ραντάρ καθώς και Unmanned Vehicle C2 και Blue Force Tracker.
Είναι πράγματι ένα εντυπωσιακό σκάφος με πολλαπλές δυνατότητες και πολύ ισχυρό οπλισμό. Η όποια απόφαση απόκτησης θα πρέπει να είναι σώστα κοστολογημένη για να μην έχουμε πάλι άλλη μια υπόθεση τύπου «Island» όπου τα σκάφη ήρθαν γυμνά με τρομερές ελλείψης οπλισμού και εξοπλισμού και το κόστος επαναφοράς ήταν τέτοιο που θα μπορούσαμε να αποκτήσουμε τέσσερα νεότευκτα περιπολικά με τα ίδια χρήματα και χωρίς το προβλήματα που μπορεί να παρουσιάσουν πλοία 30 ετών.