Χθες, στο άρθρο μας «Νέες αποσύρσεις οπλικών συστημάτων ανακοίνωσε η Μεγάλη Βρετανία για να εξοικονομήσει δαπάνες: Πλοία, UAV και ελικόπτερα στη λίστα», είχαμε δημοσιεύσει την είδηση ότι η Μεγάλη Βρετανία προχωράει στην απόσυρση οπλικών συστημάτων, με στόχο την εξοικονόμηση δαπανών. Μεταξύ αυτών που αποσύρει είναι και τα δύο (2) Πλοία Γενικής Υποστήριξης (ΠΓΥ) κλάσης «Wave». Αρκετά ήταν τα σχόλια σας με το ερώτημα αν θα άξιζε η απόκτηση τους από το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ), για την αντικατάσταση του παλαιού A-470 «Αλιάκμων». Τα σχόλια σας μας κέντρισαν το ενδιαφέρον και ερευνήσαμε το θέμα. Να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που εξετάζουμε περιπτώσεις μεταχειρισμένων ΠΓΥ για το ΠΝ. Για πρώτη φορά είχαμε θίξει το θέμα στις 2 Ιουλίου του 2019 με το άρθρο μας: «Η Αυστραλία απέσυρε το Πλοίο Γενικής Υποστήριξης HMAS «Success», ευκαιρία για το ΠΝ;». Στις 20 Μαρτίου του 2021 επανήλθαμε στο θέμα με το άρθρο: «Πολεμικό Ναυτικό: Η ανάγκη αντικατάστασης των ΠΓΥ A-464 «Αξιός» και A-470 «Αλιάκμων» και η περίπτωση των γαλλικών «Durance». Ο λόγος που επιμένουμε στο θέμα είναι διττός. Ο πρώτος λόγος είναι η παλαιότητα του A-470 «Αλιάκμων» (το αδελφό πλοίο A-464 «Αξιός» έχει αποσυρθεί) και η ανάγκη αντικατάσταση του και ο δεύτερος λόγος είναι ότι δεν υπάρχουν κονδύλια για τη ναυπήγηση νέου ΠΓΥ.
Το A-470 «Αλιάκμων» ήδη μετρά 56 χρόνια στη θάλασσα, καθώς εντάχθηκε σε υπηρεσία το 1968 στο Γερμανικό Ναυτικό. Συγκεκριμένα, εντάχθηκε σε υπηρεσία στις 30 Ιουλίου του 1948 ως Α-1415 «Saarburg»). Στο ΠΝ το A-470 «Αλιάκμων» εντάχθηκε τον Οκτώβριο του 1994. Είναι σαφές ότι το πλοίο είναι παλαιό, ενσωματώνει παλαιές τεχνολογίες και πρέπει να αποσυρθεί. Αλλά αν γίνει αυτό, χωρίς αντικατάσταση του, το A-374 «Προμηθεύς», το οποίο είναι ίδια ηλικίας με τα «Wave», καθώς εντάχθηκε σε υπηρεσία τον Ιούλιο του 2003, θα πρέπει να αναλάβει μόνο του το βάρος της κάλυψης του συνόλου των αναγκών ανεφοδιασμού των πολεμικών πλοίων. Κάτι που δεν μπορεί να κάνει. Η ένταξη σε υπηρεσία, μέσω δωρεών, των πλοίων Α-471 «Άτλας Ι», Α-472 «Ηρακλής», Α-473 «Αίας» και A-377 «Περσεύς» ανακουφίζουν την κατάσταση, αλλά δεν λύνουν το πρόβλημα. Συνεπώς, και με δεδομένο ότι στην ιεράρχηση των αναγκών του ΠΝ, νέο πλοίο ΠΓΥ δεν πρόκειται να ναυπηγηθεί, μόνη λύση είναι η απόκτηση μεταχειρισμένου/ων πλοίου/ων. Υπό αυτήν την λογική και υπό προϋποθέσεις τα «Wave» δείχνουν να είναι καλή ευκαιρία.
Πριν δούμε σε τι κατάσταση βρίσκονται τα βρετανικά πλοία, να πούμε ότι παραγγέλθηκαν τον Μάρτιο του 1997. Το πρώτο πλοίο (A-389 «Wave Knight») άρχισε να ναυπηγείται τον Οκτώβριο του 1998, καθελκύστηκε το Σεπτέμβριο του 2000 και εντάχθηκε στο Βρετανικό Ναυτικό τον Απρίλιο του 2003. Το δεύτερο πλοίο (A-390 «Wave Ruler») άρχισε να ναυπηγείται τον Φεβρουάριο του 2000, καθελκύστηκε τον Φεβρουάριο του 2001 και εντάχθηκε στο σε υπηρεσία τον Απρίλιο του 2003, λίγες ημέρες αργότερα από το πρώτο πλοίο. Πρόκειται δηλαδή για πλοία ηλικίας 21 ετών. Ως προς την κατάσταση του τα δεδομένα προέρχονται από τις ανακοινώσεις του βρετανικού Υπουργείου Άμυνας και τις απαντήσεις Υπουργών Άμυνας σε ερωτήσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου. Τον Ιούνιο του 2020 ανακοινώθηκε ότι το A-390 «Wave Ruler» βρίσκεται σε κατάσταση ελλιμενισμού, αλλά αυξημένης ετοιμότητας, δηλαδή χωρίς πλήρωμα, συντηρημένο, σε καλή κατάσταση και έτοιμο να αποπλεύσει άμεσα. Στην ίδια κατάσταση εντάχθηκε και το A-389 «Wave Knight» τον Φεβρουάριο του 2022. Τον Ιούνιο του 2023, δημοσιεύματα του βρετανικού τύπου ανέφεραν ότι η κυβέρνηση της χώρας προσανατολίζεται στην απόσυρση και πώληση των δύο (2) πλοίων, λόγω έλλειψης προσωπικού. Ωστόσο, τα δημοσιεύματα αυτά διέψευσε ο τότε Υπουργός επί των Αμυντικών Εξοπλισμών, James Cartlidge, ο οποίος δήλωσε ότι τα πλοία θα παραμείνουν σε υπηρεσία και σε καθεστώς αυξημένης ετοιμότητας μέχρι το 2028.
Χθες, ο Υπουργός Άμυνας της χώρας, John Healey, ανακοίνωσε την απόσυρση τους. Συνεπώς μιλάμε για πλοία τα οποία δεν αποσύρονται λόγω τεχνικών προβλημάτων, αλλά για εξοικονόμηση δαπανών. Αυτό είναι μια σημαντική παράμετρος. Εξίσου σημαντική είναι και η παράμετρος της άμεσης απόσυρσης (ο βρετανικός τύπος αναφέρει σήμερα ότι τα πλοία θα έχουν αποσυρθεί μέχρι τις 31 Μαρτίου του 2025). Άποψη μας είναι ότι το ΠΝ θα πρέπει να εξετάσει την περίπτωση των «Wave» με προοπτική να αποκτήσει τουλάχιστον το ένα (1) από αυτά, και να αποσύρει το A-470 «Αλιάκμων». Φυσικά πριν την όποια αγορά θα πρέπει το ΠΝ να δει ποια είναι ακριβώς η τεχνική κατάσταση των πλοίων και να συνυπολογιστεί το κόστος αγοράς, γενικής επιθεώρησης και επισκευής και επαναφοράς σε υπηρεσία. Πάντως, σε σχέση με το A-470 «Αλιάκμων», είναι κατά πολύ νεότερα πλοία, ικανότερα, με ίδιες περίπου απαιτήσεις επάνδρωσης και η μεταφορική ικανότητα ενός (1) «Wave» υπερκαλύπτει τη μεταφορική ικανότητα του A-470 «Αλιάκμων». Το μήκος των «Wave» είναι 196,5 μέτρα, το πλάτος τους 28,25 μέτρα, το βύθισμα τους 9,97 μέτρα και το εκτόπισμα τους (με πλήρη φόρτο) ανέρχεται στους 31.500 τόνους (το A-470 «Αλιάκμων» έχει εκτόπισμα 3.770 τόνους). Οι απαιτήσεις πληρώματος ανέρχονται στα 80-102 άτομα, (το A-470 «Αλιάκμων» απαιτεί πλήρωμα 82 ατόμων).
Τα «Wave» ενσωματώνουν τέσσερις (4) πετρελαιοκινητήρες Wartsila 12V 32E/GECLM μέγιστης ισχύος 25.514 ίππων έκαστος, δύο (2) κινητήρες GEC Alstom μέγιστης ισχύος 19.040 ίππων έκαστος και δύο (2) ηλεκτροκίνητους προωθητές της Kamewa (σε πλώρη και πρύμνη). Τα πλοία επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 20 κόμβους (37 χιλιόμετρα την ώρα) και εμβέλεια 10.000 ναυτικά μίλα (18.520 χιλιόμετρα) με μέση ταχύτητα πλεύσης τους 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα). Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός αποτελείται από ραντάρ έρευνας αέρος και επιφανείας, ραντάρ ναυτιλίας και σύστημα αναγνώρισης φίλου ή εχθρού. Για την αυτοπροστασία τους ενσωματώνουν σύστημα εκτόξευσης αναλώσιμων αντιμέτρων Sea Gnat. Ο οπλισμός τους περιλαμβάνει δύο (2) πυροβόλα DS-30B των 30 χιλιοστών, δύο (2) πολυβόλα M-134 Minigun (Gatling) των 7,62 χιλιοστών, δύο (2) πολυβόλα L7 των 7,62 χιλιοστών και δύο (2) συστήματα εγγύς προστασίας Phalanx. Σύμφωνα με δημοσίευμα της βρετανικής ιστοσελίδας «Navy Lookout» της 5ης Μαΐου του 2023, ο οπλισμός των πλοίων έχει αφαιρεθεί, άρα σε περίπτωση απόκτησης τους θα πρέπει να εγκατασταθεί εκ νέου. Τα «Wave» μπορούν να φιλοξενήσουν ελικόπτερα κατηγορίας AW-101 Merlin. Κάθε πλοίο μπορεί να μεταφέρει 16.000 τόνους υγρών, εκ των οποίων 3.000 τόνους αεροπορικού καυσίμου και 380 τόνους πόσιμου νερού συν 125 τόνους λιπαντικών, 500 τόνους εφοδίων στερεάς μορφής και 150 τόνους τροφίμων.