Για όλες τις εξελίξεις αναφορικά με τα αναβαθμισμένα συστήματα, την απόδοση αλλά και τις τεχνικές προδιαγραφές του μεταφορικού αεροσκάφους C-130J μιλάει αποκλειστικά στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Larry Gallogly, Director of Customer Requirements, AirMobility & Maritime Missions (C-130J). Για την Ελλάδα, ο κ. Gallogly υπογράμμισε ότι σε αυτήν τη φάση επισκέπτεται συχνά τη χώρα μας και αφουγκράζεται τις ανάγκες των χειριστών μεταφορικών αεροσκαφών και των ομάδων υποστήριξης και συντήρησης των αεροσκαφών. «Με ενημερώνουν για τα κενά στις δυνατότητες -όχι μόνο για τα παλαιότερα αεροσκάφη όπου γνωρίζουμε τα όποια τεχνικά θέματα παρατηρούνται συχνά- αλλά και για την απόδοση και ειδικότερα τους τομείς όπου αυτή θα μπορούσε να βελτιωθεί (με τη νέα έκδοση)», τόνισε ο Director of Customer Requirements, AirMobility & Maritime Missions (C-130J) της Lockheed Martin. «Στόχος των συναντήσεων εργασίας είναι να βρούμε τους βέλτιστους τρόπους διαμόρφωσης του λειτουργικού συστήματος ώστε να καλύπτει τις ανάγκες τους» ανέφερε. Ξεκαθάρισε, δε, ότι ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους έχει ένα κομβικό συγκριτικό πλεονέκτημα, καθώς «μπορείς να αγοράσεις δύο και να ξεκινήσεις άμεσα να τα λειτουργείς». Ο κ. Gallogly εξήγησε πως απαιτείται ένα χρονοδιάγραμμα ετών με ορισμό συγκεκριμένων οικονομικών προδιαγραφών για να προχωρήσει μία πιθανή παραγγελία από τη χώρα μας. Αναφορικά με τα αναλώσιμα των C-130J, είπε ότι «υπάρχει η δυνατότητα έγκαιρης προειδοποίησης από τα ηλεκτρονικά συστήματα για τα ανταλλακτικά που απαιτούνται προτού εμφανιστούν στην πράξη τα προβλήματα στη λειτουργία του αεροσκάφους». «Με αυτόν τον τρόπο προλαμβάνεις καταστάσεις και μπορείς να προχωρήσεις σε προληπτική συντήρηση του αεροσκάφους ώστε να παραμείνει λειτουργικό χωρίς προβλήματα», σημείωσε. Με τα δεδομένα που παρέχει στους συντηρητές του το αεροσκάφος κάνει τη ζωή τους πολύ πιο εύκολη», πρόσθεσε. «Για αυτό και πολλές χώρες που τα χρησιμοποιούν έχουν παρατηρήσει πολύ μεγάλη μείωση κόστους και αύξηση στον κύκλο ζωής αλλά και τη διαθεσιμότητα των αεροσκαφών», επεσήμανε. O Larry Gallogly βρέθηκε στην Ελλάδα με την ευκαιρία του Athens Flying Week, που διοργανώθηκε το διήμερο 14-15 Σεπτεμβρίου στην αεροπορική βάση της Τανάγρας.

Capt. Dave Paland (left) and Canadian air force Capt. Ryan Peters land a C-130J Super Hercules to drop off cargo and passengers during a routine mission Jan. 6, 2010, at Bagram Airfield, Afghanistan. Both pilots are assigned to the 772nd Expeditionary Airlift Squadron. (U.S. Air Force photo/Staff Sgt. Manuel J. Martinez)

Από την άλλη πλευρά βλέπουμε ότι υπάρχει μια δυναμική στην Ευρώπη με την επιλογή του βραζιλιάνικου C-390 της EMBRAER το οποίο πρόσφατα επιδείχθηκε και στο ΓΕΕΘΑ. Το μέσο βραζιλιάνικο τακτικό μεταφορικό αεροσκάφος κέρδισε τον διαγωνισμό της Ολλανδικής αεροπορίας για την αντικατάσταση των Ολλανδικών C-130Η καταφέρνοντας να ικανοποιήσει τις ολλανδικές ανάγκες με μικρότερο λειτουργικό κόστος. Στο πλαίσιο αυτό θα κάνουμε μια συγκριτική ανάλυση των δύο τύπων αεροσκαφών καθαρά σε τεχνική, επιχειρησιακή βάση εφόσον τα οικονομικά δεδομένα δεν είναι αρκετά για την οικονομική ανάλυση των προσφορών.

Ανακεφαλαιώνοντας λοιπόν, το C-390 σε σύγκριση με το C-130J έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 37% περισσότερο φορτίο ή να μεταφέρει φορτίο 15 τόνων σε απόσταση 50% μεγαλύτερη πετώντας με 32% μεγαλύτερη ταχύτητα. Επίσης έχει τη δυνατότητα ταχείας αναδιαμόρφωσης και αλλαγή αποστολής με σημαντικότερη αυτή του ιπτάμενου τάνκερ. Τέλος πολλά συστήματα όπως ο θάλαμος διακυβέρνησης και οι κινητήρες είναι από υλικά COTS/MOTS με συνέπεια την ευκολία εξεύρεσης ανταλλακτικών σε χαμηλές τιμές σε σχέση πάντα με τα αμιγώς στρατιωτικά υλικά. Ένα πολύ ενδιαφέρον έγγραφο (δείτε ΕΔΩ) της Ολλανδικής Βουλής προς τον Υπουργό Άμυνας της χώρας, με ημερομηνία 16 Ιουνίου του 2022, καταγράφει τα αποτελέσματα της έρευνας αγοράς της Ολλανδίας, στο πλαίσιο του προγράμματος νέου τακτικού μεταφορικού αεροσκάφους, δηλαδή του προγράμματος αντικατάστασης των τεσσάρων αεροσκαφών C-130H/H-30 Hercules. Αξίζει να σημειωθεί ότι μια ημέρα αργότερα, στις 17 Ιουνίου, το Υπουργείο Άμυνας της Ολλανδίας ανακοίνωσε ότι ο αντικαταστάτης των C-130H/H-30 θα είναι το C-390 Millennium της Embraer και όχι το C-130J Super Hercules της Lockheed Martin. Στην κατηγορία «φάση έρευνας» το έγγραφο αναφέρει ότι η Ολλανδία κατέληξε σε δύο δυνητικά κατάλληλους υποψήφιους, το C-130J και το C-390M. Στην κατηγορία «αποτελέσματα» το έγγραφο αναφέρει: «Η φάση της έρευνας δείχνει ότι το C-390M είναι ο μόνος υποψήφιος εντός του προϋπολογισμού-στόχου που μπορεί να καλύψει τις απαιτήσεις στα πλαίσια του Commercial/Military Off The Shelf (COTS/MOTS). Πληροί σχεδόν όλες τις απαιτήσεις και μπορεί να παραδοθεί και να πιστοποιηθεί εντός της καθορισμένης προθεσμίας. Σε σύγκριση με το C-130J, το C-390M έχει μεγαλύτερη διαθεσιμότητα και απαιτεί σημαντικά λιγότερη συντήρηση. Ως αποτέλεσμα, μπορούν να πραγματοποιηθούν περισσότερες ώρες πτήσης με τον ίδιο αριθμό αεροσκαφών». «Το C-390M βαθμολογείται υψηλότερα από το C-130J σε αριθμό επιχειρησιακών και τεχνικών απαιτήσεων και καλύπτει τις επιχειρησιακές ανάγκες. Το C-130J μπορεί να καλύψει τις ολλανδικές επιχειρησιακές ανάγκες, αλλά στη συνέχεια πρέπει να είναι εξοπλισμένο με διάφορα εξειδικευμένα στοιχεία αποστολής που δεν είναι διαθέσιμα στη διαμόρφωση που απαιτείται από εμάς για COTS/MOTS. Το C-390M απαιτεί λιγότερη συντήρηση και μπορεί να προσφέρει περισσότερες ώρες πτήσης ανά αεροσκάφος, σε σχέση με το C-130J. Με βάση τις πληροφορίες που ελήφθησαν στη Φάση Β, το C-390M μπορεί να καλύψει την ελάχιστη απαίτηση των 2.400 ωρών πτήσης με τέσσερα αεροσκάφη. Πέντε αεροσκάφη μπορούν να καλύψουν την απαίτηση για 4.000 ώρες πτήσης. Από την άλλη, με βάση τις πληροφορίες που ελήφθησαν κατά τη φάση της έρευνας, απαιτούνται τουλάχιστον πέντε C-130J για 2.400 ώρες πτήσης, ενώ πέντε C-130J δεν επαρκούν για να καλύψουν την απαίτηση των 4.000 ωρών», συνεχίζει το έγγραφο. Στην κατηγορία «κόστος διάρκειας ζωής» το έγγραφο αναφέρει: «Το εκτιμώμενο κόστος κύκλου ζωής του C-390M είναι εντός του προϋπολογισμού που έχει διατεθεί. Αντίθετα, το εκτιμώμενο κόστος ζωής του C-130J είναι εκτός».