Η κλάση φρεγατών F-123 Brandenburg σχεδιάστηκε ως αντικαταστάτης των τεσσάρων αντιτορπιλικών κλάσης Hamburg. Μια κοινοπραξία ναυπηγείων ιδρύθηκε το 1988 υπό την ηγεσία της Blohm & Voss Hamburg για το νέο πρόγραμμα φρεγάτας. Αυτό περιελάμβανε επίσης τις Howaldswerke Deutsche Werft AG Kiel και Tyssen Nordseewerke Emden. Απέναντι ήταν τους ήταν η σχεδίαση του ναυπηγείου Bremen Vulkan. Η σύμβαση ανατέθηκε τελικά στην κοινοπραξία τον Οκτώβριο του 1988 και στις 28 Ιουνίου 1989 συνήφθησαν οι κατασκευαστικές συμβάσεις. Τα σχέδια προήλθαν από την Blohm & Voss και η τιμή του πλοίου υπολογίστηκε σε 585 εκατομμύρια δολάρια. Η συνολική οικονομική δαπάνη ανήλθε τελικά στα 2,42 δισ. δολάρια και καθένα από τα τέσσερα ναυπηγεία έλαβε μια παραγγελία για ένα πλοίο. Όλα τα πλοία παραδόθηκαν στο γερμανικό ναυτικό (Deutsche Marine) μεταξύ των ετών 1994 και 1996.

Σχεδιαστικά οι F-123 ακολουθούν το πρότυπο MEKO αλλά ήταν εντελώς νέα σχεδίαση μεγαλύτερου εκτοπίσματος και επιδόσεων σε σύγκριση με την κλάση ΜΕΚΟ 200, της ίδιας εταιρίας, που προμηθεύτηκαν αρκετές ναυτικές δυνάμεις εκείνη την εποχή. Πρόκειται για μία φρεγάτα γενικών καθηκόντων με ισοροπημένο εξοπλισμό και ιδιαίτερα ενισχυμένο οπλισμό σε σύγκριση με άλλες φρεγάτες της δεκαετίας του 1990.

Οι κύριες διαστάσεις του πλοίου είναι: ολικό μήκος 138,85 μέτρα και μήκος ίσαλου γραμμής 126,9 μέτρα, ολικό πλάτος 16,7 μέτρα και πλάτος στην ίσαλο γραμμή 15,74 μέτρα, κοίλο μέχρι το κύριο κατάστρωμα 9,5 μέτρα, μέσο βύθισμα στα 4,35 μέτρα και 6,30 μέτρα στο βολβό της πλώρης. Το τυπικό εκτόπισμα είναι 3600 τόνοι και το πλήρες 4900 τόνοι.

Η γάστρα είναι κατασκευασμένη από χάλυβα υψηλής αντοχής και είναι χωρισμένη σε 15 υδατοστεγή διαμερίσματα και τρία καταστρώματα. Υπάρχουν 14 υδατοστεγής φρακτές από τις οποίες οι έξι είναι διπλού τοιχώματος για επιπλέον αντοχή στη φωτιά και τον περιορισμό των αποτελεσμάτων μετά από πλήγμα αντιπλοϊκού πυραύλου. Στο μέσο των πλοίων και στις εξωτερικές, επάνω γωνίες του κύριου καταστρώματος, αυτόνομες κιβωτιόσχημες δοκοί, τύπου Box Girder, από χάλυβα 16 mm εκτείνονται από πίσω, ξεκινώντας από το υπόστεγο του ελικοπτέρου, μέχρι το μπροστινό μέρος του Τμήματος XII. Αυτά δίνουν στα πλοία πρόσθετη διαμήκη ακαμψία και φιλοξενούν σημαντικά τμήματα καλωδίων και αγωγών. Αντίστοιχα η υπερκατασκευή και οι ιστοί είναι επίσης κατασκευασμένα από χάλυβα υψηλής αντοχής. Η υπερκατασκευή διαθέτει δύο καταστρώματα (Main & B) και τη γέφυρα στο επίπεδο C. Σχεδιαστικά η φρεγάτα ακολουθεί τη φιλοσοφία MEKO και έχει γίνει ειδική μέριμνα για τον περιορισμό του ακουστικού, θερμικού και ηλεκτρομαγνητικού ίχνους.

Διάταξη καταστρωμάτων και εγκάρσιων υδατοστεγών διαμερισμάτων της F-123

Το κυρίως πλήρωμα του πλοίου απαρτίζεται από 199 άτομα συν 20 επιπλέον άτομα για την εξυπηρέτηση των ελικοπτέρων. Εκτός από τον κυβερνήτη, τον δεύτερο σε ιεραρχία και τον γιατρό του πλοίου οι υπόλοιποι από τα 199 άτομα χωρίζονται σε δύο βάρδιες. Εκτός του κυβερνήτη που διαθέτει δίχωρη μεγάλη καμπίνα στο C-Deck για το υπόλοιπο πλήρωμα υπάρχουν ενδιαιτήσεις των δύο, τεσσάρων και δέκα ατόμων ανάλογα με τον βαθμό.

Το κύριο σύστημα πρόωσης του πλοίου είναι ένας συνδυασμός αεροστρόβιλων ή ντηζελομηχανών (CODΟG, Combination of Diesel or Gas) οι οποίες κινούν δύο άξονες, μέσω δύο κιβωτίων μετάδοσης κίνησης BGS 178 Lo της Renk, που καταλήγουν σε δύο πεντάφυλλες προπέλες μεταβλητού βήματος. Με την οικονομική ταχύτητα των 18 κόμβων το πλοίο επιτυγχάνει εμβέλεια πλεύσης περίπου 4000 ν.μ. ενώ η μέγιστη ταχύτητα είναι της τάξης άνω των 29 κόμβων. Το συγκρότημα ισχύος αποτελείται από δύο ναυτικούς αεροστρόβιλους LM2500 SA-ML που αποδίδουν 19000kW στις 3600 σ.α.λ. έκαστος και δύο ντηζελομηχανές MTU 20V 956 ΤΒ92 που αποδίδουν 8140kW η καθεμιά στις 1500 σ.α.λ. Όλα τα παραπάνω μηχανήματα είναι τοποθετημένα μέσα σε ειδικά ηχομονωτικά και αντικραδασμικά modules για τη μείωση του θορύβου. Η δεξαμενές καυσίμου του πλοίου είναι συνολικής χωρηστικότητας 520 μ3 και η μέση κατανάλωση στους 21 κόμβους με τις δύο ντηζελομηχανές σε λειτουργία είναι 3-4 μ3 καυσίμου ανά ώρα. Η χωρητικότητα της δεξαμενής αεροπορικού καυσίμου για το ελικόπτερο είναι 85μ3.

Διάταξη μηχανοστασίου

Για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας το πλοίο διαθέτει τέσσερις ηλεκτρομηχανές ντήζελ «EdiMot» τύπου KHDMWM TBD 602V 16/K οι οποίες αποδίδουν 1030kW και κινούν μια τριφασική γεννήτρια 440 V-60 Hz από την A. V. Kaick. Είναι τοποθετημένες ανά δύο στα διαμερίσματα IV και IX του πλοίου. Κάθε γεννήτρια ντίζελ βρίσκεται μέσα σε ειδικό ηχομονωτικό και αντικραδασμικό module. Οι έξοδοι καυσαερίων τους βρίσκονται στα πλάγια του πλοίου ακριβώς πάνω από την ίσαλο γραμμή. Τα καυσαέρια περνούν από μια μονάδα ψύξης και εγκαταλείπουν το πλοίο σε θερμοκρασία 50-70 °C με μαζί τους υδρατμούς ψύξης.

Η διεύθυνση του πλοίου γίνεται από μονό πιδάλιο ενώ για αυξημένη ευστάθεια το πλοίο διαθέτει παρατροπίδια καθώς και σύστημα ενεργής ευστάθειας με δύο πτερύγια τοποθετημένα εκατέρωθεν πρύμα από το μέσο του πλοίου.

Οπλισμός

Ο κύριος οπλισμός αποτελείται από ένα πυροβόλο Compatto 76/62 στην πλώρη. Το πυροβόλο Compatto είναι διπλού ρόλου, διαμετρήματος 76 χιλ. και βάλει βλήματα βάρους 6,5 κιλών σε μέγιστη απόσταση τα 16000 μέτρα. Δύο κάθετους εκτοξευτές πυραύλων Mk41 Mod 3 με 16 θέσεις για αντιαεροπορικούς πυραύλους μέσης εμβέλειας ESSM. Οι ESSM έχουν μέγιστη εμβέλεια 50 χλμ και ταχύτητα 4+ mach. Για άμυνα κατά εισερχόμενων πυραύλων η φρεγάτα διαθέτει δύο συστήματα CIWS Mk49 RAM των 21 πυραύλων έκαστο τοποθετημένα, το ένα ανάμεσα στο κύριο πυροβόλο και τους εκτοξευτές MK41 στην πλώρη και το άλλο επάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου. Κατά πλοίων επιφανείας διαθέτει δύο τετραπλούς εκτοξευτές MK141 για πυραύλους AGM-84D Harpoon οι οποίοι αντικατέστησαν τους δύο διπλούς εκτοξευτές για πυραύλους MM38 Exocet τοποθετημένους στο μεσόστεγο. Το γερμανικό ναυτικό βρισκεται υπό διερεύνηση για την αντικατάσταση των AGM-84D Harpoon με τους νεότερους και ικανότερους RBS-15 MK3 της SAAB κατά τη διάρκεια αναβάθμισης μέσης ζωής που περνάνε αυτή την περίοδο τα πλοία. Δύο διπλοί τορπιλοσωλήνες Mk32 για ελαφρές τορπίλες MK46 ή MU-90 κατά υποβρύχιων στόχων  βρίσκονται τοποθετημένοι δεξιά και αριστερά στο μέσο του πλοίου στο “B” Deck. Επίσης διαθέτει και δύο σταθμούς πυροβόλων Mauser 27mm. Τελευταία γραμμή άμυνας είναι τα συστήματα εκτοξευτών αερόφυλλων MASS.

Πανοραμική εικόνα όπου φαίνονται ξεκάθαρα οι θέσεις οπλισμού και ηλεκτρονικών της φρεγάτας F-123

Τέλος, η φρεγάτα  διαθέτει ελικοδρόμιο με ικανότητα προσνήωσης και εξυπηρέτησης ελικοπτέρου μέχρι 15 τόνων. Το υπόστεγο του ελικοπτέρου είναι δίχωρο με δυνατότητα εξυπηρέτησης δύο Α/Υ ελικοπτέρων μεγέθους ΝΗ-90 και χωρίζεται από ένα διάδρομο. Η διάταξη αυτή βοηθάει στην προφύλαξη των ελικοπτέρων από πλήγμα στα πλευρά του υπόστεγου και η μη διάδοση της πυρκαγιάς.

Ηλεκτρονικά

Oι κύριοι αισθητήρες του πλοίου είναι τα ραντάρ 3D Smart S στον κύριο ιστό και έρευνας μεγάλης εμβέλειας 2D MW 08 ζώνης D, στον δευτερεύοντα ιστό πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου. Δύο συστήματα ελέγχου πυρός STIR 180 τοποθετημένα το ένα εμπρός από τον κύριο ιστό και το δεύτερο πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου καλύπτοντας 360 μοίρες. Όλοι οι αισθητήρες και τα όπλα είναι ολοκληρωμένα στο σύστημα μάχης του πλοίου. Κατά τη διάρκεια της αναβάθμισης των πλοίων, ύψους 450 εκ. ευρώ η οποία υπογράφτηκε το 2021 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2030 τα δύο ραντάρ του πλοίου θα αντικατασταθούν από τα Sea Giraffe 4A και Sea Giraffe 1X όπως επίσης και τα STIR 180 από το CEROS 200 όλα της SAAB τα οποία θα ολοκληρωθούν στο νέο σύστημα ελέγχου μάχης 9LV επίσης της SAAB. Επίσης θα εγκατασταθεί και νέο σύστημα IFF. Επιπλεόν, το πλοίο διαθέτει δύο ραντάρ επιφανείας Sperry Bridge Master E.

3D view της φρεγάτας F-123 με ενσωματωμένα τα νέα ραντάρ Giraffe 4A και Giraffe 1X της SAAB

Για ανθυποβρυχιακό αγώνα τα πλοία φέρουν το σόναρ κύτους εγκατεστημένο στο βολβό της πλώρης DSQS-23BZ της Atlas Elektronik και συρρόμενο σόναρ χαμηλών συχνοτήτων στην πρύμνη. Επίσης είναι τοποθετημένο και σόναρ ανίχνευσης ναρκών MES της Atlas Elektronik. Το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου ECM/ESM είναι το FL 1800S της EADS. Τέλος διαθέτει πλήρεις επικοινωνίες με συστήματα ζεύξης δεδομένων Link 11 / 16,  κεραία SatCom SCOT 3, κεραίες Inmarsat, UHF, HF, VHF, SHF και VLF.