Οι γαλλοϊταλικές φρεγάτες FREMM (Fregate Europeenne Multi-Mission) είναι όπως λέει και το όνομα μια κοινή ευρωπαϊκή σχεδίαση για την κατασκευή φρεγατών πολλαπλών ρόλων. Αρχικά είχε προταθεί η κατασκευή των φρεγατών σε τρεις διαφορετικές διαμορφώσεις, ανθυποβρυχιακού πολέμου, γενικών καθηκόντων και προβολής ισχύος στην ξηρά ώστε να γίνει αντικατάσταση διαφόρων κλάσεων πλοίων και στα δύο ναυτικά. Από τις 27 φρεγάτες που ήταν να κατασκευαστούν σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό τελικά μόνο 18 πλοία κατασκευάστηκαν για το Γαλλικό και Ιταλικό ναυτικό από 8 και 10 αντίστοιχα, μετά την μείωση του αριθμού κατά εννιά από το Γαλλικό ναυτικό.
Σε αντίθεση με τα αντιτορπιλικά αντιαεροπορικού πολέμου τύπου Horizon όπου όλα τα πλοία είχαν κοινή διαμόρφωση, οι φρεγάτες FREMM έχουν διαφορετικά ηλεκτρονικά, οπλικά συστήματα και διαμόρφωση πρόωσης. Ως αποτέλεσμα οι σχεδιαστικές γραμμές της γάστρας παραμένουν οι ίδιες, παρόλο που οι ιταλικές φρεγάτες είναι κατά δύο μέτρα μακρύτερες, ενώ η διαμόρφωση της υπερκατασκευής είναι τελείως διαφορετική, ώστε να τοποθετηθούν τα διαφορετικά συστήματα. Για το λόγο αυτό, θα επικεντρωθούμε στο παρόν άρθρο στη γαλλική διαμόρφωση και θα αναφερθούμε στην ιταλική διαμόρφωση σε επόμενο άρθρο.
Οι φρεγάτες που βγήκαν από τα ναυπηγεία της DCNS σημερινή Naval Group κατασκευάστηκαν σε δύο διαμορφώσεις οκτώ πλοία σε ανθυποβρυχιακή έκδοση, κλάση Aquitaine, από τα οποία έξι τον αριθμό για το Γαλλικό Ναυτικό και από ένα για το Αιγυπτιακό και Μαροκινό Ναυτικό. Με τη μείωση του αριθμού των ΑΑ αντιτορπιλικών Horizon σε δύο μόνο πλοία, δεν καλύφθηκε η αρχική απαίτηση για πλοία με δυνατότητες άμυνας περιοχής του Γαλλικού Ναυτικού. Έτσι, τα δύο τελευταία πλοία του Γαλλικού Ναυτικού χτίστηκαν σε αντιαεροπορική έκδοση Fremm Defense Aerienne (FREDA) , κλάση Alsace. Τα πλοία σε γαλλική υπηρεσία κατασκευάστηκαν μεταξύ του 2010 όπου έγινε η κοπή μετάλλου του πρώτου πλοίου μέχρι τον Νοέμβριο του 2023 όπου μπήκε σε υπηρεσία το τελευταίο πλοίο D657 Lorraine.
Τα πλοία έχουν ολικό μήκος 142,2 μέτρα, πλάτος 20 μέτρα μέσο βύθισμα 5 μέτρα και μέγιστο 7,6 μέτρα ενώ εκτοπίζουν σε πλήρη φόρτο 6000 τόνους. Οι φρεγάτες έχουν σχεδιαστεί με αυξημένα χαρακτηριστικά stealth για μείωση του ηλεκτρομαγνητικού, θερμικού και ακουστικού ίχνους. Οι γραμμές της γάστρας και της υπερκατασκευής είναι συνεχείς συνδέοντας ομαλά τα δύο μέρη αποφεύγοντας τη δημιουργία διαφορετικών όγκων και γωνιών που θα ενίσχυαν το Η/Μ ίχνος ενώ παράλληλα διαθέτουν κλήση για την ανακατεύθυνση των σημάτων των αντίπαλων ραντάρ μακριά από την πηγή. Η γάστρα είναι χωρισμένη σε τρία καταστρώματα και η υπερκατασκευή σε δύο συν τη γέφυρα του πλοίου. Το ακουστικό ίχνος του πλοίου είναι μειωμένο λόγω του συστήματος πρόωσης του πλοίου και του ότι όλες οι μηχανές είναι τοποθετημένες μέσα σε ειδικούς θαλάμους μείωσης του θερμικού και ακουστικού ίχνους και πάνω σε ειδικές αντικραδασμικές βάσεις.
Η πρόωση
Το προωστικό σκεύος του πλοίου είναι συνδυασμός ηλεκτροπρόωσης με αεροστρόβιλο σε σχήμα CODLOG (Combination of Diesel Electric Or Gas) κατα τον οποίο η ηλεκτροπρόωση χρησιμοποιείται για τις μικρές ταχύτητες και ο αεροστρόβιλος για τις υψηλές ταχύτητες. Το πλοίο διαθέτει δύο ηλεκτρικούς κινητήτηρες Jeaumont Electric με απόδοση 2,500 kW έκαστος που παίρνουν ισχύ από τις τέσσερις ηλεκτρομηχανές του πλοίου τύπου MTU 16V4000 M63L οι οποίες αποδίδουν 2240 kW στις 1800 σ.α.λ. Το πλοίο διαθέτει δύο άξονες που καταλήγουν σε ισάριθμες προπέλες σταθερού βήματος και ο κάθε ηλεκτροκινητήρας είναι κομπλαρισμένος πάνω στον κάθε άξονα. Ο αεροστρόβιλος είναι ο LM 2500 G4+ της General Electric που αποδίδει 35320 kW στις 3600 σ.α.λ. και δίνει κίνηση στους δύο άξονες μέσω ενός cross-connecting gearbox της RENK. Η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου είναι οι 27 κόμβοι ενώ με τους ηλεκτροκινητήρες η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τους 16 κόμβους που δίνει ακτίνα πλεύσης στα 6000 ν.μ. Το μεταφερόμενο καύσιμο είναι περίπου 500 τόνοι. Ο συνδυασμός ηλεκτροπρόωσης και προπελών σταθερού βήματος μειώνει κατά πολύ το ακουστικό ίχνος, το οποίο με τη σειρά του βοηθάει τόσο στην μείωση της πιθανότητας αποκάλυψης του πλοίου όσο και κατά τη διάρκεια ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων. Αυτό σε συνδυασμό με τα τελευταίας τεχνολογίας σόναρ της Thales έχουν δημιουργήσει την απόλυτη Α/Υ φρεγάτα του ΝΑΤΟ κατακτώντας τον αντίστοιχο τίτλο κατά δύο συνεχόμενες χρονιές.
Οπλικά Συστήματα
Η διάταξη των οπλικών συστημάτων έχει ως εξής. Στην πλώρη είναι τοποθετημένο το ναυτικό πυροβόλο διπλού ρόλου Leonardo OTO Melala 76mm SR και ακολουθούν τέσσερις κάθετοι εκτοξευτές Sylver των οκτώ κελιών έκαστος. Στις Α/Υ φρεγάτες είναι τοποθετημένοι 2×8 εκτοξευτές Sylver Α43 για πυραύλους Aster-15 και 2×8 εκτοξευτές Sylver A70 για πυραύλους κρουζ Scalp Naval. Αντίστοιχα στις αντιαεροπορικές φρεγάτες είναι τοποθετημένοι 4×8 εκτοξευτές Sylver A50 για αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster15/30. Απο κει και πέρα τα υπόλοιπα οπλικά συστήματα των δύο υποκλάσεων είναι τα ίδια. Οκτώ αντιπλοϊκοί πύραυλοι MM-40 Block3/3c Exocet τοποθετημένοι στο μεσόστεγο, δύο διπλοί σταθεροί τορπιλοσωλήνες B-515 για τορπίλες MU90 και δύο RWS Narwal 20mm τοποθετημένα δεξιάκαι αριστερά πάνω στο υπότεγο του ελικοπτέρου. Στην πρύμνη υπάρχει ελικοδρόμιο και υπόστεγο ελικοπτέρου που μπορούν να φιλοξενήσουν ένα ναυτικό ελικόπτερο MH-90. Τελευταία γραμμή άμυνας κατά επερχόμενων απειλών είναι τα συστήματα SLAT με δολώματα CANTO-V κατά τορπιλών και NGDS με δολώματα κατά επερχόμενων πυραύλων.
Ηλεκτρονικά
Ο κύριος αισθητήρας του πλοίου είναι το περιστρεφόμενο ραντάρ παθητικής διάταξης φάσης PESA Herakles 3D που εκπέμπει στη ζώνη S. Το ραντάρ έχει μέγιστη εμβέλεια για στόχους αέρος στα 250 χλμ και στόχους θαλάσσης στα 80 χλμ και μπορεί να διαχειριστεί μέχρι 400 ίχνη ταυτόχρονα. Στις δύο αντιαεροπορικές φρεγάτες έχει τοποθετηθεί μια πιο ισχυρή έκδοση του ραντάρ. Επίσης διαθέτει και δύο ραντάρ ναυτιλίας Scanter 2001 της Terma. Ένα τοποθετημένο πάνω από τη γέφυρα και ένα πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου για κάλυψη τομέα 360 μοιρών.
Στον τομέα τον ηλεκτρο-οπτικών έχει τοποθετηθεί στον κύριο ιστό το σύστημα Artemis IRST της Thales με κάλυψη 360 μοιρών. Το Artemis IRST λειτουργώντας στη ζώνη υπέρυθρων κύματος μεσαίου κύματος είναι ιδιαίτερα καλά προσαρμοσμένο στην ανίχνευση βλημάτων μεγάλου βεληνεκούς στο θαλάσσιο περιβάλλον. Αν και είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό σε αυτές τις τρέχουσες και αναδυόμενες απειλές πυραύλων, το ARTEMIS ενισχύει επίσης την αυτοπροστασία του πλοίου έναντι άλλων συμβατικών απειλών από τον αέρα και την επιφάνεια. Αυτό περιλαμβάνει μαχητικά αεροσκάφη, drones και σκάφη επιφανείας, συμπεριλαμβανομένων των ασύμμετρων FAC (Fast Attack Craft). Το ARTEMIS παρέχει επίσης 24ωρη επίγνωση της κατάστασης μέσω εξόδου IR βίντεο με αλγόριθμους βελτίωσης εικόνας και AI για υποστήριξη χειριστή και μπορεί να δαιχειριστεί και να κατηγοριοποιήσει μέχρι 200 ίχνη. Το Η/Ο σύστημα ελέγχου πυρός είναι το Sagem Vigy MM.
Στον τομέα του Α/Υ πολέμου οι γαλλικές Fremm διαθέτουν το σόναρ γάστρας UMS 4110 CL με εμβέλεια 35 χλμ και το συρόμενο μεταβλητού βάθους CAPTAS 4 με ανεξάρτητη ρυμουλκηση, βάρους 35 τόνων και χωροταξικό αποτύπωμα στην πρύμνη 84 τετραγωνικών μέτρων. Το CAPTAS 4 έχει μέγιστη εμβέλεια αποκάλυψης στα 150 χλμ και διασυνδέεται πλήρως με το σόναρ γάστρας του πλοίου παρέχοντας κάλυψη 360 μοιρών. Περισσότερες αναλυτικές λεπτομέριες για τα σόναρ μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ.
Η φρεγάτα διαθέτει επικοινωνίες HF, UHF VHF και ζεύξεις δεδομένων Link11 και Link 16 καθώς και δορυφορικές επικοινωνίες με το σύστημα Syracuse 3 και Syracuse 4 στην έκδοση AAW. Όσον αφορά τον ηλεκτρονικό πόλεμο διαθέτει το σύστημα Altesse για C-ESM, διαθέτει R-ESM και R-ECM μέσω του συστήματος Nettuno 4100 της ιταλικής Eletronica. Η καρδιά του πλοίου είναι το σύστημα SETIS το οποίο διαχειρίζεται όλες τις πληροφορίες και τα οπλικά συστήματα του πλοίου. Στο κέντρο πληροφοριών μάχης υπάρχουν 17 κονσόλες του συστήματος. Στα πλοία ΑΑ πολέμου προστέθηκαν επιπλέον τρεις κονσόλες για καλύτερη διαχείριση του ΑΑ σκέλους των επιχειρήσεων.