Τα νέα εκσυγχρονισμένα F-16 Viper της Πολεμικής Αεροπορίας επιδείχθηκαν για πρώτη φορά κατά τη σημερινή παρέλαση στον αθηναϊκό ουρανό. Συγκεκριμένα πραγματοποίησε διέλευση αριθμός F-16 Viper της ΠΑ.
Οι αναβαθμίσεις των F-16 πραγματοποιούνται στην ΕΑΒ υπό τη στενή τεχνική καθοδήγηση από τις ομάδες της Lockheed Martin, που βρίσκονται τόσο στην ΕΑΒ όσο και στις ΗΠΑ. Το προσωπικό της ΕΑΒ που εργάζεται στο πρόγραμμα F-16 Viper αποτελείται από μια κεντρική ομάδα περισσότερων των 21 έμπειρων υπαλλήλων ενώ έχουν προσληφθεί και εκπαιδευτεί μέχρι στιγμής δεκάδες νέοι υπάλληλοι στη διάρκεια τεσσάρων διαφορετικών φάσεων. Οι αναβαθμίσεις των F-16 σε Viper έχουν φέρει πολύτιμες θέσεις εργασίας και επενδύσεις στην Ελλάδα.. Τα προγράμματα της Lockheed Martin οδήγησαν σε περισσότερες από 350 νέες προσλήψεις στην ΕΑΒ από το 2021, περισσότερες από όσες έχουν πραγματοποιηθεί σε μια ολόκληρη δεκαετία.
Tο πρώτο προς αναβάθμιση F-16 εντάχθηκε στην ΕΑΒ τον Φεβρουάριο του 2020 και ήταν έτοιμο για δοκιμαστικές πτήσεις στις αρχές του 2021. Το αεροσκάφος στη συνέχεια πέταξε στις ΗΠΑ για περισσότερες πτητικές και επί εδάφους δοκιμές, που πραγματοποιήθηκαν τον Φεβρουάριο του 2021. Το Μάρτιο και Απρίλιο του 2021 εντάχθηκαν και άλλα αεροσκάφη, τα οποία ολοκλήρωσαν τις πτητικές δοκιμές αυτό το καλοκαίρι. Οι παραδόσεις στην ΕΑΒ συνεχίζονται, όπου οι 12 θέσεις στο υπόστεγο είναι κατειλημμένες με αεροσκάφη και εργασίες αναβάθμισης. Η αναβάθμιση και των 84 αεροσκαφών σε Viper είναι προγραμματισμένη να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2027.
Η συνεργασία της Ελλάδας για τα F-16 ξεκίνησε το Νοέμβριο του 1984, όταν η ελληνική κυβέρνηση εκδήλωσε ενδιαφέρον για την απόκτηση 34 μονοθέσιων αεροσκαφών F-16C και έξι διθέσιων F-16D ως αντικατάσταση των απαρχαιωμένων αεροσκαφών F-5A/B Freedom Fighter. Η πρώτη σύμβαση του προγράμματος με την ονομασία Peace Xenia I υπεγράφη τον Ιανουάριο του 1987. Τα πρώτα αεροσκάφη άρχισαν να καταφθάνουν το 1989. Έκτοτε, η Πολεμική Αεροπορία έχει αποκτήσει συνολικά 170 F-16.
Το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 της ΠΑ σε Viper επικυρώθηκε μέσω διακρατικής συμφωνίας (FMS) που τέθηκε σε ισχύ στις 30 Απριλίου 2018.Το κόστος της αναβάθμισης προϋπολογίστηκε σε 1,528 δισ. δολάρια συνολικά.
Το ζητούμενο βέβαια παραμένει εκτός του προγράμματος εκσυγχρονισμού των μαχητικών F-16 στο κορυφαίο επίπεδο Block 70 Viper να αποκτηθούν επιτέλους και τα κατάλληλα όπλα τα οποία θα επιτρέπουν στα Viper να αξιοποιούν πλήρως τις προηγμένες τεχνολογικές δυνατότητες των ηλεκτρονικών και αισθητήρων που διαθέτουν. Χαρακτηρηστικό είναι το παράδειγμα του εξαιρετικά σύγχρονου ραντάρ AESA των Viper της ΠΑ το οποίο στην εναέρια μάχη εντοπίζει στόχους σε πολύ μεγαλύτερες αποστάεις έναντι του υφιστάμενου APG-68 V9 πλην όμως οι βολές εκτελούνται σε αποστάσεις που το επιτρέπουν οι AIM-120 AMRAAM C7. Συνεπώς μπορεί οι στόχοι να εντοπίζονται σε μεγάλες αποστάσεις αλλά για τη διενέργεια βολών υπάρχουν σαφείς περιορισμοί.
Ως εκ τούτων απαιτείται η απόκτηση των νέων ΑΙΜ-120D AMRAAM ώστε οι στόχοι να βάλονται στις κατάλληλες αποστάσεις συνδυαστικά με το ραντάρ AESA. Ακόμα μεγαλύτερες είναι οι παθογένειες στα όπλα κρούσης κατά χερσαίων και ναυτικών στόχων για τα F-16 της ΠΑ. Θα τονίσουμε κάτι που συνεχίζουμε να γράφουμε διαρκώς ακόμη και εάν έχουμε γίνει κουραστικοί: όσο σύγχρονη και να είναι μια πλατφόρμα είτε εναέρια είτε ναυτική εάν δεν συνοδεύεται από τα κατάλληλα όπλα τότε η ισχύς πυρός που παράγει είναι κλάσμα των συνολικών της δυνατότητων συγκριτικώς με το εάν διέθετε και τα ενδεδειγμένα όπλα.
Ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών από μόνος του ή η απόκτηση μαχητικών 5ης γενιάς από μόνος του εάν δεν συνοδεύεται από τα κατάλληλα όπλα δεν αρκεί ώστε να μεγιστοποιηθεί η ελληνική αποτροπή. Οι πλατφόρμες από μόνες τους δεν παράγουν ούτε διασφαλίζουν αποτροπή. Αντιθέτως οι πλατφόρμες που φέρουν τα κατάλληλα όπλα είναι αυτές που κάνουν τη διαφορά και προσδίδουν στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις τα εχέγγυα για την αποτροπή. Το ίδιο φυσικά εκτός από όπλα ισχύει και για τα ατρακτίδια στόχευσης/ ναυτιλίας και λοιπά ατρακτίδια πχ ηλεκτρονικού πολέμου.
Τέλος για τη διατήρηση οροφών μαχητικών της ΠΑ είναι αδήριτη ανάγκη ο εκσυγχρονισμός των F-16 Block 50 και 30 σε επίπεδο αντίστοιχο των F-16 Block 52+ Advanced.