Τις τελικές προσφορές στα πλαίσια του προγράμματος πρόσκτησης νέων κορβετών έχει το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ). Τη προηγούμενη εβδομάδα βρέθηκε στην Αθήνα πολυμελές κλιμάκιο της γαλλικής Naval Group ενώ αντίστοιχες κινήσεις έγιναν και από την ιταλική Ficantieri ώστε να κατατεθούν οι τελικές προσφορές για τις νέες κορβέτες του ΠΝ.
Τόσο η γαλλική όσο και η ιταλική πρόταση για τις κορβέτες Gowind (Gowind 2800 HN) και κορβέτες Doha (FcX 30 HN) αντίστοιχα κυμαίνονται στο 1.7 δισεκατομμύρια ευρώ για τρία πλοία με δικαίωμα προαίρεσης για το τέταρτο εκ των οποίων η ναυπήγηση του πρώτου θα λάβει χώρα στο εξωτερικό και των υπολοίπων δυο στη χώρα μας. Η ιταλική Ficantieri σε συνεργασία με την ONEX προτείνει τη ναυπήγηση των κορβετών Doha στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας ενώ η γαλλική Naval Group είτε στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είτε στα Ναυπηγεία του Ομίλου Σπανόπουλου. Παράλληλα η γαλλική Naval Group έχει διασφαλίσει συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας σε ποσοστό 30% επί του συνολικού προϋπολογισμού του προγράμματος.
Στη παραπάνω τιμή έχουν προϋπολογιστεί τα επιπρόσθετα κόστη για τη ναυπήγηση των πλοίων στη χώρα μας, στοιχείο που αυξάνει το κόστος έναντι των ναυπηγήσεων στο εξωτερικό.
Και οι δυο προτάσεις έχουν σχετικώς ευνοϊκό πρόγραμμα αποπληρωμών που εκτείνεται σε βάθος χρόνου το οποίο ικανοποιεί την ελληνική πλευρά για μακρά αποπληρωμή σε βάθος χρόνου. Στο σημείο αυτό να τονιστεί πως το κόστος του 1.7 δισεκατομμύρια ευρώ περιλαμβάνει όλα τα κόστη ναυπήγησης, πρόγραμμα τεχνικής υποστήριξης καθώς και όλα τα αναγκαία οπλικά συστήματα και τους ανάλογους φόρτους όπλων.
Η Ιταλική πρόταση της Ficantieri σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του γράφοντος έχει καταθέσει τις πλέον πρόσφατες επικαιροποιημένες τιμές ναυπήγησης ενώ η γαλλική Naval Group έχει καταθέσει τιμές με κόστη ναυπήγησης προ τετράμηνου και συνεπώς λόγω της αύξησης των τιμών των πρώτων υλικών ενδέχεται να υπάρχει μια επιπρόσθετη επιβάρυνση.
Από την άλλη μεριά όμως η Ficantieri δεν έχει προσδιορίσει επακριβώς το κόστος των όπλων στη τιμή του 1.7 δισεκατομμύρια ευρώ για τρεις κορβέτες αλλά διαθέτει καλύτερο πρόγραμμα τεχνικής υποστήριξης (πιο ολοκληρωμένο και αναλυτικό) έναντι της γαλλικής που ανέρχεται σε 140 εκατομμύρια ευρώ για τρία έτη με πλήρες πακέτο υλικών αναλωσίμων, ανταλλακτικών και συντήρησης.
Να σημειωθεί πως κατά τη παρούσα χρονική φάση και οι δυο σχεδιάσεις προτείνονται για το ΠΝ με ισάριθμο αριθμό βλημάτων μέσης ακτίνας (16 βλήματα) και με κύριο πυραυλικό σύστημα τους VL MICA NG. Η Ficantieri προσφέρει και διαφορετική διαμόρφωση με ESSM Block II αλλά έχει διαμηνυθεί πως θα υπάρχει επιβάρυνση της ελληνικής πλευράς με κόστη ολοκλήρωσης στο τακτικό σύστημα και στα ηλεκτρονικά του πλοίου.
Παραμένει στο τραπέζι η δυνατότητα των ιταλικών Doha να εξοπλιστούν με τα κορυφαία βλήματα αεράμυνας περιοχής Aster 30 αλλά μια τέτοια ενέργεια θα αύξανε καταλυτικά το κόστος γεγονός που οδηγεί το ΠΝ και την ηγεσία του να στραφεί σε σχεδίαση κορβέτας με 16 βλήματα μέσης ακτίνας και πλήρη κάλυψη όλων των σύγχρονων απαιτήσεων για ναυτικές επιχειρήσεις.
Η γαλλική πρόταση υπερτερεί στην ακρίβεια τιμών επί των οπλικών συστημάτων καθότι η γαλλική Naval Group σε συνεργασία με την επίσης γαλλική MBDA έχουν προσδιορίσει επακριβώς τις τιμές όλων των οπλικών συστημάτων με πλήρη σαφήνεια και ακρίβεια αλλά υστερεί στο πρόγραμμα τεχνικής υποστήριξης των κορβετών προσφέροντας μικρότερο πρόγραμμα τεχνικής υποστήριξης.
Από πλευράς τεχνικής διαμόρφωσης και οι δυο προτάσεις καλύπτουν στο ακέραιο τις επιχειρησιακές απαιτήσεις του ΠΝ για μια σχεδίαση που θα καλύπτει όλο το φάσμα των σύγχρονων ναυτικών επιχειρήσεων και όλες του τις επιχειρησιακές εκφάνσεις. Και οι δυο σχεδιάσεις διαθέτουν ίδιο ισάριθμο αριθμό (16) βλημάτων μέσης ακτίνας, οι Ιταλοί εκτός των 16 VL MICA NG προσφέρουν και τους 16 CAMM-ER ανά πλοίο, οπλικό σύστημα αντιμετώπισης πυραυλικών επιθέσεων RAM, Exocet MM-40 Block IIIC, κύριο πυροβόλο των 76mm (οι Ιταλοί προσφέρουν το Strales δίχως επιπρόσθετο κόστος ενώ οι Γάλλοι το τυπικό 76αρι), ανθυποβρυχιακό εξοπλισμό που σε αμφότερες τις σχεδιάσεις περιλαμβάνει CAPTAS-2 αλλά και το σόναρ τρόπιδας Kingklip Mk2, ραντάρ NS-110 (Gowind 2800 HN) και Kronos (FcX 30 HN), ανθυποβρυχιακές τορπίλες και τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού.
Ο τελικός εξοπλισμών των κορβετών συμπληρώνεται από το τακτικό σύστημα (SETIS για τις Gowind 2800 HN) και ATHENA για τις FcX 30 HN καθώς και από πλήρη συστήματα ECM/ ESM και ηλεκτροπτικών κτλ. Στα πλεονεκτήματα της Gowind το σύστημα αντιμετώπισης τορπιλικών επιθέσεων CANTO.
Από πλευράς ΠΝ τονίζεται πως και οι δυο προτάσεις είναι εξαιρετικές και κάθε μια έχει τα δικά της προτερήματα και μειονεκτήματα. Και δυο διαθέτουν παρεμφερή διαμόρφωση και δυνατότητες οπλικών συστημάτων. Κύριο πλεονέκτημα για τη γαλλική σχεδίαση της Gowind 2800 HN είναι πως προσφέρει πλήρη ομοιοτυπία και οικονομίες κλίμακας λόγω των FDI ΗΝ ενώ η ιταλική FcX 30 HN προσφέρει ένα πλοίο με δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης και αναβαθμίσεων λόγω του εκτοπίσματος της.
Τέλος, οι χρόνοι παράδοσης των Γάλλων είναι επίσης καλύτεροι έναντι των Ιταλών. Σύμφωνα με τη Naval Group μέσα σε 30 μήνες δύναται να παραδοθεί μια Gowind στο ΠΝ και σε οποιοδήποτε άλλο Ναυτικό. Οι 30 μήνες αποτελούν το συνολικό χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνει από τα πρώτα στάδια ναυπήγησης έως τη παράδοση με την ολοκλήρωση των θαλάσσιων δοκιμών.
Αναλυτικά και στο παρακάτω άρθρο: