Χθες, η επιτροπή εξοπλιστικών συμβάσεων της Βουλής ενέκρινε νέα εξοπλιστικά προγράμματα, ένα εκ των οποίων και η απόκτηση των MQ-9B SeaGuardian με προϋπολογισμό $ 400 εκατομμύρια. Το σύστημα δεν είναι άγνωστο για την Ελλάδα, ούτε η δρομολόγηση της απόκτηση του είναι έκπληξη. Υπενθυμίζουμε ότι στις 10 Δεκεμβρίου του 2019, πραγματοποιήθηκε, στην 110 Πτέρυγα Μάχης (110 ΠΜ) στη Λάρισα, επίσημη επίσκεψη της ελληνικής στρατιωτικής ηγεσίας και ενημέρωση για το συγκεκριμένο UAV, ενώ λίγες μέρες αργότερα, στις 19 Δεκεμβρίου, έγινε και σχετική πτητική επίδειξη.
Το MQ-9B SeaGuardian είναι μια έκδοση του MQ-9B SkyGuardian, αλλά με βελτιώσεις στη δομή, για μεγαλύτερη ανθεκτικότητα και χρήση σε ακραία καιρικά φαινόμενα και βελτιωμένο λογισμικό πτητικού ελέγχου. Επίσης, το MQ-9B SeaGuardian είναι ανθεκτικότερο στην σύγκρουση με πουλιά και στην αντιμετώπιση των πληγμάτων από κεραυνούς. Επιγραμματικά, το MQ-9B SeaGuardian μπορεί να εκτελέσει σειρά αποστολών όπως συλλογή πληροφοριών, επιτήρηση και αναγνώριση, υποστήριξη ανθρωπιστικών επιχειρήσεων και αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών, έρευνα και διάσωση, επιτήρηση συνόρων και αντιμετώπιση λαθρεμπορίου κ.ά.
Ο κύριος αισθητήρας του MQ-9B SeaGuardian είναι το πολυφασματικό σκοπευτικό σύστημα AN/DAS-1 MTS-B (Multi-Spectral Targeting System-B) με μονόχρωμη και έγχρωμη τηλεοπτική κάμερα ημέρα, υπέρυθρη κάμερα και κάμερα ενίσχυσης εικόνας με αποστασιόμετρο και καταδείκτη λέιζερ. Επίσης ενσωματώνει το ραντάρ AN/APY-8 Lynx II, με σύστημα συνθετικής απεικόνισης, σύστημα ένδειξης κινούμενων στόχων εδάφους και σύστημα έρευνας θαλάσσιας περιοχής. Για την ασφαλή του πτήση, ιδιαίτερα πάνω από κατοικημένες περιοχές, το MQ-9B SeaGuardian, ενσωματώνει τα συστήματα TCAS II (Traffic Alert and Collision Avoidance System) και ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast).
Τον Ιανουάριο του 2021 η GA-ASI ανακοίνωσε ότι σε συνεργασία με την ιταλική Leonardo θα ενσωματώσει στο MQ-9B SeaGuardian το ραντάρ έρευνας επιφάνειας SeaSpray-7500E V2. Το ραντάρ θα ενσωματωθεί εξωτερικά, σε ατρακτίδιο, στον κοιλιακό πυλώνα ανάρτησης. Το SeaSprey-7500E V2 είναι ραντάρ τεχνολογίας AESA συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης. Ζυγίζει 104 κιλά, λειτουργεί στη ζώνη συχνοτήτων «Χ» και η εμβέλεια του ανέρχεται στα 320 ναυτικά μίλια (593 χιλιόμετρα).
Εκτός των αισθητήρων, τα MQ-9B SeaGuardian ενσωματώνουν σύστημα ζεύξης δεδομένων και συστήματα επικοινωνιών VHF/UHF. Τα συστήματα έχουν διάρκεια επιχειρησιακής ζωής 40.000 ωρών πτήσης και μπορούν να απογειωθούν και να προσγειωθούν αυτόματα. Επιχειρούν σε μέγιστο επιχειρησιακό ύψος 40.000 ποδών, ενώ μπορούν να πετάν συνεχόμενα για 40 ώρες. Η μέγιστη ταχύτητας τους είναι 389 χιλιόμετρα την ώρα. Το μήκος τους είναι 11,7 μέτρα και το άνοιγμα των φτερών 24 μέτρα. Το μέγιστο εσωτερικά μεταφερόμενο καύσιμο είναι 2.721 κιλά, ενώ το μέγιστο μεταφερόμενο φορτίο είναι 2.177 κιλά σε εννέα σταθμούς ανάρτησης (αισθητήρων και όπλων). Φέρουν κινητήρα TPE331-10 της Honeywell, μέγιστης ισχύος 900 ίππων και με ψηφιακό σύστημα ελέγχου του κινητήρα.
Το MQ-9B SeaGuardian είναι ένα από τα πιο προηγμένα UAV της κατηγορίας του στον κόσμο, με ικανότητα πτήσης για περισσότερο από μία ημέρα. Πρόκειται για ένα UAV πολλαπλών αποστολών, η σπονδυλωτή αρχιτεκτονική του οποίου επιτρέπει την ταχεία ενσωμάτωση ωφέλιμου φορτίου, κάτι που επιτρέπει την πλήρη επίγνωση της τακτικής κατάστασης. Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η ικανότητα του MQ-9B SeaGuardian να ερευνά για στόχους τόσο πάνω όσο και κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Υπενθυμίζουμε, ότι τον Ιανουάριο του 2021 το Αμερικανικό Ναυτικό δοκίμασε MQ-9A Block.5 Reaper σε ανθυποβρυχιακό ρόλο, στο πλαίσιο της διεύρυνσης του επιχειρησιακού φακέλου της έκδοσης MQ-9B SeaGuardian. Κατά τη διάρκεια των δοκιμών το MQ-9A Block.5 Reaper μετέφερε και εκτόξευσε 10 ηχοσυμαντήρες και κατάφερε να ανιχνεύσει εξομοιωμένο υποβρύχιο στόχο για τρείς (3) ώρες, μέσω του λογισμικού επεξεργασίας ακουστικών σημάτων UYS-505 της General Dynamics. Επίσης, σ’ όλο αυτό το διάστημα μεταβίβαζε σε πραγματικό στόχο τα ευρήματα σε χερσαίο σταθμό ελέγχου. Σύμφωνα με την GA-ASI κάθε MQ-9B SeaGuardian θα μπορεί να ενσωματώσει τέσσερις (4) κάλαθους των 10 ηχοσυμαντήρων μεγέθους «Α» ή τέσσερις (4) κάλαθους των 20 ηχοσυμαντήρων μεγέθους «G» σε ισάριθμους σταθμούς ανάρτησης στις πτέρυγες.
Για το μέλλον, η GA-ASI έχει ανακοινώσει ότι θα αναπτύξει μια νέα έκδοση των MQ-9B SkyGuardian/SeaGuardian βραχείας απογείωσης και προσγείωσης για χρήση από αεροπλανοφόρα ή αεροδιαδρόμους μικρού μήκους. Σύμφωνα πάντα με την GA-ASI η ικανότητα βραχείας απογείωσης και προσγείωσης θα διευρύνει τον επιχειρησιακό φάκελο των MQ-9B σε μεγάλο βαθμό και θα τονώσει τις εμπορικές του προοπτικές. Στο επίκεντρο της έκδοσης θα είναι μια συλλογή (προαιρετική) η οποία θα ενσωματώνεται στις πτέρυγες και στο ουραίο τμήμα εντός 24 ωρών. Το κύριο σκάφος και οι αισθητήρες παραμένουν ως έχουν. Οι πτέρυγες του MQ-9B θα διπλώνουν έτσι ώστε να χωρούν σε υπόστεγο, ενώ η απογείωση του από αεροπλανοφόρο δεν θα απαιτεί τη χρήση καταπέλτη.