Την εμφάνιση τους στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης έκαναν από το πρωί φωτογραφίες του ρωσικού καταδρομικού Moskva λίγο πριν βυθιστεί. Το πλοίο έχει πάρει κλίση ενώ καπνοί βγαίνουν από το κεντρικό τμήμα του καταδρομικού Moskva. Σύμφωνα με το κυρίαρχο σενάριο το Moskva έχει χτυπηθεί από δυο αντιπλοϊκούς πυραύλους (κατά την δυτική εκτίμηση R-360 Neptune).
Το πλοίο όπως προκύπτει από τη παραπάνω φωτογραφία έχει βληθεί στο κεντρικό του τμήμα. Επίσης φαίνονται ενεργά τα συστήματα πυρόσβεσης με τους χαρακτηριστικούς πίδακες νερού. Οι καιρικές συνθήκες φαίνονται καλές διαψεύδοντας τους σχετικούς ισχυρισμούς της Μόσχας περί δυσμενών καιρικών συνθηκών.
Σε πολλούς προξένησε εντύπωση πως ένα τόσο ισχυρό από πλευράς οπλισμού και ισχύς πυρός πλοίο όπως το Moskva επλήγη και τελικώς βυθίστηκε. Πράγματι το ρωσικό καταδρομικό κλάσης Slava διαθέτει εντυπωσιακό φόρτο βλημάτων βραχέως βεληνεκούς (OSA-MA) καθώς και βλημάτων μεγάλου βεληνεκούς (S-300F). Επιπροσθέτως διαθέτει 6 αντιπυραυλικά συστήματα για την αυτοάμυνα του απέναντι σε απειλές αντιπλοϊκών πυραύλων.
Παραγνωρίζοντας το γεγονός πως το ρωσικό ναυτικό και συγκεκριμένα το Moskva βρέθηκε εγγύς των ουκρανικών ακτών δεδομένης της απειλής που πρεσβεύουν οι παράκτιες συστοιχίες πυραύλων οφείλουμε να επισημάνουμε πως η ονομαστική ισχύς πυρός δεν αποτελεί το μοναδικό κριτήριο για την μαχητική ισχύς ενός πλοίου. Προφανώς εάν ισχύει το σενάριο που θέλει το πλοίο να χτυπήθηκε από πυραύλους R-360 Neptune υποτιμήθηκε η ουκρανική παρουσία παράκτιων συστοιχιών πυραύλων.
Το καταδρομικό Moskva καθελκύστηκε το 1976. Oι τεχνολογικές δυνατότητες του πλοίου από πλευράς αισθητήρων, ραντάρ, τακτικού συστήματος και ηλεκτρονικών μέσων είναι παρωχημένες και ανήκουν στη δεκαετία του 1970. Το πλοίο επρόκειτο να αναβαθμιστεί περί το 2018 αλλά κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να έγινε πιθανότατα λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων. Συνεπώς, τα κύρια συστήματα που αποτελούν τα «μάτια» και τον «εγκέφαλο» του πλοίου παράμειναν με απαρχαιωμένες δυνατότητες.
Τα προαναφερθέντα απαρχαιωμένα μέσα σε συνδυασμό με την υποτίμηση της ουκρανικής απειλής και το τακτικό σφάλμα το πλοίο να έρθει εγγύς των ακτών εντός του βεληνεκούς των πυραύλων R-360 Neptune αποτέλεσαν όλεθρο για το πλοίο και το μεγαλύτερο μέρος του πληρώματος. Επιπλέον δεδομένου πως τα πλοία επιχειρούν σε ομάδες μάχης λάθη προκύπτουν και από το γεγονός πως τα άλλα ρωσικά πλοία εγγύς του Moskva δεν εντόπισαν και δεν αναχαίτισαν εγκαίρως την απειλή των R-360 Neptune.
Σε κάθε περίπτωση για να επανέλθουμε στο βασικό ζητούμενο που οφείλουμε να επισημάνουμε θέλουμε να σημειώσουμε ξανά πως ο φόρτος μάχης για να είναι αποτελεσματικός οφείλει να συνοδεύεται και από σύγχρονα μέσα (ραντάρ) που εντοπίζουν, προσδιορίζουν και εκτιμούν τις απειλές αέρος (πύραυλοι, UAV, αεροσκάφη) καθώς και από τακτικό σύστημα με σύγχρονη φιλοσοφία διαχείρισης και αντιμετώπισης των παραπάνω απειλών.
Ως εκ τούτων, τα λόγια και η άποψη του Αμερικανού ναυάρχου παραμένουν επίκαιρα όσο ποτέ. Προ ημερών είχαμε δημοσιεύσει την εισήγηση του Αρχηγού των Ναυτικών Επιχειρήσεων του Αμερικανικού Ναυτικού, Ναυάρχου Mike Gilday ο οποίος τόνισε τη σημασία των σύγχρονων αισθητήρων, ραντάρ και ηλεκτρονικών σχολιάζοντας πως μπορεί τα Ticonderoga να φέρουν 122 πυραύλους πλην όμως διαθέτουν παρωχημένα μέσα ραντάρ και ηλεκτρονικών που ανήκουν σε περασμένες δεκαετίας του Ψυχρού πολέμου.
Χαρακτηρηστικά τόνισε: «Πρέπει να δεις την απειλή για να της εξουδετερώσεις. Τα ραντάρ SPY-1A και SP-1B δεν επαρκούν, δεδομένων των στόχων που πρέπει να αντιμετωπίσουν», δήλωσε ο Mike Gilday. Ήδη 7 «Ticonderoga» βρίσκονται σε φάση αναβάθμισης και επέκτασης του ορίου ζωής τους ώστε να είναι αξιόμαχα απέναντι στις σύγχρονες απειλές.