Ιδιαίτερα θετικά ήταν τα συμπεράσματα που αναδείχτηκαν για τις επιχειρησιακές ικανότητες του ΕΣ στο Ανατολικό Αιγαίο με αφορμή την πρόσφατη επίσκεψη του ΥΕΘΑ Πάνου Καμμένου, στο στρατηγείο της Ανώτατης Στρατιωτικής Διοίκησης Εσωτερικού και Νήσων (ΑΣΔΕΝ).
Ειδικότερα έγινε παρουσίαση των δυνατοτήτων επιτήρησης – έγκαιρης προειδοποίησης μέσω δορυφορικών επικοινωνιών με το σύστημα ζώνης μάχης ΕΡΜΗΣ το οποίο διασύνδεει όλα τα ασύρματα δίκτυα διοικήσεως της ΑΣΔΕΝ με προϊστάμενους Σχηματισμούς.
Οι υφισταμένες ικανότητες παρέχουν εδώ και αρκετό καιρό Real time εικόνα από οποιαδήποτε μεριά του Αιγαίου συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό καθοριστικά στην ικανότητα ταχείας λήψης αποφάσεων από τα κέντρα διοίκησης.
Μάλιστα ο ΥΕΘΑ είχε την δυνατότητα να συνομιλήσει μέσω τηλεδιάσκεψης με τις διοικήσεις και τους επιτελείς των νησιών. Διαπίστωσε την εξαιρετική κατάσταση και το υψηλό ηθικό του προσωπικού και τους ευχήθηκε «καλή δύναμη» μεταφέροντας τις ευχαριστίες εκ μέρους της ηγεσίας για το έργο που επιτελούν για την Άμυνα της πατρίδας.
Η χρήση μη επανδρωμένων UAV
Σε ότι αφορά την ΑΣΔΕΝ, δεδομένη θεωρείται η ικανότητα Ερευνάς και Προειδοποίησης για οποιαδήποτε κίνηση τουρκικών δυνάμεων σε όλο το εύρος της νησιωτικής ακτογραμμής. Η επιτήρηση επιτυγχάνεται με ηλεκτρονικά μέσα 24 ώρες το 24ωρο 365 μέρες το χρόνο.
Στην προσπάθεια αυτή, ιδιαίτερα σημαντική είναι η δράση του Λόχου μη επανδρωμένων αεροσκαφών UAV τύπου SPERWER. Κατά τη διάρκεια επίσκεψης του ΥΕΘΑ έγινε ανάλυση επιχειρησιακών δυνατοτήτων επίδειξη μέρους του συστήματος που αποτελείται από εκτοξευτή – αερόχημα, – κλωβό χειρισμού και επικοινωνιών.
Το σύστημα προσφέρει Επιτήρηση, Αναγνώριση, Συλλογή και Αναμετάδοση πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο. Επιπλέον χρησιμοποιείται για υποστήριξη τακτικών πυρών και πυρών υποστηρίξεως καθώς και για εκτίμηση αποτελεσμάτων επί στόχου μετά την προσβολή.
Το Στοιχείο Εκτοξευτή αποτελείται από καταπέλτη με εκτόνωση αερίων που ισοδυναμεί με28 tns, ικανή να απογειώσει το UAV με ταχύτητα 120km/hr σε μια διαδρομή 12μ εντός 1 sec.
Το ίδιο το UAV έχει μήκος 3, 62μ., πετυχαίνει μέγιστη ταχύτητα 200km/hr με φορτίο που αποτελείται από αισθητήρες IR/EO και μπορεί να πετάξει μέχρι τα 10.000ft με αυτονομία 6 ωρών. Ο επίγειος σταθμός ελέγχου μπορεί ταυτόχρονα να ελέγχει 2 UAV.
Να σημειωθεί ότι η αρχική εκπαίδευση χειριστών διήρκησε αρχικά 11 μήνες με εκπαιδευτές της γαλλικής κατασκευάστριας εταιρίας στο Α/Δ Κομοτηνής.
Εν συνεχεία ο ΕΣ απόκτησε αυτονομία σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης-υποστήριξης συγκεντρώνοντας μέχρι σήμερα πλούσια εμπειρία από τη χρήση του.
Ενδεικτικές για το μέγεθος του έργου που έχει συντελεστεί στο συγκεκριμένο τομέα, ήταν οι δηλώσεις του Διοικητή της ΑΣΔΕΝ Αντιστράτηγου Νικόλαου Μανωλάκου. Απευθυνόμενος προς το προσωπικό μετά το πέρας της επίσκεψης του ΥΕΘΑ ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Οι Διαβιβάσεις τα τελευταία 10 χρόνια έχουν κάνει τεράστια άλματα. Κανένα Όπλο του ΕΣ δεν έχει πετύχει εξέλιξη στο βαθμό που πέτυχε το Όπλο των Διαβιβάσεων. Τα άλματα αυτά τα έχετε κάνει χάρις την προσωπική σας εργασία, με την ψυχή και το μυαλό σας! Με ελάχιστη βοήθεια θα έλεγα από την υπηρεσία. Το έχω δει καθημερινά και το επιβεβαιώνω διαρκώς. Θερμά συγχαρητήρια σε όλους,. Σας ευχαριστώ πολύ που με κάνατε και ένιωσα υπερήφανος σήμερα. Συγχαρητήρια».
Τα παραπάνω είναι μέρος μόνο των δυνατοτήτων που είναι σήμερα διαθέσιμες στις μονάδες της ΑΣΔΕΝ με έμφαση να δίνεται επιπλέον στην ικανότητα άμεσης ικανότητας στοχοποίησης και ηλεκτρονικού πολέμου.