Στα πλαίσια της έκθεσης αμυντικών συστημάτων «DSEI 2021» την οποία το DefenceReview.gr παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς, ένα έκθεμα που αδιαμφισβήτητα συγκεντρώνει μεγάλο ελληνικό ενδιαφέρον είναι η σχεδίαση της Arrowhead 140 από τη Babcock. Η συγκεκριμένη σχεδίαση προτείνεται για το πρόγραμμα τεσσάρων νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ).
Όπως μας εξηγούν τα στελέχη του αγγλικού ναυπηγείου της Babcock το πλοίο έχει δύο κύρια χαρακτηριστικά. Την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα ανάλογα με τις απαιτήσεις του χρήστη, δηλαδή του εκάστοτε ναυτικού. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους του αγγλικού ναυπηγείου, αυτό αποτελεί ένα κύριο συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων σχεδιάσεων αφού προσφέρει στους επιτελείς του οποιουδήποτε Ναυτικού, τη δυνατότητα να διαμορφώσουν το πλοίο αναλόγως της όποιας αποστολής επιθυμούν και θέλουν να δώσουν έμφαση.
Στο περίπτερο της Babcock επιδεικνύεται η σχεδίαση με την ονομασία Type 31 ή αλλιώς κλάση Inspiration του Βασιλικού Ναυτικού εκτοπίσματος 5700 τόνων και μήκους 138,7 μέτρων. Η Type 31 προορίζεται να αντικαταστήσει τα πλοία Type 23, που προορίζονται για το ΠΝ ως πλοία ενδιάμεσης λύσης, μια ομολογουμένως αξιόλογη επιλογή. Από το εκτόπισμα των 5700 τόνων προκύπτουν ιδιαίτερα αξιόλογα συμπεράσματα όπως η ικανότητα του πλοίου να επιχειρεί σε ανοικτή θάλασσα με δυσμενείς συνθήκες καθώς και τον επαρκή χώρο επί του πλοίου για την εγκατάσταση και ολοκλήρωση πλειάδας συστημάτων (ραντάρ, αισθητήρες, όπλα).
Το πλοίο φέρει ραντάρ NS-100, ηλεκτροπτικά MIRADOR, τακτικό σύστημα TACTICOS και διαθέτει περί τα 24 βλήματα CAMM, τον διάδοχο των βλημάτων Sea Wolf των φρεγατών Τype 23. To κύριο πυροβόλο είναι το Mk 110 των 57 χιλιοστών ενώ υπάρχουν ακόμη δύο μικρότερα των 40 χιλιοστών για την αντιμετώπιση ασύμμετρων απειλών. Επίσης, φέρονται 8 κατευθυνόμενα βλήματα κατά στόχων επιφανείας NSM.
Ο ανθυποβρυχιακός εξοπλισμός αποτελείται από συρόμενο σόναρ μεταβλητού βάθους στη πρύμνη του πλοίου (VDS) και σόναρ τρόπιδας. To πλοίο δεν φέρει όπλα προσβολής υποβρυχίων κατά τη βρετανική διαμόρφωση και για την εκτέλεση ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων βασίζεται στο ελικόπτερο. Οι Άγγλοι αναμένεται να αξιοποιούν επιχειρησιακά την Type 26 ως κύρια ανθυποβρυχιακή φρεγάτα καλύπτοντας έτσι τις σχετικές ανάγκες και απαιτήσεις των ναυτικών επιχειρήσεων.
Στο σημείο αυτό οφείλουμε να κάνουμε μια κρίσιμη διευκρίνιση. Το ελικόπτερο δεν αποτελεί πανάκεια για την εκτέλεση ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων. Και τούτο διότι το ελικόπτερο για μια σειρά από παράγοντες όπως οι καιρικές συνθήκες, οι βλάβες καθώς και το περιβάλλον υψηλών απειλών δεν δύναται να επιχειρήσει. Συνεπώς, οι νέες φρεγάτες του ΠΝ οφείλουν ως απαραίτητη προϋπόθεση να φέρουν μέσα εντοπισμού υποβρύχιων απειλών καθώς και μέσα προσβολής.
Στην ελληνική διαμόρφωση η σχεδίαση της Arrowhead 140 προσφέρεται με ΜΚ41 με συνολικά 32 κελιά. Όπως μας εξηγεί η εταιρεία υπάρχει και επιπρόσθετος χώρος για επιπλέον εκτοξευτές ΜΚ41 αλλά με αύξηση του κόστους. Στη τυπική διαμόρφωση των 32 κελιών σε εκτοξευτές ΜΚ41 το πλοίο δύναται να διαθέτει μια εντυπωσιακή μίξη όπλων (SM-2, ASROC, ESSM). Επίσης, προσφέρεται με Close In Weapon System (CIWS) τύπου RAM, 8 αντιπλοϊκά βλήματα καθώς και πυροβόλο των 76 χιλιοστών. Ακόμη, μπορεί να φέρει και τορπιλοσωλήνες σε περίπτωση που η σχετική απαίτηση για όπλα προσβολής υποβρυχίων δεν καλυφθεί από τον ASROC ή συμπληρωματικά με τον ASROC.
Η διαμόρφωση των αισθητήρων/ ραντάρ συμπληρώνεται με το NS-110 ή εναλλακτικά το ακόμη καλύτερο NS-200, το σύστημα TACTICOS, ραντάρ ελέγχου πυρός STIR, ESM, ECM, εκτοξευτές αντιμέτρων, σόναρ μεταβλητού βάθους και σόναρ τρόπιδας της Thales.
Ωστόσο, η βρετανική Babcock κατά τη «DSEI 2021» προβάλει και αναδεικνύει την έντονη φιλοσοφία ευελιξίας και την προσαρμοστικότητας της σχεδίασης. Ως εκ τούτων, προσφέρει δυνητικές επιλογές που περιλαμβάνουν ραντάρ σταθερής διάταξης (SM400, APAR Block II) καθώς και πλειάδα όπλων όπως εκτοξευτές ΜΚ41 ή SYLVER, πυροβόλο των 127 ή 76 χιλιοστών καθώς και αντιπυραυλικά συστήματα όπως τα SeaRam, Phalanx και Millennium.
Σε γενικές γραμμές η βρετανική Arrowhead 140 λόγω του μεγάλου εκτοπίσματος και των χώρων που διαθέτει είναι ένα πλοίο με πολλά περιθώρια βελτιώσεων και εγκατάστασης πληθώρας συστημάτων και όπλων. Φυσικά κάθε παρέμβαση για την εγκατάσταση ενός διαφορετικού συστήματος ή όπλου εμπεριέχει και το ανάλογο κόστος. Τέλος να τονιστεί ότι η Arrowhead 140 θέτει ισχυρή υποψηφιότητα και στο πρόγραμμα νέων φρεγατών της Πολωνίας με κύριους ανταγωνιστές την ισπανική NAVANTIA με την F-100 και τη γερμανική TKMS με την Α-300.
Το βίντεο από τη DEFEA: