Μολονότι το παρόν αφιέρωμα το είχαμε προγραμματίσει για το προηγούμενο χρονικό διάστημα, εντούτοις λόγω των πυρκαγιών το αναβάλαμε και σας το παρουσιάζουμε σήμερα. Σκοπός είναι αναδειχθεί η ελληνικής σχεδίασης οικογένεια πλοίων με την ονομασία ALS. Πρόκειται όπως θα αναλυθούν και παρακάτω για ένα ευρύ φάσμα πλοίων που ξεκινούν από τις πυραυλακάτους και τα παράκτια περιπολικά και φτάνουν ως την φρεγάτα αεράμυνας περιοχής.

Αδιαμφισβήτητα ακόμη και εάν το ΠΝ υλοποιήσει ομαλώς το προσεχές πρόγραμμα πρόσκτησης τεσσάρων νέων φρεγατών, η ανάγκη για την αντικατάσταση του συνόλου των κύριων μονάδων κρούσης επιφανείας παραμένει. Οι ηλικίες των πλοίων είναι γνωστές και η ανάγκη αντικατάστασης δεδομένη και αναντίρρητη. Θεωρούμε πως το ΠΝ ακόμη και εάν προχωρήσει στην απόκτηση κορβετών όπως της European Patrol Corvette εξακολουθεί να έχει ως βασικό ζητούμενο την αντικατάσταση μιας σειράς πλοίων όπως κανονιοφόρων και πυραυλακάτων.

H Als NSD προσφέρει πλοία κατηγορίας κορβέτας, φρεγάτας και Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνόμενων Βλημάτων (ΤΠΚ). Επιγραμματικά, στην κατηγορία των κορβετών η Als NSD προσφέρει τα πλοία Class 80 Light Corvette, Class 90 Corvette και Class 100 Littoral Combat Ship, στην κατηγορία των φρεγατών τα πλοία Class 115 Surface Combat Ship, Class 125 Air Defence Frigate και Class 140 Air Defence Frigate, ενώ στην κατηγορία των ΤΠΚ τα σκάφη Class 65 Littoral Attack Craft και Class 75 Fast Attack Craft.

Σημείωση: Το συγκρότημα αισθητήρων/ ραντάρ επειδή είναι λεπτό ζήτημα δεδομένου πως μπορούν να υπάρξουν πολλές διαμορφώσεις και αρκετές μετατροπές δεν θα τεθεί στη παρακάτω ανάλυση. Όπως πληροφορούμαστε τα πλοία μπορούν να φέρουν όλους τους πιθανούς συνδιασμούς ραντάρ/ αισθητήρων που υφίστανται σε ευρωπαϊκό και αμερικανικό επίπεδο με τα ανάλογα όπλα που διασυνδέονται και έχουν ολοκληρωθεί και υποστηρίζονται τόσο στα ραντάρ όσο και στο τακτικό σύστημα.

Τα βασικά χαρακτηριστικά των πλοίων, σύμφωνα με την εταιρία, είναι τα εξής:

Class 80 Light Corvette

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 85,23 x 12,92 x 3,45 μέτρα και εκτόπισμα 1.695 τόνους με πλήρη φόρτο. Απαιτεί πλήρωμα έως 83 άτομα και ενσωματώνει τέσσερις πετρελαιοκινητήρες και προωθητή πλώρης μέγιστης ισχύος 300 kW. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 32 κόμβους (59 χιλιόμετρα την ώρα) και εμβέλεια 3.500 ναυτικά μίλια (6.482 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα).

Ο οπλισμός αποτελείται από οκτώ (8) κελιά Mk.41 για 32 βλήματα μέσης ακτίνας ESSM, ένα πρωραίο πυροβόλο των 76 χιλιοστών, οπλικό σύστημα εγγύς άμυνας CIWS τύπου RAM, τορπιλοσωλήνες, δυο (2) τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού και το κυριότερο 16 κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας-επιφανείας.

Class 90 Corvette

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 96,2 x 14,6 x 3,71 μέτρα και εκτόπισμα 2.171 τόνους με πλήρη φόρτο. Απαιτεί πλήρωμα 112-129 ατόμων συν ομάδα ειδικών επιχειρήσεων 16 ατόμων. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 27,3 κόμβους (51 χιλιόμετρα την ώρα) και εμβέλεια 4.250 ναυτικά μίλια (7.871 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα) ή 21 ημέρες συνεχούς παρουσίας στη θάλασσα.

Το πλοίο φέρει τον ακόλουθο οπλισμό: Πυροβόλο στη πλώρη των 76 χιλιοστών, 24 κελιά Mk.41, οπλικό σύστημα εγγύς άμυνας CIWS τύπου RAM, τορπιλοσωλήνες, τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού εναντίον ασύμμετρων απειλών καθώς και οκτώ (8) κατευθυνόμενα βλήματα κατά στόχων επιφανείας.

Ενδεικτική διαμόρφωση με το ραντάρ NS50 της Thales.

Class 100 Littoral Combat Ship

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 105,582 x 15,48 x 4,25 μέτρα και εκτόπισμα 2.829 τόνους με πλήρη φόρτο. Απαιτεί πλήρωμα 112-129 ατόμων συν ομάδα ειδικών επιχειρήσεων 16 ατόμων. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 29,7 κόμβους (55 χιλιόμετρα την ώρα) και εμβέλεια 4.450 ναυτικά μίλια (8.241 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα) ή 25 ημέρες συνεχούς παρουσίας στη θάλασσα.

Το σκάφος φέρει τον ακόλουθο οπλισμό: Συνολικά 32 κελιά Mk.41 σε δυο διαφορετικά σημεία του πλοίου για βλήματα SM-2 και ESSM, οκτώ (8) κατευθυνόμενα βλήματα, RAM, δυο (2) τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού καθώς και τορπιλοσωλήνες.

Μια ενδεικτική διαμόρφωση είναι με 16 SM-2 και 64 ESSM.

Class 115 Surface Combat Ship

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 117,9 x 17,29 x 4,51 μέτρα και εκτόπισμα 3.850 τόνους με πλήρη φόρτο. Απαιτεί πλήρωμα έως 145 άτομα και ενσωματώνει σύστημα πρόωσης CODAG (Combined Diesel and Gas) ή CODAD (Combined Diesel and Diesel) και προωθητή πλώρης μέγιστης ισχύος 500 kW. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 30,5 κόμβους (56 χιλιόμετρα την ώρα) και εμβέλεια 6.000 ναυτικά μίλια (11.112 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα).

Ο οπλισμός του αποτελείται: Πυροβόλο των 127 χιλιοστών, 40 κελιά Mk.41, 16 βλήματα κατά πλοίων, RAM, πυροβόλο άνωθεν της γέφυρας, τορπιλοσωλήνες και τηλεχειριζόμενες πλατφόρμες οπλισμού. Να σημειωθεί επίσης πως το πλοίο φέρει ραντάρ σταθερής διάταξης φάσης.

Class 125 Air Defence Frigate

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 128,12 x 18,30 x 4,95 μέτρα και εκτόπισμα 5.050 τόνους με πλήρη φόρτο. Απαιτεί πλήρωμα έως 160 άτομα και ενσωματώνει σύστημα πρόωσης CODAG και προωθητή πλώρης μέγιστης ισχύος 700 kW και δυνατότητα . Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 30 κόμβους (56 χιλιόμετρα την ώρα) και εμβέλεια 6.000 ναυτικά μίλια (11.112 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα).

Ο οπλισμός του είναι εξαίρετος και αποτελείται από 48 κελιά Mk.41 για μικτό απόθεμα βλημάτων SM-2 και ESSM ή ευρωπαϊκών Aster, δύο (2) RAM για εγγύς άμυνα, πυροβόλο των 127 χιλιοστών, τορπιλοσωλήνες, πυροβόλο άνωθεν της γέφυρας και τέλος οκτώ (8) βλήματα κατά πλοίων.

Class 140 Air Defence Frigate

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 140,37 x 18,99 x 5,02 μέτρα και εκτόπισμα 5.925 τόνους με πλήρη φόρτο. Απαιτεί πλήρωμα έως 170 άτομα και ενσωματώνει σύστημα πρόωσης CODAG ή CODOG (Combined Diesel or Gas) και προωθητή πλώρης μέγιστης ισχύος 875 kW και δυνατότητα. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 33 κόμβους (61 χιλιόμετρα την ώρα) και εμβέλεια 6.000 ναυτικά μίλια (11.112 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα).

Ο οπλισμός της συγκεκριμένης σχεδίασης είναι πραγματικά εντυπωσιακός και αντιπροσωπεύει μια σχεδίαση φρεγάτας εξ ολοκλήρου για αεράμυνα περιοχής. Το πλοίο διαθέτει 64 κελιά Mk.41 για μια μίξη φόρτου μεταξύ βλημάτων SM-2 και ESSM ή άλλων ευρωπαϊκών βλημάτων όπως οι Aster-15/30 σε εκτοξευτές SYLVER, δύο (2) RAM, 16 βλήματα κατά στόχων επιφανείας, πυροβόλο των 127 χιλιοστών, τορπιλοσωλήνες, επιπλέον πυροβόλο άνωθεν της γέφυρας και τέλος δύο (2) τηλεχειριζόμενες πλατφόρμες οπλισμού. Η διαφορά με τη παραπάνω σχεδίαση της Class 125 είναι ο φόρτος των βλημάτων κατά στόχων επιφανείας.

Η διαφορά με τη παραπάνω σχεδίαση της Class 125 είναι ο φόρτος των βλημάτων κατά στόχων επιφανείας.

Class 65 Littoral Attack Craft

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 65,75 x 10,7 x 2,87 μέτρα, ενώ απαιτεί πλήρωμα έως 66 άτομα. Ενσωματώνει τέσσερις πετρελαιοκινητήρες και επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 29 κόμβους (54 χιλιόμετρα την ώρα) και εμβέλεια 3.000 ναυτικά μίλια (5.556 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα).

Το πλοίο διαθέτει οπλισμό οκτώ (8) βλημάτων κατά πλοίων επιφανείας, πυροβόλου των 76 χιλιοστών καθώς και δύο (2) τηλεχειριζόμενα πολυβόλα.

Class 75 Fast Attack Craft

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 77,85 x 11,40 x 3,25 μέτρα και εκτόπισμα 1.350 τόνους με πλήρη φόρτο. Απαιτεί πλήρωμα έως 79 άτομα και ενσωματώνει τέσσερις πετρελαιοκινητήρες. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 33 κόμβους (61 χιλιόμετρα την ώρα) και εμβέλεια 3.000 ναυτικά μίλια (5.556 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα).

Το πλοίο διαθέτει οκτώ (8) κελιά Mk.41, τορπιλοσωλήνες, οκτώ (8) βλήματα κατά πλοίων επιφανείας και RAM.

Ανακεφαλαιώνοντας:

Η οικογένεια των ελληνικής σχεδίασης πλοίων της ALS είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Τα πλοία διαθέτουν αξιοζήλευτες επιδόσεις και σε κρίσιμους τομείς όπως ο φόρτος των βλημάτων, τα πλοία κάλλιστα συγκρίνονται με ευρωπαϊκές και αμερικανικές σχεδιάσεις. Φυσικά ο παράγοντας κόστος και χρόνος υλοποίησης ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι ζητήματα ουσιώδη και κρίσιμα. Το σίγουρο είναι πως από κάπου πρέπει να γίνει η αρχή με ρεαλιστικούς όρους και συνθήκες και εκτίμηση δική μας είναι πως οι μικρότερες σχεδιάσεις και με αυτό εννοούμε πλοία μικρότερου εκτοπίσματος όπως είναι τα ΤΠΚ ακόμη και μια σχεδίαση για την αντικατάσταση των παράκτιων περιπολικών.

Φυσικά η ναυπήγηση ενός πλοίου είναι μια σύνθετη και απαιτητική ενέργεια όμως η χώρα μας εάν αποφασίσει να χαράξει έναν μακροπρόθεσμο ναυτικό σχεδιασμό οφείλει επιτέλους να αποκτήσει μια οικογένεια ελληνικών πλοίων, τουλάχιστον ως προς το σκέλος της σχεδίασης και ναυπήγησης.

Μιλώντας για μακροπρόθεσμο σχεδιασμός εκτός της ναυπήγησης και της σχεδίασης πολλές είναι οι επιμέρους ελληνικές εταιρείες που θα μπορούσαν να προσφέρουν αξιόλογες και σύγχρονες λύσεις σε θέματα τακτικού συστήματος, επικοινωνιών και ηλεκτρονικών. Άλλωστε το κυρίαρχο ζητούμενο είναι ένα: κάποτε πρέπει να γίνει η αρχή και να μπουν τα θεμέλια.