Η προσάραξη του τουρκικού πλοίου στον λιμενοβραχίονα του λιμανιού της νήσου Κέας ήταν ένα πολύ κρίσιμο περιστατικό. Και αυτό γιατί υπήρξαν σαφείς επιχειρησιακές αδυναμίες κυρίως σε επίπεδο ΛΣ και υπηρεσιών πληροφοριών. Το περιστατικό είναι σοβαρό. Πολύ σοβαρό.
Πρώτον, διότι καταδεικνύει πως οι Τούρκοι απόρροια των επαναπροωθήσεων και των επιχειρήσεων αποτροπής που εφαρμόζει το ΛΣ αλλάζουν τρόπο δράσης. Δεύτερον, διότι υπήρξε καθυστερημένη ελληνική αντίδραση και έλλειψη πληροφοριών.
Το τουρκικό πλοίο διέσχισε το Αιγαίο χωρίς η ελληνική πλευρά να διαπιστώσει εγκαίρως τις προθέσεις του και το φορτίο του. Όμως το πρόβλημα δεν εντοπίζεται πρωτίστως εκεί. Το πλοίο είχε ξεκινήσει το ταξίδι του από το Τσανάκαλε της Τουρκίας (στη νότια περιοχή των Δαρδανελλίων) κι από τα αμπάρια του βγήκαν 193 λαθρομετανάστες προέρχονται από το Αφγανιστάν, το Ιράν, το Πακιστάν και τη Σομαλία.
Στη περιοχή που προσάραξε το τουρκικό δεξαμενόπλοιο «DORDUNCU» στη Κέα έπλεε και η ελληνική φρεγάτα που εκτελούσε καθήκοντα πλοίου επιφυλακής. Το τουρκικό πλοίο επί ώρες δεν ανταποκρίθηκε στην επίμονη προσπάθεια του VTMIS Λαυρίου να επικοινωνήσει με αυτό αλλά ούτε και της φρεγάτας του ΠΝ που κινήθηκε προς αυτό.
Το τάνκερ ναυπηγήθηκε το 1965 ιδιοκτήτης του οποίου εμφανιζόταν από το 2015 η τουρκική εταιρεία «Ιdil Petrol Urünleri Ve Ticaret ls»). Βρισκόταν σε παλιό αγκυροβόλιο, χωρίς να έχει κινηθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα κι υπήρχαν σχέδια για να μετατραπεί σε σκραπ. Ωστόσο εντύπωση προκαλεί ότι το πλοίο στο διήμερο ταξίδι του στο Αιγαίο δεν ελέγχθηκε από κανέναν παρ ότι είχε κλείσει το σύστημα δορυφορικού στίγματος
Η τουρκική φρεγάτα συνόδευε το τουρκικό τάνκερ όπως η Τουρκική ακτοφυλακή συνοδεύει τις λέμβους με τους αλλοδαπούς στο Ανατολικό Αιγαίο.
Και το φιάσκο συνεχίζεται:
Στη περιοχή μετέβη διμοιρία της ΥΜΕΤ από τη Διεύθυνση Αστυνομικών Επιχειρήσεων Αττικής για να «υποδεχθεί» του λαθρομετανάστες. Η διμοιρία πήγε με ελικόπτερο SUPER PUMA της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας αφού η ΕΛ.ΑΣ τόσο χρόνια δεν φρόντισε να διαθέτει ελικόπτερα μεταφοράς προσωπικού. Μάλιστα, ξανά κατά το πρόσφατο παρελθόν η ΕΚΑΜ χρησιμοποίησε ελικόπτερα του ΠΣ. Κανείς όμως από πλευράς πολιτικής και φυσικής ηγεσίας έδειξε ενδιαφέρον ικανοποιώντας τη παραπάνω ανάγκη.
Εδώ να τονιστεί πως ενώ το συμβάν ήταν λιμενικής αρμοδιότητας ενήργησε η ΕΛ.ΑΣ διότι πολύ απλά το ΛΣ αδυνατούσε να ανταποκριθεί.
Εδώ προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα:
Γιατί από το Αρχηγείο ΛΣ δεν έγινε ρεσάλτο προς το δεξαμενόπλοιο «DORDUNCU» ώστε να καταληφθεί από άνδρες της ΜΥΑ; Και αυτό τη στιγμή που οι κλήσεις επικοινωνίας προς το τουρκικό φορτηγό πλοίο ήταν δεκάδες και επί ώρα. Εδώ να τονιστεί πως το πλοίο θα μπορούσε να είχε πέσει πάνω στον ναύσταθμο της Σαλαμίνας ή στο Λιμάνι του Πειραιά ή στη Ρεβυθουσα δεδομένου ότι η πορεία του ήταν επί ώρες ανεξέλεγκτη.
Γιατί δεν υπήρξε έγκαιρη διάγνωση των προθέσεων και των κινήσεων του πλοίου;
Θα έπρεπε ο θάλαμος επιχειρήσεων του ΛΣ να διατάξει επιχείρηση κατάληψης του πλοίου κινητοποιώντας τη ΜΥΑ και τα εναέρια του ΛΣ όπου σε συνεργασία με τη Φρεγάτα που έπλεε θα έκαναν ρεσάλτο στο πλοίο. Και εφόσον δεν πετάνε τα εναέρια του ΛΣ ας επιχειρούσαν με ελικόπτερα του ΠΝ και φουσκωτά σκάφη.
Ακολούθως για άγνωστο λόγο και αιτία (δεν είχε δηλωθεί βλάβη πηδαλίου ή κάποια άλλη τεχνική αστοχία) το τουρκικό δεξαμενόπλοιο «DORDUNCU» προσάραξε στη Κέα. Η ουσία είναι πως υπήρξε αποτυχία διαχείρισης του συμβάντος και εξαιρετικά ελλιπής ελληνική αντίδραση που θα μπορούσε να έχει σοβαρές συνέπειες όπως να προσαράξει το τουρκικό τάνκερ πάνω σε ένα σημείο ελληνικού στρατηγικού ενδιαφέροντος.
Στο ΛΣ και στο ΓΕΕΘΑ πρέπει να δουν σοβαρά τα παραπάνω θέματα που αφορούν τόσο πληροφορίες όσο και σε ενέργειες σε τακτικό επίπεδο. Είναι σαφές και επιβεβαιώνεται από πληροφορίες του γράφοντος πως οι τούρκοι αλλάζουν τρόπο δράσης και ενεργείας στο Αιγαίο στέλνοντας τους λαθρομετανάστες με μεγάλα πλοία.
Συνεπώς: Το ΛΣ πρέπει επιτέλους να γίνει πραγματική ακτοφυλακή.
1. Να ενεργοποιήσει τα εναέρια μέσα που διαθέτει και να τα αξιοποιήσει.
2. Να προβεί στην προμήθεια Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών.
3. Να προχωρήσει το θέμα του εθνικού συστήματος ολοκληρωμένης θαλάσσιας επιτήρησης.
4. Να διατηρεί ετοιμότητα με ομάδες της ΜΥΑ σε περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης στο Ανατολικό Αιγαίο.
5. Να βελτιώσει και να διευρύνει το δίκτυο πληροφοριών σε συνεργασία με ΕΥΠ και ΓΕΕΘΑ.
6. Να σχεδιάσει διαδικασίες ανάλογες σε τέτοια περιστατικά τα οποία δύναται να αυξηθούν.
7. Νομική κάλυψη ικανή να επιτρέπει εμπλοκή των Ενόπλων Δυνάμεων σε επιχειρήσεις εσωτερικής ασφάλειας. Αφού δεν μπορούσε να ανταποκριθεί το ΛΣ ας ενεργοποιούνταν το ΓΕΕΘΑ και οι Δυνάμεις Ειδικών Επιχειρήσεων.
8. Να υπάρξει κοινή εικόνα της τακτικής κατάστασης μεταξύ ΓΕΕΘΑ και ΛΣ με στενότερη συνεργασία ΠΝ και ΛΣ. Συγκεκριμένα, κανονιοφόρων και ΠΑΘ του ΛΣ.