Αύριο το πρωί αναμένεται να κριθεί το μέλλον των φρεγατών ΜΕΚΟ 200ΗΝ του Π.Ν. Σύμφωνα με πληροφορίες του γράφοντος αναμένεται να συνεδριάσει το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) ώστε το προσεχές διάστημα να λάβει χώρα εκκίνηση του προγράμματος.
Όπως έχουμε αναφέρει το πρόγραμμα έχει προϋπολογιστεί στα 100 με 120 εκατομμύρια. Οι κύριες προσθήκες στα πλοία αναμένεται να είναι οι εξής:
Η εγκατάσταση ενός σύγχρονου τακτικού συστήματος καθώς και του νέου ραντάρ ερεύνης αέρος. Όπως όλα δείχνουν το Π.Ν θα επιλέξει το SMART-S Mk2 ως μια ικανοποιητική επιλογή κόστους/ όφελους.
Ιδανική λύση για τον εκσυγχρονισμό των πλοίων θα αποτελούσε η εγκατάσταση και τρίτου καταυγαστήρα STIR 1.2 EO Mk2 ώστε τα πλοία να μπορούν να εμπλέκουν ταυτοχρόνως τρεις στόχους αντί των δύο που μπορούν σήμερα. Επίσης, θα μπορούσε να εξεταστεί νέο ραντάρ ερεύνης της Thales αντί του SMART-S Mk2. Ενδεχόμενη επιλογή νέου ραντάρ όπως του NS 100 με εξαιρετικές επιδόσεις εμπεριέχει το βασικό μειονέκτημα της μη διασύνδεσης με τα βλήματα και τα οπλικά συστήματα που αξιοποιούν σήμερα οι ΜΕΚΟ του Π.Ν. Ναι μεν θα εξασφάλιζε σημαντικά ανώτερες επιδόσεις και δυνατότητες αλλά το τεχνικό ρίσκο και το κόστος θα αυξάνονταν.
Η προσθήκη ηλεκτροπτικού συστήματος.
Η αναβάθμιση των όπλων του σκάφους με έμφαση στο CIWS και το πρωραίο πυροβόλο. Ως προς τα οπλικά συστήματα των φρεγατών ΜΕΚΟ δεν αναμένεται να υπάρξουν σημαντικές παραμβάσεις αφού τα χρήματα δεν επαρκούν. Σε πρώτη φάση μέσω ενός νέου προγράμματος υπό τη μορφή FMS θα γίνει γενική επισκευή στο πρωραίο πυροβόλο των πλοίων. Το κύριο πυροβόλο των φρεγατών είναι το Mk.45 Mod.2A των 127mm με κάνη τύπου Mk.19 μήκους 54 διαμετρημάτων και διάρκεια ζωής 7.000 βολές. Το πυροβόλο επιτυγχάνει μέγιστο ρυθμό βολής της τάξεως των 20 βολών/λεπτό, και έχει τόξο ανύψωσης της κάννης -15ο/+65ο. Το μέγιστο βεληνεκές του πυροβόλου είναι 23,68 km. Οι πληροφορίες μας αναφέρονται σε αναβάθμιση του πυροβόλου στο επίπεδο Mk 45 Mod 4. Κύρια χαρακτηριστικά του το αυξημένο βεληνεκές στα 37 χιλιόμετρα, τη χρήση μεγαλύτερης γκάμας πυρομαχικών και την υψηλότερη του ταχυβολία.
Η έσχατη γραμμή άμυνας των πλοίων είναι το σύστημα CIWS (Close-In Weapon System) τύπου Phalanx Mk.15 Block.1. Δεν αποκλείεται να δούμε εκσυγχρονισμό των δύο Phalanx από τη Raytheon στο επίπεδο Block IB Baseline 2. Το επίπεδο Block 1B αξιοποιείται από τα Ναυτικά του Καναδά, της Ιαπωνίας, της Αιγύπτου, του Μπαχρέιν, του Ηνωμένου Βασιλείου, Τουρκίας και της Πορτογαλίας.
Οπωσδήποτε βέβαια θα πρέπει να ληφθεί υπόψη πως το Π.Ν σήμερα αξιοποιεί στις ΜΕΚΟ ένα μικτό αριθμό βλημάτων ESSM και SEA SPAROW.
Στην περίπτωση των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ όλα αυτά μεταφράζονται σε ετοιμότητα των βλημάτων ESSM που εκτοξεύονται από τον κατακόρυφο εκτοξευτή Mk 48 Mod 2 με βεληνεκές 27 ναυτικών μιλίων, περίπου 50 χιλιομέτρων, ταχύτητα 2.5 Mach που συνθέτουν τον εξωτερικό «δακτύλιο» άμυνας.
Ακολουθεί το πυροβόλο Mk 45 Mod 2A των 5in (127mm) με βεληνεκές 14 km (7,7 νμ) εναντίον στόχων αέρος και ταχυβολία 20 βλ. ανά λεπτό, σε συνδυασμό με τα δύο αντιπυραυλικά συστήματα Phalanx των 20mm με δραστικό βεληνεκές 3.5 χιλιόμετρα και την εντυπωσιακή ταχυβολία 3,000 rds/min. Τα Phalanx σχηματίζουν άλλωστε και την τελευταία γραμμή άμυνας εναντίον βλημάτων επιφάνειας – επιφάνειας SSM. Σημειωτέον ότι το βλήμα ESSM που διαθέτουν οι φρεγάτες ΜΕΚΟ παρέχει πλήρεις αντιβληματικές – αντιαεροπορικές ικανότητες όπως επίσης και το Sea Sparrow στις “S”.
Στο ESSM τα κινηματικά στοιχεία είναι πολύ βελτιωμένα σε σχέση με το Sea Sparrow με ιδιαίτερα υψηλές επιταχύνσεις και αριθμό G που εξασφαλίζουν αξιόπιστη ασπίδα προστασίας για την αντιμετώπιση οποιασδήποτε εναέριας απειλής.
Μονόδρομος αποτελεί η προοπτική των ΕSSM Block 2 ενώ σε πρώτο χρόνο προέχει η απόκτηση ικανότερου αποθέματος βλημάτων ESSM ώστε το σύνολο των πλοίων να φέρει από 16 βλήματα.
Ως προς το μηχανοστάσιο θα πραγματοποιηθεί γενική επισκευή όπως προβλέπεται ανά 15.000 ώρες με κόστος 12 εκατομμύρια ευρώ. Η πρόωση του πλοίου επιτυγχάνεται μέσω συστήματος CODOG (Combined Diesel or Gas), το οποίο αποτελείται από δύο αεριοστρόβιλοι LM-2500-30 συνολικής ισχύος 2 Χ 29.893 ίππων στις 3.600 στροφές, δύο πετρελαιοκινητήρες MTU-20V956-TB83 συνολικής ισχύος 2 Χ 5.134 ίππων και δύο συστήματα μετάδοσης της κίνησης σε δύο προπέλες.
Η ηλεκτρονική υποδομή του πλοίου αποτελείται από το σονάρ τρόπιδας μεταβλητού βάθους DE-1160HM, το συρόμενο σονάρ DE-1160VDS, το ραντάρ επιφανείας/αέρος MW-08, το ραντάρ επιφανείας DA-08, τα δύο συστήματα ελέγχου πυρός STIR-1.8, το σύστημα αναγνώρισης φίλου ή εχθρού (IFF = Identification Friend or Foe) Mk.12 Mod.4, το σύστημα ηλεκτρονικών μέτρων υποστήριξης AR-700 (το οποίο παρέχει υποστήριξη στη ζώνη συχνοτήτων 0,5-18 GHz), το σύστημα ηλεκτρονικών αντιμέτρων APECS ΙΙ, το σύστημα εκτόξευσης αναλωσίμων Mk.36 Mod.2 SRBOC (τέσσερις μονάδες x έξι εκτοξευτές των 130mm έκαστη μονάδα) το σύστημα παραπλάνησης τορπιλών Nixie ΑΝ/SLO-25, τα συστήματα ζεύξης δεδομένων Link.11 και Link.14, το ραντάρ ναυτιλίας 2690BT και το σύστημα διαχείρισης μάχης STACOS Mod.2, το οποίο στηρίζεται σε υπολογιστές SMR-4 και περιλαμβάνει οκτώ κονσόλες πολλαπλών λειτουργιών MOC Mk.1 των 20 ιντσών.
Τα συστήματα του STACOS Mod.2 διασυνδέονται μεταξύ τους μέσω της αρτηρίας δεδομένων MICE/DAIL και της διπλής αρτηρίας δεδομένων IEEE 802.3. Το STACOS Mod.2 εκτελεί τις εξής λειτουργίες: προσδιορισμό και παρουσίαση τακτικής κατάστασης, ναυτιλία, εναέριο έλεγχο, αυτόματη αξιολόγηση και ιεράρχηση επερχόμενων απειλών, διαχείριση ηλεκτρονικών μέσων και οπλικών συστημάτων (και του ελικοπτέρου συμπεριλαμβανομένου), προσομοίωση για εκπαιδευτικούς λόγους, εμπλοκή στόχων, υποστήριξη διαδικασιών διοίκησης κ.α.
Ο εξοπλισμός μάχης των MEKO-200HN Mod.3 περιλαμβάνει δύο τριπλούς εκτοξευτές τορπιλών των 324mm τύπου Mk.32 Mod.5 με πίνακα ελέγχου Mk.264 Mod.3, για τορπίλες Mk.46 Mod.5 ενεργητικής και/ή παθητικής καθοδήγησης με μέγιστη εμβέλεια 11km, με ταχύτητα 45 κόμβων/ώρα (83,3 km), σε βάθος 15 μέτρων ή 5,5 km, με ταχύτητα 40 κόμβους/ώρα (74,1 km), σε βάθος 460 μέτρων.
Το απόθεμα σε τορπίλες είναι 16 (12 για το πλοίο και τέσσερις για το ελικόπτερο S-70B-6 Aegean Hawk). Το ανθυποβρυχιακό “χέρι” των ΜΕΚΟ-200HN Mod.3 επεκτείνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό με τη χρήση των ελικοπτέρων S-70B-6 Aegean Hawk, τα οποία μπορούν να παραμείνουν σε απόσταση 92,6 km από το πλοίο, για 3,5 ώρες με εξοπλισμό, ο οποίος αποτελείται από τορπίλες Mk.46 Mod.5 ή βλήματα Penguin Mk.2 Mod.7 (μέγιστο βεληνεκές: 34 km).
Εκτός των τορπιλών, οι φρεγάτες εξοπλίζονται και με δύο τετραπλούς εκτοξευτές (τύπου Mk.141) βλημάτων επιφανείας-επιφανείας RGM-84C Block.1B Harpoon. Το βάρος του βλήματος είναι 694 κιλά και φέρει πολεμική κεφαλή βάρους 221,5 κιλών. Η μέγιστη εμβέλεια του RGM-84C Block.1B Harpoon είναι της τάξεως των 148 km.
Το παρόν δεν είναι πρωταπριλιάτικο. Με την ευκαιρία καλό μήνα σε όλη την διαδικτυακή παρέα!