Ενδιαφέρουσες ήταν οι πτυχές που παρέθεσε στην ομιλία του ο ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιωτόπουλος επί της προτάσεως δυσπιστίας που κατέθεσε η αξιωματική αντιπολίτευση κατά της κυβερνήσεως. Κύρια σημεία που παρουσιάζουν υψηλό ενδιαφέρον είναι οι αναφορές στις εξοπλιστικές συμβάσεις και το έργο της κυβέρνησης επί των εξοπλιστικών πεπραγμένων.

Από τις αναφορές του ΥΕΘΑ ξεχώρισε η αναφορά του στην αύξηση των διαθεσιμοτήτων των Mirage 2000-5 Mk2. Όπως είπε «Ήδη πάνω από δέκα είναι διαθέσιμα, πτήσιμα, λειτουργικά στη διάθεση της Πολεμικής Αεροπορίας».

Συγκεκριμένα ο ΥΕΘΑ κατά την ομιλία του χθες ανέφερε:

Κι έρχεστε τώρα να ελπίζετε ή ελπίζατε μάλλον ότι πού θα πάει, κάποιος θα παραιτηθεί μετά από όλα αυτά. Δεν συνέβη όμως αυτό γιατί υπάρχει κι η μεγάλη εικόνα, υπάρχει το μεγάλο καθήκον, η μεγάλη αποστολή: Η χώρα να κρατηθεί όρθια. Και σ’ αυτό το καθήκον, σας παρακαλώ αφήστε έξω από την πολιτική αντιπαράθεση τις Ένοπλες Δυνάμεις. Ας μιλήσουμε λοιπόν γι’ αυτό το έργο. Ας επαναλάβω ξανά κάποια στοιχεία αυτού του έργου:

Συμφωνίες αμυντικής συνεργασίας στρατηγικού χαρακτήρα: Η MDCA με τις ΗΠΑ, οι δύο αναμορφώσεις που επέτειναν το αίσθημα ασφαλείας ιδίως σε ακριτικά μέρη όπως η Αλεξανδρούπολη. Αυτή η κοινωνία του συμφέροντος που άμα θιγεί το συμφέρον του ενός, θίγεται αυτόματα και το συμφέρον του άλλου με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ενίσχυση της ασφάλειας της χώρας, η συμφωνία στρατηγικού χαρακτήρα με τη Γαλλία. Δεν τις στηρίξατε αυτές τις συμφωνίες. Δεν σας έπεισαν ότι ενισχύουν τη χώρα και το στρατηγικό γεωπολιτικό της αποτύπωμα.

• Οι συμφωνίες παρόμοιου αμυντικού χαρακτήρα με το Ισραήλ, με την Αίγυπτο, με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με τη Σαουδική Αραβία, ενώ αυτή τη στιγμή διαπραγματευόμαστε προσηλωμένοι στο στόχο μας παρόμοιου τύπου συμφωνίες με τη Μεγάλη Βρετανία και τη Γερμανία.

• Τα 172 εξοπλιστικά προγράμματα! Σταχυολογώ με χρονική σειρά όσο μπόρεσα να τα βάλω σε χρονική σειρά. Η αύξηση των διαθεσιμοτήτων των καθηλωμένων μέχρι πρότινος Μιράζ 2000-5. Ήδη πάνω από δέκα είναι διαθέσιμα, πτήσιμα, λειτουργικά στη διάθεση της Πολεμικής Αεροπορίας.

• Η ολοκλήρωση και η ψήφιση των ρυθμίσεων για το πρόγραμμα Viper που το αποφασίσατε εσείς, το υλοποιούμε όμως εμείς. Ήδη πριν από μέρες παραδόθηκε το πέμπτο, εντός των ημερών έρχεται και το έκτο. Από εδώ και πέρα μέσα στο 2023, κάθε μήνα θα προστίθενται περισσότερα στη διαθεσιμότητα της Πολεμικής Αεροπορίας. Η Τουρκία κατ’ αντιστοιχία προσπαθεί ακόμα να μπει σε κάποιο πρόγραμμα αναβάθμισης του δικού της στόλου F-16 στην εκδοχή Viper. Εδώ και τρία χρόνια κι ένα ακόμα που υλοποιείται, εμείς έχουμε ήδη μπει, η Τουρκία με αισιόδοξες προβλέψεις αν όλα πάνε καλά (που δεν είναι χωρίς εμπόδια δρόμος όπως ξέρετε πολύ καλά) θα κάνει κάποια χρόνια για να μπει.

• Ο στόλος των μεταγωγικών αεροσκαφών C-27: Μετά τη σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης ώστε να υπάρχουν ανταλλακτικά, αυξάνονται οι διαθεσιμότητες κι αυτών των αεροσκαφών.

• Το εκπαιδευτικό κέντρο της Καλαμάτας: Ήρθε κάποιος μετά από χρόνια, να λύσει τον «Γόρδιο Δεσμό» του μέλλοντος της εκπαίδευσης των Ικάρων μας. Αν δεν γινόταν αυτό, σήμερα που μιλάμε οι Ίκαροι της Πολεμικής Αεροπορίας δεν θα διέθεταν εκπαιδευτικό τζετ στην εκπαίδευσή τους. Αυτοί που θα απολαύσουν σε λίγο σήμερα τα Rafale και αύριο τα F-35 δεν θα διέθεταν στο εκπαιδευτικό κέντρο εκπαιδευτικό τζετ! Γιατί αυτά που είχαμε παρωχημένης τεχνολογίας θα είχαν φτάσει στο τέλος του βίου τους. Το λύσαμε και αυτό. Σε δυο μήνες από τώρα παραδίδεται στην Πολεμική Αεροπορία το πρώτο από τα 10 εκπαιδευτικά τζετ Μ-346 από την ιταλική εταιρία. Εσείς σπεύσατε τότε να μιλήσετε για σκάνδαλο. Το σκάνδαλο είναι αυτό που σας περιέγραφα, ότι οι Ίκαροι μιας από τις καλύτερες Αεροπορίες στον κόσμο θα έμεναν σήμερα χωρίς εκπαιδευτικό τζετ επειδή κανένας δεν τόλμησε να λύσει αυτό το Γόρδιο Δεσμό. Το κάναμε.

• Η πρόσκτηση των Rafale: Εντός ημερών καταφτάνουν άλλα δύο στην Τανάγρα, σύνολο 12 κι έπεται η δεύτερη εξάδα μέσα στο 2023.

• Σε δύο – τρεις μήνες αναμένεται η απάντηση των ΗΠΑ στην LOR για τα F-35, έτσι ώστε και αυτή η πρόσκτηση του αεροσκάφους πέμπτης γενιάς, του μέλλοντος αν θέλετε για την Πολεμική Αεροπορία να γίνει πραγματικότητα.

• Η αγορά των Μη Επανδρωμένων: Η πρόσφατη συνέργεια με το Υπουργείο Οικονομικών για τη χρηματοδότηση της ΕΑΒ και τεσσάρων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων της χώρας στη σχεδίαση και παραγωγή του ελληνικού Μη Επανδρωμένου Οχήματος.

• Η δρομολόγηση, μετά από μία δύσκολη διαπραγμάτευση με πολλά λεπτά σημεία, της σύμβασης για την πρόσκτηση των κατευθυνομένων βλημάτων Spike NLOS, τρεις συμβάσεις, μία για το Πολεμικό Ναυτικό, μία για το Στρατό Ξηράς (τα ελικόπτερα δηλαδή, την Αεροπορία Στρατού) και μία για την Πολεμική Αεροπορία στην τελική της ευθεία.

• Τα τεθωρακισμένα οχήματα αναγνώρισης Μ1117: Άλλα τετρακόσια αναμένονται φέτος.

• Η ολοκλήρωση προγράμματος των δύο ΤΠΚ κλάσης “Vosper”: Ναυπηγήθηκαν στα Ναυπηγεία Ελευσίνος, παραδόθηκαν στο Πολεμικό Ναυτικό. Επιτέλους ένα πρόγραμμα που ξεκίνησε το 2001, ολοκληρώθηκε.

• Τα τέσσερα ταχέα σκάφη ειδικών αποστολών που ενσωματώθηκαν στο Πολεμικό Ναυτικό.

• Τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα ROMEΟ, εντός έτους θα έρθουν τα πρώτα.

• Οι τρεις φρεγάτες Belh@rra: Ήδη η πρώτη ναυπηγείται στη Γαλλία μπροστά από το χρονοδιάγραμμα.

• Η επικείμενη απόφαση που αναμένεται για τις τρεις κορβέτες.

• Ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ που αποφασίστηκε και δρομολογείται.

• Η πρόσκτηση τορπιλών βαρέως τύπου για τα σύγχρονα υποβρύχια. Διέθεταν μέχρι πρότινος τορπίλες τεχνολογίας της δεκαετίας του 1980. Λύθηκε κι αυτό.

• Η νέα διαμόρφωση Δομής Δυνάμεων.

• Η νέα Διοίκηση του Ειδικού Πολέμου.

• Η συμφωνία με τη Γερμανία στο πλαίσιο της ανταλλαγής ώστε να παραχωρήσουμε παρωχημένα και μη υποστηρίξιμα από ανταλλακτικά τεθωρακισμένα οχήματα ΒΜΡ σε αντάλλαγμα με πιο καινούρια, πιο σύγχρονα γερμανικά, τύπου Marder. Άλλα τέσσερα Marder έρχονται εντός των ημερών κι άλλα δύο μέχρι τα μέσα, υπολογίζω, του άλλου μήνα, έτσι ώστε να συμπληρωθεί η πρώτη εικοσάδα. Κι ενδεχομένως αυτό όλο να είναι προπομπός μιας αμυντικής συμφωνίας με τους Γερμανούς. Αλλά η δουλειά συνεχίζεται χωρίς περίσπαση.