Μια πολύ ενδιαφέρουσα είδηση ανήρτησε χθες η ιστοσελίδα «THE DRIVE». Την ανάρτηση υπογράφουν οι Joseph Trevithick και Tyler Rogoway και έχει τίτλο «Το Ναυτικό θέλει να απαλλαγεί από τα νεόκτιστα περιπολικά σκάφη» και επεξηγηματικό υπότιτλο «Το Ναυτικό θέλει να αποσύρει όλα τα Mk.VI, το παλαιότερο εκ των οποίων είναι μόλις έξι ετών, μέχρι το τέλος του έτους» (το πρωτότυπο κείμενο, στα αγγλικά, μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ). Είναι μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα είδηση, δυνητικού ενδιαφέροντος και για το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ), που προκαλεί τουλάχιστον έκπληξη. Σύμφωνα με την ανάρτηση το Αμερικανικό Ναυτικό ήδη έχει ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες απόσυρσης του συνόλου των 12 Mk.VI που βρίσκονται σε υπηρεσία, εκτός αν υπάρξει παρέμβαση για το αντίθετο από τη νέα κυβέρνηση ή το Κογκρέσο.

Οι συντάκτες επικαλούνται έγγραφο GENADMIN (General Administration), το οποίο υπέπεσε στην αντίληψη τους, σύμφωνα με το οποίο το Ναυτικό επιθυμεί την απόσυρση των Mk.V1 μέχρι το τέλος του Οικονομικού Έτους 2021, το οποίος στις ΗΠΑ λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου. Το έγγραφο GENADMIN, με ημερομηνία 5 Φεβρουαρίου, προήλθε από το γραφείο του Αντιναυάρχου James Kilby, Αναπληρωτή Αρχηγού της Διοίκησης Ναυτικών Επιχειρήσεων για Πολεμικές Απαιτήσεις και Ικανότητες του Αμερικανικού Ναυτικού, γνωστή και ως N9. Όπως αναφέρει το άρθρο: «Μια πηγή-γνώστης του θέματος είπε ότι η Naval Expeditionary Combat Command, στην οποία ανήκουν τα περιπολικά σκάφη, μπορεί να ξεκινήσει την απόσυρση τους ακόμα και τον επόμενο μήνα».

Το έγγραφο GENADMIN αναφέρει ότι το σχέδιο απόσυρσης των Mk.VI συνάδει με τις εγκεκριμένες αποφάσεις σχετικά με τον προϋπολογισμό και ότι το πλάνο αυτό θα προσαρμοστεί αν υπάρξει διαφορετική απόφαση από την κυβέρνηση ή το Κογκρέσο. Το Ναυτικό, με το οποίο επικοινώνησαν οι συντάκτες, δεν επιβεβαίωσε ούτε αρνήθηκε την είδηση, είπε μόνο ότι η απόφαση για το μέλλον αυτών των σκαφών συνάδει με την αναμενόμενη προεδρική πρόταση προϋπολογισμού για το Οικονομικό Έτος 2022, η οποία θα κατατεθεί εντός του Φεβρουαρίου. Πάντως, στη διάρκεια συμποσίου του «Surface Navy Association», τον Ιανουάριο, ο Στρατηγός των Πεζοναυτών, Tracy King, δήλωσε ότι ο Αντιναύαρχος Kilby βρίσκεται σε διαδικασία επαναπροσδιορισμού των επιχειρησιακών απαιτήσεων σχετικά με τα Mk.VI.

«Σε πολεμικά σενάρια με αντιπάλους κράτη όπως η Ρωσία ή η Κίνα τα Mk.VI κρίθηκαν ότι δεν είναι χρήσιμα, δεδομένου του μικρού μεγέθους και της μικρής ισχύος πυρός τους … Τα σκάφη είναι ακριβά στην συντήρηση», δήλωσε χαρακτηριστικά ο King. Στο ίδιο συμπόσιο ο Υποναύαρχος Paul Schlise, Διευθυντής του Γραφείο του Αρχηγού Ναυτικών Επιχειρήσεων Πλοίων Επιφανείας, επιβεβαίωσε την πρόθεση του Ναυτικού να συνδράμει τη δράση των περιπολικών κλάσης «Cyclone», που είναι μεγαλύτερα σε μέγεθος από τα Mk.VI, με έναν συνδυασμό πλοίων LCS (Littoral Combat Ships) και σκαφών της Ακτοφυλακής. Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον προγραμματισμό, μέχρι το τέλος Μαρτίου το Αμερικανικό Ναυτικό σχεδιάζει να αποσύρει τρία (3) περιπολικά κλάσης «Cyclone».

Σε κάθε περίπτωση η απόσυρση των 12 Mk.VI προκαλεί τουλάχιστον έκπληξη, διότι πρόκειται για νέα σκάφη. Αποκτήθηκαν από την SAFE Boats International, το διάστημα 2012-2015 (οι παραδόσεις έγιναν την περίοδο 2015-2017), με κόστος $ 7-8 εκατομμύρια ανά σκάφος, αν και σήμερα το κόστος ανά σκάφος έχει διπλασιαστεί, στα $ 14-16 εκατομμύρια. Να σημειωθεί ότι οι αρχικές απαιτήσεις ήταν για 48 σκάφη, αλλά τελικά αποκτήθηκαν μόλις 12. Το Mk.VI έχει μήκος 25,9 μέτρα και εκτόπισμα 72 τόνους. Ενσωματώνει δύο (2) πυροβόλα M242 Bushmaster, σε ισάριθμους τηλεχειριζόμενους πύργους Mk.38 Mod.0, και δύο (2) ακόμα τηλεχειριζόμενους πύργους με πολυβόλα M2 των 12,7 χιλιοστών. Υπάρχουν και άλλοι τέσσερις (4) έστορες για πολυβόλα ή αυτόματους εκτοξευτές βομβίδων των 40 χιλιοστών. Επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 45 κόμβους (83 χιλιόμετρα την ώρα) και εμβέλεια 750 ναυτικών μιλίων (1.389 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 25 κόμβους (46 χιλιόμετρα την ώρα).