Απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή με θέμα: «Επιχειρησιακή αξιοπλοΐα υποβρυχίων κλάσης 209 (Τύπου Γλαύκος-Ποσειδών», ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, δήλωσε ότι στο πλαίσιο της εγκεκριμένη Δομή Δυνάμεων των Ενόπλων Δυνάμεων για την περίοδο 2020-2034 «προβλέπεται η σταδιακή αντικατάσταση των υποβρυχίων 209» και ότι ήδη έχουν αναληφθεί οι προβλεπόμενες ενέργειες από τη νομοθεσία και τον Εθνικό Αμυντικό Σχεδιασμό, για την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών καθορισμού επιχειρησιακών απαιτήσεων προκειμένου το εξοπλιστικό πρόγραμμα πρόσκτησης κατάλληλων μονάδων να συμπεριληφθεί στον υπό εκπόνηση εξοπλιστικό πρόγραμμα. Για την κατάσταση των υποβρυχίων σήμερα ο Υπουργός Άμυνας δήλωσε ότι η συντήρηση τους γίνεται στους προβλεπόμενους χρόνους και με τις προβλεπόμενες διαδικασίες και ότι «η κατάσταση των υποβρυχίων είναι εξαιρετική». (δείτε ΕΔΩ)

Για την υφιστάμενη κατάσταση και ισορροπία δυνάμεων μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας είχαμε αναφερθεί αναλυτικά στο άρθρο μας: «Υποβρύχια σε Ελλάδα και Τουρκία: Η υφιστάμενη ισορροπία και οι μελλοντικές προκλήσεις για το Πολεμικό Ναυτικό» (19 Νοεμβρίου 2019). Θεωρούμε πολύ θετική την ανακοίνωση του Υπουργείου για την αντικατάσταση των υποβρυχίων T-209, αν και δεν δόθηκαν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με χρονοδιάγραμμα που θα γίνει κάτι τέτοιο. Σε κάθε περίπτωση, κατά την άποψη μας, προέχει η υλοποίηση του προγράμματος απόκτησης νέων τορπιλών και αντιμέτρων τορπιλών, ώστε τα πέντε (5) ικανότερα υποβρύχια μας, δηλαδή τα τέσσερα (4) T-214 και το αναβαθμισμένο «Ποσειδών» (S-118 «Ωκεανός»), να έχουν σύγχρονα όπλα προσβολής και μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης.

Να σημειωθεί επίσης ότι τα ελληνικά T-209 μετρούν σχεδόν 50 χρόνια υπηρεσίας ή 20-25 χρόνια υπηρεσίας ως αναβαθμισμένα (τα «Γλαύκος») και σχεδόν 40 χρόνια υπηρεσίας (τα «Ποσειδών»), αντίστοιχα. Είναι προφανής η ανάγκη αντικατάστασης των τριών (3) αναβαθμισμένων μεν, αλλά μεγάλης ηλικίας «Γλαύκος», και των τριών (3) μη αναβαθμισμένων και μεγάλης ηλικίας «Ποσειδών», αν θέλουμε να διατηρήσουμε την υπεροχή στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, έναντι της Τουρκίας, στον κρίσιμο τομέα των υποβρυχίων. Και για να γίνει αυτό αφενός θα πρέπει να επιλυθεί άμεσα το ζήτημα των νέων τορπιλών και να προχωρήσει γρήγορα το πρόγραμμα ναυπήγησης νέων υποβρυχίων, είτε με την ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης για τη ναυπήγηση δύο (2) ακόμα T-214 ή με τη ναυπήγηση έξι (6) νέων υποβρυχίων.