Έντονη εξοπλιστική διεργασία και κινητικότητα παρατηρείται σε επίπεδο Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ) αναφορικά με τον Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των υποβρυχίων τύπου «214» καθώς και της πρόσκτησης νέων υποβρυχίων ώστε το ΠΝ να εκκινήσει πρόγραμμα αντικατάστασης των υποβρυχίων τύπου «209». Πρώτη η ThyssenKrupp Marine Systems πέρασε το κατώφλι της Διεύθυνσης Εξοπλισμών του ΓΕΝ παρουσιάζοντας όλες τις δυνητικές επιλογές στα πλαίσια του ΕΜΖ των υποβρυχίων τύπου «214».

Κατά τη παρούσα χρονική φάση το ΠΝ βρίσκεται σε φάση κατάρτισης των επιχειρησιακών απαιτήσεων και προδιαγραφών επιδόσεων των επιμέρους συστημάτων στα πλαίσια ενός προγράμματος ΕΜΖ και πάντα συνάρτηση των διαθέσιμων δημοσιονομικών δυνατοτήτων. Ακολούθως η ThyssenKrupp Marine Systems σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες παρουσίασε τρεις διαφορετικές δυνητικές επιλογές ναυπήγησης νέων υποβρυχίων.

Η πρώτη και πλέον οικονομική αφορά υποβρύχια τύπου «209» με νέα ηλεκτρονικά συστήματα και δυνατότητα εγκατάστασης συστήματος αναερόβιας πρόωσης (AIP). Η δεύτερη σχετίζεται με νέας γενιάς υποβρυχίων τύπου «214» που θα ενσωματώνουν όλες τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα των ηλεκτρονικών συστημάτων και του τακτικού συστήματος. Eπιπροσθέτως η τρίτη αφορά τα τύπου «212CD».

Τέλος η τέταρτ επιλογή είναι τα υποβρύχια τύπου «218» ή ορθότερα T-218SG κλάσης «Invincible» που πρόσφατα απέκτησε το Ναυτικό της Σιγκαπούρης. Το μήκος των T-218SG είναι 70 μέτρα και το εκτόπισμα τους είναι 2.000 τόνοι, κατά 200 τόνους μεγαλύτερα έναντι των ελληνικών «214». Το T-218SG είναι η πιο πρόσφατη έκδοση των υποβρυχίων τύπου «214». Τα υποβρύχια ενσωματώνουν όλες τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις και είναι εξοπλισμένα με AIP.

Όπως είχαμε σημειώσει και σε προγενέστερο άρθρο μας, προ μερικών ημερών το ερεύνησε την αγορά μεταχειρισμένων υποβρυχίων δίχως να βρει θετική ανταπόκριση και πλέον είναι μονόδρομος το πρόγραμμα πρόσκτησης νέων υποβρυχίων. Συνεπώς η ναυπήγηση νέων υποβρυχίων είναι μονόδρομος.

Σε πρώτη φάση οι επιτελείς του ΓΕΝ σε αγαστή συνεργασία με τα έμπειρα στελέχη της Διοίκησης Υποβρυχίων πραγματοποιούν τη λεγόμενη έρευνας αγοράς ώστε να αξιολογηθούν όλες οι διαθέσιμες δυνατές επιλογές. Μολονότι ο ΕΜΖ των υποβρυχίων τύπου «214» κρίνεται ως πρώτη προτεραιότητα εντούτοις και η πρόσκτηση νέων υποβρυχίων 2+2 εντός της τρέχουσας δεκαετίας κρίνεται ως επιτακτική. Άλλωστε οι ηλικίες των αξιόμαχων πλην γερασμένων υποβρυχίων τύπου «209» ναυπηγήσεων της δεκαετίας του 1970 το επιβεβαιώνουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Σήμερα το ΠΝ διατηρεί σε υπηρεσία 11 υποβρύχια εκ των οποίων, 4 υποβρύχια τύπου «214» συν τον εκσυγχρονισμένο «ΩΚΕΑΝΟ» που διαθέτει. Τα υπόλοιπα 6 είναι τα 2 κλάσης «ΓΛΑΥΚΟΣ» τύπου 209 των 1100 τόνων τα οποία εκσυγχρονίστηκαν στα πλαίσια του προγράμματος NEPTUNE 1 καθώς και 3 της κλάσης «ΠΟΣΕΙΔΩΝ» των 1200 τόνων που τελικώς δεν εκσυγχρονίστηκαν λόγω υπέρβασης προϋπολογισμού. Η τότε απόφαση που αφορούσε τη ναυπήγηση δυο νέων ολοκαίνουργιων υποβρυχίων τύπου «214» λόγω της δημοσιονομικής κρίσης δυστυχώς δεν υλοποιήθηκε.

Με βάση τις επιχειρησιακές απαιτήσεις για επιχειρήσεις σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, το ΠΝ χρειάζεται κατ’ ελάχιστον ένα στόλο 10 υποβρυχίων, συνεπώς σε μεσοπρόθεσμο χρόνο απαιτείται η ναυπήγηση περίπου 6 υποβρυχίων. Στόχος του ΠΝ είναι εντός της τρέχουσας δεκαετίας να αποκτηθούν 2+2 ώστε σταδιακά να υλοποιηθεί η ανανέωση των υποβρυχίων του ΠΝ.