Σύμφωνα με δημοσίευμα της ιρλανδικής ιστοσελίδας «Irish Examiner» η Ιρλανδία έχει έρθει σε συμφωνία με τη Νέα Ζηλανδία για την απόκτηση των περιπολικών πλοίων HMNZS «Pukaki» και HMNZS «Rotoiti», κλάσης «Protector», τα οποία αποσύρθηκαν στις 17 Οκτωβρίου, μετά από 10 χρόνια σε υπηρεσία (ναυπηγήθηκαν και εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 2009). Τον Αύγουστο του 2021 η ίδια ιστοσελίδα είχε δημοσιεύσει την είδηση ότι η Ιρλανδία είχε κάνει κρούση στη Νέα Ζηλανδία για την απόκτηση των πλοίων. Συνολικά, η Νέα Ζηλανδία ναυπήγησε τέσσερα (4) σκάφη του τύπου, εκ των οποίων δύο (2) παραμένουν σε υπηρεσία (HMNZS «Hawea» και HMNZS «Taupo», αμφότερα εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 2009, έχει αποφασιστεί η απόσυρση τους σε ύστερο χρόνο). Την είδηση της απόσυρσης των πλοίων είχαμε δημοσιεύσει στις 18 Οκτωβρίου του 2019, ως μια καλή ευκαιρία είτε για το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ), είτε για το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ (Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή). Το κόστος της προμήθειας τους από την Ιρλανδία δεν είναι γνωστό (το 2009 τα πλοία κόστισαν περί τα € 20-25 εκατομμύρια έκαστο).

Η απόφαση απόσυρσης των «Protector» πάρθηκε τον Απρίλιο του 2016. Ο κύριος λόγος της απόσυρσης είναι η χαμηλή διαθεσιμότητας του, αποτέλεσμα της έλλειψης επάνδρωσης, της ακαταλληλότητας τους για τις θάλασσες της Νέας Ζηλανδίας και της ανάγκης της χώρας για περιπολικά πλοία ανοιχτής θαλάσσης. Σύμφωνα με το δημοσίευμα της «Irish Examiner» τα δύο (2) σκάφη επιλέχθηκαν από την Ιρλανδία λόγω της ηλικίας τους και λόγω των μικρότερων απαιτήσεων επάνδρωσης που έχουν σε σχέση με τα περιπολικά κλάσης «Samuel Beckett», που είναι τα νεότερα πλοία που διαθέτει η Ιρλανδία. Επίσης, σύμφωνα με το δημοσίευμα η Ιρλανδία έχει εκφράσει ενδιαφέρον για την απόκτηση και των άλλων δύο (2) «Protector», όταν αποσυρθούν από την υπηρεσία. Το δημοσίευμα δεν αναφέρει αν τα δύο (2) «Protector» θα ενισχύσουν αριθμητικά το στόλο των εννέα (9) περιπολικών πλοίων της Ιρλανδίας ή θα αντικαταστήσουν τα δύο (2) παλαιότερα πλοία κλάσης «Peacock», τα οποία αποκτήθηκαν μεταχειρισμένα από τη Μεγάλη Βρετανία το 1988 (ναυπηγήθηκαν και εντάχθηκαν σε υπηρεσία την περίοδο1983-1985, είναι δηλαδή ηλικίας 37-39 ετών).

Εκτός των δύο (2) περιπολικών πλοίων κλάσης «Peacock» η Ιρλανδία διατηρεί σε υπηρεσία τέσσερα (4) περιπολικά πλοία κλάσης «Samuel Beckett», τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 2014, το 2015, το 2016 και το 2019 αντίστοιχα, δύο (2) πλοία κλάσης «isín», τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1999 και το 2001 αντίστοιχα και το πλοίο κλάσης «Eithne», το οποίο εντάχθηκε σε υπηρεσία το 1984. Σύμφωνα με το δημοσίευμα της «Irish Examiner» είναι πολύ πιθανό τα δύο (2) «Protector» να αντικαταστήσουν τα ισάριθμα «Peacock», που είναι τα παλαιότερα πλοία του στόλου, και τα άλλα δύο (2) «Protector», αν και όταν αποκτηθούν, να αντικαταστήσουν το «Eithne» και να αυξήσουν το στόλο από τα εννέα (9) στα 10 πλοία. Στη Νέα Ζηλανδία, το τέσσερα (4) «Protector» (γνωστά και ως «Lake» διότι τα ονόματα τους είναι ονόματα λιμνών) ναυπηγήθηκαν την περίοδο 2007-2008 και εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 2009 ως αντικαταστάτες των περιπολικών κλάσης «Moa».

Στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης των ναυτικών δυνάμεων της Νέας Ζηλανδίας, δύο (2) από τα πλοία τέθηκαν σε καθεστώς μειωμένης δραστηριότητας (2013-2018). Τα πλοία εκτελούν παράκτιες περιπολίες σε απόσταση έως 25 ναυτικά μίλια (44 χιλιόμετρα) από τις ακτές της Νέας Ζηλανδίας, αν και η εμβέλεια τους είναι 3.000 ναυτικά μίλια (5.556 χιλιόμετρα). Η ανώτατη επιχειρησιακή απαίτηση για τα πλοία είναι η εκτέλεση περιπολιών για 290 ημέρες το χρόνο με κατάσταση θαλάσσης 5 (ικανότητα επιβίωσης σε κατάσταση θαλάσσης 8, ικανότητα διάσωσης σε κατάσταση θαλάσσης 4). Τα πλοία έχουν εκτόπισμα 340 τόνους, μήκος 55 μέτρα, πλάτος 9 μέτρα και βύθισμα 2,9 μέτρα. Ενσωματώνουν δύο (2) κινητήρες MAN B&W 12VP185 μέγιστης ισχύος 3.400 ίππων έκαστος, με σύστημα μετάδοσης της κίνησης ZF 7640 NR και δύο (2) προπέλες. Επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 25 κόμβους (46 χιλιόμετρα την ώρα) και τυπική ταχύτητα πλεύσης 16 κόμβους (30 χιλιόμετρα την ώρα). Με την ταχύτητα πλεύσης η μέγιστη εμβέλεια είναι 3.000 ναυτικά μίλια (5.556 χιλιόμετρα). Οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι 36 άτομα, ενώ ο οπλισμός τους αποτελείται από τρία (3) πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών και δύο (2) σκάφη τύπου RHIB.

Στο άρθρο μας «Κανονιοφόροι και περιπολικά του ΠΝ: Στην πρώτη γραμμή άμυνας στο Αιγαίο» (7 Αυγούστου του 2021), είχαμε παρουσιάσει τις κανονιοφόρους και τα περιπολικά πλοία του ΠΝ και είχαμε επισημάνει την ανάγκη αντικατάστασης των έξι (6) παράκτιων περιπολικών τύπου Esterel κλάσης «Κελευστής Στάμου» (δύο σκάφη) και τύπου Nasty (τέσσερα πλοία) και των δύο (2) κανονιοφόρων Asheville κλάσης «Τόλμη»: «Είναι σαφές ότι και τα έξι (6) παράκτια περιπολικά και οι δύο (2) κανονιοφόροι Ashville είναι παλαιά πλοία, μεγάλης ηλικίας, ενσωματώνουν τεχνολογία της δεκαετίες του 1960 και του 1970 και θα έπρεπε ήδη να έχουν αντικατασταθεί», αναφέραμε στο άρθρο. Ως δυνητικές, μεταχειρισμένες λύσεις είχαμε αναφέρει τα αμερικανικά περιπολικά κλάσης «Island», τα «Protector» της Νέας Ζηλανδίας και τα πλοία κλάσης «Fearless» από τη Σιγκαπούρη, τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1996-1998. Τα «Protector» χάθηκαν καθώς η Ιρλανδία αξιολόγησε θετικά τα πλοία και έσπευσε να αξιοποιήσει την ευκαιρία έγκαιρα.