Σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες από την Τουρκία, το πρόγραμμα παραγωγής των πρώτων 250 αρμάτων μάχης Altay θα καταχωρηθεί στην BMC. Φυσικά εάν υπάρξει επίσημη ανακοίνωση θα σας ενημερώσουμε σχετικά. Η ουσία είναι ότι το πρόγραμμα Altay μπαίνει στην τελική του φάση και θα ολοκληρωθεί, τουλάχιστον ως προς την πρώτη παρτίδα των 250 αρμάτων, αν και ο διαγωνισμός που «τρέχει» και επ’ αυτού θα αποφασίσει η Εκτελεστική Επιτροπή της Τουρκικής Αμυντικής Βιομηχανίας, αφορά στην παραγωγή 500 αρμάτων σε δύο παρτίδες των 250 αρμάτων έκαστη.

Εάν η πληροφορία επαληθευτεί, τότε η BMC φαίνεται ότι τα «παίρνει όλα», δεδομένου ότι στις αρχές Φεβρουαρίου, η BMC επιλέχθηκε από το τουρκικό Υφυπουργείο Αμυντικής Βιομηχανίας (SSM) για το πρόγραμμα σχεδίασης και ανάπτυξης του κινητήρα, τουρκικής σχεδίασης και ανάπτυξης, του Altay, ο οποίος προορίζεται για τον εφοδιασμό των 500 Altay της 3ης και της 4ης παρτίδας.

Σύμφωνα με το τότε δημοσίευμα της «DefenceNews» ο Διευθύνον Συμβούλος της BMC, Ethem Sancak, είπε ότι το SSM ζήτησε από την BMC να αναπτύξει έναν κινητήρα ισχύος 400-1.500 ίππων, ενώ ο Sancak πρόσθεσε ότι η εταιρία του θα «προσπαθήσει να αναπτύξει έναν κινητήρα 5.000 ίππων» και ότι «200 επιστήμονες, εκ των οποίων 70 ξένοι εργάζονται ήδη στο πρόγραμμα».

Τη σχετική προκήρυξη του διαγωνισμού για τη σχεδίαση και ανάπτυξη του κινητήρα του Altay έκδωσε το SSM στις 13 Οκτωβρίου του 2017. Είχε προηγηθεί, τον Ιανουάριο του 2017, η ακύρωση της σύμβασης του Μαρτίου του 2015 με την TUMOSAN.

Μέχρι στιγμής η ιστορία του προγράμματος ανάπτυξης ενός τουρκικής σχεδίασης και ανάπτυξης κινητήρα αρμάτων μάχης είναι μακρά και γεμάτη αποτυχίες. Οι πρώτες διαπραγματεύσεις, με την ιαπωνική Mitsubishi δεν τελεσφόρησαν, λόγω της άρνησης της Mitsubishi να αποδεχτεί τον τουρκικό όρο για χορήγηση πάγιας έγκρισης παραγωγής και εξαγωγής των κινητήρων.

Έτσι, τον Μάρτιο του 2015, το SSM ανέθεσε στην τουρκική TUMOSAN σύμβαση ύψους € 190.000.000 για τη σχεδίαση και ανάπτυξη του κινητήρα. Τον Οκτώβριο του 2015 η TUMOSAN υπέγραψε συμφωνία με την αυστριακή AVL List, για την παροχή τεχνικής βοήθειας. Όμως, και πάλι οι σχετικές διαπραγματεύσεις δεν τελεσφόρησαν, λόγω της άρνησης της Αυστρίας να παραχωρήσει στην Τουρκία πάγια έγκριση παραγωγής και εξαγωγής των κινητήρων, με αποτέλεσμα το SSM να ζητήσει από την TUMOSAN να ακυρώσει τη μεταξύ τους σύμβαση, όπως και έγινε. Έτσι η σκυτάλη έχει περάσει πλέον στην BMC.

Υπενθυμίζουμε ότι στις 17 Νοεμβρίου 2017 η BMC, η FNSS και η Otokar κατέθεσαν τις προσφορές τους για το πρόγραμμα κατασκευής της 1ης παρτίδας των 250 Altay. Είχε προηγηθεί η κατάθεση της Τελικής και Βέλτιστης Προσφοράς (BAFO : Best and Final Offer) της Otokar, η οποία είναι η εταιρία που ανέπτυξε το Altay, τον Αύγουστο του 2016, που όμως απορρίφθηκε στις 9 Ιουνίου του 2017 λόγω «διαφωνιών επί ορισμένων όρων του συμβολαίου, κυρίως της τιμής». Την ίδια ημέρα προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός, ανοικτός για κάθε ενδιαφερόμενο.

Η είδηση έρχεται να επιβεβαιώσει τη δήλωση που είχε κάνει ο Τούρκος Υπουργός Εθνικής Άμυνας, στις 15 Δεκεμβρίου του 2017, ότι «η παραγωγή του Altay θα ξεκινήσει στις αρχές του 2019 και ποιο συγκεκριμένα το πρώτο τετράμηνο του 2019». Για να ξεκινήσει η παραγωγή του Altay στις αρχές του 2019, τότε η επιλογή της αναδόχου εταιρίας θα πρέπει να γίνει στις αρχές του 2018, προκειμένου να υπάρξει χρόνος έτσι ώστε να στηθεί και να οργανωθεί η γραμμή παραγωγής. Σε κάθε περίπτωση, εάν η παραγωγή του Altay ξεκινήσει στις αρχές του 2019, τότε το πρώτο Altay θα παραδοθεί στις αρχές του 2022, σύμφωνα με παλαιότερη ανακοίνωση της Otokar, ότι από την έναρξη παραγωγής μέχρι την έναρξη παραδόσεων μεσολαβεί ένα διάστημα 36 μηνών.