Καταιγιστικές είναι οι εξελίξεις στο πρόγραμμα απόκτησης ταχυπλόων σκαφών για την αντικατάσταση των γερασμένων σκαφών Magna 960 RIB της ελληνικής εταιρείας Motomarine. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την απόκτηση 41 σκαφών με τελικό κόστος τα 16 εκατομμύρια ευρώ. Να τονιστεί πως το τελικό κόστος περιλαμβάνει μόνον τα σκάφη και τα ηλεκτρονικά τους και όχι κάποιο πρόσθετο πακέτο οπλισμού καθώς είτε θα χρησιμοποιηθεί ο υφιστάμενος είτε θα υπάρξει νέο πρόγραμμα για την εγκατάσταση εξοπλισμού στα νέα σκάφη. Η τιμή εκάστου σκάφους υπολογίζεται στα 390.000 ευρώ.  

Οι ανάγκες τόσο της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών του Π.Ν όσο και των Ειδικών Δυνάμεων του Στρατού Ξηράς για ταχύπλοα ειδικών επιχειρήσεων είναι αυξημένες αφενός λόγω της γεωγραφίας του ελληνικού χώρου και αφετέρου λόγω της Τουρκικής Απειλής και των αποστολών που θα κληθούν να εκτελέσουν οι ελληνικές ειδικές δυνάμεις. Στο Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Προμηθειών Αμυντικού Υλικού 2011-2025 το οποίο οριστικοποιήθηκε πρόσφατα από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) περιλαμβάνεται σχετικό πρόγραμμα για την απόκτηση Σύγχρονων Ταχυπλόων Σκαφών Μεταφοράς Δυνάμεων Άμεσης Επέμβασης συνολικού κόστους 33,00 εκατ. ευρώ. Το προαναφερθέν πρόγραμμα είναι ξεχωριστό από το πρόγραμμα αναβαθμίσεως των δυνατοτήτων των ειδικών δυνάμεων ύψους 214,96 εκατ. ευρώ γεγονός που καταδεικνύει την προσοχή της στρατιωτικής ηγεσίας σε μια τέτοια εξοπλιστική αγορά που θα αυξήσει κατακόρυφα τις επιχειρησιακές δυνατότητες των Μοιρών Αμφίβιων Καταδρομέων (ΜΑΚ) και συνολικά της 13ης Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων.

Επιχειρησιακά αυτό που χρειάζονται οι ειδικές δυνάμεις και συγκεκριμένα οι αμφίβοι καταδρομείς και το προσωπικό του Πεζικού που εμπλέκεται στη Δύναμη Αμέσου Επεμβάσεως είναι τα μέσα που θα τους μεταφέρουν άμεσα από τις κύριες νήσους στις υπό απειλή βραχονησίδες και μικρονήσια είτε σε αποστολές προκατάληψης είτε σε αποστολές ανακατάληψης. Εκεί συνίσταται η ουσία της ταχείας αντίδρασης. Σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο άμεση παρουσία. 

Πολιτική και στρατιωτική ηγεσία φαίνεται να αναγνωρίζουν την αξία των ειδικών δυνάμεων αφού προσφάτως συγκροτήθηκε η Διακλαδική Διοίκηση Ειδικού Πολέμου ενώ νωρίτερα ανά τακτά χρονικά διαστήματα η στρατιωτική ηγεσία μέσω των ασκήσεων ΠΥΡΠΟΛΗΤΗΣ είχε δημιουργήσει την πανίσχυρη δύναμη «ΔΕΛΤΑ». Οι επιχειρησιακές δυνατότητες των μέσων μεταφοράς των καταδρομών στα νησιά βασίζονται στα Magna 960 και στα σκάφη VTR. Αμφότερα φουσκωτά ταχύπλοα σκάφη.

Τα Magna 960 είναι ένα σκάφος ταχείας μεταφοράς ανδρών με μήκος 9,57 μέτρα, πλάτος 3,28 μέτρα, μεταφορικής ικανότητας 15 καταδρομέων και πληρώματος αποτελούμενο από 3 άτομα, τον κυβερνήτη και τους δύο πολυβολητές που βρίσκονται στην πλώρη επανδρώνοντας το πανίσχυρο πενιντάρι και στην πρύμνη το MAG των 7,62 χλστ. Ο εξοπλισμός του σκάφους περιλαμβάνει ραντάρ επιφανείας με εμβέλεια τα 50 ναυτικά μίλια, πλότερ, συστήματα επικοινωνιών VHF και UHF και GPS που έχει την δυνατότητα να πλοηγήσει το σκάφος αυτόματα εφόσον νωρίτερα ο κυβερνήτης έχει εισάγει στην βάση δεδομένων του συστήματος τα GPS απ’ όπου θα περάσει το σκάφος. Οι ταχύτητες πλεύσης κυμαίνονται ανάμεσα στους 50 κόμβους που όμως είναι συνάρτηση του βάρους του σκάφους και των καιρικών συνθηκών. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως το Magna 960 RIB με μέγιστο βάρος και κατάσταση θαλάσσης 4 πλέει με ταχύτητες των 48 ναυτικών μιλίων. Τα αρνητικά του σκάφους περιλαμβάνουν έλλειψη  ειδικών καθησμάτων για την απορρόφηση κραδασμών με αποτέλεσμα σε μεγάλους πλους με πάνω από 5 μποφόρ το προσωπικό να καταπονείται ενώ το σκάφος δεν διαθέτει τη παραμικρή προστασία.

Tα ταχύπλοα Magna 960 Rib από την Ελληνική εταιρεία Motomarine έχουν συμπληρώσει ήδη 20 χρόνια υπηρεσίας με τις ειδικές δυνάμεις.

Μια νέα επιλογή η οποία έρχεται να προστεθεί στις υφιστάμενες επιλογές ελληνικών και ξένων ναυπηγικών οίκων είναι τα σκάφη RAFNAR Ισλανδικής σχεδίασης και εξ ολοκλήρου Ελληνικής κατασκευής της οποίας αντιπρόσωπος είναι η αμιγώς ελληνική εταιρεία YACHTECH SA. Όμως η εγχώρια συμμετοχή δεν σταματά εκεί αφού δύναται να συμπεριλάβει σωρεία ελληνικών συστημάτων όπως επικοινωνίες, διασύνδεση, ηλεκτροπτικά και θερμικά συστήματα φυσικά πλην σταθμών οπλισμού. Η χρήση των σκαφών RAFNAR κατέστησε σαφές από την πρώτη στιγμή ότι πρόκειται για ένα μέσο που μπορεί να προσφέρει αξιόπιστη δυνατότητα διείσδυσης στην περιοχή επιχειρήσεων, με υψηλές επιδόσεις ταχύτητας, μεταφορικής ικανότητας – προστασίας προσωπικού από τα καιρικά φαινόμενα καθώς και παροχής πυρών υποστηρίξεως, σε συνδυασμό με προηγμένα μέσα ναυτιλίας – πλοήγησης . Δεν υπάρχει σαφής πρόβλεψη αν οι μηχανές θα είναι εσωλέμβιες ή εξωλέμβιες καθώς αμφότερες επιλογές είναι υπό συζήτηση. Ο συνδυασμός των παραπάνω αποτελεί τον προσδιορισμό σε ότι αφορά τα σκάφη Ειδικών Επιχειρήσεων και – ως εκ τούτου αντιπροσωπεύει το ζητούμενο σε Επιχειρήσεις Ανορθόδοξου Πολέμου.

Ξεχώριστο θέμα και ιδιαίτερο είναι το ζήτημα του οπλισμού. Καθώς εκεί πιθανότατα η επιλογή είναι τηλεχειριζόμενοι σταθμοί οπλισμού των 12,7 χλστ.  

Οι απαιτήσεις αυτές περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων ειδικές προδιαγραφές πλευστότητας με δυσμενείς καιρικές συνθήκες, συγκεκριμένες καταναλώσεις, μεγάλη εμβέλεια, συστήματα ναυτιλίας παντός καιρού (στρατιωτικών προδιαγραφών), θωράκιση ευαίσθητων σημείων, σημεία ανάρτησης οπλισμού επί σταθεροποιούμενου πυργίσκου ελεγχόμενα από το πλήρωμα (όταν αυτό βρίσκεται εσωτερικά του σκάφους), συστήματα υπέρυθρης σκόπευσης, εσωτερική μεταφορά προσωπικού για προστασία από τα καιρικά φαινόμενα κ.α. Το ευρύ αυτό φάσμα χαρακτηριστικών που περιλαμβάνουν οι απαιτήσεις σκαφών για αποστολές Ανορθόδοξου Πολέμου.

Αποκλειστική φωτογραφία από τη γάστρα του σκάφους που επιδεικνύει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά πλευστότητας για τους καιρούς του Αιγαίου.

Επιχειρησιακά αυτό που καίει τους επιτελείς του ΓΕΣ και των Ειδικών Δυνάμεων είναι η ανάγκη ύπαρξης σκαφών με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

Ταχύτητα πλεύσης ώστε τα σκάφη να μεταβαίνουν εγκαίρως στο σημείο ενδιαφέροντος

Προστασία μεταφερόμενου προσωπικού είτε από εχθρικό πυρ είτε από τα στοιχεία της φύσης.

Ισχύς πυρός ώστε να καταστείλει εστίες αντίστασης σε βραχονησίδες και μικρονήσια.

Τα σκάφη πρέπει να μπορούν να είναι σε θέση να μεταφέρουν ομάδες αμφίβιων καταδρομών τόσο κατά τη διείσδυση όσο και κατά τη φάση της διαφυγής/ απαγκίστρωσης.

Τα σκάφη της RAFNAR είναι μήκους 8.5 – 15 μέτρων με τη ναυαρχίδα του στόλου, το LEIFTUR 1100 να είναι 11,5 μέτρα, με δυνατότητα πλεύσης στις χειρότερες καιρικές συνθήκες χάρη στην πρωτοποριακής σχεδίασης και “πατενταρισμένη” γάστρα ΟΚ Hull. Το LEIFTUR 1100 δύναται να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 40 κόμβων με πλήρες φορτίο οπλισμού, καυσίμων και πληρώματος με δύο κινητήρες 250 ίππων έκαστος που μπορεί να αυξηθεί και ως τους 60 κόμβους απόρροια αυξημένης ιπποδύναμης. Η αυτονομία του σκάφους με δεξαμενή καυσίμων 600 λίτρων φτάνει τα 280 ναυτικά μίλια με cruising speed με δυνατότητα εγκατάστασης έξτρα δεξαμενής για αυτονομία που θα ξεπερνά τα 430 μίλια.

Τα κύρια χαρακτηριστικά των σκαφών RAFNAR είναι τα ακόλουθα:

Γάστρα Ισλανδικής σχεδίασης και ελληνικής κατασκευής δοκιμασμένη στις χειρότερες καιρικές συνθήκες. Πρόκειται για τη γάστρα ΟΚ Hull (https://rafnar.is/pages/about-the-ok-hull) η οποία παρέχει μειωμένους κραδασμούς στα πληρώματα για αδιάκοπη επιχειρησιακή λειτουργία.

Αυξημένη Ελληνική υπεραξία  στην συναρμολόγηση, ηλεκτρική & μηχανολογική εγκατάσταση καθώς και στην παραμετροποίηση του σκάφους και εξοπλισμού (συστήματα επικοινωνίας, οπλισμό, θερμικές κάμερες, κτλ) ανάλογα με τις επιχειρησιακές απαίτησεις.

Υποστήριξη και συντήρηση από την Yachtech SA με πολυετή πείρα στο χώρο του Marine Engineering.

Μοναδικά χαρακτηριστικά πλεύσης – self righting βάση πιστοποίησης LLOYDS  (επανέρχεται στην φυσιολογική του θέση σε περίπτωση ανατροπής).

Πιστοποιητικό LLOYDS Special Service Craft – Σκάφος Ειδικών Επιχειρήσεων

Μείωση 80% του φαινόμενου wave slamming (κραδασμών κατά τη διάρκεια της πλέυσης) σε σύγκριση με Deep V & Stepped γάστρες με βάση έρευνας του Πανεπιστήμιου της Ισλανδίας.

Μειωμένο κόστος συντήρησης.

Μειωμένο κόστος λειτουργιάς λόγω της πρωτοποριακής σχεδίασης της γάστρας – μειωμένη κατανάλωση καύσιμου σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Χαμηλό αποτύπωμα ραντάρ και ήχου.

Ευρεία γκάμα μοντέλων από 8,5 – 15 μέτρα με δυνατότητα εγκατάστασης εξωλέμβιων & έσω-έξω κινητήρων καθώς και σύστημα πρόωσης jet για αποβίβαση πληρώματος σε παραλίες και σε μέρη με χαμηλά βάθη.

Ειδικά αντικραδασμικά καθίσματα για το προσωπικό.

Πλήρως παραμετροποιήσιμη αρχιτεκτονική διάταξη από τη Yachtech.

Τα σκάφη αυτά δεν προσφέρουν ικανοποιητική ισχύ πυρός και κυρίως προστασία στο προσωπικό.

Το σκάφος δεν προορίζεται μόνον για στρατιωτική χρήση αλλά και για αστυνομικού χαρακτήρα αποστολές. Ενδεικτικά αναφέρουμε το Λ.Σ, οι ειδικές δυνάμεις του οποίου (ΚΕΑ και ΜΥΑ) έχουν μεγάλες ανάγκες σε ταχύπλοα. Είναι ευκαιρία για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας να δώσει έργο στην ελληνική βιομηχανία ώστε να γίνουν τα πρώτα βήματα που θα οδηγήσουν αύριο στη ναυπήγηση μεγαλύτερων σκαφών. Σχεδιαστικές ικανότητες υπάρχουν, μεράκι, αφοσίωση, επαγγελματισμός και ποιότητα υπάρχει. Μένει η πολιτική βούληση.

Δείτε τις αποκλειστικές φωτογραφίες από την επίδειξη που παρακολούθηκε το defencereview.gr: