Πρόσφατα έγινε γνωστό ότι η Israel Aerospace Industries (IAI) έλαβε ένα νέο συμβόλαιο από την Airbus Defense & Space (DS) για την προμήθεια 16 ραντάρ ναυτικής επιτήρησης ELM-2022A. Το ELM-2022A είναι ένα X-Band ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών που ενσωματώνει τεχνολογία Active Electronic Scanned Array (AESA) και προηγμένα χαρακτηριστικά που προέρχονται από την εκτεταμένη επιχειρησιακή εμπειρία της ευρύτερης οικογένειας ραντάρ ELM-2022. Διαθέτει λειτουργίες για ανίχνευση, εντοπισμό, ταξινόμηση και παρακολούθηση στόχων πάνω από το νερό και το έδαφος σε όλες τις καιρικές συνθήκες, ημέρα και νύχτα.

 

To ραντάρ ELM-2022A ενσωματώνει τεχνολογία AESA στον κατακόρυφο και οριζόντιο άξονα.

Το συγκεκριμένο ραντάρ αποτελεί μια οικονομικά αποδοτική λύση για επιχειρησιακές αποστολές στο θαλάσσιο θέατρο, όπως η θαλάσσια επιτήρηση και  περιπολία, επιτήρηση της θαλάσσιας νομοθεσίας, αστυνόμευση, επιτήρηση εναέριου αέρα, αποστολές SAR, αποστολές πληροφοριών, αναγνώρισης και επιτήρησης (ISR). Το αρθρωτό υλικό, οι εύκαμπτες διεπαφές και ο σχεδιασμός της κεραίας επιτρέπουν την εγκατάσταση των ραντάρ ELM-2022 σε ένα ευρύ φάσμα αεροσκαφών και μη επανδρωμένων αεροχημάτων.

Τα ραντάρ ELM-2022Α θα τοποθετηθούν στα 16 αεροσκάφη Airbus C-295W ναυτικής περιπολίας, έρευνας και διάσωσης που θα αποκτήσει ο Καναδάς προς αντικατάσταση του υφιστάμενου στόλου που αποτελείται από 6 CC-115 Buffalo and 12 CC-130.

Το ελληνικό ενδιαφέρον για το καναδικό πρόγραμμα των αεροσκαφών C-295W

Το καναδικό πρόγραμμα έχει και κάποιο ελληνικό ενδιαφέρον:

1. Το ραντάρ ELM-2022Α θα είναι εκτός απροόπτου αυτό που θα «φορέσουν» και τα ελληνικά εκσυγχρονισμένα P-3Β Orion, δίνοντας τους πολύ μεγάλες δυνατότητες ανίχνευσης, εντοπισμού, ταξινόμησης και παρακολούθησης στόχων πάνω από το νερό και το έδαφος σε όλες τις καιρικές συνθήκες, ημέρα και νύχτα. Και μιλάμε για ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA), που έχει επιτύχει 250 πωλήσεις σε πάνω από 25 χώρες!

Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να δείτε και παρουσίαση 2 μελών της οικογένειας ραντάρ ELM-2022, κατά την διάρκεια της αμυντικής έκθεσης Εuronaval 2014:

2.Τα καναδικά C-295W θα φέρουν τον ίδιο ηλεκτρο-οπτικό αισθητήρα ΜΧ-15 (φωτο) της Καναδικής L-3 WESCAM, που θα εγκατασταθεί και στα ελληνικά P-3Β Orion.

Δυστυχώς στους 2 παραπάνω αισθητήρες τελειώνουν οι ομοιότητες με την ελληνική πραγματικότητα!

Οι Καναδοί δεν αγόρασαν απλά 16 νέα αεροσκάφη για αποστολές SAR, αλλά διέθεσαν τεράστια χρηματικά ποσά για την ολοκληρωτική υποστήριξη πληρωμάτων και αεροσκαφών σε βάθος χρόνου. Συγκεκριμένα, το αρχικό συμβόλαιο ύψους 2.4 δισ. δολαρίων περιλαμβάνει, εκτός τα αεροσκάφη, κατασκευή ενός υπερσύγχρονου εκπαιδευτικού κέντρου στο Comox και πέντε χρόνια συντήρησης και υποστήριξης. Μάλιστα, με την επιλογή της προαίρεσης (option) για 15 επιπλέον χρόνια συντήρησης και υποστήριξης, το αρχικό συμβόλαιο δύναται να φτάσει το ύψος των 4.7 δισ. δολαρίων!

Τίποτα φυσικά στα σοβαρά κράτη δεν γίνεται τυχαία.Ένα μεγάλο τμήμα από αυτά τα χρήματα θα επιστρέψει στο Καναδικό κράτος αφού:

  1. Η κατασκευάστρια των αισθητήρων ΜΧ-15 είναι η κορυφαία Καναδική L-3 WESCAM.
  2. Οι  turboprop κινητήρες PW127G του αεροσκάφους, θα κατασκευαστούν από την Καναδική Pratt & Whitney Canada.
  3. Η κορυφαία παγκοσμίως στην παροχή συστημάτων εξομοίωσης, Καναδική CAE θα κατασκευάσει με βάση το πρόγραμμα προσομοιωτές πλήρους πτήσης για το C295W (FFS), διαδικασιών θαλάμου επιβατών για το C295W (CPT), σταθμού αισθητήρων για το C295W που χρησιμοποιείται για εκπαίδευση στο πίσω μέρος του πληρώματος, επιχειρησιακής αποστολής για το C295W για την υποστήριξη δικτύωσης του προσομοιωτή σταθμού αισθητήρων με FFS ή CPT για την παροχή εκπαίδευσης πλήρους αποστολής πληρώματος, διαδικασιών αποστολής, συντήρησης αεροσκαφών C295W και δέκα αίθουσες με σταθμούς εικονικής συντήρησης (VMT).

Και εκτός των παραπάνω, ένα υψηλού επιπέδου τεχνικό και επιστημονικό δυναμικό θα εμπλακεί σε βάθος ετών στο όλο πρόγραμμα, για να αποτελέσει την «μήτρα», την «δεξαμενή» για ένα επόμενο πρόγραμμα, πιθανότερα πολυπλοκότερο και πιο απαιτητικό.

Στην χώρα μας, τα έχουμε γράψει ξανά και ξανά αλλά οι εξαγγελίες και οι αγνές προθέσεις όταν δεν συνοδεύονται από σοβαρό στρατηγικό προγραμματισμό, εμπλοκή ικανών στελεχών με όραμα και πείσμα και σοβαρή χρηματοδότηση, είναι απλά λόγια του αέρα…