Όπως προαναφέραμε στο πρώτο μέρος του αφιερώματος μας για τις κορβέτες, στο δεύτερο μέρος θα παρουσιαστούν τις προτάσεις από την Ολλανδία (σχεδίαση Sigma), την Ιταλία (σχεδίαση Multirole Corvette), τη Σουηδία (κλάση «Visby») και την Ισπανία (σχεδίαση Avante). Στο πρώτο μέρος μπορείτε να διαβάσετε για τις σχεδιάσεις K-130, από τη Γερμανία, C-Sword-90 και GoWind, από τη Γαλλία, και Saar-6, από το Ισραήλ.

Sigma

Τα πλοία της οικογένειας Sigma των ολλανδικών ναυπηγείων Damen είναι μια ολοκληρωμένη οικογένεια πλοίων κατηγορίας ΣΚΒ (Σκάφη Κατευθυνόμενων Βλημάτων), κορβετών και φρεγατών. Στην κατηγορία των κορβετών η σχεδίαση Sigma προσφέρεται σε τρείς (3) διαμορφώσεις (Sigma Corvette 9113, 8313 και 7513). Τα δύο πρώτα ψηφία αφορούν στο μήκος των πλοίων, ενώ τα δύο τελευταία στο πλάτος τους.

Η διαμόρφωση 7513 δεν ενσωματώνει βλήματα κατά πλοίων, σύστημα εγγύς αντιαεροπορικής-αντιπυραυλικής προστασίας (κατηγορίας Phalanx ή RAM) ή τορπίλες, παρά μόνο ένα (1) πυροβόλο OTO Melara των 76 χιλιοστών, δύο (2) πολυβόλα μικρότερου βεληνεκούς Denel GI-2 των 20 χιλιοστών και δύο (2) τετραπλούς εκτοξευτές αντιαεροπορικών βλημάτων μικρού βεληνεκούς Mistral, στην έκδοση Tetral, μέγιστου βεληνεκούς 6 χιλιομέτρων. Το σύστημα Tetral ελέγχεται με τηλεχειρισμό από το εσωτερικό του πλοίου. Επίσης διαθέτει και ελικοδρόμιο. Συνεπώς είναι μια κορβέτα (περισσότερο περιπολικό) ελαφρού ρόλου, χωρίς ιδιαίτερη ισχύ πυρός, σε σχέση με άλλες κορβέτες, συνεπώς μάλλον δεν ενδιαφέρει το ΠΝ (Πολεμικό Ναυτικό), ιδιαίτερα στο κομμάτι της ανυπαρξίας συστήματος εγγύς αντιαεροπορικής-αντιπυραυλικής προστασίας.

Το ίδιο ισχύει και για τη διαμόρφωση 9113 η οποία ενσωματώνει τον ίδιο οπλισμό με τη διαμόρφωση 7513 συν δύο (2) διπλούς εκτοξευτές βλημάτων κατά πλοίων MM-40 Block.3 Exocet και δύο (2) τριπλούς τορπιλοσωλήνες για τορπίλες διαμετρήματος 324 χιλιοστών. Ωστόσο, δεν ενσωματώνει σύστημα αντιαεροπορικής-αντιπυραυλικής προστασίας, κάτι που επίσης δεν ενδιαφέρει το ΠΝ. Σύμφωνα με την Damen οι παραπάνω διαμορφώσεις μπορούν να τροποποιηθούν, ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη, αλλά στην βασική τους διαμόρφωση δεν ολοκληρώνουν τον οπλισμό τους με ένα συστήματα αντιαεροπορικής-αντιπυραυλικής προστασίας άμυνας. Μόνο στη διαμόρφωση 8313 οι Sigma έχουν να παρουσιάσουν μια πιο ολοκληρωμένη, από άποψη οπλισμού, διαμόρφωση, συνεπώς κοντύτερα στις απαιτήσεις και της ανάγκες του ΠΝ.

Η διαμόρφωση 8313 ενσωματώνει ένα (1) πυροβόλο OTO Melara των 76 χιλιοστών, δύο (2) πολυβόλα μικρότερου βεληνεκούς Denel GI-2 των 20 χιλιοστών, δύο (2) συστήματα Tetral, ένα (1) σύστημα RAM εγγύς αντιαεροπορικής-αντιπυραυλικής προστασίας και δύο (2) τετραπλούς εκτοξευτές βλημάτων κατά πλοίων MM-40 Block.3 Exocet. H 8313 έχει μήκος 83 μέτρα, ενώ επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 29 κόμβων (54 χιλιόμετρα την ώρα) με τη χρήση συστήματος πρόωσης διαμόρφωσης CODAG (Combined Diesel and Gas). Έχει πλήρωμα 55 άτομα με δυνατότητα φιλοξενίας πληρώματος 67 ατόμων. Οι αισθητήρες του πλοίου περιλαμβάνουν τρισδιάστατο ραντάρ επιτήρησης και αναγνώρισης στόχων, σύστημα IFF, ηλεκτροπτικό σύστημα ελέγχου πυρός και σταθερό σονάρ.

Multirole Corvette

Η Multirole Corvette των ιταλικών ναυπηγείων Fincantieri, η οποία  παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη διεθνή έκθεση «DIMDEX 2018» και αναπτύχθηκε ως ένα πλοίο πολλαπλών ρόλων, με έμφαση στην αντιαεροπορική άμυνα, για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού του Κατάρ, είναι μια ενδιαφέρουσα σχεδίαση-πρόταση καθώς ενσωματώνουν σύγχρονα ηλεκτρονικά και αισθητήρες ενώ ο οπλισμός τους είναι ισχυρός. Οι κορβέτες που αναμένεται να παραλάβει το Κατάρ έχουν μήκος 107 μέτρα, πλάτος 14,7 μέτρα και βύθισμα 4,20 μέτρα, ενώ το εκτόπισμα τους, με πλήρη φόρτο, είναι 3.250 τόνοι. Επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητά 28 κόμβους (52 χιλιόμετρα την ώρα) και ακτίνα δράσης 3.500 ναυτικά μίλια (6.482 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης τους 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα). Ενσωματώνουν σύστημα πρόωσης διαμόρφωσης CODAD και μπορούν να παραμείνουν στη θάλασσα, χωρίς ανεφοδιασμό για 21 ημέρες. Απαιτούν πλήρωμα 98 ατόμων με δυνατότητα φιλοξενίας πληρώματος 112 ατόμων. Το ελικοδρόμιο τους μπορεί να υποστηρίξει ελικόπτερο κατηγορίας ΝΗ-90.

Σχετικά με τον οπλισμό τους οι κορβέτες είναι εφοδιασμένες με ένα (1) κύριο πυροβόλο διαμετρήματος 76 χιλιοστών (OTO Melara), σύστημα κάθετης εκτόξευσης VLS 16 θέσεων για αντιαεροπορικά βλήματα Aster-30 της MBDA, δύο (2) τηλεχειριζόμενους πύργους με πυροβόλα Marmin των 30 χιλιοστών, δύο (2) τετραπλούς εκτοξευτές βλημάτων κατά πλοίων MM-40 Block.3 Exocet και σύστημα αντιαεροπορικής-αντιπυραυλικής προστασίας RAM. Το σύστημα μάχης που έχει επιλεγεί είναι το Athena της ιταλικής Leonardo. Το κύριο ραντάρ του πλοίου είναι το Kronos, επίσης της Leonardo, ενώ ενσωματώνει και το σύστημα αποφυγής ναρκών Thesan. Επίσης το πλοίο ενσωματώνει και τέσσερις (4) εκτοξευτές Sylena Mk.2 αναλωσίμων για την προστασία του από βλήματα κατά πλοίων.

Visby

Οι κορβέτες κλάσης «Visby» της σουηδικής Saab υπηρετούν στο Πολεμικό Ναυτικό της Σουηδίας (πέντε πλοία σε υπηρεσία, από το 2009). Τα πλοία εμφανίζουν έντονα χαρακτηριστικά απόκρυψης ίχνους (Stealth), τόσο σε επίπεδο εξωτερικής σχεδίασης, όσο και σε επίπεδο υπέρυθρου φάσματος. Τα πλοία είναι κατασκευασμένα από συνθετικά υλικά, κάτι που τα καθιστά ιδιαίτερα ελαφρά, ενώ οι γραμμές των πλοίων είναι σχεδιασμένες για να μειώνουν το ίχνος ραντάρ. Έμφαση έχει δοθεί και στη θερμομόνωση των πλοίων για τη μείωση του υπέρυθρου ίχνους και την αύξηση της πιθανότητας επιβίωσης σε περίπτωση πυρκαγιάς. Τα πλοία διαθέτουν ελικοδρόμιο, αλλά όχι υπόστεγο ελικοπτέρου καθώς κρίθηκε ότι θα επιβαρύνει τα χαρακτηριστικά απόκρυψης ίχνους του πλοίου.

Το εκτόπισμα τους είναι μόλις 640 τόνοι. Το μήκος τους 72,7 μέτρα, το πλάτος τους 10,4 μέτρα και το βύθισμα τους 2,4 μέτρα. Ενσωματώνει σύστημα πρόωσης CODOG (Combined Diesel or Gas) με δύο (2) πετρελαιοκινητήρες, δύο (2) υδροπροωθητές και τέσσερις (4) αεροστροβίλους. Η μέγιστη ταχύτητα των πλοίων είναι 35 κόμβοι (65 χιλιόμετρα την ώρα), ενώ η μέγιστη εμβέλεια τους είναι 2.500 ναυτικά μίλια (4.630 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης τους 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα). Οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι μόλις 43 άτομα.

Το σύστημα διαχείρισης μάχης του πλοίου είναι το 9LV της Saab, ενώ ενσωματώνει το ραντάρ επιτήρησης Sea Giraffe AMB, το σύστημα ελέγχου πυρός Ceros-200, το τακτικό ραντάρ Condor CS-3701, σταθερό και ποντιζόμενο σονάρ. Ως σύστημα αυτοπροστασίας έχει επιλεγεί το MASS της Rheinmetall. Ο οπλισμός του αποτελείται από ένα κύριο πυροβόλο Bofors Mk.3 των 57 χιλιοστών, από οκτώ (8) βλήματα κατά πλοίων RBS-15 Mk.2, τέσσερις (4) τορπιλοσωλήνες για τορπίλες διαμετρήματος 400 χιλιοστών, νάρκες και βόμβες βυθού. Τα πλοία μπορούν επίσης να εφοδιασμούς με δύο (2) εξαπλούς εκτοξευτές ανθυποβρυχιακών ρουκετών ALECTO των 127 χιλιοστών και 12 αντιαεροπορικά βλήματα Umkhonto (υπάρχει η υποδομή, αλλά η Σουηδία επέλεξε να μην τα εγκαταστήσει).

Η Saab βρίσκεται σε βάση ανάπτυξης μιας νέας γενιάς πλοίων, επιπέδου κορβέτας, στο πλαίσιο του προγράμματος NGC (Next generation Corvette). Το εκτόπισμα τους θα είναι 2.400 τόνοι, το μήκος τους 100 μέτρα, το πλάτος τους 15 μέτρα και το βύθισμα τους 3,5 μέτρα. Η επιθυμητή μέγιστη ταχύτητα είναι 26 κόμβοι (48 χιλιόμετρα την ώρα), ενώ η επιθυμητή μέγιστη εμβέλεια είναι 5.000 ναυτικά μίλια (9.260 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα). Οι απαιτήσεις επάνδρωσης θα είναι της τάξεως των 80 ατόμων. Το πλοίο θα είναι κατασκευασμένο από ατσάλι υψηλής ελαστικότητας, ενώ η υπερκατασκευή από ανθρακονήματα. Ο οπλισμός και οι αισθητήρες δεν έχουν γνωστοποιηθεί, καθώς τα πλοία βρίσκονται ακόμα υπό σχεδίαση και ανάπτυξη, αλλά σύμφωνα με τη Saab τα πλοία θα μπορούν να εκτελέσουν όλες τις σύγχρονες ναυτικές επιχειρήσεις: Αντιαεροπορική άμυνα, πόλεμο επιφανείας, ανθυποβρυχιακό πόλεμο, προσβολή χερσαίων στόχων, ναρκοθέτηση κ.ά.

Avante

Τα πλοία της οικογένειας Avante των ισπανικών ναυπηγείων Navantia έρχονται σε έξι (6) διαφορετικές διαμορφώσεις, με σημαντικές διαφορές στον οπλισμό τους. Οι διαμορφώσεις Anavte-1400, Avante-3000 και Avante-300 χαρακτηρίζονται ως περιπολικά, παράκτια ή ανοιχτής θάλασσας, ταχύπλοα ή μη. Έτσι ο εξοπλισμός τους αποτελείται από πυροβόλα και πολυβόλα διαφόρων διαμετρημάτων (με εξαίρεση τα Avante-300, τα οποία διαθέτουν και δύο εκτοξευτές βλημάτων, κατά πλοίων). Σε κάθε περίπτωση είναι πλοία που δεν είναι κορβέτες, συνεπώς δεν ενδιαφέρουν και δεν είναι το αντικείμενο του συγκεκριμένου άρθρου.

Ενδιαφέρον έχουν οι εκδόσεις Avante-1800 και Avante-2200. H Avante-1800 έχει μήκος 89 μέτρα, πλάτος 13,3 μέτρα και βύθισμα 4 μέτρα. Εκτόπισμα έχει 2.100 τόνους. Η μέγιστη ταχύτητα είναι 26 κόμβοι (48 χιλιόμετρα την ώρα), ενώ η μέγιστη εμβέλεια είναι 4.000 ναυτικά μίλια (7.408 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα). Οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι 46 άτομα με δυνατότητα φιλοξενίας πληρώματος 58 ατόμων. Το σύστημα πρόωσης είναι CODAD (Combined Diesel and Diesel). Ο οπλισμός περιλαμβάνει ένα (1) κύριο πυροβόλο των 76 ή των 57 χιλιοστών και δύο (2) πυροβόλα των 25 ή 30 χιλιοστών. Επίσης, περιλαμβάνει αντιαεροπορικό σύστημα σημείου και βλήματα κατά πλοίων.

H Avante-2200 αποτελεί εξέλιξη της Avante-1800 και έχει μήκος 98,9 μέτρα, πλάτος 13,6 μέτρα και βύθισμα 3,8 μέτρα. Το εκτόπισμα του πλοίου είναι 2.470 τόνοι. Η μέγιστη ταχύτητα είναι 25 κόμβοι (46 χιλιόμετρα την ώρα), ενώ η μέγιστη εμβέλεια είναι 4.500 ναυτικά μίλια (8.334 χιλιόμετρα) με ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβους (28 χιλιόμετρα την ώρα). Οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι 111 άτομα. Το σύστημα πρόωσης είναι CODAD (Combined Diesel and Diesel). Ο οπλισμός των πλοίων περιλαμβάνει ένα (1) κύριο πυροβόλο των 76 χιλιοστών, ένα (1) πυροβόλο των 30 χιλιοστών, τέσσερα (4) πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών, δύο (2) τετραπλούς εκτοξευτές αντιαεροπορικών βλημάτων σε κάθετο σύστημα εκτόξευσης, δύο (2) τετραπλούς εκτοξευτές βλημάτων κατά πλοίων και δύο (2) τριπλούς εκτοξευτές τορπιλών των 324 χιλιοστών. Έκδοση της Avante-2200 αποτελεί και η κορβέτα περιπολίας Avante-2200 Patrol, την οποία έχει επιλέξει η Σαουδική Αραβία (πέντε πλοία έναντι € 1,21 δισεκατομμυρίων).

Απ’ όλα τα παραπάνω πλοία, κατά την άποψη μας, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνουν οι Saar-6, οι Multirole Corvette και, δευτερευόντως, οι GoWind-2500, αλλά μόνο στη διαμόρφωση που έχουν επιλέξει τα ΗΑΕ. Και τούτο διότι οι τόσο οι Saar-6 όσο και οι Multirole Corvette ενσωματώνουν κορυφαίες δυνατότητες αντιαεροπορικής άμυνας και αντιαεροπορικής-αντιπυραυλικής προστασίας με τους συνδυασμούς Barak-8/C-Dome και Aster-30/RAM αντίστοιχα.

Ένα επιπλέον πλεονέκτημα για τις Saar-6 είναι και η ενσωμάτωση 16 βλημάτων κατά πλοίων, έναντι της τυπικής διαμόρφωσης των οκτώ (8) βλημάτων κατά πλοίων, που συναντάμε συνήθως στις κορβέτες, ενώ το πλεονέκτημα των Multirole Corvette είναι αυτή της χρήσης του βλήματος αεράμυνας μεγάλους βεληνεκούς Aster-30, αν και σε μικρότερο αριθμό, σε σχέση με τις Saar-6 (16 Aster-30 έναντι 32 Barak-8).

Ένα άλλο πλεονέκτημα των Saar-6 είναι και το μεγαλύτερο βεληνεκές του C-Dome, σε σχέση με το RAM. Οι GoWind-2500, των HAE έχουν ενδιαφέρον, ιδιαίτερα στο κομμάτι της υιοθέτησης των 32 ESSM, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να δεχθούν και του βελτιωμένους ESSM Block.2, αλλά μειονέκτημα αποτελεί η έλλειψη συστήματος αντιαεροπορικής-αντιπυραυλικής προστασίας, αντίστοιχου του RAM ή του C-Dome (ότι ισχύει για τις GoWind-2500, ισχύει και για τις C-Sword-90, καθώς δεν είναι γνωστό εάν μπορούν να δεχθούν ESSM στη θέση των VL Mica).

Από εκεί και πέρα οι ολλανδικές 8313 και οι γερμανικές K-130, ενσωματώνουν μεν σύστημα RAM, αλλά οι μεν K-130 δεν έχουν καθόλου σύστημα αντιαεροπορικής άμυνας, ούτε καν σημείου, ενώ οι ολλανδικές διαθέτουν το σύστημα Tetral (Mistral) περιορισμένου βεληνεκούς, μόλις 6 χιλιομέτρων. Οι σουηδικές Visby είναι ιδιαίτερα υποεξοπλισμένες, χωρίς αντιαεροπορική άμυνα και αντιαεροπορική-αντιπυραυλική προστασία. Από τις Avante, η Avante-2200 είναι σαφώς καλύτερη της Avante-1800, αλλά και οι δύο (2) προτάσεις έχουν το μειονέκτημα ότι στερούνται συστήματος αντιαεροπορικής-αντιπυραυλικής προστασίας.

Το πρώτο μέρος του αφιερώματος μπορείτε να διαβάσετε στον παρακάτω σύνδεσμο: