Χθες Πέμπτη η Lockheed Martin πραγματοποίησε διαδικτυακή ενημέρωση για πρόγραμμα των τεσσάρων νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) με επίκεντρο τις MMSC. Αυτή τη φορά η ενημέρωση δεν ήταν εν κρυπτώ. Στα πλαίσια της ενημέρωσης οι εκπρόσωποι της Lockheed Martin αναφέρθηκαν στη διαμόρφωση των πλοίων MMSC για το ΠΝ. Όπως σας είχαμε ενημερώσει από τον Νοέμβριο του 2019 η Lockheed Martin προτείνει στο ΠΝ την διαμόρφωση των πλοίων που θα διαθέτει το Ναυτικό της Σαουδικής Αραβίας.

Συγκεκριμένα, η Lockheed Martin απέστειλε στο ΠΝ τον Νοέμβριο του 2019 την ενημέρωση P&A (Price and Availability) για τέσσερις MMSC κόστους 3,9 δισεκατομμυρίων ευρώ συμπεριλαμβανομένων όπλων και πακέτου τεχνικής υποστήριξης. Παρά το γεγονός πως πολλοί κύκλοι διέδιδαν διαφορετική διαμόρφωση με γνώμονα τις ανάγκες του ΠΝ εντούτοις αποδείχθηκε πως η διαμόρφωση των MMSC είναι ίδια με αυτή της Σαουδικής Αραβίας. Το πλοίο διαθέτει συνολικό απόθεμα 32 βλημάτων μέσης ακτίνας ESSM σε οκταπλό εκτοξευτή ΜΚ41.

Ειδικότερα, περιλαμβάνεται περιστρεφόμενο ραντάρ, το TRS-4D, το RAM, 8 βλήματα NSM, πυροβόλο Strales των 76 χιλιοστών και τακτικό σύστημα Combatss 21. Παρά τις μακέτες που έχουν επιδειχθεί σε ναυτικές εκθέσεις για μεγαλύτερη έκδοση με διαφορετική διαμόρφωση όπως με περισσότερα των 8 κελιών η εταιρεία διευκρίνισε πως για το ΠΝ προτείνεται η διαμόρφωση MMSC Σαουδικής Αραβίας. Αυτό άλλωστε αποδεικνύεται και από το παρακάτω γράφημα.

Η διαμόρφωση για το ΠΝ όπως αναφέρθηκε.

Με τη παρούσα διαμόρφωση το πλοίο σε καμία περίπτωση δεν καλύπτει την ανάγκη αεράμυνας περιοχής. Ταυτοχρόνως η έλλειψη σόναρ τρόπιδας που επιβεβαιώθηκε χθες στη παρουσίαση της Lockheed Martin αποδεικνύοντας πως το πλοίο αντιμετωπίζει σοβαρούς περιορισμούς ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων αρκούμενο στο σόναρ μεταβλητού βάθους (VDS) Captas 2. Πρόκειται για παλαιότερο σόναρ συγκριτικώς με το Captas 4 που είναι το νεότερο της κατηγορίας του.

Η Lockheed Martin απέφυγε τεχνηέντως να δώσει σαφή και συγκεκριμένη απάντηση αναφορικά με τα μηχανικά προβλήματα αξιοπιστίας στο προωστήριο σκεύος. Η Lockheed Martin ανέφερε περιπτώσεις πλοίων που ολοκλήρωσαν επιτυχώς τη θαλάσσια παραμονή και που διένυσαν αρκετά ναυτικά μίλια. Η εταιρεία έφτασε στο σημείο να διαφημίζει ένα αυτονόητο πράγμα, αυτό της επιτυχούς ολοκλήρωσης μιας αποστολής θαλάσσιας περιπολίας δίχως το πλοίο να επιστρέψει με ρυμουλκά… Ούτε επίσης υπήρξε αναφορά για διαφορετικά επίπεδα επιβιωσιμότητας από το χαμηλό που βρίσκεται σήμερα ώστε να ανταποκρίνεται σε συνθήκες ναυτικών επιχειρήσεων υψηλής έντασης.

Τα σοβαρά μειονεκτήματα των MMSC είναι πασιφανή και αδιαμφισβήτητα. Την ίδια στιγμή έχει καταρρεύσει και ο μύθος των μεταχειρισμένων Arleigh Burke που αποτελούσαν και αποτελούν ευσεβείς πόθους ώστε να δομηθεί και να προωθηθεί στο ΠΝ η λύση των MMSC.

Επαναλαμβάνουμε πως το ΠΝ πρέπει να στραφεί σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή σχεδίαση που θα ενσωματώνει σύγχρονες τεχνολογίες όπως είναι τα ραντάρ σταθερής διάταξης και τα βλήματα ενεργού καθοδήγησης δίχως να γίνονται εκπτώσεις στην εγγύς αντιπυραυλική άμυνα των πλοίων, στον πόλεμο επιφανείας και στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Είναι αυτονόητο πως το ΠΝ πρέπει να επιλέξει ένα πλοίο με μηχανική αξιοπιστία και όχι ένα πλοίο που απορρίπτεται από το ίδιο το αμερικανικό ναυτικό αφενός σταματώντας τις παραλαβές και αφετέρου αποτυγχάνοντας στο πρόγραμμα του FFG (X).

Από επιχειρησιακής πλευράς το ΠΝ οφείλει να επιλέξει μια φρεγάτα με ενισχυμένες δυνατότητες αεράμυνας περιοχής ώστε να καλύψει μια πάγια και διαρκή επιχειρησιακή απαίτηση. Όχι ένα πλοίο όπως οι MMSC μόνον με ESSM.

Επιπροσθέτως, η σύνδεση όλων των προγραμμάτων (νέες φρεγάτες, ενδιάμεση λύση, εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ, ναυπηγεία σε μια χώρα και μια εταιρεία) δημιουργεί τεράστιες καθυστερήσεις και είναι αδύνατο να βρεθεί η βέλτιστη προσέγγιση που θα ικανοποιεί όλα τα παραπάνω από τεχνικής, επιχειρησιακής, οικονομικής και βιομηχανικής πλευράς. Τα παραπάνω ζητήματα πρέπει να αποσυνδεθούν και να παρθούν αποφάσεις ξεχωριστά με γνώμονα το βέλτιστο επιχειρησιακό αποτέλεσμα.

Εάν πρέπει να δοθεί πολιτικό γραμμάτιο στους Αμερικανούς αυτό πρέπει να είναι άλλο και σε καμία περίπτωση τα MMSC. Συνιστούν επιεικώς μια εξαιρετικά αμφιλεγόμενη επιλογή από τις ΗΠΑ.

Σύμφωνα με πληροφορίες τη Δευτέρα οι Αμερικανοί της LM θα επισκεφθούν τον Α/ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο και την επόμενη την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ.