Σε θετικό κλίμα διεξήχθη η συνάντηση του ΥΕΘΑ Νίκου Παναγιωτόπουλου, του Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχου Στυλιανού Πετράκη ΠΝ καθώς και του Γενικού Διευθυντή της ΓΔΑΕΕ Αντιπτέραρχου (Ι) ε.α Θεόδωρου Λάγιου με αντιπροσωπεία υψηλόβαθμων αξιωματούχων της γαλλικής Naval Group με επίκεντρο την απόκτηση τεσσάρων φρεγατών Belharra. Πρόκειται για μια άτυπη αναθέρμανση του προγράμματος των γαλλικών φρεγατών και μια ουσιαστική επαναπροσέγγιση των δύο πλευρών αφού όπως διευκρίνισε ο ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιωτόπουλος ειλημμένη απόφαση δεν υπάρχει.

Η αντιπροσωπεία της Naval Group πραγματοποίησε τη παραπάνω συνάντηση ως μια πρώτη ενέργεια επανέναρξης των συζητήσεων για τις φρεγάτες Belharra δεδομένου ότι οι σχέσεις είχαν ψυχρανθεί μετά την ακύρωση υπογραφής της σύμβασης στα τέλη Ιουλίου με βάση τα όσα διέδιδαν τότε κυβερνητικοί παράγοντες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και ανώτατοι αξιωματικοί του ΠΝ περί επίτευξης συμφωνίας για την απόκτηση δύο φρεγατών Belharra ελληνικής διαμόρφωσης ικανοποιώντας πλήρως τις ανάγκες και απαιτήσεις του ΠΝ.

Η κυβέρνηση με πρόσχημα τα αναδρομικά των συνταξιούχων έβαλε στον πάγο τη συμφωνία για δύο φρεγάτες Belharra τις οποίες το ΠΝ διαπραγματεύονταν τα τελευταία τρία χρόνια και τις είχε διαμορφώσει με γνώμονα τις επιχειρησιακές του ανάγκες.

Το ίδιο έγινε και στη συνέχεια με την ελληνογαλλική αμυντική συμφωνία η οποία παρά τα όσα ανέφεραν κυβερνητικά στελέχη περί άμεσης σύναψης, εξακολουθεί να μην έχει υπογραφεί μετά την συνδιάσκεψη της Κορσικής τον Σεπτέμβριο. Η κυβέρνηση κινήθηκε στον άξονα εξαργύρωσης του πολιτικού γραμματίου της γαλλικής στήριξης στη χώρα μας κατά τη πολύμηνη κρίση του Oruc Reis παίρνοντας την απόφαση για την προμήθεια 18 Rafale, απόφαση που μολονότι είναι πολιτική εντούτοις συμβαδίζει με τις επιχειρησιακές ανάγκες της ΠΑ για ένα δοκιμασμένο και υπερσύγχρονο μαχητικό με πλειάδα ρόλων και στρατηγικών όπλων.

Ακολούθησε η φημολογούμενη αποστολή της LoR (Letter Of Request) στις αρχές Νοεμβρίου, για την άκρως αμφιλεγόμενη επιλογή των MMSC η οποία τελικώς δεν εστάλη δεδομένης της κατακραυγής που υπήρξε καθώς και του εντόνου σκεπτικισμού και προβληματισμού με την οποία αντιμετωπίζουν το θέμα των MMSC στο ΠΝ. Προβληματισμός ο οποίος απορρέει όχι μόνον για την επιλογή των MMSC και των αναντίρρητων μειονεκτημάτων των πλοίων αλλά και για το υψηλό κόστος της λύσης «πακέτο» καθώς και την άρνηση των Αμερικανών να απαντήσουν ευθέως και με σαφήνεια για την αποδέσμευση των Arleigh Burke ως πλοίου ενδιάμεσης λύσης.

Ταυτοχρόνως, εγείρονται ανησυχίες σχετικά με την εξυγίανση των ναυπηγείων αφού η κατάσταση δεν εξελίσσεται ομαλά. Άλλωστε όπως επισημαίνουν ανώτατοι αξιωματικοί του ΠΝ στον γράφοντα το ΠΝ δεν δύναται να δεχθεί την επιλογή των MMSC άνευ σοβαρής ενδιάμεσης λύσης όπως αυτή που πρεσβεύουν αδιαμφισβήτητα τα Arleigh Burke.

Στη συνάντηση μεταξύ του ΥΕΘΑ Νίκου Παναγιωτόπουλου και της γαλλικής αντιπροσωπείας ειπώθηκε πως η γαλλική πλευρά προετοιμάζει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για το ζήτημα της απόκτησης τεσσάρων πλοίων για το ΠΝ, του Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ, της ναυπήγησης των πλοίων στην Ελλάδα καθώς και της επιλογής πλοίου ή πλοίων ενδιάμεσης λύσης. Επισημάνθηκε ευθέως το γεγονός πως η γαλλική πρόταση θα είναι οικονομικότερη των προηγούμενων οι οποίες είχαν κατατεθεί ως εξής: η πρώτη για δύο φρεγάτες Belharra ελληνικής διαμόρφωσης κόστους 2,82 δισεκατομμυρίων ευρώ και η δεύτερη για δύο φρεγάτες γαλλικής διαμόρφωσης κόστους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Σε αμφότερες προτάσεις περιλαμβάνεται πλήρες πακέτο τεχνικής υποστήριξης και κόστος όπλων.

Οι απόψεις της Naval Group έτυχαν καλής υποδοχής από τον ΥΕΘΑ που τόνισε για πολλοστή φορά πως ειλημμένη απόφαση δεν υπάρχει και πως εξετάζονται όλες οι επιλογές. Από σκοπιάς Naval Group επισημάνθηκε πως υπάρχει γόνιμο έδαφος ως προς την ενδιάμεση λύση με μια αξιόλογη επιλογή που θα συνοδεύει το πακέτο των Βelharra αν και τη τελική απάντηση θα τη δώσει το Γαλλικό Ναυτικό.

 Η σκυτάλη πλέον περνά στους Γάλλους που οφείλουν να φερθούν έξυπνα και ανταγωνιστικά. Ορόσημο θα αποτελέσει και η επίσκεψη της Γαλλίδας Υπουργού Φλορένς Παρλί στις 23 Δεκεμβρίου στην Αθήνα. Εκεί εκτίμηση μας είναι πως η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας πρέπει να θέσει ευθέως το ζήτημα της ενδιάμεσης λύσης ως βασική προϋπόθεση για την απόκτηση των Belharra. Επομένως, είμαστε εν αναμονής της νέας ανταγωνιστικής γαλλικής πρότασης για τέσσερα πλοία η οποία όπως όλα δείχνουν θα έρθει στις αρχές του νέου έτους.

Πάγια θέση του γράφοντος και της ιστοσελίδας είναι πως η κυβέρνηση δεν κινήθηκε έγκαιρα για την ανανέωση του ελληνικού στόλου μολονότι από τη πρώτη στιγμή γνώριζε τις ανάγκες και τις ελλείψεις. Δυστυχώς, εγκαταλείφθηκε η λογική της ολιστικής προσέγγισης μέσα από έναν ανοικτό διεθνή διαγωνισμό για έξι φρεγάτες που θα εξασφάλιζε συνθήκες υψηλού ανταγωνισμού, οικονομίες κλίμακας, διευρυμένη εμπλοκή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, προσέλκυση σοβαρών επενδυτών για τα ναυπηγεία και φυσικά ανταλλάγματα σε με αξιολόγηση επιλογών άμεσης ενίσχυσης, τη γνωστή ενδιάμεση λύση.

Ακόμη, και εάν δεχθούμε πως επιλέχθηκε η Γαλλία ως της χώρας που θα μας παρείχε πολιτική στήριξη η διαπραγμάτευση για τις Belharra έγινε με τρόπο λανθασμένο αφού η αναζήτηση για τη ναυπήγηση μόνον δύο πλοίων ήταν δεδομένο πως θα εμπεριείχε υψηλό οικονομικό τίμημα. Αντιθέτως, εάν είχαν τεθεί ευθύς εξ αρχής τα θεμέλια για την ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών ή ακόμη καλύτερα έξι οι τιμές θα ήταν εντελώς διαφορετικές.