Κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπους, στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης «Aero India 2021», ο Διευθύνον Σύμβουλος της ινδικής HAL (Hindustan Aeronautics Limited), Seshagiri Rao, έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες για το πρόγραμμα της αναβάθμισης των 272 μαχητικών αεροσκαφών Su-30MKI (Modernizirovannyi Kommercheskiy Indiski) της Ινδίας, είδηση την οποία είχαμε αναρτήσει στις 4 Φεβρουαρίου. Όπως γράψαμε το Su-30MKI, το οποίο προέρχεται από το Su-27, αναπτύχθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1990 για λογαριασμό της Ινδίας με τα πρώτα να παραγγέλνονται το 1996 και το πρόγραμμα αναβάθμισης έχει στόχο να τα διατηρήσει ικανά μέχρι το 2040. Όπως δήλωσε ο Seshagiri Rao οι σχετικές διαπραγματεύσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός 6-9 μηνών και σίγουρα εντός του 2021 και ότι κάποια αεροσκάφη θα αναβαθμιστούν στη Ρωσία, ενώ τα περισσότερα στην Ινδία, από την HAL.

Οι διαπραγματεύσεις αφορούν στο τελικό πακέτο αναβάθμισης, τι θα περιλαμβάνει, το συνολικό κόστος και το χρονοδιάγραμμα. Το σίγουρο είναι ότι η αναβάθμιση θα περιλαμβάνει την ενσωμάτωση ραντάρ τεχνολογίας AESA, νεότερα ηλεκτρονικά συστήματα (avionics) και συστήματα επικοινωνιών και ίσως βελτιωμένο κινητήρα αν και αυτό είναι αμφίβολο διότι η αλλαγή από τον υφιστάμενο κινητήρα AL-31FP στον ισχυρότερο AL-41F-1S θα είναι δαπανηρή και μη πρακτική δεδομένης της ύπαρξης εκτεταμένης υποδομής υποστήριξης των κινητήρων AL-31FP στην Ινδία, η οποία θα πρέπει να αλλάξει. Η πρόταση της Ρωσίας αφορά στη συλλογή αναβάθμισης των Su-30SM2, η οποία είναι εξέλιξη της έκδοσης Su-30SM (Serijnyi Modernizirovannyi), που με τη σειρά της βασίστηκε στην έκδοση Su-30MKI, τροποποιημένης όμως σύμφωνα με τις ανάγκες και τις επιχειρησιακές απαιτήσεις της Ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας.

Ο κινητήρας AL-31FM είναι εξέλιξη του AL-31F, που τέθηκε σε παραγωγή το 1984 και αποδείχθηκε ότι είχε μικρό όριο ζωής, έβγαζε αρκετά προβλήματα και γενικά ήταν αναξιόπιστος. Ο AL-31FM καταναλώνει λιγότερα καύσιμα, είναι ελαφρύτερος, ισχυρότερος και κατασκευάστηκε από σύνθετα υλικά για να αντέχει στις διαβρώσεις και στις καταπονήσεις. Ενσωματώνει ψηφιακό σύστημα ελέγχου (FADEC) ενώ παράγει εντυπωσιακά μεγάλη ώση ίση με 18.800 λίβρες ή 30.200 λίβρες με πλήρη μετάκαυση. Η έκδοση Su-30SM2 ενσωματώνει το ραντάρ N035 Irbis και τους ισχυρότερους κινητήρες AL-41F1S των Su-35S. Επίσης έχουν πιστοποιηθεί για χρήση των βομβών KAB-250 και των βλημάτων τεχνολογίας cruise Kh-59MK2. Το πρόβλημα με την έκδοση Su-30SM2 είναι ότι ενσωματώνει πολλά συστήματα ρωσικής προέλευσης ενώ η Ινδία επιθυμεί το πρόγραμμα να περιλαμβάνει την ενσωμάτωση όσο το δυνατό περισσότερων συστημάτων ινδικής προέλευσης.

Για παράδειγμα η Ινδία θα ήθελε να ενσωματώσει στα Su-30MKI το υπό ανάπτυξη ραντάρ AESA τύπου Uttam, το οποίο αναπτύσσει το LRDE (Electronics and Radar Development Establishment), ένα εργαστήριο που ανήκει στον κρατικό οργανισμό έρευνας DRDO (Defence Research & Development Organisation), για τα μαχητικά αεροσκάφη Tejas, εγχώριας σχεδίασης και ανάπτυξης. Ωστόσο, η ανάπτυξη του δεν έχει ολοκληρωθεί και είναι αμφίβολο αν ολοκληρωθεί τη στιγμή της έναρξης των διαδικασιών αναβάθμισης των Su-30MKI. Τέλος, σε επίπεδο όπλων η Ινδία επιθυμεί την ενσωμάτωση των βλημάτων Brahmos, κάτι που η Ινδία έχει δρομολογήσει από το 2017, όταν ανακοίνωσε την επιτυχημένη δοκιμαστική εκτόξευση του βλήματος από Su-30MKI. Υπενθυμίζουμε ότι το βλήμα Brahmos έχει αναπτυχθεί από κοινού μεταξύ της Ινδίας και της Ρωσίας και ήδη βρίσκεται σε υπηρεσία από τις Ινδικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Το Su-30 έχει αποδειχθεί πραγματική εμπορική επιτυχία για τη Ρωσία. Εκτός από την Ινδία το αεροσκάφος έχει επιλεγεί από την Κίνα (Su-30MKK) αλλά και άλλες χώρες. Ανάλογα με τη διαμόρφωση που έχει επιλέξει η κάθε χώρα, το αεροσκάφος ενσωματώνει και διαφορετικά ηλεκτρονικά συστήματα. Όλες όμως οι εκδόσεις είναι εφοδιασμένες με το πυροβόλο GSh-301 διαμετρήματος 30 χιλιοστών, ενώ εξωτερικά το αεροσκάφος έχει 12 σταθμούς ανάρτησης, στους οποίους μπορούν να αναρτηθούν διάφορα οπλικά συστήματα (βλήματα αέρος-αέρος, αέρος-εδάφους, βόμβες) και ατρακτίδια, το συνολικό βάρος των οποίων δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 8.000 κιλά. Επίσης ενσωματώνουν και ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας. Στην τυπική του διαμόρφωση το αεροσκάφος μεταφέρει 9.400 κιλά καυσίμου (εσωτερικά), ενώ μπορεί να ανεφοδιαστεί στον αέρα. Μόνο με εσωτερικό καύσιμο, η εμβέλεια του ανέρχεται στα 1.620 ναυτικά μίλια ή 3.000 χιλιόμετρα (πτήση διάρκειας 4:30 ωρών)