Το Π.Ν είναι κοινώς παραδεκτό πως διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο τόσο κατά τη περίοδο της ειρήνης όσο και κατά τη περίοδο των επιχειρήσεων. Καλείται να διαχειριστεί και να αντιμετωπίσει την διαρκώς εντεινόμενη τουρκική απειλή τόσο σε επίπεδο καθημερινής προκλητικότητας όσο και σε περίοδο επιχειρήσεων. Παράλληλα, συμμετέχει και επιχειρεί σε νατοϊκές και ευρωπαϊκές αποστολές ενώ σε διμερές επίπεδο καλύπτει τις στρατιωτικού χαρακτήρα διπλωματικές υποχρεώσεις που ανήκουν στον τομέα της στρατιωτικής διπλωματίας. Χαρακτηριστικά τα παραδείγματα με τις ασκήσεις που πραγματοποιούνται μεταξύ Ισραήλ και Αιγύπτου.

Στις διαρκώς πιεστικές δημοσιονομικές συνθήκες απόρροια των οικονομικών δεδομένων το Π.Ν έχει συρρικνώσει τα εξοπλιστικά του προγράμματα όμως ορισμένες ανάγκες εξακολουθούν να παραμένουν αδήριτες. Η ηγεσία του Π.Ν και ειδικότερα ο Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος ΠΝ Νικόλαος Τσούνης καθώς και το λοιπό επιτελείο του, παράλληλα με το Αρχηγείο Στόλου επικεφαλής του οποίου είναι ο Αντιναύαρχος ΠΝ Ιωάννης Παυλόπουλος καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για διαρκή ετοιμότητα και επαύξηση της μαχητικής ισχύος με πενιχρούς πόρους έχοντας ως γνώμονα το φιλότιμο του προσωπικού, που πραγματικά δίνει τιτάνιο αγώνα για τη μέγιστη αξιοποίηση του υφιστάμενου υλικού.

Σε επίπεδο ΓΕΝ οι πιέσεις προς τη πολιτική ηγεσία φαίνεται πως έχουν αποδώσει κάποιους περιορισμένους καρπούς. Δεν είναι επ’ ουδενί αυτά που θα έπρεπε αλλά αποτελούν μια πρόσκαιρη ανάσα για τα ουσιώδη. Θα προσπαθήσουμε να σκιαγραφήσουμε στις παρακάτω γραμμές τις ανάγκες αλλά και τις εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα και αποτελούν απόδειξη ότι η ηγεσία του ΓΕΝ εργάζεται με εντατικούς ρυθμούς για τη περάτωση αρκετών προγραμμάτων που θα βελτιώσουν εν πολλοίς την υφιστάμενη κατάσταση. Η δομή του παρακάτω άρθρου συνοψίζεται σε όλες τις εξελίξεις που συντελούνται ανά Διοίκηση του Αρχηγείου Στόλου Π.Ν.

Οι τελευταίες εξελίξεις έρχονται από τη Διοίκηση Φρεγατών. Από τη μια προέχει η προοπτική αντικατάστασης των φρεγατών “S” (βραχυπρόθεσμα των μη εκσυγχρονισμένων και μεσοπρόθεσμα των εκσυγχρονισμένων) ενώ ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ έχει ήδη μπει σε απόλυτη προτεραιότητα. Τα νεότερα από το μέτωπο του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ αναφέρονται για ένα κονδύλι της τάξης των 100 εκατομμυρίων ευρώ (25 εκατ. Ευρώ ανά πλοίο) ικανό να φέρει αλλαγές στο κομμάτι των ραντάρ/ αισθητήρων καθώς και στο σκέλος των επικοινωνιών και διοίκησης και ελέγχου. Προγραμματίζεται η εγκατάσταση του κορυφαίου συστήματος μάχης TACTICOS ενώ κυρίαρχη προτεραιότητα είναι η αλλαγή του κύριου ραντάρ με την εγκατάσταση νέου σύγχρονης τεχνολογίας ικανό να εντοπίζει, παρακολουθεί, να ιχνηλατεί και να εμπλέκει στόχους περισσότερους των δύο που μπορεί να πραγματοποιήσει το υφιστάμενο. Το κονδύλι των 25 εκατομμυρίων ευρώ ανά πλοίο φαίνεται πως δεν επαρκεί για τομές στο κομμάτι των οπλικών συστημάτων του πλοίου. Επιπροσθέτως, η ανάγκη τοποθέτησης ενός ηλεκτροπτικού συστήματος στα πλοία αποτελεί απαραίτητη προσθήκη. Για το θέμα του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ θα επανέλθουμε με τα αναλυτικά τεχνικά δεδομένα που προκρίνει το ΓΕΝ και η αρμόδια επιτροπή.

Τη τρέχουσα εβδομάδα θα πραγματοποιηθεί η τρίτη κατά σειρά επαφών μεταξύ της Γαλλικής αντιπροσωπείας και της Ελληνικής πλευράς ενώ θα υπάρξει εκτενής ενημέρωση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου για το θέμα των φρεγατών Belharra. Το Π.Ν έχει αποκλείσει την επιλογή των FREMM και στρέφεται στη φρεγάτα Belharra οι συζητήσεις για την οποία αφορούν τη προοπτική απόκτησης αρχικά δύο πλοίων με προοπτική για άλλα δύο. Σύμφωνα με τους επιτελείς του ΓΕΝ το πλοίο καλύπτει τις ανάγκες του Π.Ν τόσο στο κομμάτι της αεράμυνας περιοχής όσο και στα υπόλοιπα επιχειρησιακά καθήκοντα ενώ οι τεχνολογίες αιχμής που φέρει το συγκεκριμένο σχέδιο φέρνουν το Π.Ν στην εποχή των διακτυοκεντρικών επιχειρήσεων στο ναυτικό πεδίο επιχειρήσεων. Η Belharra αποτελεί μια πρωτοπόρα σχεδίαση επιβεβαιώνοντας πως το Π.Ν αποτελεί πρωτοπόρο στα νέα σχέδια με ότι βέβαια συνεπάγεται αυτό από πλευράς ρίσκου και καθυστερήσεων σε ένα νέο σχέδιο.

Όπως μας τόνιζε ανώτατος αξιωματικός στο ΓΕΝ η Belharra ενσωματώνει όλες τις διορθώσεις που είχε κάνει το Π.Ν στις διαπραγματεύσεις για τη FREMM. Αγκάθι παραμένει το χρηματοδοτικό πλαίσιο όμως είναι κάτι που συζητείται σε υψηλό επίπεδο κατευθείαν μεταξύ του Έλληνα πρωθυπουργού και του Γάλλου προέδρου. Οι διαπραγματεύσεις διεξάγονται σε πολύ καλό επίπεδο και το Π.Ν αναμένει σύντομα τις τελικές αποφάσεις που θα ληφθούν από τη πολιτική ηγεσία.

Ταυτοχρόνως, το ΓΕΝ εξετάζει και προκρίνει τη λύση της κορβέτας ως ένα ενδιάμεσο πλοίο μεταξύ φρεγάτας και πυραυλακάτου. Σε γενικές γραμμές έντονη είναι η προοπτική μείωσης των κύριων μονάδων του Στόλου στις 10 με 12 εκ των οποίων οι 4 φρεγάτες ΜΕΚΟ 200 ΗΝ, 2 με 4 Belharra και σταδιακά ναυπηγήσεις κορβετών. Στόχος του ΓΕΝ είναι ως το 2025 με 2028 να έχουν αντικατασταθεί οι φρεγάτες “S” των οποίων οι ηλικίες θα έχουν ξεπεράσει τα 40 έτη ολοκληρώνοντας τον επιχειρησιακό τους βίο. Αδιαμφισβήτητα, τα οικονομικά δεδομένα δεν επιτρέπει την αναπλήρωση των “S” μια προς μια. Άρα μείωση των μονάδων κρούσεως επιφανείας ορίζεται ως αναπόφευκτη.

Η Διοίκηση Ταχέων Σκαφών αναμένεται να παραλάβει το έκτο “ΡΟΥΣΣΕΝ” το 2019 ενώ το 2020 θα παραληφθεί το έβδομο. Ειδικά το έκτο έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 90% ενώ το έβδομο βρίσκεται σε πιο πρώιμο στάδιο. Σε κάθε περίπτωση η είσοδος των “ΡΟΥΣΣΕΝ” έχει απογειώσει τις δυνατότητες της Διοίκησης Ταχέων Σκαφών αφού πρόκειται για ΤΠΚ με επιδόσεις φρεγάτας με εξαίρεση των ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Ήδη οι υφιστάμενες 5 ΤΠΚ κλάσης “ΡΟΥΣΣΕΝ” έχουν αποδώσει άριστα έχοντας αποδειχθεί μια εξαιρετική σχεδίαση και ναυπήγηση για το Π.Ν. Τα 5 ΤΠΚ κλάσης “ΡΟΥΣΣΕΝ” μεταφέρουν μεικτό αριθμό βλημάτων Exocet MM40 block 2 και 3.

Τα πλοία μεταφέρουν διπλάσιο αριθμό βλημάτων επιφανείας σε σχέση με τις COMBATTANTE ενώ δύναται να προσβάλουν στόχους σε διπλάσιες αποστάσεις με ασφάλεια για τις ΤΠΚ. Αξίζει να τονιστεί ότι έχει ολοκληρωθεί και η ανανέωση του οπλισμού των La Combattante IIIb με βλήματα Harpoon.

Από τα παραπάνω συνάγεται το συμπέρασμα πως αθόρυβα και μεθοδικά η ηγεσία του ΓΕΝ αρχής γενομένης από τον Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχο ΠΝ Νικόλαο Τσούνη καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την ενίσχυση της μαχητικής ισχύος μέσα σε ένα ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο.

Το άρθρο συνεχίζεται στο δεύτερο μέρος που αφορά τις εξελίξεις σε:

1. Διοίκηση Υποβρυχίων

2. Διοίκηση Αμφιβίων Δυνάμεων.

3. Διοίκηση Αεροπορίας Ναυτικού.

4. Διοίκηση Υποβρυχίων Καταστροφών.

5. Στρατιωτική διπλωματία και ικανότητα προσβολής της εθνικής ισχύος.

Comments

  1. Τι εχει γινει με εκεινες τις συγχρονες τορπιλες εχει καταντιση πια ανεκδοτο αυτη η κατασταση , παλι λεφτα δεν υπαρχουν.

  2. …ενδιαμεση λύση θα είναι ο εκσυγχρονισμος των ΜΕΚΟ 200 με 25εκ ευρώ έκαστη.
    2+2 =bellhara μεχρι το 2030 που σημαίνει 8 κύριες μονάδες επιφανείας. Η σκέψη θα πρεπει να είναι στον αντικαταστάτη πλέον γύρω στο 2030-35 των ΜΕΚΟ200!

    1. Ok, ευχαριστώ για την απάντηση.
      Νομίζω θα ήταν χρήσιμο ένα άρθρο – σχόλιο για την υπάρχουσα σχεδίαση των Belharra και τις προοπτικές βελτίωσης του εξοπλισμού τους (βλ. VLS A-70, SeaRAM κ.α.).
      Προς το παρόν περιμένουμε το δεύτερο μέρος του παρόντος άρθρου και τα αναλυτικά τεχνικά δεδομένα που προκρίνει το ΓΕΝ για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ.

  3. Με Belhara θα περιμένουμε τουλάχιστον 2 χρόνια ενώ με Fremm θα τις έχουμε με την αύριο απο το Γαλικό πολεμικό ναυτικό ….

  4. Μια ελληνική κυβέρνηση με όραμα θα έπρεπε να εξετάζει όλες τις επιλογές. Μια απο αυτές θα ήταν η συμπαραγωγή σκαφών επιφανείας Ελλάδας – Ισραήλ. Η Ελλάδα διαθέτει απο τα καλύτερα ναυπηγεία με τεχνογνωσία στον τομέα της ναυπηγικής και το project της als. Το Ισραήλ διαθέτει τεχνολογία αιχμής με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις κορβέτες saar οπου κατάφεραν να βάλουν στις saar 5 eilat το σύστημα ραντάρ AEGIS, με τις saar 6 να είναι στα σκαριά αλλά σε γερμανικά και αμερικανικά ναυπηγεία.
    Οι Fremm στην ανθυποβρυχιακή και αντιαεροπορική της έκδοση θα ήταν ένα καλό σκάφος για της περιοχή μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. Ένα σκάφος «Ανατολικής Μεσογείου».
    Οι belharra απο την άλλη είναι η καλύτερη επιλογή για το Αιγαίο, όπως επίσης και οι τπκ super vita «Roussen» έχουν αποδειχτεί «σκάφος Αιγαίου».
    Αυτό που μένει ειναι το θέμα «κορβέτας» που κατα την γνώμη μου πρέπει να είναι αποτέλεσμα εγχώριας παραγωγής ή συμπαραγωγής και σε καμία περίπτωση, αγοράς.

    1. Συμψωνω απολυτα. Ειναι καιρος να αρχίσουμε την κατασκευη δικων μας μοναδων. Αν θελουμε να εχουμε πανω απο 10 κυριες μοναδες μονο με δικα μας σχεδια και κατασκευες θα το καταφερουμε…

  5. Ελπιζω αυτες οι κορβετες που λετε να ειναι το καημένο σχεδιο των als 100. Με ολες τις αναβαθμισεις βεβαια που χρειαζονται στα σχεδια… εχουν πεσασει και 10 χρονια σχεδον…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *