Στις διαπραγματεύσεις για την επιλογή της διαμόρφωσης των μαχητικών Rafale που θα παραλάβει η Πολεμική Αεροπορία, μεταχειρισμένων και καινούριων, έχουμε αναφερθεί μέσα από διαδοχικά αφιερώματα (https://defencereview.gr/oi-ekdoseis-ton-rafale-poy-tha-paralavei-i-pol/) μικρής έκτασης. Προκειμένου να σας κρατάμε ενήμερους για τις εξελίξεις.

Είχε προηγηθεί εκτενής αναφορά και στο μέλλον του στόλου των Mirage 2000, και των δύο εκδόσεων (https://defencereview.gr/h-epomeni-imera-gia-to-stolo-ton-ellinik/). Στόχος αυτών των δημοσιευμάτων δεν είναι άλλος από το να καταδειχθεί ότι τα πάντα είναι προς συζήτηση και έχουν, παρά το κόστος τους, πιθανότητες υλοποίησης. Από τις γαλλικές εταιρείες που έχουν στείλει εκπροσώπους τους στη χώρα μας, έχει κατατεθεί λίστα (ή λίστες) επιλογών για τα Rafale, στην ελληνική πλευρά.

Εντός αυτής της λίστας επιλογών φυσικά, περιλαμβάνεται και η τελική διαμόρφωση των Rafale που θα αποφασίσει η Πολεμική Αεροπορία. Κάποια από τα συστήματα των διαμορφώσεων F3-O4T, F3-R και F4, υπάρχει η δυνατότητα να ενσωματωθούν και στα Mirage 2000-5Mk.2. Με την ανάλογη επιβάρυνση βέβαια. Τονίσαμε πρόσφατα ότι ένα από αυτά τα συστήματα, ζωτικής επιχειρησιακής αξίας για την Πολεμική Αεροπορία, είναι το σύστημα ζεύξης δεδομένων Link 16.

Με το να ενσωματωθεί συστημα Link 16 στα Mirage 2000-5Mk.2 εξασφαλίζονται οι ίδιες ακριβώς συνθήκες εκτέλεσης επιχειρήσεων μεταξύ των Rafale και των – 5Mk.2.

Κάτι που αναδείχθηκε μετά την ένταξη του F-16C/D Block 52+ Advanced σε υπηρεσία, καθώς ήταν το πρώτο μαχητικό που αποκτήθηκε με τέτοιο σύστημα. Τα μαχητικά του τύπου δεν έχουν μόνο τη δυνατότητα να λαμβάνουν εικόνα τακτικής κατάστασης και δεδομένα στοχοποίησης από τα EMB-145H Erieye (ΑΣΕΠΕ) της 380 Μοίρας.

Μπορούν παράλληλα να εξασφαλίσουν απόλυτες συνθήκες συνεργατικών επιχειρήσεων αέρος – αέρος και αέρος – εδάφους. Ακόμη και αν δέκα τέτοια μαχητικά βρεθούν παράλληλα να επιχειρούν ταυτόχρονα εναντίον εναέριων ή επίγειων στόχων, το πλήρωμα καθενός από αυτά βλέπει σε πραγματικό χρόνο επάνω σε απεικόνιση κινούμενου χάρτη, σε μία από τις οθόνες MFD του πιλοτηρίου, ποιο φίλιο αεροσκάφος έχει εγκλωβίσει ποιόν στόχο, στον αέρα ή στο έδαφος.

Βλέπει παράλληλα ποιο έχει εξαπολύσει όπλα εναντίον ποιού στόχου, ενώ ταυτόχρονα βλέπει και τη θέση των άλλων στο χώρο, σε σχέση με τη δική του. Όλα αυτά γίνονται χωρίς καμία φωνητική επικοινωνία με γρήγορες ματιές στην MFD που έχει επιλεγεί. Ιδανική εικόνα επίγνωσης της τακτικής κατάστασης συνολικά δηλαδή.

Με το να ενσωματωθεί συστημα Link 16 στα Mirage 2000-5Mk.2 εξασφαλίζονται οι ίδιες ακριβώς συνθήκες εκτέλεσης επιχειρήσεων μεταξύ των Rafale και των – 5Mk.2. Κατά τον τρόπο αυτό συνεπώς πολλαπλασιάζονται έμμεσα οι δυνατότητες ενός πολύ μικρού αριθμού μαχητικών Rafale (δύο για παράδειγμα) που μπορεί να πετούν στο πλαίσιο μίας αποστολής μαζί με έξι Mirage 2000 – 5Mk.2. Που με τη σειρά τους μεταφέρουν τα ίδια όπλα αέρος – αέρος και τους παρέχουν κάλυψη (στα Rafale), για να προσβάλλουν στόχους στο έδαφος ή την επιφάνεια της θάλασσας.

Τονίσαμε πρόσφατα ότι ένα από αυτά τα συστήματα, ζωτικής επιχειρησιακής αξίας για την Πολεμική Αεροπορία, είναι το σύστημα ζεύξης δεδομένων Link 16.

Με άλλα λόγια τα μονοκινητήρια μαχητικά θα μπορούν να αξιοποιήσουν την εικόνα της τακτικής κατάστασης μαζί με δεδομένα στοχοποίησης που θα προέρχονται από τους κατά πολύ μεγαλύτερων δυνατοτήτων αισθητήρες του Rafale. Που είναι το ραντάρ RBE2 AA, το συγκρότημα ηλεκτροοπτικών OSF στο ρύγχος και το σύστημα αυτοπροστασίας SPECTRA.

Επιβάλλεται επομένως όποια και αν είναι η διαμόρφωση των Rafale που θα αποκτήσει η Πολεμική Αεροπορία, να ζητηθεί από τις γαλλικές εταιρείες η εγκατάσταση ίδιου συστήματος data link (Link 16) και στο στόλο των Mirage 2000 – 5Mk.2. Είναι το ελάχιστο που μπορεί και πρέπει να γίνει και μάλιστα με χαμηλό κόστος για την εκμετάλλευση και των δύο τύπων μαχητικών στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό. 

Είναι λύση που έχουν εφαρμόσει ήδη οι Ινδοί, καθώς και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με την περαιτέρω αναβάθμιση των Mirage 2000-9 που διαθέτουν, καθιστώντας ικανό τον τύπο να επιχειρεί συνεργατικά με τα F-16E/F Block 60 και με τα F-35 που όπως όλα δείχνουν θα αποκτήσει η Αεροπορία του μικρού αραβικού κράτους του Περσικού Κόλπου.

Σε μία προσπάθεια επομένως να δούμε το δάσος και όχι το δέντρο, κάθε αεροπορική δύναμη που θέλει να έχει συνέχεια, πέρα από τις επιλογές της σε νέα μέσα και εξοπλισμό, οφείλει να αποδίδει την ίδια έμφαση και στη διατήρηση των παλαιότερων μέσων σε άριστη και αξιόμαχη κατάσταση.

Από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του Rafale είναι η γκάμα των όπλων του.

Βάσει αυτού του σκεπτικού, είχαμε πρώτοι αναδείξει το πρόβλημα της υποστήριξης των Mirage 2000 και των όπλων τους, αμέσως μετά τη δημιουργία αυτού του ιστοχώρου το φθινόπωρο του 2017 (https://defencereview.gr/stolos-mirage-egklimatikes-amelies-ke-diachronikes-efthynes/).

Είχαμε πρώτοι επίσης επιμείνει στον εκσυγχρονισμό του συνόλου των μαχητικών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ παράλληλα πρώτοι είχαμε αναφερθεί στα υπέρ και τα κατά του εκσυγχρονισμού των παλιών Mirage 2000EGM (https://defencereview.gr/mirage-2000eg-bori-ontos-na-tethi-thema-eksygchronismou/).

Τέλος, όταν άλλοι “ειδικοί” πρότειναν μετ’ επιτάσεως την πώληση των Mirage 2000-5Mk.2, είχαμε με στοιχεία αποδείξει το πόσο καταστροφική θα ήταν μία τέτοια επιλογή για την Πολεμική Αεροπορία και την άμυνα της Ελλάδας (https://defencereview.gr/giati-prepei-oposdipote-na-enischysoy/). Όπως αποδείχθηκε, η Πολεμική Αεροπορία έχει απόλυτη ανάγκη τα γαλλικά μαχητικά και τα όπλα τους.

Σε περίπτωση που χρειάζονταν κατόπιν εντολής να πλήξει το Oruc Reis και τις μονάδες επιφανείας του Τουρκικού Ναυτικού, θα μπορούσε να το κάνει μόνο με πυραύλους Maverick AGM-65G, με ότι συνεπάγεται αυτό από πλευράς επιβιωσιμότητας των μαχητικών της και κυρίως των πληρωμάτων της.

Υπό αυτό το πρίσμα αναλύσαμε (https://defencereview.gr/h-promitheia-ton-rafale-kai-alitheia-gia-ta-mirage-2000/) το ενδεχόμενο της παράτασης της παραμονής των Mirage 2000EGM σε υπηρεσία. Βασίστηκε σε αυτό ακριβώς το γεγονός. Ειδικός, αντιπλοϊκός ρόλος με παράλληλα αυξημένη επιβιωσιμότητα μέσω της αξιοποίησης του AM-39 Exocet. Άλλος ένας από τους πολλούς λόγους για τη διατήρηση και τρίτης πολεμικής Μοίρας εξοπλισμένης με γαλλικά μαχητικά και όπλα σε υπηρεσία στην Πολεμική Αεροπορία.

Η περίπτωση της Κύπρου

Και ερχόμαστε σε μία άλλη διάσταση του θέματος που προέκυψε από την πλευρά σας μέσω των σχολίων σας. Όντως τα 16 μαχητικά Mirage 2000EGM θα μπορούσαν να εκσυγχρονιστούν κατά το ινδικό πρότυπο, αποκτώντας ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες ακόμη και από τα -5Mk.2. Οι γαλλικές εταιρείες όπως και στην περίπτωση των ΗΑΕ, δεν θα είχαν κανένα απολύτως πρόβλημα να υλοποιήσουν ένα τέτοιο πρόγραμμα.

Άλλωστε και η ίδια η Γαλλική Αεροπορία με οροφή μόλις 225 μαχητικά αεροπλάνα και καθυστερήσεις στις παραδόσεις των Rafale που έχει παραγγείλει, προς άμεση κάλυψη των εξαγωγικών παραγγελιών από Ινδία, Αίγυπτο και Κατάρ, έχει υιοθετήσει την ίδια λύση εκσυγχρονίζοντας 55 βομβαρδιστικά Mirage 2000D και εξοπλίζοντας με Link 16 τα αναχαιτιστικά Mirage 2000-5F. Όλα αυτά προκειμένου να μπορεί να αξιοποιήσει συνεργατικά σε επιχειρήσεις και τους τρεις τύπους.

Όντως τα 16 μαχητικά Mirage 2000EGM θα μπορούσαν να εκσυγχρονιστούν κατά το ινδικό πρότυπο, αποκτώντας ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες ακόμη και από τα -5Mk.2.

Από τη στιγμή που η ελληνική πλευρά δεν έχει τη δυνατότητα να επωμιστεί το κόστος μίας τέτοιας λύσης, κόστος το οποίο έχει προϋπολογιστεί σε 650 με 700 εκατομμύρια ευρώ, η Κύπρος θα μπορούσε όντως να αναλάβει, μέσω ενός συνολικού πακέτου στο πλαίσιο της ελληνικής προμήθειας των Rafale, την κάλυψή του.

Δεν το έκανε… Από τη μία πλευρά πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι είναι ένα άλλο ανεξάρτητο κράτος, με τη δική του κυβέρνηση και τη δική του αυτόνομη εξοπλιστική πολιτική. Από την άλλη και εμείς πιστεύουμε ότι και η Κύπρος θα μπορούσε να αποκομίσει τα μέγιστα από μία τέτοια εμπλοκή. Θα μπορούσε να εκπαιδεύσει τεχνικούς, οπλουργούς και ιπταμένους εντός του συστήματος της Πολεμικής Αεροπορίας και να διατηρεί, σε συνεργασία με την Ελλάδα, ένα μόνιμο κλιμάκιο δύο ή τεσσάρων αεροσκαφών επιφυλακής στην αεροπορική βάση “Ανδρέας Παπανδρέου” στην Πάφο.

Ακόμη και αν δεν ήθελε να πάρει τα ρίσκα μίας τέτοιας ενέργειας, θα μπορούσε επίσης να διατηρεί κλιμάκιο σε ένα από τα αεροδρόμια της Κρήτης, με έδρα την Τανάγρα. Λύσεις υπάρχουν για όποιον θέλει να τις υλοποιήσει. Δεν έχουμε καμία πληροφορία που να επιβεβαιώνει ότι η Κύπρος έχει επιδείξει ενδιαφέρον συνεργασίας με την ελληνική πλευρά σε ένα τέτοιο ζήτημα.

Θεωρούμε ότι η τελευταία θα επιθυμούσε την αναβάθμιση των Mirage 2000EGM έστω και τώρα αν μπορούσε να τη χρηματοδοτήσει, με στόχο τη δημιουργία και διατήρησης και τρίτης πολεμικής Μοίρας εξοπλισμένης με γαλλικά μαχητικά στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας. Ιδού η Ρόδος λοιπόν. Αν μία τέτοια ελληνοκυπριακή συνεργασία δεν γίνει τώρα, πότε είναι θα παρουσιαστεί καταλληλότερη συγκυρία;