Στην πρόσφατη αρνητική εξέλιξη, με την μηδενική συμμετοχή των Ελληνικών Εταιρειών στο πρόγραμμα απόκτησης των γαλλικών μαχητικών Rafale ύψους 2,4 δις ευρώ, είχαμε επισημάνει και τότε ότι θα χαθούν τουλάχιστον 600 εκατομμύρια ευρώ από τη χώρα μας μέσω βιομηχανικών επιστροφών. Μπορεί να αναλογιστεί ο καθένας πόσο σημαντικό θα ήταν αυτό το ποσό στην ανάπτυξη Ελληνικών επιχειρήσεων στον Αμυντικό Τομέα και πόσες χιλιάδες θέσεις εργασίας θα δημιουργούνταν και φυσικά την τεχνογνωσία που θα αποκτούσε η χώρα.

Γράφει ο Τάσος Ροζολής (Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού)

Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι εκ των υστέρων υπήρξε η ξεκάθαρη υπόσχεση-δέσμευση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας ότι σε δεύτερο βαθμό θα συμπεριληφθούν και οι Ελληνικές εταιρείες στο πρόγραμμα.

Αναμένουμε λοιπόν καλοπροαίρετα την υλοποίηση της παραπάνω δέσμευσης του Υπουργού κ. Παναγιωτόπουλου, τόσο για το πρόγραμμα των RAFALE και των Όπλων τους, όσο και στο πρόσφατα υπογραφέν Πρόγραμμα εκπαίδευσης της Καλαμάτας ύψους 1,5 Δις, στο οποίο προς το παρόν δεν έχουμε καμία ενημέρωση για πρόβλεψη συμμετοχής της ΕΑΒΙ, αν και αφορά παροχή υπηρεσιών προς την ΠΑ για τα επόμενα 20 και πλέον έτη.

Μπροστά μας όμως αυτή την περίοδο έχουμε το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα που έχει υλοποιήσει ποτέ η Ελλάδα, αυτό της πρόσκτησης νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό και αναβάθμισης 4 παλαιών, με κόστος που θα αγγίξει τα 4-5 δισεκατομμύρια ευρώ.

Η «ναυμαχία» που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με συμμετοχή τουλάχιστον 8 εταιρειών από 7 χώρες για την επιλογή των νέων φρεγατών, δείχνει και το μέγεθος του προγράμματος αλλά και τις προοπτικές που μπορεί να δώσει σε επιχειρήσεις της ΕΑΒΙ.

Θα έπρεπε λοιπόν να ήταν αυτονόητη η συμμετοχή της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας σε αυτό.

Έχοντας όμως το προηγούμενο αρνητικό δεδομένο των προγραμμάτων των Γαλλικών Μαχητικών και του Εκπαιδευτικού Κέντρου της Καλαμάτας (4 Δις συνολικά με μηδενική προς το παρόν εγχώρια συμμετοχή ), θεωρούμε υποχρέωση μας να επαναλάβουμε το αυτονόητο: Αν οι Ελληνικές Εταιρείες απουσιάζουν και από αυτό το πρόγραμμα κινδυνεύει η χώρα όχι απλώς να χάσει εκ νέου εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από έργα και επενδύσεις, αλλά να απωλέσει ουσιαστικά την Εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία.

Κάτι που δεν θα είναι απλώς πλήγμα για την Ελληνική Οικονομία η οποία χρειάζεται ακόμα περισσότερη στήριξη ιδιαίτερα μετά την πανδημία που τη χτύπησε μετά από μια δεκαετή κρίση αλλά ουσιαστικό πλήγμα στην Εθνική Ασφάλεια και στο ετοιμοπόλεμο των ΕΔ.

Θέλω να πιστεύω ότι αυτή την φορά οι αρμόδιοι παράγοντες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας θα συνεργαστούν με την Αμυντική Βιομηχανία ώστε από κοινού να επιτύχουμε τον Εθνικό Στόχο της μέγιστης δυνατής συμμετοχής της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας.

Άλλωστε όπως έχει ειπωθεί, ένας από τους όρους της επιλογής των νέων φρεγατών είναι να χρησιμοποιηθούν Ελληνικά Ναυπηγεία κι αυτό από μόνο του είναι μεν θετικό, αλλά όχι αρκετό.

Όπως είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται με την Αμυντική Βιομηχανία, το κόστος ναυπήγησης ενός πολεμικού σκάφους μεγέθους φρεγάτας και μάλιστα με την συνηθισμένη για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό «βαριά οπλική διαμόρφωση», αποτελεί το 25% με 30% του συνολικού κόστους του πλοίου πλήρως εξοπλισμένου.

Αν για παράδειγμα το κόστος μιας πλήρως εξοπλισμένης φρεγάτας κυμανθεί στα 800 εκ €, τα 200 εκ περίπου θα αφορούν στην ναυπήγηση της και τα 600εκ σε όλα τα υπόλοιπα συστήματα που αναφέραμε.

Επιπλέον αν υπολογίσουμε ότι τα πλοία αυτά θα υπηρετήσουν στο ΠΝ για τα επόμενα 30-40 χρόνια, το κόστος της εν συνεχεία υποστήριξης τους θα αφορά σε ποσοστό άνω του 80% για τις μη ναυπηγικές εργασίες.

Είναι προφανές ότι λίγα και χαμηλής τεχνολογίας θα αφορούν στην υπερκατασκευή του πλοίου ενώ αντίθετα πολλά και υψηλής και κρίσιμης τεχνολογίας θα αφορούν στην συντήρηση και αναβάθμιση των πυραύλων, των ραντάρ, του συστήματος μάχης, των επικοινωνιών κλπ.

Άρα καλοδεχούμενη και απαραίτητη η ναυπήγηση των φρεγατών σε Ελληνικά Ναυπηγεία, ο στρατηγικός όμως στόχος πρέπει να είναι η επίτευξη ουσιαστικής ποιοτικά και ποσοτικά συμμετοχής της ΕΑΒΙ στο υπόλοιπο 70% του κόστους που αφορά στα Οπλικά, Ηλεκτρονικά, Επικοινωνιακά κλπ συστήματα του σκάφους.

Ο στόχος αυτός αφορά πρωτίστως στην Εθνική Ασφάλεια μέσω εξασφάλισης της υποστήριξης των κρίσιμων συστημάτων των φρεγατών ( Ασφάλεια Εφοδιασμού των ΕΔ κυρίως σε περιπτώσεις Εθνικών κρίσεων) και δευτερευόντως στην Εθνική Οικονομία μέσω της ανάθεσης έργου στην ΕΑΒΙ.

Δε θα κουραστώ τέλος ως Πρόεδρος του ΣΕΚΠΥ να επαναλαμβάνω ότι το θέμα της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας πρέπει να αντιμετωπιστεί ολιστικά και όχι αποσπασματικά με αφορμή κάποιο εξοπλιστικό έργο.

Αυτός είναι και ο λόγος που επισημαίνουμε συνεχώς την ανάγκη Ίδρυσης Υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας στα πρότυπα των Χωρών με ισχυρή Αμυντική Βιομηχανία και άμεσης έναρξης θεσμικής συνεργασίας ΥΠΕΘΑ με την Εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία με στόχο η αξία των βιομηχανικών επιστροφών και επενδύσεων που αφορούν στα εξοπλιστικά να υπερβαίνει το 30% της αξίας των εξοπλιστικών δαπανών.

Οι γεωπολιτικές εξελίξεις στη περιοχή μας άλλωστε έχουν κάνει αντιληπτό σε κάθε Έλληνα και Ελληνίδα ότι είναι μονόδρομος και Εθνική υποχρέωση να ενισχυθούν οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις με νέα οπλικά συστήματα τα οποία όμως ουσιαστικά θα καταστούν μειωμένης αποτελεσματικότητας, αν δεν εξασφαλιστεί η αδιάλειπτη υποστήριξη τους, την οποία μόνο Ελληνικές εταιρείες μπορούν να προσφέρουν.

Η δυσάρεστη πρόσφατη εμπειρία της εποχής της μεγάλης οικονομικής κρίσης έδειξε με τον καλύτερο τρόπο σε όλους μας την ανάγκη ύπαρξης ισχυρής Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας ικανής να υποστηρίξει την αποστολή των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Comments

  1. Τείνω να συμφωνήσω με τον αρθρογράφο σε όλα ΕΚΤΟΣ από την ναυπήγηση των πλοίων από την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία. Εξηγούμαι: Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι στο πουθενά. Βρίσκονται σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης και κατόπιν δύο άγονων διαγωνισμών το Υπουργείο Οικονομικών επέκτεινε τη διάρκεια της ειδικής διαχείρισης, η οποία κανονικά έληγε τον Μάρτιο, προκειμένου ο διαγωνισμός για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων της «Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ” να επαναπροκηρυχθεί. Ο μηχανολογικός εξοπλισμός είναι πεπαλαιωμένος και μεγάλος αριθμός εξειδικευμένου προσωπικού έχει συνταξιοδοτηθεί ή έχει αποχωρήσει εθελούσια. Επιπλέον η μοναδική προβλήτα που θα μπορούσε να γίνει ναυπήγηση σκαφών επιφανείας μεγέθους φρεγάτας είναι η «Προβλήτα 4». Όμως ο Δήμος Χαϊδαρίου έχει προβεί ήδη σε νομικές ενέργειες που υποστηρίζουν την διεκδίκηση της «Προβλήτας 4» των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και διεκδικεί να του αποδοθεί η «Προβλήτα 4» στην Ακτή Σκαραμαγκά και να μην παραχωρηθεί η χρήση της στον μελλοντικό αγοραστή των Ναυπηγείων.

    Στα Ναυπηγεία Ελευσίνας η έκθεση εξυγίανσης τοποθετεί τα χρέη της εταιρείας στα περίπου 400 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι για την εξυγίανση θα χρειαστεί η ανάληψη χρεών περίπου 350 εκατ. ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων οφείλονται στο Πολεμικό Ναυτικό. Τα χρέη προς Ασφαλιστικά Ταμεία διαμορφώνονται στα περίπου 60 εκατ. ευρώ, στο ελληνικό Δημόσιο στα περίπου 20 εκατ. ευρώ), στις τράπεζες στα περίπου 80 εκατ. ευρώ και στους εργαζομένους περίπου 35 εκατ. ευρώ. Επιπλέον παρόλο που η διοίκηση των Ναυπηγείων έχει την στήριξη της OΝΕΧ – η οποία κάνει εξαιρετική δουλειά στο Νεώριο- φαίνεται να υπάρχουν θέματα με τη μέτοχο εταιρεία AXIS με συνέπεια η προσπάθεια εξυγίανσης να καρκινοβατεί.

    Προσωπική μου εκτίμηση είναι να μην μπλέξουμε με τα εγχώρια ναυπηγεία εφόσον φυσικά θέλουμε το ΠΝ να παραλάβει νέα πλοία σε χρονικό ορίζοντα μικρότερο της.. δεκαπενταετίας! Δεν είδατε τι τραβήξαμε με τις ΤΠΚ Ρουσσέν; Ας ναυπηγηθούν στο εξωτερικό οι νέες φρεγάτες που θα επιλεγούν και η συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας να αφορά Όπλα, Ηλεκτρονικά και Συστήματα Επικοινωνίας.

    1. @Νικολας
      Φίλε Νικολα συμφωνώ μαζί σου.Ειναι μεγάλο το ρίσκο της εγχώριας ναυπήγησης ,σε ακατάλληλη χρονικά στιγμή για την ασφάλεια της χώρας.
      Το καλύτερο είναι αυτό που πρότεινε η navalgroup σύνδεση των εταιριών με το προγραμμα ,μεταφορά τεχνολογίας κτλ
      Με εκτίμηση

    2. Μια ερώτηση μόνο έχω σε όλα συμφωνώ μαζί σου μακριά από εδώ οι ναυπηγησεις γιατί πλοια δεν βλέπουμε ουτε σε 10 χρόνια, ο Δήμος Χαϊδαρίου ομως που κολλάει με την προβλήτα 4;

    3. @ Νικολας

      Όταν δεν ξέρεις τι ισχύει, καλύτερα να μην έχεις ισχυρές απόψεις.

      Λύσεις υπάρχουν για τα ναυπηγεία, οπως επίσης και ενδιαφερόμενοι (π.χ. Πριοβολος). Η όλη καθυστέρηση στον Σκαραμαγκα εγινε ωστε να συνδυαστεί με το πρόγραμμα των φρεγατών.

      Τα προβλήματα με τα χρέη στην Ελευσινα μπορούν να λυθούν με στάνταρ μεθόδους χρηματοοικονομικης σε ελάχιστο χρονο. Η ΑXIS μπορεί να φύγει από το παράθυρο εαν δεν προσέξει, καθως οι μέτοχοι διαγράφονται εαν πάρουν την επιχείρηση στα χέρια τους οι πιστωτές, δηλαδη τράπεζες και ΠΝ.
      Πίσω από την AXIS , ολοι ξέρουν ποιος κρύβεται και παιζει κρυφτώ. Κάποια στιγμή όμως, το πολύ κύριε ελέησον καταντάει βαρετό.

      Ο Δήμος Χαϊδαρίου δεν θα πάρει ΑΠΟΛΎΤΩΣ ΤΙΠΟΤΑ , καθως το Ναυπηγείο και η προβλήτα ανήκουν στο ΕΤΑΔ. Προφανως η όλη διεκδίκηση γίνεται να δώσουν αμοιβές στους δικηγόρους που είναι φιλαράκια και συγγενείς τους, κανονικο άρμεγμα των ψηφοφόρων τους δηλαδη. Θα τρέχουν στα δικαστήρια για κάτι που δεν έχουν καν την κυριότητα και τίτλους ιδιοκτησίας. Οι αμοιβές των δικηγόρων όμως θα πληρωθούν κανονικά… Τι δουλεια είπαμε κάνει ο δήμαρχος Χαιδαριου?

      1. @G_P

        Θα μου επιτρέψεις να απαντήσω. Πόθεν προκύπτει ότι δεν ξέρω τι ισχύει; Τυγχάνω δικηγόρος κι έχω ασχοληθεί αρκετά χρόνια με το ζήτημα των Ναυπηγείων. Προεισαγωγικά να πω ότι δεν έχω καμία απολύτως σχέση με το Δήμο Χαϊδαρίου ή την ΕΝΑΕ και δίχως παρεξήγηση επίτρεψε μου επίσης να πω ότι η απαξιωτική γνώμη σου για τους δικηγόρους με αφήνει παγερά αδιάφορο κατά τον ίδιο τρόπο που αφήνει εσένα αδιάφορο η δική μου γνώμη π.χ. για τους μεσίτες ή τους ταξιτζήδες.

        Λοιπόν υπάρχουν πολλά δυσεπίλυτα νομικά ζητήματα που δεν μπορώ να αναφέρω εδώ. Μπορώ όμως να πω τα εξής: Η έκταση στην οποία βρίσκονται τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά αποτελείται από κάποια γεωτεμάχια που αποκτήθηκαν με αναγκαστικές απαλλοτριώσεις για βιομηχανικούς σκοπούς, κάποια άλλα γεωτεμάχια και η ζώνη αιγιαλού έμπροσθεν των εγκαταστάσεων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά καθώς και επί του αναγκαίου θαλάσσιου χώρου παραχωρήθηκαν από το Δημόσιο για αποκλειστική χρήση και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, κάποια ακίνητα αποκτήθηκαν από την ΕΝΑΕ με συμβολαιογραφική πράξη από το Δημόσιο και ανήκουν πλέον στην ΕΝΑΕ, κάποια άλλα γεωτεμάχια παραχωρήθηκαν από το Δήμο υπό τη διαλυτική αίρεση να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη λειτουργία των ναυπηγείων (παραχώρηση χρήσης για συγκεκριμένο σκοπό και σε κάθε άλλη περίπτωση τότε αποδίδονται πίσω στο Δήμο), άλλα γεωτεμάχια πάλι έχουν δασικό χαρακτήρα (αλλά είναι δυνατόν να μεταβιβαστούν σε τρίτους εφόσον διατηρηθεί ο δασικός χαρακτήρας τους και τηρηθεί η δασική νομοθεσία). Είναι αρκετά περίπλοκο το θέμα.

        Ας το κάνω «λιανά». Η έκταση των Ναυπηγείων χωρίζεται σε δύο τμήματα. Θα μιλήσω για το ένα τμήμα, το οποίο παραμένει στην ΕΝΑΕ, αφορά το «στρατιωτικό σκέλος» των ναυπηγείων και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις Προβλήτες 1 και 2 και τη δεξαμενή 4. Το έτος 2018 και κατόπιν συμφωνίας με την Κομισιόν, ένα τμήμα της έκτασης που καλύπτουν τα ναυπηγεία παραχωρήθηκε στην ΕΤΑΔ και περιλαμβάνει τη δεξαμενή 5 και τη χερσαία ζώνη της. Όμως η έκταση, η λεγόμενη «Προβλήτα 4» ήταν και παραμένει έως σήμερα στην κυριότητα του Δήμου Χαϊδαρίου, όπως προκύπτει άλλωστε από τις εγγραφές με τον μοναδικό Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ) ακινήτου που αφορά την επίμαχη έκταση της «Προβλήτας 4» η οποία είναι καταχωρημένη στην κυριότητα του Δήμου Χαϊδαρίου και είναι χαρακτηρισμένη ως κοινόχρηστος χώρος, ο οποίος, ουδέποτε χρησιμοποιήθηκε για το σκοπό της λειτουργίας των ναυπηγείων. Δηλαδή, η συγκεκριμένη έκταση παραχωρήθηκε από Δήμο => ΕΝΑΕ κι από ΕΝΑς => ΕΤΑΔ που σημαίνει ότι ΔΕΝ μεταβιβάστηκε η κυριότητα αλλά απλώς παραχωρήθηκε η χρήση και κατά λογική και νομική αναγκαιότητα η επίμαχη έκταση ΔΕΝ ανήκει στην ΕΤΑΔ και συνεπώς ΔΕΝ μπορεί νόμιμα να πωληθεί ή να μεταβιβαστεί σε τρίτους! Στην εν λόγω έκταση υπάρχει όπως προείπα και κομμάτι έκτασης που περικλείει τη δεξαμενή 5, η οποία προσελκύει το ενδιαφέρον, καθώς είναι φιλέτο διότι έχει χωρητικότητα μισού εκατ. τόνων, αποτελώντας, τη μεγαλύτερη ναυπηγοεπισκευαστική δεξαμενή της Μεσογείου.

        Τώρα οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές λογικό είναι να θέλουν να δοθεί πολιτική λύση, όμως, εφόσον κάποιος εκκινήσει διαδικασίες δια της δικαστικής οδού και προσβάλλει την εγκυρότητα των πλειοδοτικών διαγωνισμών τότε το θέμα θα διευθετηθεί από την ανεξάρτητη Δικαιοσύνη μετά από αρκετά χρόνια. Το ερώτημα είναι: Μπορούμε να πάρουμε τέτοιο ρίσκο όταν το ΠΝ καίγεται για νέα πλοία; Για την Ελευσίνα τα είπαμε, υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ των βασικών μετόχων. Το παρασκήνιο μου είναι αδιάφορο και δεν αλλάζει το γεγονός ότι οι διαφωνίες αυτές μπορεί να επιλυθούν σύντομα μπορεί και τραβήξουν εις μάκρος, συνεπώς εκτιμώ ότι είναι επίσης ρίσκο που στην παρούσα χρονική συγκυρία θα πρέπει να αποφύγουμε. Οι ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες μπορούν και πρέπει να συμμετέχουν με άλλο τρόπο, στα Όπλα, στα Ηλεκτρονικά, στις Επικοινωνίες αλλά στην παρούσα φάση, εκτιμώ, ότι η επιδίωξη εγχώριας ναυπήγησης εγκυμονεί κινδύνους καθυστέρησης της ολοκλήρωσης του προγράμματος και θα αποστερήσει από το Ναυτικό μας από πλοία που χρειάζεται το συντομότερο!!!

        1. @ Νικόλας

          Θα υπαρξουν καθυστερησεις ετσι και αλλιως με την αρωστημενη
          νοοτροπια μεχρι και του τελευταιου κρικου για την εδω ναυπηγηση.
          Φρεγατες θελουμε οπως λες το συντομοτερο.
          Αρα το συντομοτερο, πρεπει να πανε σπιτι τους τα ανθρωπακια
          που θελουν να μας φορτωσουν τις αλουμινοτρατες.
          Οι αναγκες του ΠΝ ειναι τεραστιες, γιαυτο πρεπει τα ναυπηγεια
          να μπουν οσο το δυνατον πιο γρηγαρα σε λειτουργια.
          Τα εμποδια αν υπαρχει θεληση μπορουν να ξεπεραστουν.
          Πρεπει η νεα κυβερνηση να παει σε 6+4 φρεγατες.
          Οι 3 να ναυπηγηθουν εξω και οι 3 εδω.
          Ο χρονος που θα γινει η πρωτη εξω, αρκει για να γινουν λειτουργικα
          σε ικανοποιητικο βαθμο τα εδω ναυπηγεια.
          Μετα τρεχουν παραλληλα με τα εξω, με αυστηρα χρονοδιαγραμματα
          και αν ολα πανε καλα, τοτε τα εδω ναυπηγεια εκτος απο τις 3,
          θα κανουν και τις υπολοιπες 4.
          Αν οχι, τοτε και οι υπολοιπες 4 εξω.
          Ετσι εχουν λογο να τα κανουν ολα σωστα.
          Με το 6+4 καλυπτονται οι αναγκες αποσυρσης των S,
          υπαρχει πιο γρηγορη παραλαβη στις νεες φρεγατες,
          μειωνεται το ρισκο, βελτιωνεται η εδω οικονομια και εχουμε
          λειτουργικα ναυπηγεια για τα υπολοιπα που θα χρειαστει το ΠΝ.

  2. Γιατί σε άρθρο για φρεγάτες βάλατε φωτό με την τράτα? Αντε τώρα να βάλεις δίπλα σε αυτή την f110!
    Τώρα όσον αφορά τα κέρδη της αμυντικής βιομηχανίας από την ναυπήγηση των νέων φρεγατών νομίζω πως το πρόβλημα είναι πως δεν υπάρχει κάποια οργάνωση για εκμετάλλευση της τεχνολογίας. Το είδαμε και με τα leo2hell και με τα υ/β 214! Η αδιαφορία καταστρέφει κάθε τέτοια προσπάθεια

  3. Η ουσιαστική υποστήριξη της αμυντικής βιομηχανίας (κρατικής και ιδιωτικής) σε μία χώρα που απειλείται άμεσα και απροκάληπτα θα έπρεπε να αποτελεί διαχρονικά πρωταρχικό στόχο κάθε Ελληνικής κυβερνήσεως καθώς εκτός από την άμυνα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην οικονομία και στην γενικότερη ανάπτυξη της χώρας. Πράγματι το πρώτο ουσιαστικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση αποτελεί η ίδρυση Υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας το οποίο διαθέτοντας ικανούς πόρους θα συντονίζει την εθνική προσπάθεια.

    1. @ Ioannis Chatzidimos

      θα ειναι σαν το Υφυπουργείο Μακεδονίας – Θράκης,
      να χαμε να λεγαμε δηλαδη.
      Απο την ωρα που μας κυβερναν χρεωκοπημενα κομματα,
      σε ενα χρεωκοπημενο κρατος, μονο οι κορδελες και οι
      επιπλεον θεσεις για κομματοσκυλα μας λειπουν.

      1. Δεν πρέπει καν να σκεφτόμαστε ναυπήγηση των νέων πλοίων σε ελληνικά ναυπηγία. Μετά από το φιάσκο με τις ΤΠΚ (οι τελευταίες δυο ακόμη δεν είναι επιχειρισιακές, με χρόνο παράδοσης και κόστος στα άστρα) δεν έχουμε άλλο χρόνο για πειράματα και σπάσιμο νεύρων, για συνδικαλιστές, απεργίες κτλ.
        Και τα ναυπηγία μας για να γίνουν αστακοί θέλουν 3-5 χρόνια, σε ιδιωτικα χέρια και business plan. Aυτή τη στιγμή δε μπορούν να αναλάβουν τέτοιας κλίμακας και σημαντικά έργα. Εδώ βάρκες δε μπορούμε να φτιάξουμε ή περιπολικά που τα πέρνουμε από Ιταλία, θα φτιάξουμε φρεγάτες τελευταίας τεχνολογίας;
        Ας σκεφτούμε λίγο λογικά.
        Και οι Αιγύπτιοι από τις 4 μεκο, την μία θα φτιάξουν στα ναυπηγία τους.

        1. @ ΓιώργοςΠάτρις

          Αποκλείεται να κατασκευαστουν όλα τα πλοια του ΠΝ σε ξένα ναυπηγεία.

          Χαμενος κόπος αυτά που γραφεις.

          Μόνο και μόνο η ακύρωση του διαγωνισμού για τον Σκαραμαγκα δείχνει ότι έχει αποφασιστεί ΗΔΗ διασύνδεση φρεγατών και ναυπηγείων.

      2. Όχι δεν μιλάμε για «επιπλεον θεσεις για κομματοσκυλα». Αν ποτέ αποφασίσουμε να κάνουμε κάτι ουσιαστικό για την προώθηση της αμυντικής βιομηχανίας (που κατά τη γνώμη μου αποτελεί κινητήρια δύναμη ανάπτυξης της ευρύτερης βιομηχανίας) θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα όργανο από άτομα δραστήρια, με όραμα ανάπτυξης ΕΔ και εγχώριας βιομηχανίας τα οποία θα βάλουν τις βάσεις για να δημιουργηθεί σιγά σιγά το οικοδόμημα (βλέπε Τουρκία). Βέβαια δεν είναι εύκολο και σίγουρα απαιτεί χρόνο. Πάνω από όλα (και εδώ συμφωνώ με τον προβληματισμό σου) απαιτεί ΔΙΑΚΟΜΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗΣΗ.

        1. @ Ioannis Chatzidimos

          Με την διακομματικη πολιτικη βουληση το πιθανοτερο ειναι να δεις
          για επικεφαλη την Γεννηματα. με αναπληρωτη τον Μπαλαφα.
          Θα υπαρχει συνεχη χρηματοδοτηση σε καναλια για την
          επικοινωνιακη προωθηση του σημαντικου εργου, οπως η στροφη
          σε εξοπλιστικα υλικα στα πλαισια της πρασινης αναπτυξης,
          η βοηθεια σε θεσμους οπως η Γιουροβιζιον, τα Γκει Πραιντ
          και οι πορειες κατα του ρατσισμου.
          Με την ανεμελη δημοκρατια, κανενας μπροσταρης
          δεν μπορει και δεν θελει, να κανει πραξη τα λεγομενα σου.
          Οι απεναντι εχουν τον σουλτανο που με αγαρμπο τροπο
          κανει αυτα που επρεπε να κανουμε εμεις, αλλα πιο αθορυβα.

  4. Κύριε Ροζόλη, η απόκτηση των Ραφάλ έγινε σε χρόνο ρεκόρ. Αν πηγαίναμε σε συζητήσεις για την συμμετοχή Ελληνικών εταιριών, Ραφάλ θα βλέπαμε το 2025 και αν.
    Για τις φρεγάτες, δυστυχώς τα Ελληνικά ναυπηγεία έχουν δώσει πολλές λαβές για να τα βλέπει κάποιος τουλάχιστον με σκεπτικισμό.
    Μακάρι να δούμε αλλαγές.

  5. Κύριε Γιάννη Νικήτα θα μας δημοσιεύσετε ένα άρθρο με τους πυραύλους που θα βάλουμε
    επάνω στο πλοίο;

    Με τους δικούς μας πυραύλους φυσικά όχι με ξένους τι Έλληνες είμαστε;
    Όλα μπορούμε να τα κάνουμε στην Ελλάδα!

  6. Εκείνο που χρειάζεται είναι να ιδρυθεί ανεξάρτητη αρχή αμυντικών εξοπλισμών με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και συνεργασία με εγχώριους κατασκευαστικούς φορείς και εκπαιδευτικά ιδρύματα.
    Σε ό,τι αφορά το θέμα των φρεγατών υπάρχει επιτακτική ανάγκη το Πολεμικό Ναυτικό να αντικαταστήσει τις 10 φρεγάτες S μέχρι το 2030 με 10 νέες φρεγάτες. Οι νέες φρεγάτες θα πρέπει να έχουν κορυφαίες αντιαεροπορικές,αντιβληματικές,αντιβαλλιστικές και ανθυποβρυχιακές δυνατότητες,να είναι εξοπλισμένες με κορυφαίους αισθητήρες και το πλέον προηγούμενο λογισμικό μάχης και να έχουν τέτοιο εκτόπισμα ώστε να μπορούν να επιχειρούν και στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο. Το κολοσσιαίο κονδύλιο των πεντέμισι δισεκατομμυρίων ευρώ θα πρέπει να διατεθεί για την κατασκευή αυτών των 10 καινούργιων φρεγατών,σύμφωνα με τις επιχειρησιακές προδιαγραφές του πολεμικού ναυτικού και με την προοπτική να καλύψουν τις αμυντικές ανάγκες της χώρας για τα επόμενα 40 χρόνια,επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα το μέγιστο δυνατό ποσοστό εγχώριας συμμετοχής όχι μόνο στην κατασκευή των δομικών μερών αλλά και στα υποσυστήματα,στα ηλεκτρονικά και τα όπλα.

  7. Θα την φτιάξουμε έστω και μόνοι μας την ανεξάρτητη αρχή αμυντικών θεμάτων και εξοπλισμών.
    Εδώ είμαστε κύριοι ο κύβος ερρίφτει.
    Institute of Development Research and Development Weapon Systems!
    Ινστιτούτο Έρευνας Ανάπτυξης και Εξέλιξης Οπλικών Συστημάτων

  8. Ειναι να γελαει κανεις με τις Ελληνικες δικαιολογιες οταν το παρτυ γινεται μπροστα στα ματια ολων αλλα κανεις δεν λεει κατι.

    Ελληνικη τιμολογηση:

    Διαγωνισμος νέας γραμμής Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Ξάνθης συνολικού μήκους 205χλμ – 1,3 δισ.ευρώ.
    Διαγωνισμος για επεκταση προαστιακου Κορωπί-Λαύριο – 380 εκατ. ευρώ για 15(;;;;;)χλμ γραμμης!!!!!!
    Διαγωνισμος για την επεκταση προαστιακου Αεροδρόμιο-Ραφήνα – 300 εκατ. ευρώ για 7χλμ γραμμης!!!!!!

    Κουνελια Πατουλη 74χιλ ευρω τα 4.Το ενα κοστιζει γυρω στα 15.000 πλην τα εξτραδακια.Οσο ενα αυτοκινητο!!!

    Ας φανταστει τωρα καποιος τι «μασα» εχει να πεσει στην ΕΑΒΙ σε ενα κρατος που κανει τοσο εξοφθαλμη κατασπαταληση δικιο εχουν εκει να φωναζουν οτι θελουν και αυτοι κομματι της πιτας.Τι διαολο.Μονο οι εργολαβοι και οι εισαγωγικες να τα μασανε;

    1. Δεν ξέρει τι να πρωτοζηλέψει κανείς από τις ΜΜSC… Τα οχτώ ολόκληρα κελιά; Το 57άρι πυροβόλο; Την έλλειψη σταθερού σόναρ; Την έλλειψη τορπιλοσωλήνων; Τα μηχανολογικά προβλήματα των LCS Freedom που κληρονομεί; Το ένδοξο Σαουδαραβικό ναυτικό με την παράδοση αιώνων σε…. καμήλες που θα τις προμηθευτεί;

  9. Γιατί πρέπει να είναι με το ζόρι ελληνικές εταιρείες που θα φτιάξουν κάτι? Να κάνουν καλές προσφορές και/ή καλή δουλειά δεν όποιον πάρει πχ την φρεγάτα για να πάρουν την δουλειά. Τι να τους πούμε, οι ελληνικές εταιρείες είναι μάπα αλλά παρτε τις με το ζόρι να φτάσει η προστιθέμενη αξία στο Χ%.

    Ή να ψάξουν να βρουν οι ίδιοι αφού το ντόπιο θεωρητικά θα είναι πιο φτηνό και ενίοτε πιο ποιοτικό

  10. Προφανως δεν μπορουμε να ζητουμε υποκατασκευαστικο εργο για μολις 18 Rafale, εκ των οποιων μονο 6 ειναι καινουρια και τα υπολοιπα μεταχειρισμενα. Πουθενα στον κοσμο δε γινονται αυτα.

  11. Ο κ. Ροζολής δινει ενα παρα πολυ ενδιαφερον στοιχειο. Το 25 % του κοστους ενος πολεμικου πλοιου ειναι η ναυπηγηση του σκαφους, το υπολοιπο ειναι μηχανολογικα, αισθητηρες, ηλεκτρονικα, οπλομηχανηματα κλπ.

    Και τωρα ορισμενα δικα μου στοιχεια. Ολα τα ναυπηγικα προγραμματα που εκτελεστηκαν σε ελληνικα ναυπηγεια μετα το 1981 αντιμετωπισαν τεραστια προβληματα και κοντεψαν να τιναξουν στον αερα τον σχεδιασμο του Ναυτικου.
    Χρειαστηκαν 10 χρονια για να κατασκευαδτουν 3 φρεγατες ΜΕΚΟ, 12 χρονια για να κατασκευαστουν 3 υποβρυχια 214, 19 χρονια για 7 ΤΠΚ Super Vita που δεν εχουν ολοκληρωθει ακομα. Σε ολες τις περιπτωσεις οι καθυστερησεις ηταν τεραστιες, το κοστος μεγαλυτερο απο οτι αν η ναυπηγηση γινοταν στο εξωτερικο, και σε τα πτογραμματα κινδυνευσαν να καταρρευσουν και να τιναξουν στον αερα το Ναυτικο. Και κατι που δεν ειναι ευρεως γνωστο, η ποιοτητα κατασκευης ειμαι σαφως χαμηλοτερη απο αυτη του ξενου κατασκευαστη. Τα 3 τελευταια 214 εχουν 1.5 -2 % μεγαλυτερο ηχητικο ιχνος απο τον Παπανικολή, γιατι αραγε;
    Ολα τα ανεχομασταν για να μενει μεγαλο μερος του χρηματος στην Ελλαδα. Και τωρα μαθαινουμε οτι η ναυπηγηση ειναι υποκατασκευαστικο εργο χαμηλης προστιθεμενης αξιας, μολις 1/4 του συνολικου κοστους, και ολο αυτο για να διατηρουμε στη ζωη ναυπηγεια-ζόμπι με κακομαθημενους συνδικαλιστες, που φορτωναν τεραστιες ζημιες στο Κρατος και αδυνατουν να εχουν αλλους πελατες πλην του ΠΝ.
    Επιπλεον, ολα αυτα που διαδιδει η κουλοκυβερνηση, οτι τα πλοια θα πρεπει αρον αρον να ναυπηγηθουν εδω, λογω τεραστιου οικονομικου οφελους μεσω της αναστασης της ναυπηγικης βιομηχανιας επειδη θα ναυπηγησει 4 φρεγατες, ειναι απλως φούμαρα. Τα πλοια ειναι λιγα, και η προστιθεμενη αξια δεν ειναι τοσο μεγαλη ωστε να δικαιολογει τετοια ταλαιπωρια του ΠΝ.
    Πρεπει να καταλαβουμε οτι η ναυπηγηση ενος πλοιου ειναι ιδιαιτερη, δεν ειναι σαν την κατασκευη τεθωρακισμενου ή αεροσκαφους. Αν πχ φαληρίσει ο υποκατασκευαστης, δεν εγκλωβίζονται στη γραμμη παραγωγης του απλως μερικα οχηματα ή αεροσκαφη αξιας μερικων δεκαδων εκατομμυριων, εγκλωβιζονται πλοια εκατονταδων εκατομμυριων, που ειναι συχνα αδυνατον να μεταφερθουν αλλου για να αποπερατωθουν. Το ειδαμε το εργο με τα υποβρυχια. Ποτε ειμαστε ασφαλεστεροι, οταν η δουλεια και τα πλοια ειναι στα χερια πχ της Damen ή οταν ειναι στα χερια των Ταβουλάρηδων, των Σάφα και των λοιπων απιθανων «επενδυτων» -αεριτζήδων που βρισκουν ο Μπενίτο καο οι λοιποι μαιητευόμενοι μαγοι του ΥΕΘΑ; Αληθεια τι εγινε ςκεινη η προκαταβολη 132.000.000 που εδωσε ο Μπενίτο στο Σάφα για 2 επιπλεον υποβρυχια; Τι γινεται με εκεινες τις τεραστιες απιζημιωσεις που τα ξενα δικαστηρια μας καλουν να πληρωσουμε στον Σαφα, λογω των αποικιακων συμβασεων του Μπενίτο; Γιατί ο Μπενίτο δεν ειναι φυλακη, αντι να μοστραρεται συνεχως με παρεμβασεις στα ΜΜΕ, μηπως και τον περιμαζεψει προς «αξιοποίηση» ο Μονόχειρ;

    Ποτε πια ναυπηγηση στα ελληνικα ναυπηγεια ζομπι. Η οποια προστιθεμενη αξια να προελθει απο υποκατασκευαστικο εργο που θα αναθεσει πχ η Thales σε καλες υγιεις ελληνικες επιχειρησεις πχ για τα ηλεκτρονικα και τους αισθητηρες του πλοιου.
    Επιλεγουμε πχ ενα καλο οικονομικο σχεδιο ελαφρας φρεγατας, ή μεγαλης κορβετας, ή συνδυασμο αυτων το αναθετουμε στο ξενο ναυπηγειο, και 3 χρονια το πολυ θα παρουμε πλοια, και δεν χρειαζονται ουτε «ενδιαμεσες λυσεις» ουτε «εγχωριες ναυπηγησεις» και τετοιες αηδίες. Καθαρες λυσεις.

  12. Ειπε και το αλλο ο κ. Ροζολής. Το 80 % του κοστους συντηρησης του πλοιου, δεν αφορα ναυπηγικη σιδεροδουλεια, αλλα συντηρηση και επισκευη εξοπλισμου και ηλεκτρονικων!
    Δηλαδη;
    Δηλαδη ολα αυτα που λεει ο κ. Πάιατ και η Λόκχηντ, για τα τεραστια οικονομικα οφελη που θα εχουμε αν παραγγειλουμε και ναυπηγησουμε τις ΜΜSC στην Ελλαδα, επειδη μετα το USN θα ερχεται και θα συντηρει στα δικα μας ναυπηγεια τα δικα του LCS, (τα οποια παρεμπιπτοντως θελει να ξεφορτωθει) ειναι απλως παραφουσκωμενες υπερβολλες, αν οχι ασυστολα ψευδη.

  13. Γιατί χαίρετε ο κόσμος και χαμογελά πατέρα;
    Γιατί αυτός ο γαμπρός του Ερντογάν το ήξερε αυτό και δουλεύει 3+
    χρόνια για αυτό το θέμα.
    Μετά το δικινητήριο που έβγαλε τώρα έτοιμο το έχει αυτός ο κουτός.

    Αλλά εμείς οι ξύπνιοι έχουμε ηθικόν ακμαιότατον!
    Έχουμε ξεφτέρια ιδιοφυίες αλλά μελέτες δεν βλέπω να δημοσιεύει κανείς
    αγαπητοί μου φίλοι;
    Βρε που πήγαν οι μελέτες;
    Που είναι οι μελέτες για όπλα και οπλικά συστήματα στην Ελλάδα;
    Αναρωτιέμαι;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *